Skip to main content
10000 Topics
Packetloss met gamen glasvezel bekabeld
Van het een op het andere moment op een avond in februari kreeg ik packetloss in game. De game waar ik dan over praat is Call of Duty Warzone, dat speelde ik op een ps4 met bekabeld internet direct aangesloten op het modem. Eerder nooit problemen gehad. En als ik eens packetloss ervaarde, dan had iedereen in de lobby daar last van en was het het volgende potje opgelost, dan was het gewoon duidelijk de CoD server. Ik heb dat even aangekeken omdat ik dacht misschien last te hebben van een tijdelijke storing of iets dergelijks. Op internet niets bekend van een storing of gepland onderhoud of zoiets in mijn buurt. Dus ik heb contact opgenomen met Odido wat dat zou kunnen zijn. Ook al heb ik aangegeven dat het om bekabeld internet ging, werd me aangeraden wifiversterkers te proberen. Die ik overigens al gewoon heb, maar niet van Odido zelf zijn. Ze stonden erop mij die op te sturen om in ieder geval een maand gratis te proberen. Maar eenmaal die in huis, bleef ik bij mijn punt dat ik packetloss heb met gamen met bekabeld internet. Hierna kreeg ik de tip dat het aangeraden wordt om voor de game Call of Duty de 2 opties onder UPnP uit te zetten op je router. Ook hierna bleven de problemen bestaan. Zelf heb ik de volgende dingen uitgesloten: het maakt niet uit welke poort op mijn router ik gebruik, ik hou packetloss. Het maakt niet uit als ik alle andere poorten leegmaak. Het maakt niet uit op welke internetkabel in mijn huis ik mijn playstation aansluit, ik game boven maar als ik hem beneden op de internetkabel die is getrokken aansluit, zelfde probleem. Ook als ik een nieuw gekochte internetkabel verbind, zelfde probleem. Dus aan de kabel die naar boven ligt, ligt het niet. Ik had een playstation 4/heb ondertussen een playstation 5 en in een ander huis op wifi(!) ervaar ik op beide geen packetloss. Dus aan de playstation ligt het ook niet. Op mijn playstation heb ik naast de autmatische DNS deze ook handmatig ingesteld op 1.1.1.1 en op 8.8.8.8. Maakt ook geen verschil. En ook met andere games ervaar ik packetloss, onder andere Rocket League en Fall Guys, dus het ligt ook niet aan de game CoD. Ondertussen zijn we in het heden zover dat ik 3 monteurs van Odido (Guideon) thuis heb gehad en 4 glasvezelmonteurs (van netwerkbeheerder KPN). Alles is meermaals gecheckt en vervangen. Dan heb ik het over het modem, de glasvezelkabel, de demping, etc, alles wat in de meterkast staat (ik ben daar verder qua benamingen niet in thuis en heb niet overal bovenop gestaan) maar dat is aan mij teruggekoppeld. Waar de glasvezelkabel buiten mijn huis binnenkomt onder de tuintegels is nagekeken. In de POP is alles vervangen en afgelopen week hebben de monteurs in de Pop mij anders aangesloten. Niets verhelpt het probleem. De monteurs komen allemaal ook steeds tot de conclusie dat binnenhuis het probleem niet ligt omdat alles naar behoren werkt en resultaten gewoon 'goed' zijn. Het enige opvallende is dat ik het Glasvezel 100Mbit/s abonnement afneem, waarbij ik gemiddeld 150 Mbit/s download haal, maar gemiddeld 20 Mbit/s upload, met uitschieters naar zelfs onder de 10. Volgens het pakket zou dat ook 100 moeten zijn. Nu heb ik vóór deze problemen met packetloss nooit snelheidstesten gedaan/hoeven doen, waardoor ik geen inzicht heb in of dit altijd al het geval is geweest of dat dit bijvoorbeeld in februari is ontstaan. Ik neem mijn internet only abonnement sinds augustus 2022 af bij toendertijd T-Mobile, wat in september 2023 Odido werd. Zoals gezegd heb ik dus eerder nooit problemen ervaren. Nu staat, als ik afga op wat ik er ondertussen over gelezen heb, packetloss als het goed is los van uploadsnelheid, maar correct me if I'm wrong. Ik ben hier niet voor niets met mijn vraag. Maar Odido gaat af op die lage uploadsnelheid, omdat dat eigenlijk het enige is wat ze steeds vinden qua afwijkende resultaten. Ik heb elke keer het idee dat ze bij Odido geen idee hebben waar ik over praat als ik het heb over dat mijn probleem packetloss met gamen is. De oplossing blijft dan ook, al maanden ondertussen, uit. Dus mijn vraag is, iemand hier die een idee heeft hoe die packetloss in game op te lossen zou kunnen zijn? En heeft dat met die uploadsnelheid te maken of niet? Want de packetloss is sinds februari onophoudelijk aanwezig, variërend van 1 tot 5%, waardoor ik mijn plezier in gamen echt verlies omdat het gewoon niet leuk speelbaar is op die manier. En het hoort gewoon te werken. Daarnaast ervaar ik de laatste 2 maanden ook met films/serie kijken op tv, of internetgebruik op laptop of apps op mijn telefoon, allemaal op wifi, dat er meer vastlopers zijn/er gebufferd moet worden, maargoed dat is voor mij bijzaak, maar wel even voor het volledige verhaal. Ik hoop uitgebreid genoeg verslag te hebben gedaan en dus de meest gestelde voor de hand liggende vragen over te kunnen slaan want die komen echt mijn neus uit ondertussen. Maar mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust. Alvast bedankt voor het lezen en eventueel meedenken!
Vaste telefoon na overstap vanaf Tweak werkt niet meer (Fritzbox 5490)
1-5 Overgestapt naar Odido na de belofte van de medewerker dat alles zou blijven werken op mijn Fritzbox en de belofte dat de monteur op zaterdag of 's avonds langs zou komen. Op vrijdag 31-5 rond 14:00 is de monteur langs geweest voor de aanpassingen die volgens Odido nodig zouden zijn voor de overstap. Uiteindelijk heeft hij de internetverbinding werkend opgeleverd op mijn Fritzbox. De vaste telefoon heb ik daarna ook nog getest en deze werkte ook naar behoren. Op 10-6 krijg ik een e-mail getiteld: "Yes, het werkt!” met daarin de tekst "We hebben je vaste telefoonnummer meteen overgezet naar Odido. Binnen een half uurtje zou het moeten werken!” Dit heeft me getriggerd om de vaste telefoon nog maar eens te testen met een teleurstellend resultaat: het werkte niet meer. Vervolgens de servicedesk gebeld (kies dit, kies dat, postcode, inspreken etc) uiteindelijk een medewerker aan de lijn gekregen en de instructie om de Zyxel- (T56) modem aan te sluiten waarna ze nog voor 20:00 terug zouden bellen. Helaas ben ik niet terug gebeld. De volgende dag opnieuw de servicedesk benaderd en het gehele probleem opnieuw voorgelegd aan een andere medewerker die in het systeem niets kon terugvinden van het gesprek de dag ervoor. Zij heeft daarop de melding doorgezet naar de technische dienst die binnen 3 werkdagen zou reageren. De reactie: "wij ondersteunen geen andere modem” terwijl ik gevraagd had om of de voip Tweak settings bij Odido terug te zetten of mij de nieuwe gegevens te verstrekken (wachtwoord) om de voip instellingen in de Fritzbox opnieuw te doen. Ondertussen heb ik nog e.e.a. geprobeerd met de gegevens die hier op de community te vinden waren maar het is me helaas niet gelukt. Zo bestaat bijvoorbeeld de file die ik uit de Zyxel T56 heb verkregen alleen maar uit Chinese tekens en de werkt de nieuwe-wachtwoord-tool in mijn Odido niet. Graag jullie hulp voor het oplossen van het probleem.
Gigabit glasvezel haalt de download snelheid niet
Ik ben sinds kort overgegaan van 400/400 naar 1000/1000mbps snelheid. Voorheen haalde ik netjes 400/400 via alle speedtests. Ik dacht voor 5 euro meer per maand, laten we er 1000 van maken maar die snelheid haal ik totaal niet. De dag na de bestelling zat ik rond de 900/940 wat heel acceptabel is. inmiddels schommelt het erg overdag rond de 500-800mbps. mijn computer zit rechtstreeks op het modem met een cat 6 utp kabel. Mijn computer ondersteund natuurlijk een gigabit connnectie. In de screenshots van de speedtests zie je dat de upload snelheid ook gewoon goed gehaald word, of in ieder geval dichtbij genoeg. De screenshots zijn allemaal van 27/04 rond 18:00, en de download snelheid ligt gemiddeld hoger dan de afgelopen dagen. Is er iets mis met het signaal dat binnen komt op het modem, is het modem niet goed genoeg, of zijn de speedtest servers zelf misschien het probleem? Ik zit in een nieuwbouw woning dat vorig jaar gebouwd is. De bekabeling is splinternieuw, en een monteur van guidion heeft het modem en verbinding aangesloten. Herhalende tests op de zelfde server komen soms 100mbps hoger of lager uit dan de screenshots laten zien. Ik heb ongeveer 40 verschillende servers geprobeerd binnen 50 miles. Ook lijkt mij dat het (gedeeltelijk) aan de speed test servers zelf ligt. Aangezien sommige servers wel hoger uit komen dan andere.Ik haal de beste snelheden met Mr_joep in breda, die haalt altijd op zijn minst 700mbps terwijl alle andere servers vaak niet boven de 600 uit komen.

Laatst verdiende badges

  • TV expert
    Fred_Mheeft de TV expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    walter.v.lheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
  • Internet + TV expert.
    Seccieheeft de Internet + TV expert. badge verdiend
  • Bestelling tot installatie expert
    Strikerheeft de Bestelling tot installatie expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    Tommie van Odidoheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen