Skip to main content

Al ruim een jaar valt mijn internetverbinding weg als ik gebeld word of als ik zelf bel in het buitenland. Ik hou meestal gewoon 4 streepjes bereik, maar wanneer iemand belt springt het 5-, 4- of 3G teken bijna altijd weg. Soms hou ik het 3G teken, maar kan ik helemaal geen internet gebruiken. 

 

Volgens de klantenservice aan de telefoon ligt dit volledig aan het dekkingsnetwerk in het buitenland en zit ik in een slecht dekkend gebied. Maar ik ervaar dit dagelijks in steden als Brussel, Parijs, Marseille, Lyon en Luxemburg, dus ik betwijfel dit zeer. Ik heb nooit problemen met internet of bellen los van elkaar en ook in Nederland kan ik gewoon bellen en internetten tegelijk. Het is echt alleen in het buitenland dat ik er last van heb. Wat kan ik hieraan doen?

Je kunt hier niets tegen doen. In Nederland gebruiken providers voor bellen de techniek Voice over LTE. (4g bellen) en blijf je gewoon tijdens het bellen met het mobiele netwerk verbonden. In het buitenland werkt dat niet en valt je telefoon automatisch terug op 2G / 3G indien je belt of gebelt wordt. Als dit gebeurt dan valt ook je 4G data weg.

Het goede nieuws is dat door het wegvallen van steeds meer 2G en 3G netwerken in de wereld de 4G bellen techniek voor roamers in steeds meer buitenlandse netwerken wordt geimplementeerd. Dan kan je telefoon VOLTE gebruiken en verbonden blijven met het 4G/5G netwerk.


Reageer