Skip to main content
  • 1,424 Topics
  • 8,417 Reacties
1425 Topics
Wanneer komt T-mobile eens met ipv6? : SIDN: impact eventuele routeerbaarheid 127.0.0.0/8-reeks is enorm
SIDN: impact eventuele routeerbaarheid 127.0.0.0/8-reeks is enorm De SIDN wijst er op dat het voorstel om alleen de 127.0.0.0/16-reeks van IP-adressen nog voor loopback te behouden, geen 'kleine verandering' betreft, zoals de opstellers van de internet draft stellen. Het voorstel moet miljoenen IPv4-adressen vrijmaken. SIDN wijst op de gevolgen als het grootste deel van de 127.0.0.0/8-reeks vrijgegeven wordt, zoals deelnemers van het IPv4 Unicast Extensions / Cleanup Project willen. "Het vereist aanpassingen in de netwerkstacks van alle hosts, in alle netwerkhardware en in alle netwerksoftware. Grootste problemen zullen zijn dat de vrijgekomen adressen in de praktijk niet bruikbaar blijken te zijn vanwege gebrekkige routering/acceptatie, en dat software die voorheen alleen lokaal toegankelijk was ineens van buitenaf benaderd kan worden." De stichting benoemt verder de kritiek dat het makkelijker is om IPv6 te implementeren. In een Internet Draft stellen auteurs voor om alleen de 127.0.0.0/16-reeks nog voor loopback te behouden. De reeksen van 127.1.0.0 tot en met 127.255.0.0 zouden dan beschikbaar komen als reguliere unicast-adressen. Dankzij de stap, die de auteurs een 'kleine verandering' noemen, komen dan 16 miljoen IPv4-adressen beschikbaar. Dit zou enige verlichting brengen, want er is een toenemend tekort aan IPv4-adressen. Tot nu toe is het 127.0.0.0/8-blok nog geheel gereserveerd voor loopbacktoepassingen. De adressen zijn intern binnen systemen in te zetten voor routering, met 127.0.0.1 als localhost, maar zijn van buitenaf niet te benaderen. Als de leden van het IPv4 Unicast Extensions / Cleanup Project hun zin krijgen, verandert dat. Overigens gaat het om slechts een van de voorstellen van de project-deelnemers: de deelnemers willen op allerlei manieren in totaal 419 miljoen IPv4-adressen vrijmaken. De Internet Draft maakt volgens SIDN duidelijk hoe hoog de nood is wat betreft de tekorten aan IPv4-adressen. Volgens IPv4 Market Group nam het bedrag dat voor een IPv4-adres wordt betaald in de tweede helft van 2021 flink toe. Techgiganten als Microsoft, Google en Oracle zouden IPv4-adressen opkopen. Amazon zou zo'n 100 miljoen IPv4-adressen hebben, die door de prijsstijging een waarde van 2,5 miljard dollar vertegenwoordigden. Amazon betaalde in 2020 108 miljoen dollar voor 4 miljoen IPv4-adressen van radioamateurs. T-mobile is nu eigenlijk bijna de laatste die ipv6 moet activeren voor de toekomst, en nog steeds is er geen update van de webcare of doorkoppeling https://tweakers.net/nieuws/192314/sidn-impact-eventuele-routeerbaarheid-127000-8-reeks-is-enorm.html
Mobiele dataverbruik ondanks wifi
Al 3dgn probeer ik klantenservice te bereiken, maar dat lukt niet vanwege een storing (wat je pas aan het einde hoort als je een heel keuzemenu hebt doorlopen). Ik ben al jaren klant van T-mobile en nooit problemen gehad. Echter op 5 januari kreeg ik een sms dat ik 80% van mijn bundel heb verbruikt, terwijl op 1 jan een nieuwe bundel is ingegaan van 5GB. Mijn gemiddelde verbruik is 2-3GB per maand, dus is het heel vreemd dat in 4dgn ik 4GB verbruikt heb. Daarbij was ik gewoon thuis gebruikmakend van mijn wifi netwerk. Dus is het sowieso raar dat er mobiele data verbruikt wordt. Wifi-assistentie staat uit, ook verversen op de achtergrond staat uit, iCloud en updates alleen bij wifi verbinding, recent geen nieuwe apps gedownload etc. Ik kreeg de melding in de ochtend van de 80% verbruik. Van 1-4jan had ik 304MB gebruikt, wat betekent dat ik in de nacht van 4 op 5jan 3,77GB verbruikt heb. Hoe dan? Ik sliep en iPhone maakte gebruik van wifi netwerk. En zelfs als voor wat voor reden dan ook de wifi uit was geweest, is het een bijzonder hoog verbruik voor een telefoon die op een nachtkastje ligt. Ik weet dat velen zullen zeggen dat er apps op de achtergrond draaien die veel data verbruiken etc etc, maar dat zou toch niet uit moeten maken als ik gebruik maak van een wifi netwerk thuis (geen t-mobile trouwens maar KPN). En nee, hij springt niet op 4G, want heb overal goed wifi bereik in huis. En het blijft vreemd dat dit ‘probleem’ ineens optreedt, terwijl er niets verandert is qua instellingen of apps. Kan iemand dit mysterie verklaren en oplossen?? Gr TdB

Laatst verdiende badges

• TV expert
    Fred_Mheeft de TV expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    walter.v.lheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
  • Internet + TV expert.
    Seccieheeft de Internet + TV expert. badge verdiend
  • Bestelling tot installatie expert
    Strikerheeft de Bestelling tot installatie expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    Tommie van Odidoheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen