Alles over het gebruik van je eigen modem, router, NAS en andere hardware.
Recent actief
De apparatuur is verouderd. Wij zorgen er graag voor dat je modem weer up to date is! Start een eigen topic en vraag het aan één van onze moderators. Vanaf Mei Levert Odido een nieuw modem namelijk de Zyxel VMG8825-T50In dit topic ga ik je alle ins en outs vertellen van het modem. Ik zal dit topic dan ook regelmatig updaten. Dit modem is het nieuwe modem van Odido voor glasvezel en DSL.Bij glasvezel komt een monteur een mediaconverter plaatsen (dit stukje mag je niet zelf doen) De belangrijkste punten:Any Port Any Service (TV en Internet over de zelfde kabel)NAT loopbackadmin toegangWiFi code middels QR codeOok op dit modem is Bridge mode niet mogelijk.wil je je toch een eigen modem plaatsen kijk dan hier:Je eigen modem bij OdidoWiFi Eigenschappen:Wave 2 technologieDual band: 2.4 Ghz 802.11n met 450Mbps + 5 Ghz 802.11ac met 1733 Mbps4x4 Multi User MIMO (Meerdere-In, Meerdere Uit) Zo log je in op het modemGa naar http://192.168.1.1De standaard Gebruikersnaam is admin het wachtwoord kan
Draytek vervangen met je eigen Router Wat heb je nodig? Draytek 2132Fvn TP-Link MC2200L TP-Link Acher C7 (1750Mbit) T-Mobile Thuis Glasvezel Waarschuwing: Kijk nooit direct in de connecor. Dit kan permanente oogschade veroorzaken! Maak nooit zelf de glasvezel aansluiting open. Mocht hier schade aan ontstaan, zal dit door Reggefiber moeten worden hersteld. De kosten hiervan zijn minimaal 300 euro, maar kan nog hoger uitpakken! Installatie: Haal de blauwe connector uit de Draytek SFP, vervolgens kan je de SFP er uit halen door het blauwe hendeltje naar achter te trekken. Installeer vervolgens de SFP in de TP-Link MC220L en stop de blauwe connector er weer in. Plug nu de UTP kabel in de TP-Link MC220L en de andere kant in de WAN van de TP-Link Acher C7. Configuratie: Sluit je Laptop aan op poort 1 van de TP-Link Acher C7 ga naar http://192.168.1.1 en login Ga naar Advanced Ga naar Network Ga naar IPTV/VLAN Settings code:IGMP Snooping: uitschakel
Vanaf September levert T-Mobile eindelijk een modem met 5Ghz aan nieuwe klanten, Helemaal TOP natuurlijk, maar nog leuker is dat het nog makkelijker is om je eigen modem te plaatsen. Voorwaarde is wel dat je router VLAN ondersteuning heeft en het nadeel is dat de telefoon niet meer werkt. Let hier dus even op als je een andere gaat bestellen. De Huawei HG659 was al in gebruik voor DSL klanten maar nu wordt er middels een media convertor ook gebruikt voor Glasvezel klanten. Middels een media convertor vergelijkbaar als de TP-Link. Hier is hoe makkelijk je je eigen TP-Link Acher C7 kan instellen op de media convertor van T-Mobile. Plug nu de UTP kabel in de media convertor en de andere kant in de WAN van de TP-Link Acher C7. ConfiguratieSluit je Laptop aan op poort 1 van de TP-Link Acher C7 ga naar http://192.168.1.1 en loginGa naar AdvancedGa naar NetworkGa naar IPTV/VLANSettings [code]IGMP Snooping: uitschakelen IGMP Proxy: uitschakelen IGMP Version: V2 IPTV/VLAN inschakelen Mode Custo
Beste Odido Support,Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.Probleemomschrijving Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten. Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8
Je eigen modem bij T-Mobile Thuis Bij het gebruik van je eigen modem is het niet mogelijk gebruik te maken van vaste telefoon. Soms komt het voor dat je een specifiek modem wil gebruiken welke niet geschikt is voor het netwerk van T-Mobile. Om het dan toch mogelijk te maken heb je hiervoor een managed switch nodig. In dit voorbeeld gebruiken we de TP-Link MC220L - Gigabit Media Converter Deze media convertor heb je alleen nodig bij een Draytek modem. En de TP-Link TL-SG105E - Switch Gebruik de sfp van de Draytek en stop deze in je media convertor. verbind de media convertor met de switch. Login op de Switch en stel de volgende VLAN's in Poort 1 Trunk vlan 300 en vlan 640 Tagged Poort 2 VLAN 300 Untagged Poort 3-7 VLAN 640 Untagged Poort 8 VLAN 1 Untagged Je kan nu poort 3-5 gebruiken om je TV aan te sluiten. LETOP Configureer niet meer dan 1 poort met vlan 300 Untagged. je kan hierdoor mogelijk helemaal geen gebruik meer maken van Internet.
T-Mobile is een van de weinige providers die nog een ‘halve’ internetverbinding levert. Namelijk eentje zonder IPv6. Daardoor zijn legio websites en services niet beschikbaar vanaf een T-Mobile verbinding. Wie klant is bij Ziggo, KPN of (binnenkort) Delta kan wel genieten van onbeperkt toegang tot het internet. Maar bij T-Mobile zijn er niet eens plannen.Hoe het kan dat je in 2023 nog geen plannen hebt voor IPv6 hebt is mij echt een raadsel. Incompetentie? Onwilligheid? Iets anders?T-Mobile heeft al wel een IPv6 assignment gekregen van RIPE. Zo is hier te zien: https://bgp.tools/as/50266#prefixesKortom, ik ben diep, diep teleurgesteld in T-Mobile als bedrijf en ik vind eigenlijk dat T-Mobile op deze manier geen bestaansrecht heeft. Verkoop de hut alsjeblieft aan iemand die wel weet hoe ze internetdiensten moeten aanbieden.T-Mobile, dit is je kans, verander mijn perspectief en kom met IPv6.
Goedenmorgen,Ik heb voor mijn stereoinstallatie een audio streamer gekocht, namelijk de Wiim Pro Plus. Echter als ik deze via hun app wil verbinden aan het netwerk van de Zyxel zegt de app dat de device geen IP adres krijgt van de Router. Ik heb ook een oude Tp-Link liggen waar Openwrt op draait icm met een VPN en als ik de setup via deze router draait verbind deze zonder problemen. Ik heb al geprobeerd om de beveiliging naar WPA-2 te veranderen, de firewall uit te zetten, fabrieksinstellingen. Niks veranderd de situatie. Ik heb ook geprobeerd een vast ip adres aan het MAC adres te verbinden maar dat lijkt ook niet uit te maken.Ook via een ethernet kabel lijkt hij geen Ip adres te krijgen en is hij ook niet te zien in het overzicht van de router.In het logboek komt dit langs: Is er iemand die weet hoe ik dit zou kunnen verhelpen? Het lijkt wat mij betreft aan de kant van de router mis te gaan aangezien hij op een andere wel zonder problemen kan verbinden. Alvast bedankt!
Hoi allen, Ik wil hierbij een how-to / tutorial voor dummies en/of voor klanten van Tmobile/Odido aanbieden hoe je zelf met een router die dus VLAN ondersteund die je kunt gebruiken. In deze voorbeeld gebruiken we een Netgear Router. Eigen router plaatsen i.p.v. Zyxel modem/router: Zorg EERST ervoor dat je internet verbinding werkt, dat het glasvezel box daadwerkelijk werkt. Zou zonde zijn als je onderstaande stappen volgt en je komt aan het eind achter dat het allemaal niet werkt omdat je Gigabit-Media-Converter stuk is of niet goed is aangesloten door de monteur. Zorg dus met je Odido/Tmobile router (Zyxel-modem-router) dat internet daarop werkt.Informatie foto's legenda:Kabel: Geel = vanuit de Gigabit-Media-Converter RJ45 kabel wat de internet voorzietKabel: Zwart = Internet kabel in de laptop en router Netgear R7800 1. Stop de RJ45 / Kabel-geel die vanuit de glasvezel Gigabit-Media-Converter komt in de WAN/INTERNET poort van de Netgear R7800.OF Haal de kabel die in de Zyxel-modem-
Goedenmorgen! Vanuit de telefonische klantenservice ben ik hier naar toe verwezen. Ik zit met het volgende probleem. Ik heb een externe harde schijf aangesloten via de usb poort op het modem. Op de admin pagina van het modem zie ik de harde schijf en heb ik deze deelbaar gemaakt. Het lukt me echter niet om de harde schijf nu in het netwerk te benaderen. Iemand enig idee?
Ik heb een luvion babyfoon aangeschaft die werkt met een app op je telefoon. Je moet de camera verbinden met WiFi. Bij mij thuis krijg ik de camera niet online, terwijl dit bij mijn buren op de WiFi wel werkt. Ik heb met luvion gebeld over alle mogelijke opties en zij geven aan dat het aan onze WiFi instellingen moet liggen. Bij mijn ouders thuis(hebben ook t mobile thuis), werkt de babyfoon wél. Met t mobile gebeld om de internetverbindingen te vergelijken en er zijn geen grote verschillen te zien. Waarom lukt het bij mij thuis niet om de babyfoon goed te verbinden met WiFi?
Gezien het vorige topic een slotje heeft gekregen en ik wel benieuwd ben naar de stand van zaken w.b. IPv6 bij Odido anno maart 2024, hierbij nog eens de vraag.Wanneer gaat Odido (dan eindelijk) IPv6 ondersteunen? Kijk, dat het er nog niet is, is 1 ding. Maar dat er zo slecht over wordt gecommuniceerd vind ik eigenlijk nog erger. Volgens mij verdienen we een concreet, helder antwoord. Het liefst direct van de techneuten. Als je je afvraagt “Waarom is IPv6 zo belangrijk” of “Waarom stap je dan niet over” dan hier wat redenen waarom IPv6 voor iedereen (en ja, dus ook voor jou!) belangrijk is. Schaarste van IPv4-adressen: Het huidige IPv4-protocol heeft een beperkt aantal beschikbare adressen, wat leidt tot een dreigend tekort. IPv6 lost dit probleem op door een veel groter adresbereik te bieden, waardoor er voldoende unieke adressen beschikbaar zijn voor alle apparaten wereldwijd. Echter, deze oplossing werkt alleen als ALLE providers ondersteuning bieden voor IPv6. Er zijn nu al tal van
Sinds de aanschaf van Odido(glasvezel/nieuwe router) kan ik niet meer verbinden met de servers van Activision/COD. Ik blijf dezelfde foutcode krijgen namelijk;HUENEME-NEGEV. Samen met de medewerker van Odido de internetinstellingen doorlopen en aangepast. Zowel op afstand als hier op mijn PlayStation. Game verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Vervolgens contact gehad met Activision en deze kwamen met een handleiding betreft Port-forwarding. Ook dit helemaal doorlopen, zonder resultaat. Zojuist bij een bekende de game opnieuw geïnstalleerd en opgestart, dit gaat zonder moeite. Hij heeft overigens Ziggo. De game start soms ook op, op mijn mobiele hotspot maar zodra ik over ga op kabel of Wifi knalt hij er meteen uit. Iemand ideeën of suggesties?
Hallo community /moderators,Ik maak dit topic aan (hopefully) een sfp-ont gerigistreerd en werkend te krijgen op het T-Mobile netwerk.Om hopelijk de volgende stap te zetten in modem vrijheid.Model : SFP-XGS-USTICK-SUPC-I-SO
Goedemiddag!Sinds kort heb ik een glasvezel abonnement van T-Mobile, waarbij de Zyxel T-56 modem is geleverd. Graag zou ik gebruik gaan maken van mijn eigen router, een ASUS GT-AX6000, als hoofdrouter in plaats van de Zyxel T-56. Momenteel heb ik mijn GT-AX6000 router al bekabeld aangesloten op de T-56 en geinstalleerd in de router modus. Bij mijn vorige provider kon ik de geleverde modem in Bridge mode zetten, maar als ik het goed heb begrepen is dit met de T-56 niet mogelijk. Helaas ben ik een leek op dit gebied en hoop ik daarom dat jullie mij kunnen helpen om de modem en router zo af te stellen dat alles goed werkt en er geen conflicten ontstaan binnen het netwerk.Ik heb al wat gelezen op het forum over het gebruik van DMZ, maar ik zie door de boven het bos niet meer. Daarom hoop ik dat ik met een eigen post stap voor stap instructies kan doorlopen.Als jullie meer informatie nodig hebben, dan hoor ik het graag. Alvast enorm bedankt voor jullie tijd en hulp!
Het is mij een aantal jaar geleden wel gelukt om mijn TP Link router zonder tussenkomst van de Drytec op het glasvezelnetwerk aan te sluiten. Ik krijg het maar niet voor elkaar om de Asus RT-68U op het glasvezelinternet aan te sluiten. Ik heb geen idee hoe en waar ik op de ASUS router de juiste WAN instellingen moet zetten en op het forum kan ik "voor zover ik kan zien" niet de juiste instellingen vinden. De reden dat ik wil overstappen op de ASUS router is dat deze router gebruikte maakt van "openVPN" en dat kan de router van TPLink helaas niet. Is er iemand die mij daarbij kan helpen?
Hoi hoi, mijn chromecast maakt opeens geen verbinding meer met de wifi, alles al geprobeerd, chromecast gereset enz. In de laatste fase geeft hij aan dat hij geen verbinding kan maken...Iemand een tip?
Donderdag word ik aangesloten op Odido, komend van KPN. Om het te vieren heb ik besloten mijn EdgeRouter X te vervangen voor een UCG Ultra. Het liefst wil ik de UCG Ultra al voorbereiden zodat ik hem snel kan aansluiten nadat de monteur de verbinding actief gekregen heeft. Ik heb het tabelletje met instellingen die nodig zijn voor een eigen modem voorbij zien komen, maar ik zie in Unifi echt niet waar ik die instellingen kan zetten, ik zie slechts enkele corresponderende instellingen in Unifi onder Network of Internet.. Heeft iemand hier ervaring mee en kan diegene mij aub in de juiste richting wijzen om mijn UCG Ultra goed in te richten? Alvast bedankt! :)
Ik overweeg een glasvezel internet abonnement te nemen bij Odido. Aangezien ik wat technisch aangelegd ben ik op zoek gegaan naar de technische documentatie (user guides) van de modems die ik vermoedelijk zal ontvangen bij een abonnement. Jammer genoeg kan ik die documenten nergens vinden. De handleidingen die ik aantref betreffen slechts “snel van start” handleidingen die niets vermelden over Port Forwarding, DMZ etc, etc, dingen die ik nodig heb om mijn interne netwerk op internet te kunnen aansluiten via Odido glasvezel. Ik weet dat die handleidingen wel bestaan: ik zag ergens in een bericht een screenshot van een pagina van een van die user guides. Kan iemand mij een (werkende) link aangeven om die handleidingen te kunnen downloaden?
Sinds kort heb ik T-MobileThuis met het Zyxel T56 modem.Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan nergens een handleiding van de T56 vinden, daarom deze vraag.Waarvoor dient de WiFi-knop aan de zijkant van het modem (boven de WPS-knop)?Alvast dank voor het antwoord.
Goedemorgen,Ik overweeg een overstap van KPN glasvezel naar T-Mobile glasvezel inclusief de interactieve TV box. Het forum heb ik inmiddels doorgelezen, maar ik heb daar geen eenduidige oplossing/antwoord gevonden.Situatie:Graag zou ik mijn huidige Fritz Mesh configuratie in mijn woning willen houden. (Zie schema hieronder)Dat zou kunnen achter het door T-Mobile te leveren modem, hoewel die niet in bridge kan worden ingesteld. Praktischer zou zijn om rechtstreeks de Fritz 7590 op een media converter aan te sluiten. De Fritz 7590 is nu via UTP en een Genexis Media converter op het glasvezelpunt aangesloten.De Fritz 7590 heeft in het configuratie menu de mogelijkheid om t-Mobile thuis glasvezel in te stellen. Maar ik heb begrepen dat met die instellingen LAN 3 en 4 geen internet meer doorgeven. Met handmatige instellingen zou middels VLAN alle poorten werkzaam moeten krijgen. Vraag 1Kan iemand met een soortgelijk Fritz thuisnetwerk de juiste settings met mij kunnen delen? (oa VLAN instel
Hallo,Ik heb een Fritzbox 5530 Fiber, deze is geschikt voor AON en GPON.Hier is een Huawei media converter geïnstalleerd, dat zou betekenen dat hier een GPON aansluiting wordt geleverd.Wanneer ik de Fritzbox met GPON SFP direct op de fiber aansluit en het T-Mobile thuis profiel selecteer geeft de box aan dat fiber optics connecting is en in Training is. Hier komt geen verandering in en er gaat geen data over de lijn. De klanten service geeft aan dat ze een actieve verbinding zien. Hier op het forum zijn meerdere berichten gepost over een succesvolle koppeling via AON, is dit ook mogelijk via GPON?Is er naast het T-Mobile profiel meer configuratie nodig om dit werkend te krijgen?
Goedemiddag, gisteren is een monteur bij mij geweest om het glasvezelinternet te installeren. Dit werkt allemaal prima, ook op de telefoon.Echter wil mijn Samsung SmartTV niet meer met het netwerk verbinden. De monteur heeft deze gisteren ingesteld, maar ik heb de TV moeten resetten. Ik heb het netwerk al meerdere malen via WPS PIN ingesteld, soms werkt dit, maar dan maar voor 10 minuten waarna de tv het netwerk er doodleuk weer uit gooit. Tijdens opnieuw verbinden krijg je direct een foutmelding “Draadloze netwerkverbinding mislukt”. Alle data zoals het IP adres, subnetmasker etc blijven op 0.0.0.0. staan. Het MAC adres word wel getoond. Wie weet waar dit aan kan liggen?
Ik zou graag mijn huidige, door T-Mobile geleverde, Zyxel modem én de Mediaconverter willen vervangen. De reden hiervan is dat ik NordVPN niet kan instellen op het Zyxel modem. Voor de/het nieuwe router/modem is dit dus wel een vereiste.De huidige setup is als volgt:KPN glasvezel kastje → Mediaconverter → Zyxel modem Ik heb een Internet only abonnement dus geen TV en telefoon. Ik zou graag de Mediaconverter en het Zyxel modem willen vervangen door 1 router/modem zoals in onderstaand topic: Ik heb eerlijk gezegd niet een duidelijk idee hoe ik dit het beste kan doen. Het lijkt me niet dat ik de Mediaconverter en het Zyxel modem simpelweg kan unpluggen en er een nieuwe router tussen kan zetten. Ik hoor graag hoe ik dit het beste aan kan pakken en of er ergens een duidelijke handleiding te vinden is. Ik heb onderstaand topic gevonden maar dat is inmiddels 3 jaar oud en bovendien vind ik het niet erg duidelijk. Zoals gezegd heeft de setup in het bovenstaande topic mijn voorkeur.
Goedendag,Wil voor een huawei ont eigen apparatuur gebruiken, omdat deze kuren vertoont en regelmatig de verbinding wegvalt. In de gedachte dat zowel een nieuwe ont (huawei) of eigen apparatuur opnieuw geregistreerd dient te worden na de huidige ont uit het systeem te hebben getrapt en de wetgeving toelaat het gebruik van eigen apparatuur, wil ik hier een lijntje uitgooien om gebruik van eigen apparatuur voor elkaar te boksen, middels onderstaande module.
Ik wil mogelijk overstappen maar Odido voor Glasvezel thuis. De enige vraag die ik nog heb is of dat het mogelijk is om de router die meegeleverd word in bridge modus te zetten?Ik gebruik op een Ubiquiti USG die op dit moment PPPOE gebruikt om met het KPN netwerk te verbinden maar ik zou de USG liever achter het geleverde modem willen hangen om in geval van problemen minder gedoe te hebben met de klantenservice. Bij KPN was de bridge modus niet mogelijk, vandaar de PPPOE oplossing.Heeft iemand hier mogelijk ervaring mee?De vriendelijke mensen van de klantenservice hebben me hier helaas niet mee kunnen helpen.Excuses als dit al in een andere topic is beantwoord maar de enige posts die ik hierover kon vinden waren vrij oud.Alvast bedankt!Robert.
Heb je al een account? Inloggen
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.