Vannacht is er in Venlo een alert uitgestuurd. Heb ik niet ontvangen. Ik was in het centrum. Iemand met Vodafone wel. Gebeurt me vaker, ook op 1 juli geen waarschuwing ontvangen. Een maand eerder wel. Is dit een bekend probleem.
Hoi A-J-B, van harte welkom op de Community! Niet fijn dat je geen NL-Alert hebt ontvangen. Laten we direct kijken of we dit werkend kunnen krijgen. Wellicht geeft dit filmpje meer duidelijkheid over waarom je de NL-Alert niet hebt ontvangen. Elke eerste maandag van juni en december wordt er een testbericht uitgestuurd. Wil je eens controleren of je deze hebt ontvangen?
Heb je een iPhone? Bekijk dan deze pagina om te controleren of jouw telefoon goed staat ingesteld om het bericht te ontvangen: Over noodmeldingen en overheidsmeldingen op de iPhone - Apple Support (NL)
Heb je een Samsung? Controleer dan de volgende stappen:
Controleer zo op een Android-toestel met Android 13 en 14 of NL-Alert goed is ingesteld:
- Tik op Instellingen.
- Tik bovenaan op het pictogram van het vergrootglas.
- Typ in het zoekvak 'Noodwaarschuwingen'.
- Tik op Draadloze noodwaarschuwingen.
- Tik onderaan op Draadloze noodwaarschuwingen.
- Controleer of het schuifje naast 'NL-Alert' aan staat. Is het schuifje grijs? Dan is de optie niet actief. Tik erop om hem te activeren.
- Sluit de instellingen.
Ik hoor het graag van je!
Hi,
mijn reactie per vraag:
“Wellicht geeft dit filmpje meer duidelijkheid over waarom je de NL-Alert niet hebt ontvangen”→ geeft geen verklaring: als aangegeven was ik op hetzelfde moment op dezelfde plaats als iemand met een vodafone abonnement die de melding wel ontving. Daar waren we al langere tijd en we hebben ook in de buurt van de calamiteit rond gelopen. Tenzij Vodafone en Odido andere masten gebruiken, dan hoor ik het graag, is het niet aannemelijk dat we een andere mast gebruikten.
“Elke eerste maandag van juni en december wordt er een testbericht uitgestuurd. Wil je eens controleren of je deze hebt ontvangen?”→ in mijn post heb ik al aangegeven dat ik die van 1 juni heb ontvangen
“ Bekijk dan deze pagina om te controleren of jouw telefoon goed staat ingesteld om het bericht te ontvangen” → als aangegeven heb ik 1 juni een testbericht ontvangen. Melding staat aan.
Graag je reactie
Hoi AJB, excuses, het was niet duidelijk of je het had over het testbericht of over een daadwerkelijk NL-Alert 1 maand eerder. Als je het testbericht wel ontvangt dan staat verder alles goed. Ik heb het direct nagevraagd bij de juiste afdeling en de kans is groot dat je op het moment van het NL-Alert inderdaad verbonden was met een andere mast dan de persoon die met Vodafone verbonden was. En dat deze mast te ver weg stond van de situatie waardoor je het NL-Alert niet hebt ontvangen. Ik hoop natuurlijk dat het niet meer voorkomt dat je in een gebied bent waar een NL-Alert nodig is, maar mocht dit wel zo zijn dan hoop ik dat je met de dichtstbijzijne mast bent verbonden, zodat je zelf de NL-Alert ontvangt.
Mocht het nog eens voorkomen, laat het me dan zeker weten. Dan laat ik het graag onderzoeken!
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.