Skip to main content
Beantwoord

Sms met verificatiecode over abbonement koppelen

• July 7, 2025
  • 8 reacties
  • 417 Bekeken

Hallo mensen van Odido, 

Ik heb vannacht 2 smsjes ontvangen van Odido waarin stond: 

“Je wilt jouw abonnnement koppelen aan een Odido account met gebruikersnaam xxxeen-mij-onbekend-emailadresxxx. De verificatiecode is xxx en is 10 minuten geldig. Belangrijk: Deel deze code niet.” 

Er zat 50 minuten tussen de smsjes en beide bevatte een andere gebruikersnaam/e-mailadres voor het zogenaamd te koppelen account. 

Nu heb ik niks proberen te koppelen, ik zou zelfs niet weten hoe dit moet of wat ermee bedoeld wordt. Eerste gedachte is natuurlijk ‘ben ik gehackt?’, maar er is volgens mij ook niet ingelogd in mijn eigen Odido account want ik heb 2-staps verificatie aanstaan en heb geen inlog-sms ontvangen. Ik heb inmiddels zelf ingelogd (en de inlog sms komt van hetzelfde nummer als de eerdere smsjes), ik kan in mijn account geen wijzigingen vinden en niets over de genoemde gebruikers namen van te koppelen accounts. 

Ik heb dus geen hoe het kan dat ik deze smsjes heb ontvangen. En of dit iets betekent.
Moet ik me zorgen maken over hoe dit kan en wat voor gevolgen dit kan hebben?

Beste antwoord door rvk01

Dit zijn gewoon de bekende scam sms'jes.

Zie ook deze site:

https://opgelicht.avrotros.nl/alerts/artikel/odido-klanten-opgelet-valse-sms-en-telefoontje-om-jouw-odido-account-te-koppelen/

Niet op reageren en als je gebeld wordt gewoon ophangen.

8 reacties

• is een Master Poster
  • July 8, 2025

Hallo,

Was het een sketchy E-mail adres of een doorgaand normaal adres?

Kan natuurlijk zijn dat iemand anders zijn/haar nummer verkeerd heeft ingevoerd en het vervolgens nog eens heeft geprobeerd

Heb je geen links ontvangen/ aangeklikt?

Kan ook spoofing zijn.

Als je een 2F aan had staan en geen aanvraag daar voor hebt ontvangen zal het waarschijnlijk niet om je account gaan.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • July 8, 2025

Hallo,

Was het een sketchy E-mail adres of een doorgaand normaal adres?

Kan natuurlijk zijn dat iemand anders zijn/haar nummer verkeerd heeft ingevoerd en het vervolgens nog eens heeft geprobeerd

Heb je geen links ontvangen/ aangeklikt?

Kan ook spoofing zijn.

Als je een 2F aan had staan en geen aanvraag daar voor hebt ontvangen zal het waarschijnlijk niet om je account gaan.

Bedankt voor je reactie. Het waren twee twijfelachtige e-mailadressen. De ene eindigend op htmail.store , de andere startend met sms@ en eindigend op ook iets waar ik nog nooit van had gehoord. 

Ik heb verder geen link ontvangen en ook niets aangeklikt. Naast de twee smsjes ook geen mail ontvangen. 

Ik vind eigenlijk die rare e-mailadressen het gekke, want die suggerenen dus inderdaad dat het sketchy is, terwijl ik niet zou weten wat ze hiermee bereiken zo zonder link of zonder manier om aan de code te komen die ik krijg. Daar hebben ze dan toch helemaal niks aan? 🤷‍♀️ En dat maakt me dan aan het twijfelen, vandaar mijn bericht hier, zovan ‘Zie ik iets over het hoofd?’

• is een Master Poster
  • July 8, 2025

Wat ik me af vraag is hoe het kan dat er staat: 

“Je wilt jouw abonnement koppelen aan een Odido account met gebruikersnaam xxxeen-mij-onbekend-emailadresxxx. De verificatiecode is xxx en is 10 minuten geldig. Belangrijk: Deel deze code niet.” 

Dit suggereert toch dat ze ergens zijn ingelogd in jouwn online omgeving?

Of dat dit een spoofing SMS is.

Ik volg dit even als er een antwoord op komt, ben wel benieuwd.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • July 8, 2025

Wat ik me af vraag is hoe het kan dat er staat: 

“Je wilt jouw abonnement koppelen aan een Odido account met gebruikersnaam xxxeen-mij-onbekend-emailadresxxx. De verificatiecode is xxx en is 10 minuten geldig. Belangrijk: Deel deze code niet.” 

Dit suggereert toch dat ze ergens zijn ingelogd in jouwn online omgeving?

Of dat dit een spoofing SMS is.

Ik volg dit even als er een antwoord op komt, ben wel benieuwd.

Ja ik heb precies diezelfde vraag, hoe kan die sms anders bij mij komen? 

Ik maak het even ongedaan dat jouw eerste reactie als antwoord is gemarkeerd (ik weet niet wie dat had gedaan), anders wordt deze vraag afgesloten en komt er dus geen reactie meer. Misschien weet Odido zelf meer. 

​@Pharwin van Odido Jij misschien? Ik zie dat je meelas. :-)

• is een Master Poster
  • July 8, 2025

​@AV1987 dan waarschijnlijk een mod die zelf geen beter antwoord weet 😂

Klinkt sketchy ivm met de emailadressen en tijdspan ertussen, ook omdat er voor de rest geen opmerkingen over binnen komen dat anderen er ook last van hadden.

Houd t ff in de gaten of je geen meerdere smsjes krijgt of iets.

rvk01
  • Antwoord
  • July 8, 2025

Zie ook deze site:

https://opgelicht.avrotros.nl/alerts/artikel/odido-klanten-opgelet-valse-sms-en-telefoontje-om-jouw-odido-account-te-koppelen/

• Auteur
  • is een Master Poster
  • July 8, 2025

Zie ook deze site:

Oh wat goed, dit lijkt het inderdaad precies. Ik ben niet gebeld, maar bepaalde scamnummers worden meteen geblokkeerd, dus dat zou het kunnen verklaren. 

Ik kende deze scam nog niet en het stelt me wel gerust dit te weten. Wel bizar wat er allemaal mogelijk is, gewoon echt smsen vanuit Odido's eigen nummer…

Hoe dan ook, Dankjewel!

GebruikersnaamRandomTekst
  • AVROTROS heeft het fout, de boeven sturen niet die SMS. Odido stuurt die SMS. De boeven vragen de SMS aan door net te doen alsof zij de klant zijn, en Odido vragen het 06-nummer toe te voegen aan het MyOdido account van de boeven
  • De SMS zelf is dus legitiem, van Odido afkomstig.
  • De verwoording van de SMS is aangepast: er staat nu het emailadres in kwestie bij, dat was een paar maanden geleden niet zo. Maar er staat nog steeds niet duidelijk genoeg verwoord dat die code nooit per telefoon om gevraagd zal worden, of dat de klant dat zelf, persoonlijk moet hebben aangevraagd, anders moet je het negeren.
  • Als je die code verstrekt aan boeven, dan is je 06-nummer gekoppeld aan hun MyOdido account, en dan kunnen ze potentieel best veel. Ik heb zelf een keer meegemaakt (bij zakelijk account) dat een gebruiker die geen rechten had om zelf een nieuwe SIM aan te vragen, toch slachtoffer werd van de simswap van de boeven zonder bevestiging van de oude SIM. Dus, als je per ongeluk die code doorgeeft, dan heb je potentieel een heel groot probleem.

Doordat de Odido beveiligingsprocedures op cruciale plekken heel zwak zijn, is deze methode populair. Het is ironisch dat op rare andere plekken, volstrekt arbitrair, de beveiligingsprocedures weer extreem paranoide zijn (zoals niet glasvezel kunnen toevoegen aan een MyOdido account, als de voornaam van een ander abo op dat account één letter anders is gespeld)