Skip to main content

Hallo,

Ik merk dat ik vandaag ipv de normale 1000mbit snelheid slechts beschik over ong 90mbps. Is er iets aan de hand waardoor mijn snelheid zo beperkt is?

De PC is bekabeld. Exact zelfde setup als wanneer de 1000mbit wel werd bereikt.

Slechte kabel?

Probeer het eens met een nieuwe korte kabel.

En anders even inloggen op de router (192.168.1.1, ww achterop de router). Dan kun je onder Systeeminformatie de linksnelheid van de WAN en alle LAN poorten zien. De WAN zou 2500M/Full moeten zijn. Als de LAN waarop je de PC aangesloten hebt 100M/Full aangeeft dan is dat de reden waarom je minder snelheid hebt (en dat ligt dan meestal aan de bekabeling of aangesloten apparaat).

Ik weet niet of je ook alles al een keer opnieuw gestart hebt.

Alles is opnieuw gestart. De kabel is prima, CAT6 kabel van ong 8 meter, dus moet sowieso geen probleem zijn. Hiernaast zoals aangegeven is het de exacte setup waarmee ook 1000mbps werd gehaald voor vandaag.

En je hebt in de router pagina naar de Systeeminformatie gekeken?

Ik zie geen bijzonderheden, ik gebruik overigens een  RT-AX86U Pro , niet meer de spullen van odido.

Overigens krijg ik draadloos dezelfde beperkte snelheid

Sluit eerst eens de Zyxel aan, anders kan Odido ook geen metingen verrichten. 

Zyxel is nu aangesloten. Zelfde resultaat.

Linksnelheden in de router pagina onder Systeembeheer wel gewoon 2500M/Full op WAN en 1000M/Full op LAN? Als de linksnelheid geen 2500M/Full op WAN is dan moet je de kabel naar de ONT even vervangen. Is die linksnelheid wel goed dan denk ik dat een moderator een lijnmeting moet doen.

Linksnelheden in de router pagina onder Systeembeheer wel gewoon 2500M/Full op WAN en 1000M/Full op LAN? Als de linksnelheid geen 2500M/Full op WAN is dan moet je de kabel naar de ONT even vervangen. Is die linksnelheid wel goed dan denk ik dat een moderator een lijnmeting moet doen.

Ik heb nu 2 routers geprobeerd waarvan 1 al was aangesloten. Deze instellingen in deze veranderen niet ineens uit zichzelf. De kabel naar de ONT zit er ook al lang, die gaat niet van de ene op de andere dag kapot. Enfin, ik zal de kabel nog even proberen…..

Daarom zeg ik dat je op die pagina moet KIJKEN als de Zyxel is aangesloten. Als daar gewoon 2500M/Full staat hoef je ook geen kabels te wisselen.

Hallo ​@robtuinte 

Kom je via WiFi wel boven de 100 Mbps? India ja dan is de kabel tussen ONT en router goed.

Sluit ook nog even een laptop bijvoorbeeld aan met een andere internetkabel op de router.

Een internetkabel kan op ieder moment stuk raken doordat een draadje geen goed contact meer maakt.

Hallo ​@robtuinte 

Kom je via WiFi wel boven de 100 Mbps? India ja dan is de kabel tussen ONT en router goed.

Sluit ook nog even een laptop bijvoorbeeld aan met een andere internetkabel op de router.

Een internetkabel kan op ieder moment stuk raken doordat een draadje geen goed contact meer maakt.

WIFI heeft hetzelfde resultaat. Ik zie in de router idd 100M/Full staan. Ik zal de kabel proberen.

Andere kabel gaat goed. Oude kabel weer ingeplugd, nu 1000m op WAN. Er lijkt wat spanning op de kabel te staan, dus dat zal de oorzaak zijn.

Compleet mijn fout met verkeerde aannames mijner zijde. Excuses. En dank voor de hulp. Even een nieuwe stekker aan de kabel knippen en de spanning eraf halen.

Reageer