Skip to main content
  • 1,292 Topics
  • 7,674 Reacties
1293 Topics
Hoe 5G prestaties mij terugwierpen naar het tijdperk van de Nokia 6230 
In plaats van een nieuwere razendsnelle internet-ervaring, leverde de aanschaf van een 5G smartphone en de overstap naar een 5G abonnement mij vooral koppijn op. En een hoop frustratie. Want na al dat geld te hebben uitgeven is mijn verbinding minder stabiel en een stuk trager dan hij was. Probleem 1: als je 5G op je telefoon inschakelt, zoekt je telefoon niet meer verbinding met het snelste of het meest stabiele 4G netwerk, maar krijgt 5G altijd de voorkeur, hoe zwak en krakkemikkig of storingsgevoelig dat ook is. Gevolg: internetverbindingen die voorheen met 4G prima functioneerden, doen het nu niet meer zonder haperen, of erger nog: helemaal niet meer. Oplossing: zet 5G uit en denk nog eens goed na of je die nieuwe dure telefoon eigenlijk nodig had. Probleem 2: dankzij alle bandbreedte die nu aan 5G op gaat, wordt de goede werking van 4G van secundair belang en werkt ook deze niet meer optimaal. Je wordt tijdens het streamen om de anderhalve minuut onderbroken door een secondenlange mededeling 'Buffering'. Net als vroeger, terug in de tijd naar de Nokia 6230, grrr. Het acht uur journaal terugkijken zonder ergernis lukt dus al niet meer, laat staan een avondvullende film. Oplossing: koop een filmprojector. Waar ik dit op baseer? Op mijn ervaring. Ik had een wat oudere Samsung Note 8 telefoon met 4G abonnement van T-Mobile en was daar qua mobiele internetprestaties best tevreden mee. Ik heb het toestel kortgeleden vervangen door een Samsung Note 20 Ultra 5G met een 5G abonnement van T-Mobile. Eerlijk gezegd had ik niet echt behoefte aan 5G. Zoals niemand in Nederland daar echt behoefte aan heeft, maar zich gewoon laat opdrijven door de technology push vanuit het bedrijfsleven dat ons een toekomst zonder latency belooft. De praktijk is dat de prestaties nu beneden het niveau liggen van mijn oude setup uit 2013! De 5G op mijn telefoon heb ik inmiddels uitgeschakeld en het extra 5G abonnement is opgezegd, maar de prestaties zijn nog steeds inferieur aan wat ik had. Nu kan ik me alleen nog afvragen hoe ik me zo een oor heb laten aannaaien en me het geld uit de zak heb laten kloppen voor nieuwe technologie die niet werkt. Maar hé, mijn nieuwe telefoon heeft tenminste wel een sterk verbeterde camera. Heeft iemand dezelfde ervaring?

Laatst verdiende badges

Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen