Skip to main content
  • 1,771 Topics
  • 17,447 Reacties

Wiki (3)

1771 Topics
Laatste poging Zyxel T-56 ping spikes
Ping spikes, packet loss, jitter. Sinds de overstap van een simpele Ziggo lijn naar glasvezel, heb ik nog geen dag fatsoenlijk kunnen gamen. Allerlei tests (ping, packet loss, weet ik het wat) doorsturen, tal van telefoontjes, monteurs van Gideon die aangeven "zeg maar dat je van je abonnement af wil"... het is een schande dat jullie tig klanten deze stappen laten doorlopen. Deze hele conmunity staat vol met hetzelfde probleem, met één en dezelfde modem. Mensen die op eigen kosten en initiatief een andere modem kopen, zijn direct van hun problemen af. Maar wat doen jullie? Klanten keer op keer uren zelf allemaal bullshit laten doen, terwijl je allang weet wat het probleem is en het niet op te lossen is zonder de hardware te vervangen. Ik bestel een dienst, een hele simpele, die deugdelijk geleverd en geïnstalleerd moet worden. Als dat niet zo blijkt te zijn, moet je niet de klant aan het werk zetten, maar moet je de shit als leverancier zelf oplossen. Alsof je een paar schoenen koopt die na 1 dag scheuren en je zegt "doe eens microscopisch onderzoek naar de belijming van de naad en koop even wat lijm om het zelf te plakken". Gekkenwerk. Het leek even opgelost toen ik overstapte naar een ander spel, maar het was ijdele hoop. Ik eis nu een oplossing. Prima als ik een Fritzbox moet kopen, maar dan op jullie kosten. Ik ga geen enkel eigen onderzoek zoek meer doen, wetende dat deze community he-le-maal volstaat met hetzelfde probleem en deze geen enkele keer opgelost is. Het is een schande dat dit kan bij zo'n bedrijf. Waarschijnlijk wint de simpele consument het nooit van zo'n bedrijf, maar als dit niet snel opgelost wordt, ga ik toch m'n best doen. Jullie kunnen mijn dossier opzoeken. Wat er ook als laatste update staat, er is nog niks verbeterd.
Poort 25 moet open voor mijn mailserver
Ik kom zojuist van de telefoon met een T-Mobile Medewerker die wees me naar de community omdat mijn probleem hierweg opgelost zou kunnen worden. Ik heb meerdere topics gezien met dit onderwerp maar mij werd aangeraden om een nieuw topic te starten. Het probleem is dat T mobile poort 25 uitgaand blokkeert, zoals hier beschreven https://community.t-mobile.nl/bekabeld-internet-492/info-smtp-poort-25-333415 Dit topic lijkt mij vooral gedoeld op Client naar Server communicatie, Niet op Server naar Server comminucatie. Want er zijn geen alternatieven voor poort 25 als het aan komt op server naar server comminucatie. Ook is 25 zeker niet verouderd en bestaat er zoiets als STARTTLS over poort 25, ook gewoon versleuteld dus. Dus voor de extra duidelijkheid Ik heb poort 25 nodig om mails te sturen van mijn mailserver naar andere mailservers Dit kan niet via poort 587 en ook niet via 465, enkel en alleen via poort 25. Een Relay is voor mij geen optie, Ten eerste wil ik graag mijn eigen mail in handen hebben en niet afhankelijk wezen van een externe relay waar ik eventuele problemen niet zelf kan oplossen. En die problemen zijn er veel te veel zie ik wel aan de topics hier in de community. Ten 2de geef ik om mijn privacy en zijn jullie volgens de telecommunicatiewet zelfs verplicht om dit te waarborgen, Op het moment dat ik jullie relay zou gebruiken dan gaat de email van mijn server via poort 465 of 587 versleuteld naar jullie relayserver, maar op het moment dat die aankomt bij jullie is de mail niet versleuteld enkel het transport is versleuteld. Vervolgens versleutelen jullie die opnieuw om het door te sturen naar de doelserver. Vragen of ik jullie relay wil gebruiken is dus vragen of ik open brieven naar jullie wil sturen zodat jullie ze dicht kunnen likken en op de post kunnen doen. Dat is gewoon absurd, maar exact wat hier gebeurt. Kortom; Ik heb poort 25 nodig en er is geen andere poort mogelijk. Een Relay is een workaround maar ook een inbreuk op je privacy. Graag zie ik dat deze poort wordt geopend voor mij, en eventueel andere klanten die hierom vragen. Alvast bedankt en groetjes, Danny
Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)
Beste Odido Support, Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van. Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen. Probleemomschrijving Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten. Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido. VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen. Waarom dit zo bloedirritant is Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door. Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op. Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido. Waarom ping tests niet voldoende zijn In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem. De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten). Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is. Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots. Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden. Waarom een VPN verbinding het probleem oplost Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur. Uitgevoerde troubleshooting Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart. Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering. Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen. Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers. Gerelateerde forum posts Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen. Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 Ervaring met Klantenservice Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen." Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant. Verzoek om serieuze ondersteuning Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht. Gemeenschappelijke klachten Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied. Verzoek tot actie & mijn vragen Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden? Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling? Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap? Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert. Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem. Met vriendelijke groet,Nils Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt! Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft. Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt. Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is. Speedtest (Ookla) IP Config Taakbeheer Pingtest naar google.nl (8.8.8.8) Leg uit wat je exact ervaart Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie) Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren! Update 11-03-2025: Er is nieuwe firmware ontwikkeld, deze wordt t/m 14-03 gefaseerd uitgerold.
Probleem: Versterker beneden niet als Access Point in te stellen
Sinds enige tijd probeer ik de Zyxel WX5600-versterker beneden in de woonkamer los te koppelen van het bestaande EasyMesh-netwerk en als zelfstandig access point in te stellen. Het doel is om vaste apparaten zoals mijn TV, JBL soundbar en PS5 niet langer te laten overschakelen naar de router in de meterkast, maar een stabiele verbinding te laten houden met de versterker die letterlijk direct onder hen staat. Ondanks dat deze versterker fysiek perfect geplaatst is — pal onder de apparaten en op slechts een paar meter van de router — kiezen deze apparaten op willekeurige momenten alsnog voor verbinding met de router in plaats van met de versterker. Dit resulteert in verbindingsverlies, lagere snelheden en instabiliteit tijdens het streamen of gamen. Ik heb als oplossing geprobeerd om de versterker beneden om te zetten naar access point-modus, zodat ik deze een eigen SSID kan geven (bijv. “Beneden-WiFi”), waar ik mijn apparaten handmatig aan kan koppelen. Het idee is simpel: geen mesh-roaming, maar een vaste en directe verbinding met dat ene punt. Wat we al geprobeerd hebben: • EasyMesh via de routerinterface uitgeschakeld • De versterker beneden meerdere keren volledig gereset (lang indrukken van de resetknop) • Versterker gestart zonder UTP-kabel, zodat hij niet automatisch koppelt • Poging tot verbinding met de tijdelijke SSID (Zyxel_XXXX) met het correcte wachtwoord • Via browser geprobeerd in te loggen op om handmatig access point-modus te activeren • Ook geprobeerd: UTP pas later aansluiten, of juist kort aansluiten ná reset Probleem: Wat er telkens gebeurt, is dat de versterker automatisch weer terugkeert naar de meshstructuur, nog vóór ik kan inloggen of configureren. Soms verschijnt het tijdelijke SSID even in de wifi-lijst, maar als ik wil verbinden, krijg ik een foutmelding of verdwijnt het netwerk direct. Andere keren komt het netwerk helemaal niet tevoorschijn. Hierdoor lukt het niet om de versterker als los access point in te stellen. Voor apparaten die een vaste plek hebben en veel data verwerken (zoals een TV of console) is een roaming mesh niet altijd ideaal. Een vaste verbinding met een specifieke access point is in dit geval stabieler en betrouwbaarder dan automatisch schakelen tussen router en versterker. De enige manier om dat te realiseren, is door de versterker als standalone access point in te stellen met een eigen SSID. Verzoek aan Odido: Graag hulp om deze onderste versterker permanent los te koppelen van de meshstructuur en in access point-modus te zetten, met een eigen SSID. Dit zodat ik volledige controle heb over welke apparaten ermee verbinden, en niet afhankelijk ben van roamingbeslissingen van het mesh-systeem. Alle basisstappen zijn doorlopen, maar zonder resultaat. Wellicht is er op netwerk- of firmware-niveau iets wat deze koppeling alsnog afdwingt. In dat geval hoor ik graag hoe dit op te lossen is.

Laatst verdiende badges

Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen