Skip to main content
10000 Topics
Zyxel t-56 stuurt te vroeg IP lease vernieuwingsverzoeken (DHCP / udhcpc)
Ik krijg keurig een lokaal IP adres op mijn laptop, van de DHCP server op mijn Zyxel. Mijn laptop zegt: Lease Obtained. . . . . . . . . . : zaterdag 16 maart 2024 10:44:07Lease Expires . . . . . . . . . . : zondag 17 maart 2024 16:44:08 Precies wat ik op mijn Zyxel heb ingesteld, een lease van 30 uur. En toch zegt mijn Zyxel, op moment dat mijn internet uitvalt voor 5 seconden: 22 Mar 16 10:44:06 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease:xx, given to xx, with hostname:MIJNLAPTOP, Lease time:162911 23 Mar 16 10:44:06 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD En hier weer 5 seconden uitvalt: 66 Mar 16 10:26:28 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease xx given to xx, with hostname:MIJNLAPTOP, Lease time:161852 67 Mar 16 10:26:28 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD En hier weer 5 seconden uitvalt: 79 Mar 16 10:20:38 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease:xx, given to xx, with hostname:MIJNLAPTOP, Lease time:161503 80 Mar 16 10:20:38 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD Dit lijkt erop dat de lease geforceerd vernieuwd wordt, terwijl mijn laptop nooit de kans krijgt om dit zelf te vernieuwen (want veel te vroeg om überhaupt het verzoek te doen naar de DHCP server). De Zyxel honoreert dus niet de uitgegeven leases en lijkt maar wat te doen qua leasevernieuwingen en tijden… want waarom zijn ook de leasetijden in de bovengenoemde logs wisselend? 162911, 161852 en 161503, wat neerkomt op gemiddeld 45 uur als ik er vanuit ga dat het in de logs seconden zijn. Op basis van mijn instellingen dat zou overeen moeten komen met 30 uur, dus 108000 seconden en altijd 108000 bij uitgifte, niet 108001 en ook niet 108002.
Kom op Odido .. waarom duurt het zo lang
Vorig jaar mei kreeg ik bericht dat ik Odido glasvezel vooruit kon bestellen. Daar heb ik toen uiteraard geen gras over laten groeien en heb dat dezelfde dag nog gedaan. De prognose was toen: november/december 2023. Dat was in september 2023 nog steeds zo. Dat was in oktober nog zo, en zelfs op 15 november 2023 kreeg ik van Odido nog een bericht dat het waarschijnlijk november/december 2023 ging worden! November passeerde en halverwege 15 december was daar dan toch het (verder exact hetzelfde) bericht met daarin alleen het stukje “november/december” aangepast naar “december/januari”. December passeerde .. januari passeerde… nu stuurt Odido zelfs geen mailtjes meer, maar inmiddels is het alweer 2 maanden verder in 2024 en zijn we bijna aangekomen bij april. Bijna een jaar later na de initiële aanvraag. 1 maart dacht ik nog: nu gaat het gebeuren, maar dat ging alleen over de overstap service (die ik heb gecancelled, want ik wil even de 2 verbindingen (de andere is Ziggo) naast elkaar hebben en ik zeg die zelf wel op). Sindsdien is het alweer 3 weken helemaal stil bij Odido. Het jammere is vooral dat Odido eigenlijk gewoon totaal geen echte nauwkeurige prognose kan geven, het lijkt er meer op dat er gewoon iets geroepen wordt, wat alleen op het allerlaatste moment gewoon domweg weer een maand of wat vooruitgeschoven wordt. Het is echt heel irritant om zo als klant te moeten wachten, want je hebt geen enkel idee waar je aan toe bent.

Laatst verdiende badges

  • TV expert
    Fred_Mheeft de TV expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    walter.v.lheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
  • Internet + TV expert.
    Seccieheeft de Internet + TV expert. badge verdiend
  • Bestelling tot installatie expert
    Strikerheeft de Bestelling tot installatie expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    Tommie van Odidoheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen