Skip to main content
22 Topics
Marciano van Odido
Moderator
Welkom in de gloednieuwe Entertainment Lounge
Welkom in de Entertainment Lounge. De compleet nieuwe Fun-sectie van Odido. Niet langer een kleine subcategorie op de Community, maar nu z’n eigen categorie met meerdere subcategorieën voor alles wat we maar willen. Gaming, films, TV, muziek, toestelreviews, winacties? We hebben het allemaal voor je. Exploreer onze new and improved Fun-sectie en praat mee over jouw favoriete hobbies en bezigheden. Schrijf toestelreviews over je gloednieuwe telefoon, praat met andere leden over de nieuwste aflevering van The White Lotus of zoek vrienden voor toffe online gaming sessies. Praat mee over de leukste onderwerpen. Onze nieuwe Entertainment Lounge heeft alles wat je wil. Hebben we het niet? Start zelf een topic en discussieer over je favoriete onderwerpen. We zijn pas net begonnen, maar laat je niet tegenhouden door de beperkte subcategorieën die we nu hebben. We hebben altijd Algemeen waar je kan beginnen. Ben jij een echte gamer? Wij houden van gamen. Het is een manier om even aan de realiteit te ontsnappen, maar het is ook een leuke manier om met anderen in contact te komen of tijd door te brengen. Wij zien veel potentie in de Gaming-sectie, dus we hebben al een beginnetje gemaakt. Meepraten over je favoriete games, nieuwe releases, de beste gaming gear, RPG's of de beste Multiplayers? Word lid van de Gaming Zone! Welke films en series binge jij op dit moment? De Film & TV categorie kan een eindeloze put aan entertainment worden. Zo veel is er tegenwoordig te kijken. In dit topic heten we je welkom. Benieuwd naar de series die wij vandaag bingen? Houd Film & TV goed in de gaten. Interesse in een nieuwe telefoon? Of benieuwd naar toffe nieuwe OS features? In dit topic verwelkomen we je om je favoriete iOS en OS features met ons te delen. Wat is een feature waar jij niet meer zonder kan? Waar kijk je naar uit? Praat mee in Telefoons & (i)OS. Houd dit subforum in de gaten voor meer discussies.
Occaj
Super User
iPhone 15 series [verwachtingen]
Vanavond is het zover, de live stream van Apple! Waarin de nieuwe iPhone series worden gepresenteerd! Dit jaar is het de iPhone 15 series, en er zijn veel verwachtingen voor deze series. We gaan nu de laatste iPhone 15 (pro) geruchten in het kort doornemen. En kijken morgen of deze geruchten ook juist zijn. Titanium behuizing voor de iPhone 15 Pro en 15 Pro Max en afgeronde hoeken voor alle modellen. Gurman heeft via X gedeeld dat de pro series voorzien worden van een titanium behuizing. Hierdoor wordt het toestel nog sterker en wel 10% lichter dan zijn voorganger. Naast de titanium behuizing krijgt de 15 series ook afgeronde hoeken. Deze zitten aan de achterkant van het frame naar het glas toe, hierdoor voelt het toestel prettiger aan in de hand. De nieuwe A-17 chip. Bij een nieuwe iPhone hoort ook een nieuwe chip (waarschijnlijk enkel de pro modellen). Deze chip is vooral energiezuiniger dan zijn voorganger. De batterijduur van de 14 modellen waren al heel goed, en daar doet Apple nog een schepje boven op. De nieuwe actie knop op de pro modellen. De mute slider gaat verdwijnen op de 15 Pro (Max) en wordt vervangen voor een actie knop waarmee je zelf kan instellen wat deze knop precies doet. Dynamic Island voor alle iPhone 15 modellen. Ook krijgen alle toestellen in de 15 serie de Dynamic Island, hierdoor wordt de functionaliteit van de Dynamic Island uitgebreid. Wel blijven de 15 en 15 plus een 60hz scherm houden. Een verbeterde camera voor de iPhone 15 Pro (Max). Deze krijgen een ultra wide camera en een telelens. Hierdoor kan je nog meer inzoomen op een foto zonder detail verlies. Natuurlijk zijn dit geruchten, en is niet zeker of al deze geruchten waar zijn! Waar kijk jij het meest naar uit in de nieuwe iPhone series?
Marciano van Odido
Moderator
Reis met ons mee naar New York!Holiday Spirit 2022
Altijd al naar New York gewild? Nu kan het, en ook nog eens tijdens het Holiday seizoen! Wij nemen je mee naar dé hotspots! New York is absoluut een plek waar je een keer geweest moet zijn. Geniet je ook zo van de feestdagen? Dan is The Big Apple in december écht iets voor jou. In dit topic neem ik je mee op mijn reis naar NYC. Mijn reis duurde 7 dagen en ik kan er een half boek over schrijven, maar in dit topic zal ik alle highlights uitlichten! #1 New York Knicks vs. Sacramento Kings 🏀 Iets wat ik echt wilde meemaken was een basketbalwedstrijd in Madison Square Garden. Lees snel meer om te zien waarom dit op nummer 1 staat! Wil je een echte Amerikaanse experience? Ga naar een basketbalwedstrijd in Madison Square Garden. De beste experience: The New York Knicks! Ik ben niet de grootste basketbal fan, maar vond het verder altijd wel een toffe sport. Ik kreeg stiekem ook wel dat Space Jam-gevoel. Waarom is dit dé highlight van mijn reis? Hierom: Vanaf het moment dat je binnenloopt voel je de hype. Je loopt even door de giftshop om te kijken of je nog een basketbalshirtje of foam finger kunt scoren. Dan loop je naar boven tussen alle fans in hun basketbalshirts voor een hotdog en een drankje. Terwijl je wacht speelt het jeugdteam van de New York Knicks. De avond wordt gestart met het National Anthem. ‘Oh say can you see’ zat de rest van de avond in m’n hoofd. Een basketbalwedstrijd heeft veel time-outs en pauzes. Deze werden uiteraard allemaal opgevuld; spanning en sensatie. Cheerleaders en dansgroepen deden hun dansjes, ze schoten gratis T-shirts het publiek in met rookmachines en kanonnen en natuurlijk was er de karaoke cam, waarbij iedereen meezong met het nummer Livin’ On A Prayer. Onvergetelijk! Als dat nog niet genoeg was; ik heb celebrities altijd al interessant gevonden en het voelde echt even als mijn geluksdag. Met mij in het publiek zaten o.a. Kenan Thompson, Tracy Morgan en Michael J. Fox. #fanboymoment En oh ja, de New York Knicks hebben ook nog eens gewonnen. Helemaal mooi! #2 New York CITY 🚕 De straten van Manhattan, Brooklyn, Chelsea en Queens zijn op zichzelf al een hele ervaring. Lees snel meer! Zoals ik al zei; ga de straat op en laat New York je overvallen (niet letterlijk). Ik keek m’n ogen uit; de hoge gebouwen, de vele lichten, de drukte van mensen, eetkraampjes op elke hoek van elke straat en de metrorails die door en over de straten hangen. Je ziet altijd wel iets. Door de straten lopen is één ding, maar bezoek ook zeker de hotspots. We zijn uiteraard naar alle trekpleisters geweest; Empire State Building, Times Square, Dumbo, Brooklyn Bridge, Chrysler building, 9/11 Memorial, Coney Island en nog zoveel meer. Een plek die je ook zeker niet mag overslaan is het Museum of Natural History. Je weet wel… Night at the Museum! #3 Picture perfect 📸 Times Square, Dumbo, Brooklyn Bridge, Top of the Rock, Little Island, The Edge; meer dan genoeg plekken om toffe foto’s en video’s te schieten. Lees snel meer! Waar moet ik beginnen? Ik ben gek op fotografie en video’s maken. Op straat of 100 verdiepingen in The Edge; New York heeft hier ontelbaar veel mooie plekken voor. Times Square is simpelweg geweldig om te lopen. Alle schermen, reclameborden, winkels, straatartiesten en bezoekers zorgen echt voor een onvergetelijke herinnering. Trek je (touchscreen)handschoenen aan (thanks @Ginny) op de Brooklyn Bridge, want je kunt hier prachtige foto’s maken, maar het is ijskoud! Dumbo is dé plek voor toeristische kiekjes. Die ene straat met de Brooklyn Bridge op de achtergrond; ook wij hebben daar natuurlijk de nodige foto’s gemaakt. Vanaf The Highline heb je een prachtig uitzicht over Chelsea en loop je gemakkelijk naar Little Island. Een heel gezellig… klein eiland. Ook het uitzicht vanaf Top of the Rock en The Edge waren heel bijzonder. #4 The Big Appetite 🍎 New York zit vol verleiding, je loopt heel de dag langs foodtrucks en je ruikt overal heerlijk eten. Tip: plan de restaurants die je wil bezoeken en zorg dat je altijd nog een snack op kan. Lees snel meer! Hieronder alle plekken waar ik heb gegeten. Don’t judge me; ik was er zeven dagen, dus dit is ontbijt, lunch en avondeten: Chipotle (Burrito’s, niet heel bijzonder, wel lekker!) Pumpernickel Bagels (lekkere en simpele bagels) Nuts4Nuts in Central Park (staan verder in letterlijk elke straat) Peachy Keen ⭐ (een echte aanrader; 70s themed restaurant) Max Brenner (warme chocolademelk) Starbucks (breakfast muffin + mocha) Time-out Market & Chelsea Market Bluebell Café ⭐ (Ceasar Salad) Chote Muya (Spicy honey cauliflower) Black Seed Bagels ⭐ (Turkey, Cheese & Egg Bagel, de bagels hier zijn geen grap!) The Cauldron (snack plate voor 4-5 personen met zn tweetjes opgegeten) Court Square Diner ⭐ (Ceasar Salad, Onion rings + Iced Coffee, goedkoper ga je niet vinden!) Hotdogs (Madison Square Garden) The Market Line (Underground Food Community) Dragon Bing ⭐ (Chicken Teriyaki wraps, dumplings, loempia’s) Kyuramen ⭐ (Pork bao, spicy chicken ramen) Friedman’s (Avocado toast) Kyuramen, yep, nog een keer! (pork bao, dumplings, chicken popcorn) Shake Shack (Spicy bacon cheese fries) Levain’s Bakery ⭐ (Chocolate chip cookie) Ralph's Coffee (Hot chocolate) Black Seed Bagels #2 (Spring onion cream cheese bagel) $1 Dollar Pizza Slice (laat de prijs je niet beetnemen, ze zijn best lekker!) #5 The Subway & street performers 🎷 Je zet ongetwijfeld veel stappen in New York, maar je ontkomt niet aan de Subway en geloof me; die wil je ook niet missen. Lees snel meer! Een metrokaartje die 7 dagen geldig is, is hier je beste vriend! Je reist ongetwijfeld heel wat af; van Queens naar Manhattan en van Brooklyn naar Chelsea. Ook de Subway geeft je echt die Amerikaanse experience. Er gebeurd altijd wel iets (misschien niet altijd positief). Wat ik zelf altijd heel tof vind, zijn straatartiesten. Ook hier in de gangen van de metro staan bandjes en muzikanten op te treden. Daarnaast zijn ze ook in de metro te vinden; (paal)dansers, zangers, noem het maar op! #6 Holiday Spirit 🎄 Last but not least… de Christmas vibes in NYC. Lees snel meer! Ik had persoonlijk meer Christmas vibes verwacht. In elk hotel, restaurant, café of ander gebouw waar je naar binnen keek stond er wel minstens één kerstboom en hadden ze versiering binnen en buiten. Bij alle trekpleisters was er genoeg kerstsfeer en natuurlijk stonden er ook alle grote Kerstbomen, zoals de Rockefeller Christmas Tree. Door de straten reden er karretjes met keiharde kerstliedjes en ook op straat stonden er mensen geld op te halen voor goede doelen onder het genot van kerstmuziek. Conclusie; de Holiday Spirit is zeker overal om je heen aanwezig, maar voor mij had het nog iets meer gemogen. Ik probeerde het kort te houden, maar als je alles uitklapt staat er nog best een heel verhaal. Het kan ook niet anders met New York. Echt een aanrader of je nu binnen of buiten het feestseizoen gaat. Heb je vragen of andere tips nodig? Laat een reactie achter en ik vertel je met alle plezier meer. Helemaal in de kerststemming gekomen? Bekijk snel dit topic, doe mee met onze winactie en win een bluetooth speaker van Ultimate Ears! Fijne feestdagen! ✨
Hajar van Odido
Moderator
Leukste series om met je Valentijn te kijken!
Het is Valentijn en dus het ideale moment om samen met je partner lekker een cozy avondje op de bank te houden met de leukste series! Ben jij single en wordt het een solo binge-avond? Geen zorgen, i got you! Deze top 5 series gaan jou zo entertainen dat je niemand anders nodig hebt. Warning: er zitten een paar serieuze tearjerkers tussen dus zorg dat je tissues klaarliggen. 1) Crash landing on you (Netflix) Crash Landing On You, een van de meest bekeken k-drama's aller tijden, volgt Se-ri, een Zuid-Koreaanse erfgename die per ongeluk in Noord-Korea belandt. Als ze wordt gevonden door Kapitein Ri, moeten de twee samenwerken om haar het land uit te krijgen. Ik ben sinds Squid Game echt verslaafd aan Koreaanse series . Een nieuwe wereld van entertainment is voor mij open gegaan. Ik binge makkelijk series met 16 afleveringen, omdat de verhaallijnen zo goed zijn. Zo heb ik echt genoten van deze romantische serie die gaat over onmogelijke liefde. Het is een verhaal over vriendschap en liefde en ik kan je ook wat lach momenten garanderen dus check it out! 2) Business proposal (Netflix) Gearrangeerde blind dates komen nog best vaak voor onder de rijke families in Zuid-Korea, maar Jin Young-Seo ziet dit gewoon niet zo zitten. Daarom vraagt ze haar beste vriendin Shin Ha-Ri of zij voor haar op blind date wil gaan. Ha-Ri gaat hiermee akkoord en doet er alles aan om afgewezen te worden. Uiteindelijk blijkt haar date de knappe Kang Tae-Moon te zijn, CEO van Go Food - het bedrijf waar Ha-Ri werkt. Hoe gaat Ha-Ri hier onderuit komen? Deze serie kijkt zo lekker weg! Het is romantisch, maar vooral ook heel erg grappig. De ideale romcom om je partner of jezelf te introduceren in de wereld van Kdrama’s. 3) From Scratch (Netflix) Amy Wheeler, een jonge Amerikaanse vrouw, besluit om in het buitenland te gaan studeren. Haar op het eerste zicht geweldige ervaring en reis wordt al snel behoorlijk wat ingewikkelder wanneer ze kennis maakt met de Siciliaanse chef-kok Lino. Ik had jullie al gewaarschuwd dat er wat tearjerkers tussen zitten en dit is er absoluut een van. Ik heb zelf echt genoten van de prachtige shoot locaties in Italië en het hartverwarmende verhaal over echte liefde. The White Lotus seizoen 2 4) The W hite Lotus seizoen 2 (HBO) De serie volgt de vakanties van verschillende hotelgasten, terwijl ze ontspannen en bijkomen in het paradijs. Maar met elke dag die voorbijgaat, komt er een duistere kant aan het licht bij deze, op het eerste gezicht, perfecte reizigers. Na heel veel buzz over The White Lotus besloot ik eindelijk de serie te kijken. Ik vond seizoen 1 nogal tegenvallen, maar was zo onder de indruk van Tanya, gespeeld door Jennifer Coolidge, dat ik besloot het tweede seizoen ook te kijken en o wat ik heb ik daarvan genoten. The White Lotus seizoen 2 is een meesterlijke tragikomedie die geen moment verveelt. Er gebeurt zoveel en iedere personage heeft een interessant verhaal. Ik wil niet teveel weggeven, want het is ook een spannend verhaal en dus is mijn enige advies; CHECK IT OUT! 5) Friends (HBO) Friends gaat over het dagelijks leven van zes vrienden in New York. Monica is de nette en georganiseerde zus van paleontoloog Ross. De mooie Rachel is de prinses van het stel en brengt het hoofd van Ross telkens weer op hol. Chandler is een oud-studiegenoot van Ross, Phoebe is een excentriekeling en Joey wil heel graag een beroemd acteur worden. Dit is mijn alltime favorite serie die ik graag kijk met mijn man. Iedere avond kijken wij een paar afleveringen samen en lachen wij ons rot om Joey en Ross, onze favoriete personages. Ik weet dat ik een mooi lijstje heb gemaakt, maar mijn man kennende gaan we op Valentijnsdag weer lekker bankhangen en Friends opzetten. Altijd gezellig! Wil jij lekker eten tijdens het bingen? Check dan dit topic geschreven door onze eigen Marciano. En mocht jij nog leuke series in gedachte hebben die wij ni et kunnen missen? Deel ze dan met ons in dit topic!
Marciano van Odido
Moderator
LAATSTE KANS: WIN een Ultimate Ears Bluetooth Speaker t.w.v. €99,99holidayspirit2022
Het jaar is weer voorbij gevlogen en de mooiste tijd van het jaar staat voor de deur. Ook dit jaar presenteren wij: Holiday Spirit 2022! Hét mooiste event van het jaar vol gezelligheid en prijzen hier op de T-Mobile Community. Trek je mooiste overhemd of je meest foute kersttrui aan en bereid je voor op de feestdagen met de allerbeste smartphones, de gezelligste kerstfilms, een liefdevolle winactie en meer! 💖 Benieuwd naar wat en hoe je kunt winnen? Bekijk snel onderstaande video! Win mooie prijzen voor jou én je vriend(in) Holiday Spirit is sinds kort een echte traditie geworden hier op de Community. In deze maand van geven, liefde en gezelligheid willen wij je daarom ook iets extra's geven. Ook dit jaar zorgen wij weer voor twee extra cadeaus onder jouw kerstboom. Een voor jou en een voor je beste vriend(in). Hoe kan ik meedoen? Meedoen is gemakkelijk! Het enige wat je moet doen is zorgen dat jouw vriend(in) een Community-account aanmaakt, zodat jij diegene kan taggen in een reactie onder dit topic. Schrijf in deze reactie waarom je hem of haar dit jaar een extra cadeau onder de kerstboom gunt. That’s it! Heb je dit gedaan? Dan doe je direct mee en zetten we jouw naam op een lootje. Deze gaat samen met alle andere deelnemers in een pot en op maandag 19 december trekken we een willekeurig een winnaar! Twee keer zoveel kans maken? Interactie op de Community wordt beloond! Reageert jouw vriend(in) ook in dit topic om ons te laten weten waarom jij een extra kerstcadeau verdient? Dan gaat hij of zij ook met een lootje de pot en zo maak je twee keer zoveel kans! Heb je gewonnen? Dan neemt een van onze moderators contact met je op via een privébericht hier op de Community voor de verdere afhandeling en om het cadeau zo snel mogelijk bij jou in huis te krijgen. Wat kan ik winnen? Dit jaar geven we een gloednieuwe Wonderboom Bluetooth Speaker van Ultimate Ears t.w.v € 99,99 weg! Deze mag jij aan je vriend(in) geven. Jij als tagger hebt natuurlijk het harde werk gedaan en daarom verdien jij ook een toffe prijs. Je ontvangt daarom zelf ook een Wonderboom Bluetooth Speaker van Ultimate Ears. Spelregels Jij en degene die je het cadeau wil geven moeten allebei een Community-account hebben Actie verlengd: Jij tagged je vriend(in) tussen donderdag 1 en vrijdag 31 december 2022 met een (korte) reactie waarom je hem/haar een cadeau gunt Tagged jouw vriend(in) jou terug? Dan maken jullie twee keer zoveel kans Alle deelnemers gaan met een lootje de pot in, waarna de winnaars willekeurig getrokken worden De winnaars worden op dinsdag 3 januari 2023 om 15:00 uur bekend gemaakt en worden via een privébericht benaderd T-Mobile en Tele2 deelnemers gaan samen in één pool, waar twee winnaars uitkomen. Waar wacht je nog op? Bel, SMS of App nu je vriend(in), broer, zus, vader of moeder die jij dit jaar een extra cadeau onder de kerstboom gunt en laat ze vandaag nog een account aanmaken. Kom regelmatig terug in dit topic voor leuke updates en namens het hele team; veel plezier en succes met het binnenhalen van die prijs! 🎄
Hajar van Odido
Moderator
Griezelen met onze top 5 Halloween films
Voor mij betekent Halloween binnen zitten op de bank met snacks en natuurlijk een scary movienight houden. Tegenwoordig hebben we zoveel keus door al die streamingsdiensten waardoor we niet meer weten wat we moeten kijken. But no worries, I got you! Ik ga hieronder een top 5 Halloween films delen die je moet checken! 1) Psycho (1960) Ik denk dat iedereen de poster van deze film wel kent of je nou 80 of 18 bent. Deze klassieker van Hitchcock mag niet ontbreken tijdens je Halloween movienight. De spanning die Hitchcock opbouwt met geweldige performances en geluid zorgen ervoor dat je op het puntje van je stoel zit. De film is dan wel 62 jaar oud, maar hij voelt iedere keer weer verrassend nieuw aan. Must add to list! ✔ 2) Halloween (1978) Ah ja deze klassieker. Oftewel het boegbeeld van Halloween! Michael Myers, een keukenmes, een scary masker en een music score die je maar niet uit je hoofd krijgt. Do I need to say more? Nope, kijken dus! 3) The sixth sense (1999) I see dead people...👀 4) Hocus Pocus (1993) Heel leuk al die remakes but nothing beats the original. Hocus Pocus is nog altijd een van mijn favoriete Halloween films om met het gezin te kijken. Spannend, maar niet te scary. Precies goed voor een cozy filmavondje thuis. 5) Rosemary’s Baby (1968) Dit is absoluut een must see, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik altijd een naar gevoel krijg na het kijken van deze film. Ik weet niet of het nou te maken heeft met de backstory van de maker Roman Polansky wiens vrouw (Sharon Tate) werd vermoord door de Charles Manson sekte of het script op zich. Toch moet je deze wel een keer gezien hebben, omdat het verhaal enorm goed is. Dus add to list, maar op eigen risico. (But Halloween is all about scary risks dus doe het!) 😬 More movies: The skeleton key (2005) New Orleans, voodoo en Kate Hudson. Enough said! Get out (2017) Een van de beste horrorfilms van de afgelopen jaren die verrassend echt lijkt… Met welke films ga jij griezelen dit Halloween weekend? Laat het ons weten en deel vooral ook je eigen tips!
Edwin_H
Retro games (MS-DOS, Commodore, en andere) en computers.
Hallo! Ik ben Edwin, werk voor T-Mobile Thuis en ben inmiddels 45 jaar oud. Ik ben gek op games, en speel al spelletjes vanaf mijn 11e jaar ongeveer. Ik speelde voornamelijk op de PC en heb zodoende heel de ontwikkeling van MS-DOS naar Windows 10 meegemaakt. Foto van een 5,25 inch diskette Het begon met 1 5,25 inch diskette (360 kilobytes aan data) van mijn vader, die hij kreeg van zijn werk. Pacman, Paratrooper, Jump Joe, Castle adventure, en nog wat andere spellen. Ik was verkocht. Ik maakte de hele groei van die spellen en ook de computers zelf mee, en weet heel veel spellen nog zo voor me te halen. Ik kan de muziek en graphics gewoon dromen. Tegenwoordig zien spellen er bijna niet te geloven zo mooi uit, maar spellen de jaren 80 en 90 waren ook gewoon al erg goed, en erg mooi. Ze zaten vaak erg goed in elkaar. Heel lang heb ik mijn behoorlijk grote verzameling MS-DOS spelletjes op diskettes bewaard. Maar toen die langzaam begonnen stuk te gaan, heb ik alles overgezet naar een Harddisk. Ik start de games zo nu en dan nog wel eens, en dan vooral omdat ik het weer even wil spelen, even die nostalgie diep wil inhaleren. Dat gaat met de meeste oude spellen niet direct in Windows, maar dit kan via een omweg wel gewoon op je moderne machine. Hoe? Emulators! Emulators Ongetwijfeld heb je wel eens gehoord van emulators, en wat deze programma’s doen is letterlijk wat de naam al suggereert: Ze doen iets anders na, in dit geval dus oudere computers. Tegenwoordig kan je via deze zogenaamde emulators echt heel veel spellen van bijvoorbeeld de oude Nintendo 8 bit, maar ook de Super Nintendo, gewoon op je PC spelen. Ook de Nintendo 64, Gamecube en andere consoles kennen goed werkende emulators. Hoe? Je download de emulator, bijvoorbeeld ZSNES (Ongeveer de beste Super Nintendo emulator), hier: https://www.zsnes.com/ en je kan vervolgens de spellen, die natuurlijk nu niet meer op een cartridge maar in een bestand zijn gezet, downloaden. Die bestanden noem je ‘ROMS’ (letterlijk een kopie van een oud spel die dus van een game cartridge overgezet is naar een bestand). Illegaal? Ik kan en mag niet verwijzen naar de spellen, dat blijft eigenlijk illegaal, maar je kan ze via internet vrij gemakkelijk vinden en op die manier de spellen spelen op je moderne computer! Bedrijven als Nintendo hebben in het verleden al wel vaker een vuist gemaakt tegen deze emulators, maar daar hoor je de laatste 10 jaar niets meer over. En met name de oudere console emulators zijn gewoon te krijgen, daar wordt niets meer mee gedaan, gelukkig. Er worden tegenwoordig ook nieuwe versies van de oude consoles uitgebracht waarop dan heel veel oude spellen zijn gezet, zodat ze via die manier toch nog centjes blijven verdienen aan de oude games. DOSBOX Maar Edwin, zul je zeggen, kan dat ook met MS-DOS spellen? Jazeker, via DOSBOX! DOSBOX is zoals de naam al zegt dus een MS-DOS emulator. Hier is de website: https://www.dosbox.com/ Het vergt een beetje meer werk om DOSBOX te leren en in te stellen, maar is relatief eenvoudig verder. Het werkt direct gewoon goed hoor, maar een beetje instellen is meestal nodig voor bepaalde spellen. DOSBOX is een programma dat je start op je moderne PC in Windows, en het programma doet dus letterlijk een oude PC na. Je kan zelfs specifieke snelheden,geluidskaarten, en grafische instellingen aanpassen. En je kan dan vrijwel alle oude DOS spelletjes zonder problemen spelen. Van het stokoude Digger (zie foto), tot Doom, van King’s Quest 1 tot Leisure Suit Larry 6; het werkt allemaal erg goed in DOSBOX. Afbeelding van het oude MS DOS spel Digger. Internet Archive: DOS Games. En vindt je dat allemaal te lastig? Geen zorgen, The Internet Archive heeft een heleboel spellen in hun archief gezet, en kan je via de internetbrowser zo op de computer spelen, met een voor de browser gemaakte versie van DOSBOX. https://archive.org/details/softwarelibrary_msdos_games Youtube kanalen over retro games en hardware Tot slot nog wat links naar mijn favoriete retro games/computers - kanalen op Youtube: LGR (Lazy Game Reviews) Dit is met afstand een van mijn meest favoriete kanalen. Hij is echt al meer dan tien jaar actief op Youtube, en zijn filmpjes worden met de dag beter. Met heel veel humor en passie vertelt hij over oude apparatuur en games, en heeft in zijn huis inmiddels ook een grote verzameling aan oude PC’s die hij zelf helemaal in elkaar heeft gezet. Hij wisselt recensies van oude (meestal DOS games) af met recensies van oude apparatuur, of wijdt gewoon een heel uur aan het in elkaar zitten van de ‘droom PC’ van de jaren ‘90. LGR staat dus voor Lazy Game Reviews, hij doet dus recensies van voornamelijk oude spellen, jaren nadat ze uit waren gekomen. Gewoon erg leuk om te kijken, al is het wellicht alleen voor de flinke dosis nostalgie. Die snuif ik maar al te graag op. Ik kan hem van harte aanbevelen. LGR: https://www.youtube.com/user/phreakindee Kim Justice Een ander, minder bekend maar echt steengoed kanaal is die van Kim Justice. Kim weet ontzettend veel van hele oude computers en de spellen die ervoor gemaakt werden. De ZX Spectrum, de Commodore 64, en anderen. Ze passeren allemaal de revue. Top 100 beste games, en ook slechte games? Doet ze gewoon. Haar documentaires over o.a. Sensible Software, The Bitmap brothers, en anderen zijn lang, maar echt de moeite van het kijken meer dan waard. Kim Justice: https://www.youtube.com/user/elmyrdehory The 8-Bit guy Dit is ook een van mijn meest favoriete kanalen op Youtube. Een man die lang zelf in de IT werkte, erg veel weet van electronica, en programmeren, en dat ook nog steeds doet voor de oude systemen. Hij repareert oude systemen, maakt ze zo schoon dat ze er weer als nieuw uitzien, en het hele proces is gewoon geweldig om naar te kijken. Super oude ranzige Commodore 64 uit een fabriek? Hij repareert het ding volledig en geeft het een tweede leven. Gewoon kijken, al is het maar voor zijn geweldige intro muziek. The 8-Bit guy: https://www.youtube.com/user/adric22
Jason van Odido
Moderator
Tips: de beste gaming setup
Wil je met (online) games het beste uit jezelf halen? Dan heb je meer nodig dan alleen goede skills. Een optimale gaming setup is dan heel belangrijk en dat regel je al in zeven stappen. STAP 1: EEN GOED BUREAU EN COMFORTABELE STOEL Een ergonomische houding is belangrijk als je veel gamet. Dat betekent dat je (beter) niet onderuitgezakt op de bank kunt gaan zitten. Zorg voor een groot bureau op de juiste hoogte en een goede bureaustoel. Als je monitoren plaatst, zorg dan dat je daar recht voor zit en dat ze op de juiste hoogte staan zodat je geen nekklachten krijgt. Een bureaustoel met hoge rug en armsteunen is ook belangrijk. STAP 2: ZORG VOOR KRACHTIGE HARDWARE Games worden mooier en mooier, groter en groter en ondertussen ook realistischer. Ze vragen steeds meer van de hardware van je computer. Ga je nieuwe hardware uitzoeken om je eigen game-pc samen te stellen? Investeer dan net dat beetje extra in onderdelen als de processor, het moederbord en de videokaart. Dit kost je dan nu misschien extra, maar zo kun je ook over een paar jaar de nieuwste spellen spelen. Tip: op Build My PC kun je jouw eigen computer samenstellen. Zo weet je vooraf wat dit je ongeveer gaat kosten. STAP 3: SNELLE, GOEDE DISPLAY(S) Fanatieke gamers zweren er inmiddels bij: meerdere, goede schermen. Hierdoor hou je overzicht op de totale game, zeker als je bijvoorbeeld veel first person-games speelt. Ook als je graag racegames of FIFA speelt, kunnen meerdere schermen de game-ervaring enorm verbeteren. Als je in Full HD of 4K gamet, kies dan beeldschermen die hiervoor ook geschikt zijn. Zorg dat de beeldschermen over alle juiste poorten beschikken en aan elkaar te koppelen zijn. De meeste moderne displays kunnen dit standaard. Positioneer de beeldschermen op de juiste hoogte. Als je last van je nek of rug krijgt tijdens het gamen is dit een teken dat je schermen niet goed staan. STAP 4: GOEDE BESTURING BELANGRIJK VOOR GAMING SETUP Minstens net zo belangrijk als het beeldscherm zijn de juiste controllers. Of je nou voor de ouderwetse game-controller of een toetsenbord en muis kiest: er is volop hardware beschikbaar die speciaal voor de gamermarkt ontwikkeld is. Deze hardware heeft bijvoorbeeld gekleurde ledverlichting zodat je setup er meteen flitsend uitziet. Ook houdt dit soort speciale besturing rekening met de ergonomie: knoppen die je bijvoorbeeld veel gebruikt zitten dicht bij elkaar. En de muis heeft een speciale vorm die RSI voorkomt. Kies dus voor apparatuur die speciaal voor gamers gemaakt is. STAP 5: ZONDER GOED GELUID GEEN GOEDE GAMING SETUP Wat je niet mag vergeten is het geluid van je setup. Wil je je huisgenoten niet tot last zijn? Kies dan voor een kwalitatieve gamer headset met microfoon. Zo kun je de game, soundtrack en geluidseffecten optimaal ervaren en tegelijkertijd communiceren met je mede-gamers. Hou je niet van een koptelefoon op je hoofd en heb je liever dat het geluid door de kamer klinkt? Zorg dan in elk geval voor goede (studio)isolatie zodat je huisgenoten of buren geen last van je hebben als je gamet. Een goede 5.1 surround setup met subwoofer (voor diepe bas) zorgt ervoor dat je je volledig kunt onderdompelen in de game. STAP 6: KRIJG JE EIGEN FANS MET STREAMING Gamers zijn de nieuwe sporthelden. In de voetsporen treden van populaire topgamers als Ninja, Shroud en Nickmercs? Laat mensen met je meekijken door je games te streamen op Twitch of YouTube. Voor het uitzenden van een goede livestream zijn wel een paar dingen nodig. Zoals een goede microfoon en webcam, zodat je duidelijk te zien en horen bent. Test voor livegang of je goed te zien bent en of mensen je duidelijk kunnen horen. Zo kun je mensen meteen aan je binden zodra je live gaat! STAP 7: GOED INTERNET ONMISBAAR VOOR GAMING SETUP De meeste gamers gamen online. Je kansen vergroten? Kijk of je thuis supersnel Glasvezel kunt nemen. Met dit internet is de vertraging minimaal, want je hebt de verbinding voor jezelf. Zo reageer je online extra snel in een schietspel en zie jij je tegenstanders net iets eerder dan dat ze jou zien. T-Mobile biedt op dit moment een glasvezelverbinding met een snelheid van maar liefst 1 Gbit/s. Dit is tien keer zo snel als de meeste andere verbindingen. Doe hier de postcodecheck om te kijken of er Glasvezel op jouw adres is. Succes met het in orde maken van je eigen gaming setup! Bron: https://www.t-mobile.nl/blog/beste-gaming-setup/
Jason van Odido
Moderator
Gaming tips & tricks
Gamen is één van de leukste hobby's, maar kan erg tijdrovend zijn. Zeker wanneer je niet precies weet wat jouw beste netwerksetup is, of wanneer je merkt dat je tijdens het gamen vermoeid raakt. Anno 2021 is het vooral belangrijk om een bekabelde verbinding te gebruiken: dit is een absolute must! Voor alle gamers onder ons, hebben we een lijstje met de beste tips and tricks opgesteld. Veel gameplezier en heb je extra tips, geef ze door. Game on! Bedraad gamen Een optimale game ervaring heb je altijd met een bekabelde verbinding zodat de data overdracht snel blijft en je geen last hebt van andere internet gebruikers. Dit zorgt voor stabiliteit van je verbinding tussen je PC/console en het modem. Een cat 5e kabel is wat je dan minimaal nodig hebt, al is een hogere categorie voor de meeste mensen niet echt nodig. Probeer zoveel mogelijk cat 6 aan te sluiten voor toekomstbestendigheid. Mocht je tegen een hapering aanlopen, gebruik dan de tips in ons handige topic: Bekabeld Internet. Wifi gamen Als je toch wilt gamen via de Wifi gebruik dan 5 GHz voor hogere snelheden en zorg dat niet veel mensen gebruik maken van de Wifi. Maak gebruik van een goede router. Geen Wifi repeaters! Zorg ervoor dat je niet te ver van het access point zit en kijk of het mogelijk is om te verbinden met een 5 Ghz netwerk. Over het algemeen heb je hier minder verstoringen en zijn de snelheden beter. Overigens heb je voor het pure gamen en voicechat niet heel veel bandbreedte nodig, dit wordt pas een issue als je tegelijkertijd ook video wilt streamen, zowel om te kijken als om het zelf op een streamingservice te posten.​​​​​​ Optimaliseer je Wifi-verbinding en neem alle tips and tricks door in ons speciale Wifitopic: Hoe verbeter ik mijn Wifi? Bandbreedte Een hogere bandbreedte voor de Wifi zorgt voor een snellere ms tussen de router en server. UPnP De UPnP functie (Universal Plug And Play) zorgt er voor dat de benodigde poorten voor een game automatisch worden geopend zodat jij geen hinder zult hebben tijdens het gamen. Gaming Computer Indien je games speelt op een computer, zorg er dan voor dat je geschikte hardware hebt zodat bijvoorbeeld bij online gaming je computer niet slomer wordt door drukte. Gaming Router Het modem van T-Mobile zorgt ervoor dat al jouw thuis diensten goed werken en kan ook geschikt zijn voor de mensen die af en toe uit verveling eens een game willen spelen. Indien je echt een alledaagse online gamer bent dan is het vaak handig om hier een geschikte gaming router voor te nemen die jou echt optimaal gebruik laat maken van de hoge snelheden en de geavanceerde functies voor de techs die graag hun modem naar eigen wensen in willen stellen. Als je je eigen modem hebt, kun je gebruik maken van vlan trunks om ook TV mee te sturen. Neem ook eens de tips van Hidden door in dit topic: Eigen modem bij T-Mobile Thuis. VPN Voor de echte online gamers die hun privacy willen waarborgen is het handig om een veilige en snelle VPN in te stellen om zo anonymous te gamen. Sfeer Het is natuurlijk saai om in een hoekje te zitten achter je gaming console te zitten. Maak het een beetje gezellig. Leuke verlichting, leuk muziekje, stoel/bank die lekker comfortabel is en er kunnen natuurlijk nog vele andere dingen zijn die jij prettig vindt. Wat ik persoonlijk fijn vind, is omgevingslicht als ik achter de PC zit. Een donkere kamer is slecht voor de ogen. Het topic van TAVL is niet sec gericht op gaming natuurlijk, maar biedt wel voldoende leuke ideeën wanneer thuiswerken je even te veel wordt: Hoe maak je thuiszitten leuker? Drivers updaten Dit is misschien wel de meest logische tip maar houd je hardware altijd up-to-date. Hoge prestatie Bij het gamen op een computer wil je natuurlijk de beste prestaties uit je PC halen daarom kun je in de instellingen van energie verbruik hoge prestatie kiezen maar dit zal mogelijk wel een hoger stroomverbruik hebben. Game instellingen optimaliseren Als je verschillende guides op het internet leest, dan zullen veel je aanraden om een programma te installeren dat games voor je optimaliseert. Voor gebruikers van een Nvidia grafische kaart is dit bijvoorbeeld GeForce Experience. Dit programma scant je PC voor games en kiest daarna automatisch de beste instellingen. Port Forwarding Wanneer het creëren van verbindingen met lobbies in een mulitplayerversie van jouw game niet lekker loopt, kun je hier gebruik van maken. Port forwarding kan ook zeer handig zijn wanneer je bijvoorbeeld extra apparatuur wilt aansluiten op het modem. Dat kunnen we niet ondersteunen vanuit de klantenservice, maar het mag natuurlijk wel! Check het speciale topic voor uitleg over alle termen en how-to's: Port Forwarding: wat is dat nu eigenlijk? Switches Handig voor als je meerdere apparaten wilt aansluiten aan de monitor: koop HDMI switches. Praktische tips Koop een kabelgoot of rol waarmee je de kabels kunt wegwerken. Hang je monitor op aan een vesa mount zodat je een goede houding aanhoudt en de monitor op ooghoogte hangt. Verlichting achter je beeldscherm is beter voor je ogen. Nog meer tips of tricks? Laat ze zeker weten! Met gigaveel dank aan @Waqqas en @Gilbert!

Laatst verdiende badges

Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen