Skip to main content
  • 1,362 Topics
  • 8,058 Reacties
1363 Topics
Mobiele dataverbruik ondanks wifi
Al 3dgn probeer ik klantenservice te bereiken, maar dat lukt niet vanwege een storing (wat je pas aan het einde hoort als je een heel keuzemenu hebt doorlopen). Ik ben al jaren klant van T-mobile en nooit problemen gehad. Echter op 5 januari kreeg ik een sms dat ik 80% van mijn bundel heb verbruikt, terwijl op 1 jan een nieuwe bundel is ingegaan van 5GB. Mijn gemiddelde verbruik is 2-3GB per maand, dus is het heel vreemd dat in 4dgn ik 4GB verbruikt heb. Daarbij was ik gewoon thuis gebruikmakend van mijn wifi netwerk. Dus is het sowieso raar dat er mobiele data verbruikt wordt. Wifi-assistentie staat uit, ook verversen op de achtergrond staat uit, iCloud en updates alleen bij wifi verbinding, recent geen nieuwe apps gedownload etc. Ik kreeg de melding in de ochtend van de 80% verbruik. Van 1-4jan had ik 304MB gebruikt, wat betekent dat ik in de nacht van 4 op 5jan 3,77GB verbruikt heb. Hoe dan? Ik sliep en iPhone maakte gebruik van wifi netwerk. En zelfs als voor wat voor reden dan ook de wifi uit was geweest, is het een bijzonder hoog verbruik voor een telefoon die op een nachtkastje ligt. Ik weet dat velen zullen zeggen dat er apps op de achtergrond draaien die veel data verbruiken etc etc, maar dat zou toch niet uit moeten maken als ik gebruik maak van een wifi netwerk thuis (geen t-mobile trouwens maar KPN). En nee, hij springt niet op 4G, want heb overal goed wifi bereik in huis. En het blijft vreemd dat dit ‘probleem’ ineens optreedt, terwijl er niets verandert is qua instellingen of apps. Kan iemand dit mysterie verklaren en oplossen?? Gr TdB
VoWifi (voice-over-wifi) problemen
Beste mensen, Ik heb een interessant probleem waar ik niet mee verder kom. Hopelijk hebben jullie nog ideëen, misschien dat T-mobile ook wat dingen kan nakijken. Ik woon in een huis waar de ontvangst van T-mobile, binnen, niet best is. Als ik al kan bellen, is het hakkelend, soms moet de tuindeur open voor een goede verbinding. Daarom was ik erg blij met de aankondiging van VoWiFi (voice-over-wifi). Zelf heb ik een Samsung Galaxy S20, mijn vrouw heeft een Galaxy S10. Mijn S20 is dual sim en heeft een simkaart van T-mobile (slot 1) en KPN (slot 2). De S10 heeft alleen een simkaart van T-mobile. VoWifi aangezet op mijn telefoon (S20), op beide simkaarten en werkt, twee icoontjes van een telefoonhoorntje met wifi-signaal erbij. Bij de S20 aangezet en daar werkt het ook. Nu komt het. Op de S10 blijft het gewoon werken. Op mijn S20 blijft sim 2 (KPN) ook gewoon werken. Sim 1 (T-mobile) stopt echter steevast na een periode van 5 tot 30 minuten. Ik krijg het dan ook niet meer aan door de instelling uit te zetten en daarna weer aan (maakt niet uit hoe lang ik wacht). De enige manier om het (tijdelijk) weer aan te krijgen is: 1) VoiWifi uitzetten 2) toestel herstarten 3) VoWifi weer aanzetten. Dan werkt het weer even. Mijn eerste gedachte was dat het ligt aan de twee sims tegelijk met VoiWifi. Daarom heb ik de hele procedure ook een aantal keer geprobeerd met VoWifi alleen op sim 1 aan (T-mobile). Dat maakt niks uit. Het werkt even en stopt na een tijdje. Een lokaal netwerk-probleem kan het niet zijn, daar heb ik uitgebreid naar gekeken. Geen drops op m’n firewall, alle verkeer van de S20 gaat netjes naar T-mobile. Ik zie ook verkeer heen gaan en weer terug. Helaas kan ik er inhoudelijk niks aan zien omdat het versleuteld is (IPsec). Interessant is ook dat als het VoWifi icoontje weg is, er op dezelfde manier verkeer blijft tussen mijn S20 en T-mobile. Het is net of T-mobile de optie voor mij na enige tijd bewust uitzet. Ik heb ook nog bedacht dat het probleem misschien is dat we twee toestellen hebben waar ik VoWifi heb aangezet. Aangezien ik uiteraard één extern (internet) IP adres heb, heb je dan dus twee toestellen die een sessie opzetten met T-mobile vanaf één IP adres. Op netwerk-niveau zie ik dat het helemaal goed gaat, maar ik weet niet wat de servers van T-mobile doen hiermee. Echter, als ik bij het tweede toestel (S10) VoWifi uit zet, dan blijft het probleem. Iemand enig idee?

Laatst verdiende badges

  • TV expert
    Fred_Mheeft de TV expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    walter.v.lheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
  • Internet + TV expert.
    Seccieheeft de Internet + TV expert. badge verdiend
  • Bestelling tot installatie expert
    Strikerheeft de Bestelling tot installatie expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    Tommie van Odidoheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen