Skip to main content
Beantwoord

Verblijf buitenland

  • 24 June 2024
  • 6 reacties
  • 133 Bekeken

Wij zijn sinds april aan het reizen door Europa, in Februari en Maart zaten we in Azië.

In Azië hebben we een aparte sim gekocht en dus twee maanden geen gebruik gemaakt van mijn abonnement.

Nu dus sinds april in Europa en sinds we ons abonnement hebben verlengd, kreeg ik een melding over teveel internet gebruik in het buitenland.

Ik maak dus teveel op in het buitenland!!!

Op internet staat toch gewoon in NL of EU?

Ook had ik van te voren nog gebeld met medewerker of ik nog iets moest doen, anders had ik nog een andere simkaart kunnen regelen.

Ze zeggen dat we al 4 maanden in Eu zitten maar dit klopt niet, pas vanaf april. Kunnen niets voor ons doen behalve abonnement verlagen maar moet nog steeds maandelijks betalen en als ik niet stop met internetten in buitenland, krijg ik dus ook extra roaming kosten!??!!!

In totaal zouden we 4 maanden weg zijn maar volgens hen nu al. Mijn partner heeft hetzelfde. 

Als ik weer terug ben in NL ga ik in ieder geval mijn langlopende abonnement met odido opzeggen, evenals mijn partner. We hebben en slechte dekking en een slechte behandeling..…

Is er nog iemand die een oplossing heeft?

Wij moeten de kinderen online les geven…

 

 

6 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Het gaat bij providers om de verhouding NL en EU. Als je de afgelopen maanden meer in de EU dan in NL hebt verbruikt,  dan geeft de wetgever de mogelijkheid om een extra charge per.MB in rekening te brengen. Het is namelijk niet de bedoeling dat sims van een land teveel in de EU worden gebruikt.

Als je de afgelopen maanden terugkijkt heb je niets on NL maar wel in de EU verbruikt. Vandaar dat de scheve verhouding gemeten is.

Advies is als je langer in een land zit je dan een simkaart van een provider uit dat land gebruikt.

Begrijp het principe wel.

Alleen de medewerker vertelde mij hier niets over.

Daarnaast ben ik twee maanden in Azië geweest en heeft mijn data stilgestaan, niets gebruikt.

Nu ben ik twee maanden in EU en wordt er een melding gedaan? Daarnaast is het niet bij elke provider het geval, dat weet ik via via.

Odido heeft het over vier maanden die ze me in de gaten houden. In NL verbruik ik minder omdat we daar goede wifi hebben. Helaas in de meeste landen is het op de camping slecht met de wifi. Je verbruikt dan dus iets meer, hiervoor moet ik dan extra betalen maar waarom krijg ik dan niets terug wanneer ik minder verbruik als ik in NL ben? 

Het is gewoon oneerlijk.

Vooral omdat ik mijn hele abonnement had kunnen stopzetten als ik dit van te voren had geweten. Nu kan ik geen kant op, in Italië kan je geen data sim kopen, ik heb geen extra simkaart en slechte wifi. Zit dus aan dure kosten vast omdat de medewerker van odido mij vertelde dat ik mijn dat gewoon kon gebruiken als thuis!? Dus niet!!

Reputatie 6
Badge +7

Hallo @SuzannevandenAkker, wat heerlijk dat jullie aan het reizen zijn, hopelijk hebben jullie al veel mooie plekken gezien! Ik wil je graag meer duidelijkheid geven over deze situatie. 

Bij het afsluiten van het abonnement wordt er in de voorwaarden gesproken over Permanent Roaming. Iedere provider dient zich hier wettelijk aan te houden omdat dit door de Europese Commissie is bepaald. Met de invoering van de nieuwe roamingregeling “Roaming like at Home” per 13 juni 2017 is het mogelijk om je abonnement (internetten, bellen en sms'en) in de hele EU te gebruiken. 

Het uitgangspunt van de EU is echter dat deze roamingregulering bedoeld is voor tijdelijk gebruik van je abonnement in de EU en niet om permanent roaming mogelijk te maken. De richtlijnen voor permanent roaming zijn opgesteld door de Europese Commissie, Je vindt op deze pagina de exacte ‘Roam like at Home’ voorwaarden (https://ap.lc/31CKF). Als je permanent aan het roamen bent, dan ben je volgens de richtlijnen in een aaneengesloten periode van 4 maanden meer dan de helft van je tijd buiten Nederland in de EU geweest en verbruik je meer dan de helft van je verkeer in de EU.   De reden dat je deze melding nu hebt ontvangen, is dat we deze altijd vooraf sturen, zodat je je gebruik kunt aanpassen en extra kostent kunt voorkomen. Je kunt dit het beste oplossen door een lokale simkaart aan te schaffen wanneer je nog langer in het buitenland verblijft. Is er echt geen mobiele winkel te vinden in Italïe? Wellicht dat iemand in de buurt iets weet? 

We gaan je natuurlijk niet tegen je zin in bij ons houden en aangezien dit ook niet goed gecommuniceerd was, wil ik met je meekijken naar een passende oplossing. Als ik op je e-mailadres zoek, kom ik het nummer tegen dat eindigt op ***2978, kan dat kloppen? Daarbij zie ik dat je verlenging pas van start is gegaan en dat je hebt verlengd met een Sim Only abonnement. Als je wilt, kan ik deze kosteloos voor je opzeggen. Laat maar gerust weten wat je zou willen! 

 

 

 

Hallo Pharwin,

Ik begrijp het principe wel, alleen niet dat ik dit van te voren wilde weten en daarom je collega heb gebeld. Uiteraard heb ik hier van alles geïnformeerd maar vanwege (Dit is geen grap) de maffia mogen buitenlanders geen simkaart kopen. Alleen inwoners met een geldig adres. Als jouw collega mij had verteld dat dit probleem zich voor zou doen na 4 maanden, dan had ik uiteraard een Europese sim oid meegenomen. Je collega heeft mij wel verteld dat ik in Azië mijn telefoon niet kon gebruiken en we hebben het over onze reisplannen gehad 

Wij zitten nu met de ellende omdat op veel campings de wifi niets doet, kunnen onze kids geen online school volgen. 

Ik wil helemaal niet bij jullie weg maar vind een gepaste oplossing wel fijn, mijn partner heeft hetzelfde probleem via jullie. 

We komen zo dus niet verder.

Ik kan mijn abonnement wel verlagen of opzeggen maar mijn probleem blijft aanwezig, terwijl dit niet had gehoeven 

Wellicht kunnen we iets vooruit regelen met meer betalen, alles zolang we maar geen torenhoge schuld krijgen.

Het e mail adres klopt inderdaad!

Reputatie 7
Badge +14

Het is natuurlijk niet zo dat je geen data kunt gebruiken om je kinderen les te geven, het werkt gewoon. Dat dit niet kosteloos is klopt, maar geen reden om je kinderen school te onthouden toch? Maanden in het buitenland verblijven is ook niet kosteloos. 

Reageer