Skip to main content

Hallo allemaal,

 

Sinds een week heb ik een ‘Hello Data Only’ verbinding. (10 Mbit max) voor een remote locatie.

Deze is verbonden via een TL-MR6400 4G modem.

De verbinding is zeer slecht/traag. Ik mag blij zijn als ik met de speed-test 0,1-0,3 Mbit haal. (op deze manier kan ik ook ‘unlimmited aanbieden 😉). 

De 3 masten in de buurt zijn op 2,1 - 2,7  en 4.1 kilometer afstand, maar dat zou niet veel uit moeten maken. In 2 van die masten hangen ook KPN antennes, en daarmee haalde ik >50Mbit. met het modem op dezelfde plek.  (interactief Kaartje van de masten)

omgeving 1472.

 

Iemand enig idee hoe ik de ontvangst kan verbeteren zodat ik iets meer dan een fractie van die die 10Mbit binnenkrijg? 

 

Probeer het eerst eens op een andere locatie en de simkaart in b.v. een telefoon.  Wat geeft de unit als dekking sterkte aan?


Probeer het eerst eens op een andere locatie en de simkaart in b.v. een telefoon.  Wat geeft de unit als dekking sterkte aan?

 

Uit mijn hoofd geeft het modem 25% aan, ik zal dinsdag wat ‘afdrukjes’ maken.

Dat had ik uiteraard al geprobeerd als ik een andere telefoon had. 😉.

Ik heb alleen een andere SIM kaart (KPN) en die gaat wel snel. De telefoon heeft alleen maar 3G. (3310)😉

De locatie is vast (er zit een apparaat aan met alleen maar ethernet voor een dataverbinding).

De snelheid is an-sich voldoende voor de dataverbinding, maar het zou toch wel aardig zijn als je ook nog iets meer zou kunnen qua snelheid als je er bent met je laptop.


Uit mijn hoofd geeft het modem 25% aan, ik zal dinsdag wat ‘afdrukjes’ maken.

 

50% dus, maar alleen als de wind uit de juiste richting komt 😉

Modem

 

Speedtest:

Speedtest

Dat zijn toch geen waardes voor een 10Mbit lijntje. 

 

Ook een externe antenne (deze, bij BOL) er op aansluiten geeft geen verbetering. (en ja, met behulp van goegel earth en een kompas op 3 masten gericht, wel binnenshuis)

De verste mast (langs de A7, ~4 km) kan ik zelfs met een verrekijker zien, dus de mast staat in een vrije zichtlijn) al zullen de “zend-kegels” wel parallel lopen met de A7)

 


Niemand dus enige oplossing?

Dan gaat de kaart retour en is Odido een klant kwijt.


Hoi Tijntje, nog van harte welkom op de Community! Niet fijn dat je een trage verbinding hebt. Aangezien je een modem gebruikt dat niet van ons afkomstig is, kan ik je maar beperkte ondersteuning bieden. 

Ik kan je alleen adviseren de gebruiksaanwijziging te raadplegen en wellicht dat onderstaande nog helpt! 😄

• Start het modem een keer opnieuw op (stekker eruit/erin).
• Zorg dat de simpincode is uitgeschakeld of ingevoerd.
• Zorg dat de juiste APN-instellingen in het modem staan: 
     - APN = fms
     - Gebruikersnaam = leeg laten 
     - Wachtwoord = leeg laten 


• Start het modem een keer opnieuw op (stekker eruit/erin).

 

(beter laat dan nooit):

Uiteindelijk “opgelost” door een complete reset naar factory defaults van het modem.

Nu haal ik tussen de 4 tot 8 Mbit down en rond de 1 tot 2 Mbit up.

Niet de volle mep, maar goed genoeg. (Ook om incidenteel met de laptop video te kijken)

(speedtest start zo rond de 20Mbit en zakt dan razend snel tot (ruim) onder de 10)

 


Zo dus.


Reageer