Skip to main content

Gebruik eigen router met SFP+ aansluiting

• 27 november 2024
  • 7 reacties
  • 682 Bekeken

Hi community,

Ik zoek opheldering over het gebruik van mijn eigen router die een SFP+ aanlsuiting heeft.

Wij hebben in huis een ODF kastje hangen en heb de ASUS RT-BE88U aangeschaft.

Graag zou ik de glasvezelaansluiting direct aansluiten op de router. Wat heb ik hiervoor nodig en is dit uberhaupt mogelijk?

Dank alvast!​​​​​​​

Uitgelichte reactie

16 december 2024

Goedemorgen ​@Julian12345, excuses voor de veel te late reactie. Jouw topic is tussen wal en schip beland omdat deze gecategoriseerd werd in een niet langer bestaand sub-forum. Dit is nu bij een moderatieronde gelukkig bekend geworden. Kan ik je nog helpen bij je vraag of is het inmiddels opgelost?

Zo ja, ​@louisL heb jij tips voor deze aansluiting? Alvast bedankt! 

7 reacties

Jason van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Community Manager
  • 10768 reacties
  • 16 december 2024

Goedemorgen ​@Julian12345, excuses voor de veel te late reactie. Jouw topic is tussen wal en schip beland omdat deze gecategoriseerd werd in een niet langer bestaand sub-forum. Dit is nu bij een moderatieronde gelukkig bekend geworden. Kan ik je nog helpen bij je vraag of is het inmiddels opgelost?

Zo ja, ​@louisL heb jij tips voor deze aansluiting? Alvast bedankt! 

Forum|alt.badge.img
  • Odido Superuser
  • 623 reacties
  • 16 december 2024

Wat voor verbinding heb je: GPON of XGSPON? ​@Jason van Odido son: weet jij dat? Een eigen SFP is mogelijk (ik heb tegenwoordig een XGSPON verbinding en gebruik een Zaram (https://schenkict.nl/products/zaram-xgs-pon-onu-sfp-1). Die werkt prima op mijn lijn in een Mikrotik switch. Soms kunnen er problemen zijn met bepaalde routers. Voor GPON weet ik dat FS.com een sfp met MAC https://www.fs.com/de-en/products/133619.html. In GPON SFP’s kun je meestal ht serienr van de ONT van Odido kopiëren en  werkt het direct. Voor XGSPON moet je Odido vragen het serienr van je SFP te programmeren in hun systeem. Zie de link naar Schenk ICT voor de details.

De XGSPON oplossing is het meest future proof: GPON kan niet boven 1Gbps, voor XGSPON bieft Odido zelfs een 8Gbps abonnement aan.

En oh ja: let wel op de je de juiste glasvezel kabel gebruikt. Waarschijnlijk een SC-APC connector (groen) aan de netwerk kant en de juiste (groen of blauw SC-UPC) aan de  SFP kant (blauw = SC-APC voor de zaram en SC APC Simplex = groen voor de FS module).

• Doet lekker mee
  • 3 reacties
  • 22 januari 2025

Ik heb ook een ASUS RT-BE88U. Ik ben echt een leek, dus ik snap de berichten hierboven niet helemaal.

Wat moet ik doen om mijn Asus direct met de glasvezel te koppelen? moet ik mijn Asus instellingen aanpassen? en welke?

• Doet lekker mee
  • 3 reacties
  • 22 januari 2025

@louisL Kan jij mij hiermee helpen?

Forum|alt.badge.img
  • Odido Superuser
  • 623 reacties
  • 22 januari 2025

Beste ​@OmeRalph: wat je nodig hebt hangt ten eerste af van de technologie waar je op zit: is dat GPON of XGSPON. Odido gebruikt GPON waar OpenDutchFiber (ODF) de belichter is. XGSPON op recente KPN aansluitingen. Er zijn echter ook nog wat echte point to point verbindingen… Laat eens een foto zien van de ONT bij de aansluiting?

Als je weet wat voor aansluiting je hebt kun je verder gaan kijken: zie mijn antwoord hierboven voor een idee welke SFP modules van toepassing zijn. Als je verwacht aan 1Gb genoeg te hebben en je op GPON zit is de FS.com module geschikt. Ik kan niet uitsluiten dat Odido ooit alle GPON gaat omzetten naar XGSPON en dan moet je dan opnieuw beginnen. Voor zowel de gpon FS.com EN de Zaram zie ik positieve berichten over compatibiliteit met je Asus.

De wijzigingen in de configuratie van de ASUS zijn waarschijnlijk heel beperkt. Voor de FS.com moet je eigenlijk het nummer van de huidige ONT inprogrammeren wat wel enige handigheid met de ssh of telnet CLI vereist.

• Doet lekker mee
  • 3 reacties
  • 22 januari 2025

Ik heb open dutch fiber zie plaatje.

@louisL , wat voor mij fijn is als ik zo min mogelijk apparatuur op stroom heb. Nu heb ik een zyxel van odido op stroom en een huawei dingetje, ik denk dat mijn ONT is.

Als ik de zyxel al er tussenuit kan halen zou dat top zijn.

Forum|alt.badge.img
  • Odido Superuser
  • 623 reacties
  • 25 januari 2025

De asus ondersteunt zo te zien volgens

zo te zien VLANs op de WAN. In die post kun je vinden hoe dat zou moeten werken. Als je dat doet en de kabel van de ONT (inderdaad die Huawei adapter ) van de Zyxel verhuist naar de Wan poort van de Asus zou het moeten werken

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen