Skip to main content

Dag,

Ik heb inmiddels meer maar contact gehad met de klantenservice van zowel ODIDO als ZTE en kunnen mij beiden niet helpen.
Op mijn 4G Thuis modem (ZTE MF289D) draait op dit moment nog een aangepaste firmware van destijds T-Mobile, hierdoor zijn een aantal functies waaronder de bridge-modus uitgeschakeld.
Graag zou ik dan ook de originele firmware van ZTE waarmee dit wel mogelijk is terugzetten op het device.

De ODIDO klantenservice heeft mij initieel verwezen naar “ZTE Devices Global” waar ik de vraag heb gesteld hoe ik de originele fabriek af firmware kan terug zetten. Hierop ontving ik het volgende antwoord:
 

ZTE Devices Global (ZTE Device)

Sep 5, 2024, 14:02 GMT+5:30

Dear  Customer,
 
Thank you for reaching out regarding your ZTE MF289D device. We appreciate your detailed explanation of the issue you're facing with accessing the bridge mode option.
 
After reviewing your request, we would like to inform you that the device in question is indeed a T-Mobile customized version. As such, the bridge mode functionality is not supported by default on this project. This limitation arises from the specific firmware provided by the operator, which does not include the bridge mode feature.
 
In order to enable bridge mode on your device, the operator would need to submit a formal request to our company to discuss the possibility of providing a factory firmware version that includes this feature. We recommend contacting T-Mobile directly to express your need for the bridge mode option on your device, as they will be able to relay your request to us.
 
We apologize for any inconvenience this may cause and appreciate your understanding. If you have any further questions or need assistance with anything else, please feel free to reach out.

Best Regards,
ZTE Store Support

 

Vanuit dit bericht heb ik zojuist wederom een wanhopige poging gedaan bij de klantenservice van ODIDO. Hier op kwam het volgende antwoord:

Wij kunnen u hier zo niet bij helpen, probeert u het via het forum.


Daarnaast heb ik de vraag gesteld of ik van de aankoop van dit modem af kan gezien het niet kan wat beloofd werd, hier op werd lachend geantwoord:

Daar bent u te laat mee​​​​

 

Kortom zit ik dus met een modem welke (min of meer verplicht) is aangekocht bij ODIDO welke niet alle functies van het modem bevat door hun software. Het modem lijkt dus mijn eigendom maar is gegijzeld door ODIDO. En ODIDO wil hier niets in betekenen.

Mijn hoop is dat iemand op dit forum bovenstaande problemen heeft ervaren en heeft opgelost.

Graag verzoek ik ODIDO om contact op te nemen met ZTE en mijn device dus vrij te geven, zodat ik hier fatsoenlijk op juiste wijze gebruik van kan maken.

Alvast dank.

Helaas, dat is niet mogelijk. 


Dat zal echt niet lukken. ZTE heeft geen downloads met firmware voor consumenten en Odido ook niet en ondersteunt het ook niet op hun netwerk.

Andere - apart aan te schaffen - 4G routers ondersteunen wel bridge. Ik zag die optie in mijn Oppo T1a. Geen verdere ervaring mee.

 


Dit is vreemd gezien de support van ZTE wel mogelijkheden ziet. Bovendien heeft het device zelf de mogelijkheid wel en is het mij bovendien op die wijze verkocht.

Zie volgende uit reactie ZTE:

In order to enable bridge mode on your device, the operator would need to submit a formal request to our company to discuss the possibility of providing a factory firmware version that includes this feature. We recommend contacting T-Mobile directly to express your need for the bridge mode option on your device, as they will be able to relay your request to us.

 

Hoewel de interface van de ZTE MF289D de optie niet bied is de optie er wel maar dus uitgeschakeld in het stukje T-Mobile software. Bovendien is het updaten met het uploaden van een file niet nodig maar maak ik uit het antwoord van ZTE op dat hun de update wel vanuit de cloud kunnen aanbieden. Mogelijk wordt de T-Mobile software aangeboden via de omgeving van ZTE waar de T-Mobile devices in een aparte groep staan. Volgens mij hoeft ODIDO hier slechts een enkel mailtje te sturen aan ZTE om mijn device vrij te geven, waarnaar deze automatisch de originele firmware binnen krijgt.

Bovendien is het device mij met bridge mogelijkheid verkocht, ik heb dit aan het begin niet gebruikt gezien dit op dat moment (nog) niet nodig was. Inmiddels is mijn netwerk (wegens wijziging van werk) behoorlijk uitgebreid en is een eigen router essentieel. Hoewel dit met een dubbele NAT kan is dit niet de bedoeling en brengt dit extra uitdagingen met zich mee.

Daarnaast blijft het natuurlijk een erg vreemde situatie waar ik hardware koop waarvan functie’s in software zijn uitgeschakeld door de provider waarbij ik het abonnement heb afgesloten. Bij een bruikleen device had ik hier überhaupt niet om durven vragen, het device is dan immers niet mijn eigendom.


Bij mijn door Odido indertijd geleverde 4G modem/router (tmobile branded Huawei b618s) is het precies zo… sommige functies zijn afwezig. Ik heb een originele Huawei branded b618s en die heeft dus die functies wel. De hardware verschilt ook, de USB poort ontbreekt op de Odido variant. Dit ter toelichting.

Nogmaals; deze wedstrijd ga je niet winnen. Odido heeft om alleen hen bekende reden functies uit de ZTE router weggehaald of veranderd. Kan zijn dat bridge mode bijvoorbeeld teveel risico geeft omdat je de firewall uitschakelt. Zoiets.

Maar Odido of ZTE gaat echt niet voor jou een uitzondering maken en je firmware verstrekken. Ik denk dat ze dat niet eens kunnen. Mijn b618s heeft in meer dan vier jaar nooit een update gehad.

Ik denk dat je nog meer kans maakt om die firmware ergens op internet te vinden. Voor mijn b618s zijn er wat obscure sites die firmware bieden. Altijd een risico.

Als je enig bewijs hebt dat bridge mode op deze ZTE volgens Odido mogelijk is en ondersteund wordt, dan kun je natuurlijk reclameren. Staat het zwart op wit?

 

 


Helaas staat de benoemde bridge modus niet zwart op wit, hier heb ik destijds niet aan gedacht.

Toch blijf ik bij mijn standpunt dat het absurt is dat je hardware koopt welke vervolgens door de provider beperkt wordt in zijn mogelijkheden. Mogelijk opent dit ogen bij de juiste mensen binnen ODIDO.
(hoewel ik die kans vrij klein acht)

Ik zou dan helaas genoodzaakt zijn om op zoek te gaan naar een alternatief 4G modem welke wederom flink wat geld zou gaan kosten.

Kortom, koop nooit een modem van je provider. Ik heb mijn lesje geleerd.


verkoop praatjes aan de telefoon, als een of andere zielepoot op het punt staat hun klantwinningspercentage op te schroeven laten deze mensen zich over het algemeen niet tegen houden door een klein leugentje over zoiets onbenulligs als eigen hardware dat hen zelf geen (maar jou wel degelijk een) donder kan schelen

dit is een van die problemen net als netneutraliteit waar mensen hun bottom line gewoon meer boeit dan het eerlijk behandelen van anderen. en je mag ze er met een gerust hart voor haten. ik hoop persoonlijk dat dit soort mensen weet dat ze ervoor gehaat worden in ieder geval door mij.

 

het enige wat hier voor indruk zou maken is hun bottom line aantasten wat zo goed als onmogelijk is. dus stel dat je het toch al verloren geld niet meer uitmaakt, kan je de modem met een knuppel bewerken en terugsturen. je kan m ook proberen door te verkopen


Reageer