Skip to main content

Ik werk vanuit huis en dus vaak in zoom. Meestal gaat dit prima maar zo af en toe stoort de lijn. De laatste tijd wat vaker dan eerder dus ik ben op zoek gegaan naar oorzaak/oplossing. 

Zo kwam ik bij speedtest en wifi analyzer uit en per toeval kwam ik erachter dat mijn tablet op een bepaald moment een speedtest haalde van slechts 40 Mbps, terwijl mijn laptop op hetzelfde moment en dezelfde plek ruim 200 Mbps haalde. Ik dacht toen eerst nog dat dat aan mijn tablet lag maar nieuwsgierig geworden probeerde ik het een dag later weer en deze keer haalde mijn tablet ruim 300 Mbps en mijn laptop 80 Mbps. 

Dit geeft me het gevoel dat de oplossing ligt in zorgen dat mijn werkcomputer áltijd prioriteit heeft in de wifi verbinding. 

Kan ik dit op de een of andere manier instellen? 

Gebruik maken van de LAN aansluiting ipv Wifi is helaas geen optie vanwege de plek van mijn glasvezel aansluiting. 

een zoom of teams sessie heeft aan een handvol Mbps meer dan voldoende on prima te kunnen werken. kortom 40Mbps is meer dan voldoende voor zoom/teams


 

 


een zoom of teams sessie heeft aan een handvol Mbps meer dan voldoende on prima te kunnen werken. kortom 40Mbps is meer dan voldoende voor zoom/teams

Oke, good to know. Hoewel ik dan de storingen en meldingen niet begrijp.

Ik zou toch graag antwoord op mijn vraag willen, is voor andere dingen ook handig. 


prioriteit in wifi tussen apparaten is niet mogelijk. Bij wifi spelen vele zaken als afstand, ondersteunde wifi standaarden (maw, hoe oud is het apparaat) altijd een rol. Zit er dus bv afstandsverschil tussen tablet en laptop (tot het wifi punt)


Waarschijnlijk gebruikt de tablet de 2.5ghz frequentie en je laptop ondersteund ook de wifi 5ghz of zelfs wifi6. Daarmee kun je hogere snelheden halen.


Ik heb de metingen op exact dezelfde plek gedaan. 

 

En als het zou liggen aan dat mijn tablet alleen 2.4ghz ondersteund, zou het niet zo zijn dat de meting een dag later zo is dat mijn laptop laag is maar mijn tablet wel een goede snelheid haalt. 


Ik vind het trouwens een beetje gek dat als mijn vraag is of ik een apparaat prioriteit kan geven in mijn wifi netwerk met de site-note dat ik problemen heb op mijn werkcomputer, en dat dan het antwoord dat het aan mijn tablet ligt als beste wordt gemarkeerd. Wat ik persoonlijk ook nog eens een niet kloppend statement vind (zie mijn reactie hierboven), al vind ik het fijn dat iemand probeert mee te denken.

Ik heb echter geen idee wie het als beste antwoord heeft aangemerkt, maar ik was het niet. 

Het lijkt me dat het beste antwoord is dat je blijkbaar geen prioriteit kunt geven en dat mijn vraag dus niet opgelost kan worden. 

Ik zal zelf gaan zoeken naar mogelijkheden om het netwerk op mijn werkcomputer stabieler te krijgen. Want blijkbaar ligt het probleem dan daaraan.

Bedankt aan de mensen die hebben meegedacht. 


Reageer