Skip to main content
Beantwoord

Geen service in buitenland

  • 17 June 2024
  • 15 reacties
  • 567 Bekeken

Ik ben gister naar Turkije gevlogen en heb sindsdien geen enkele mobiele service. Ik heb de chatbot om hulp gevraagd, maar die adviseerde mij te bellen, wat ook niet lukt. Ik heb al van alles geprobeerd, zoals het inschakelen van de vliegtuigmodus, het verwijderen en opnieuw plaatsen van de simkaart, het in- en uitschakelen van roaming, het herstarten van mijn telefoon en het handmatig aanpassen van de netwerkselectie. Ik heb geen betalingsachterstanden of blokkades. 

Ik heb een Unlimited Plus-abonnement waarin duidelijk staat: 
- Internet: Onbeperkt in Nederland en 50 GB in de EU, Zwitserland, de Verenigde Staten en Turkije.
- Bellen + Sms: Onbeperkt in Nederland en van de EU, Zwitserland, de Verenigde Staten en Turkije naar de EU, Zwitserland, de Verenigde Staten, Turkije en Nederland, plus 120 minuten en onbeperkt sms'en van Nederland naar de EU, Zwitserland, de Verenigde Staten en Turkije.

Ondanks deze dekking heb ik geen service. Hoe kan dit en hoe valt dit op te lossen?

15 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hallo @Sebile

Heb je al geprobeerd om handmatig een andere provider te kiezen, misschien lost dat iets op? 
Turk Telecom, Turkcell en Vodafone. Laat je het ons weten of het is gelukt?

 

Ook een opties Is om je simkaart te ruilen? Dit om te testen of je sim niet kapot is.

Hi Christien,

 

nee, weet wel zeker dat de simkaart niet kapot is. Maar heb al 3 keer handmatig een andere provider gekozen. Snap het allemaal even niet meer. 

Reputatie 7
Badge +14

Wat geeft de telefoon dan aan als je zo'n netwerk selecteert? ALs ze allemaal “forbidden” geven, dan is er toch sprake van een blokkade. Heb je toevallig dit abonnement pas kort geleden afgesloten?

Er wordt niets weergegeven; rechtsboven blijven de vier puntjes zichtbaar. Ik heb geen melding ontvangen met "forbidden". Dit abonnement heb ik inderdaad recent afgesloten.

Reputatie 7
Badge +14

Als er nog geen 2 facturen betaald zijn kan er een roaming beveiliging op zitten. Wacht even een moderator af, die kan zaken in de backend systemen bekijken.

Reputatie 7
Badge +9

Hi Sebile, ik hoop dat je een goed verblijf hebt in Turkije! Je moet natuurlijk gewoon een netwerkverbinding hebben en hier help ik je graag bij. Geven Turk Telecom, Turkcell en Vodafone alle 3 een Forbidden melding? Zie je Forbidden al staan in de lijst, voordat je een van de netwerken selecteert? En wat krijg je precies te zien als je een van de netwerken selecteert? Ik zie namelijk geen blokkades voor roaming staan, maar ik zie dat je simkaart nog wel in Nederland 'staat’. Wil je voor mij de volgende stappen proberen?

Soms vinden toestellen het lastig om via 4G met een buitenlands netwerk te verbinden. Stel je telefoon eens in om alleen via 2G/3G verbinding te maken. Dit kan via de netwerkinstellingen van je toestel. 

  • Als er eenmaal verbinding is gemaakt, kan je 'verbinding via 4G' weer aanzetten.
  • Deze tip is niet mogelijk voor de iPhone 12 of nieuwer. In deze toestellen is de instelling om alleen via 2G/3G te verbinden namelijk verwijderd.

Lukt het om via 2G of 3G verbinding te maken met een van deze netwerken? Zo niet, probeer dan het volgende:

  1. Zet je toestel helemaal uit en opnieuw aan. Hiermee meldt je simkaart zich opnieuw aan op het buitenlandse netwerk
  2. Controleer of je software volledig up to date is. Zo niet, download dan de nieuwste software (op Wifi).
  3. Een kruistest. Heb je iemand in Turkije wiens toestel je even kan gebruiken om jouw simkaart in te stoppen? Maakt je simkaart dan wel verbinding met het netwerk? Op deze manier kunnen we e.e.a. uitsluiten en kijken of het aan de simkaart of aan de instellingen in je telefoon ligt.

Ik hoor het graag van je!

Ik heb een iPhone 14 Pro, dus ik kon die eerste stap helaas niet uitvoeren. Wel heb ik mijn telefoon volledig uitgeschakeld. Bij het opnieuw opstarten zoekt hij even naar een server, maar blijft vervolgens weer op de 4 puntjes staan. Ik heb ook mijn simkaart in een andere telefoon geplaatst en toen werkte alles probleemloos.

Reputatie 7
Badge +9

Hi Sebile, bedankt voor het proberen van de stappen! Fijn dat je simkaart het in een ander toestel wel doet. Dan ligt het in ieder geval niet aan je simkaart, maar lijkt er iets in je instellingen de simkaart of het netwerk te blokkeren. Als je je simkaart weer in je eigen toestel stopt, dan maakt jouw toestel opnieuw geen verbinding?

  • Staat Roaming aan?
  • Wil je eens controleren wat er in je APN instellingen staat? Dit kan bij Instellingen > Mobiel Netwerk > Mobiele data. Als er internet.mobiel staat, probeer dan eens smartsites.tmobile in te voeren en andersom. Werkt het dan wel? Het opnieuw instellen van deze netwerkinstellingen zou ook de oplossing kunnen zijn. Houd er wel rekening mee dat je hiermee wachtwoorden, etc. vergeet.
  • Vergelijk anders ook even alle instellingen onder Mobiel Netwerk met de telefoon van degene die je hebt gebruikt om je simkaart te testen. Wellicht zie je dan snel waar een verschil zit wat de oplossing kan zijn.

Ik hoor het graag van je. Anders duik ik er verder voor je in!

 

Nee, het maakt dan geen verbinding. APN stond er internet.mobiel aangepast naar smartsites.tmobiel. Heeft verder ook niet gezorgd voor een oplossing. Komt het misschien door 4G? Het enige verschil is dat er op andere telefoon LTE wordt gebruikt. En bij mobieledatanetwerk APN staat er enkel “internet”

Reputatie 7
Badge +9

Hoi Sebile, bedankt voor het checken! Zet je APN instellingen in ieder geval maar terug naar internet.mobiel. En ik gok dat het resetten van je netwerkinstellingen dan de oplossing zal zijn. Laat je het me weten? Anders zet ik direct een case door naar mijn collega's van de technische afdeling!

Hoi, resetten heb ik al 3 keer gedaan maar het lukt helaas nog steeds niet…

Reputatie 7
Badge +9

Hi Sebile, wat vreemd dat het niet heeft geholpen. Ik zie inmiddels dat mijn collega's van de technische afdeling ook al contact met je hebben gehad en er was aangeraden het je telefoon terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Ze hebben je ook geprobeerd te bellen op het +90 nummer, maar ze kregen je niet te pakken. Heb je wel de SMS ontvangen die ze naar je hebben gestuurd?

Hallo, je hebt een probleem kenbaar gemaakt. Wij hebben je geprobeerd te bereiken, maar dit is helaas niet gelukt. Ervaar je nog steeds problemen? Neem dan contact met ons op door te bellen naar 1200 via je mobiele telefoon (verwijs naar casenummer 71412676)? Succes, Robin van Odido

Bel je ze zo snel mogelijk terug? Dan helpen ze je graag verder. Ik hoop dat het snel allemaal weer werkt!

Heb zo juist mijn mobiel terug gezet naar de fabrieksinstellingen maar probleem houdt zich aan. 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Sebile 

Zou je eens een andere simkaart van een andere provider bijvoorbeeld in je iPhone kunnen proberen? Indien je geen andere simkaart hebt, even lenen?

Hoi, dit had ik vorige keer ook geprobeerd en het blijft maar op die 4 puntjes. Ik denk dat het aan mijn toestel zelf ligt. 

Reageer