Skip to main content
  • 255 Topics
  • 1,927 Reacties
255 Topics
[FAQ] 4G voor Thuis: technische vragen
Heb je technische vragen over 4G voor Thuis? In dit topic hebben we de meest gestelde vragen op een rijtje gezet. Staat je vraag er niet tussen? Reageer dan op dit topic of maak een nieuw topic aan. We pakken dit dan z.s.m. voor je op. Is port forwarding mogelijk? Ja, dit is mogelijk. Hoe je dit instelt lees je in dit topic: https://forum.t-mobile.nl/installatie-andere-technische-vragen-480/uitleg-port-forwarding-instellen-270716 Hoe pas ik de DHCP server van mijn Huawei 4G-modem aan? Hoe dat moet lees je in dit topic: https://forum.t-mobile.nl/installatie-andere-technische-vragen-480/uitleg-dhcp-server-range-modem-aanpassen-273842 Kan het 4G-modem uitgebreid worden met een losse router (bijv. voor beter wifi-bereik)? Dit kan zeker! De makkelijkste oplossing is om de router of WiFi-versterker d.m.v. een internetkabel op de Huawei router aan te sluiten en in Access Point mode te laten functioneren. Raadpleeg ook de handleiding van je WiFi-versterker of router. Wil je de volledige functionaliteit van je eigen router gebruiken, dan adviseren we je om DMZ te gebruiken en DHCP op de Huawei router uit te schakelen. Er wordt om een wachtwoord gevraagd door het Huawei 4G-modem. Waar vind ik dit wachtwoord? De standaard gebruikersnaam en het standaard wachtwoord zijn beide "admin". Welke APN moet ik gebruiken voor 4G voor Thuis? De APN voor 4G voor Thuis is anders dan voor alle andere abonnementen van Odido. Gebruik de volgende APN: APN: fms Laat gebruikersnaam en wachtwoord.
Uitleg: port forwarding instellen
Een aantal klanten heeft aangegeven port forwarding te willen gebruiken met 4G voor Thuis. Dankzij jouw feedback kunnen we dit nu eindelijk, echter nog niet in de ideale vorm, aanbieden. Alvast goed om te weten: Bij 4G voor Thuis kun je een publiek beschikbaar IPv4 adres krijgen met onze nieuwe APN (fms), je zit dan dus niet meer achter een NAT. Je moet deze APN echter wel zelf even handmatig op je router instellen. Ga hiervoor naar http://192.168.8.1 in je browser (je kunt hiermee inloggen op de Huawei router). Onder het kopje “Settings” vind je instelling “New profile” en kun je een nieuw APN profiel instellen. Bij APN voer je dus in “fms”. We kunnen op dit moment helaas (nog) geen vast IPv4 adres bieden. Je krijgt dus wel een publiek beschikbaar IPv4 adres, maar kunt voorlopig alleen even uit de voeten met DDNS. Hierbij krijg je een subdomein (bijv. piet.mynetgear.com) waarbij je veranderende IPv4 adres constant actueel gehouden wordt. Ik heb het hier getest en bij het opnieuw starten van de router krijg je een nieuw IPv4 adres. DDNS is voor nu dus de meest betrouwbare oplossing. Hoe krijg je dit werkend? Omdat de standaard Huawei modemrouter DDNS (nog) niet ondersteunt, kun je DDNS momenteel alleen gebruiken door je eigen router achter de Huawei modemrouter te plaatsen. Stap voor stap: 1. We stellen eerst alvast DMZ in op de Huawei modemrouter. Dit zorgt ervoor dat al het inkomende verkeer straks rechtstreeks door wordt gestuurd naar je eigen router. Zorg dus dat er een goede firewall op je eigen router zit! Ga naar http://192.168.8.1 in je browser, klik op Settings > Security > DMZ Settings en vul bij het IP-adres in: 192.168.8.2. 2. Vervolgens zetten we de DHCP op de Huawei modemrouter uit om conflicten met je eigen router te voorkomen. Ga nu naar Settings > WLAN > DHCP. Zet DHCP uit. De modemrouter herstart zichzelf en de kans is groot dat je er nu niet meer mee kunt verbinden. Dit klopt, op naar stap 2! 3. Sluit je eigen router aan op de Huawei modemrouter door een kabel van de Huawei modemrouter in de WAN-poort van je eigen router te stoppen. Op je eigen router stel je vervolgens het volgende in bij het scherm om je internetverbinding opzetten:IP-adres: 192.168.8.2Subnet: 255.255.255.0Standaard gateway: 192.168.8.1DNS-server: 192.168.8.1 Dit ziet er bijvoorbeeld zo uit (mijn router is de Netgear Nighthawk R7000): 4. Je eigen router zou nu de verbinding op moeten zetten en je zou dus moeten kunnen verbinden met internet. Gelukt? We gaan door! 5. Zoek naar de instelling voor DDNS op je router. Stel alles in door middel van de vermelde stappen. Is dit gelukt? Dan kun je poorten open gaan zetten op je eigen router en heb je port forwarding dus werkend! Het werkt niet, en nu? Als je DHCP weer aanzet op je Huawei modemrouter is alles weer zoals het was en kun je weer verder als vanouds. Geef hiervoor je PC/tablet/telefoon tijdelijk een vast IP-adres:IP-adres: 192.168.8.2Subnet: 255.255.255.0Standaard gateway: 192.168.8.1DNS-server: 192.168.8.1 Mocht je er echt niet uitkomen, laat het dan even weten in een reactie op dit topic. We helpen je dan graag verder. Succes! Moderator update Wil je een portforwarden op het T-Mobile Thuis modem Huawei HG659, lees dan dit topic: Port forwarding op de Huawei HG659 . Doe er je voordeel mee!
Originele firmware op ZTE MF289D
Dag, Ik heb inmiddels meer maar contact gehad met de klantenservice van zowel ODIDO als ZTE en kunnen mij beiden niet helpen.Op mijn 4G Thuis modem (ZTE MF289D) draait op dit moment nog een aangepaste firmware van destijds T-Mobile, hierdoor zijn een aantal functies waaronder de bridge-modus uitgeschakeld.Graag zou ik dan ook de originele firmware van ZTE waarmee dit wel mogelijk is terugzetten op het device. De ODIDO klantenservice heeft mij initieel verwezen naar “ZTE Devices Global” waar ik de vraag heb gesteld hoe ik de originele fabriek af firmware kan terug zetten. Hierop ontving ik het volgende antwoord: ZTE Devices Global (ZTE Device) Sep 5, 2024, 14:02 GMT+5:30 Dear Customer, Thank you for reaching out regarding your ZTE MF289D device. We appreciate your detailed explanation of the issue you're facing with accessing the bridge mode option. After reviewing your request, we would like to inform you that the device in question is indeed a T-Mobile customized version. As such, the bridge mode functionality is not supported by default on this project. This limitation arises from the specific firmware provided by the operator, which does not include the bridge mode feature. In order to enable bridge mode on your device, the operator would need to submit a formal request to our company to discuss the possibility of providing a factory firmware version that includes this feature. We recommend contacting T-Mobile directly to express your need for the bridge mode option on your device, as they will be able to relay your request to us. We apologize for any inconvenience this may cause and appreciate your understanding. If you have any further questions or need assistance with anything else, please feel free to reach out. Best Regards,ZTE Store Support Vanuit dit bericht heb ik zojuist wederom een wanhopige poging gedaan bij de klantenservice van ODIDO. Hier op kwam het volgende antwoord: Wij kunnen u hier zo niet bij helpen, probeert u het via het forum. Daarnaast heb ik de vraag gesteld of ik van de aankoop van dit modem af kan gezien het niet kan wat beloofd werd, hier op werd lachend geantwoord: Daar bent u te laat mee​​​​ Kortom zit ik dus met een modem welke (min of meer verplicht) is aangekocht bij ODIDO welke niet alle functies van het modem bevat door hun software. Het modem lijkt dus mijn eigendom maar is gegijzeld door ODIDO. En ODIDO wil hier niets in betekenen. Mijn hoop is dat iemand op dit forum bovenstaande problemen heeft ervaren en heeft opgelost. Graag verzoek ik ODIDO om contact op te nemen met ZTE en mijn device dus vrij te geven, zodat ik hier fatsoenlijk op juiste wijze gebruik van kan maken. Alvast dank.

Laatst verdiende badges

  • TV expert
    Fred_Mheeft de TV expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    walter.v.lheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
  • Internet + TV expert.
    Seccieheeft de Internet + TV expert. badge verdiend
  • Bestelling tot installatie expert
    Strikerheeft de Bestelling tot installatie expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    Tommie van Odidoheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen