Skip to main content

Modem reboot elke 26 uur

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Het wifi en de bekabelde verbinding van mijn DX5401-B1 valt precies elke 26 uur en 21 minuten weg. Na een paar minuten is de verbinding weer terug.

Ik zie het ook terug in deze grafiek die de uptime bijhoudt:

Dit is al enkele maanden het geval. Is dit een bekend probleem?

Uitgelichte reactie

28 maart 2025

Tot nu toe gaat het goed!

9 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20634 reacties
  • 25 maart 2025

Hallo ​@OokBerend 

Herstart de router spontaan? (bekend probleem) Of zie je de wereldbol dan rood branden?

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 990 reacties
  • 26 maart 2025

Dat is maar een rare grafiek. Waarom die spikes zo? Het lijkt wel of er maar 1x per dag gemeten wordt?

Ervaar jij het wegvallen zelf ook echt? En weet je dus op welk tijdstip de volgende uitval gaat plaatsvinden? Kijk dan inderdaad wat de router doet (met lampjes). Meet dan ook zelf of internet echt weg valt (vertrouw niet op een enkele grafiek, zeker niet al een die zulke rare spikes heeft).

Staat er op dat moment iets in de logs van de router?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20634 reacties
  • 26 maart 2025

@OokBerend 

In de titel zie ik nu wel dat het gaat om een reboot, dit is een bekend probleem in de nieuwe firmware en kan worden opgelost met een downgrade van de firmware.

Forum|alt.badge.img+4
  • Odido medewerker
  • 797 reacties
  • 27 maart 2025

@OokBerend Ik heb de downgrade voor je modem gestart. Daarmee moet het probleem opgelost zijn. 

Teresa van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 4135 reacties
  • 27 maart 2025

Welkom op onze community! ​@OokBerend 

Ik kan mij voorstellen dat dit niet fijn is. Ik help je graag verder, zodat je internetverbinding niet meer wegvalt! 

Ik kijk graag met je mee naar de oplossing, maar op dit moment kan ik nog niet bij jouw gegevens in ons systeem. Wil je alleen je geboortedatum nog toevoegen aan je community profiel? Dan is de verificatie compleet en kan ik direct met je meekijken. 

Geef je mij een seintje als je zover bent? Ik sta voor je klaar! 

• Auteur
  • 2 reacties
  • 27 maart 2025

De logs kan ik nu even niet bekijken omdat ik het wachtwoord van de modem niet meer weet. Ik zal hem binnenkort weer resetten.

Gisteravond was het weer 'tijd’, dus ik heb de modem kunnen filmen om te kijken wat de lampjes doen:

• Eerst branden POWER, WAN, INTERNET, LAN, 2.4G en 5G gewoon.
  • Dan gaat INTERNET een paar seconden knipperen.
  • Dan gaan POWER, WAN, INTERNET en LAN uit.
  • Paar seconden later gaat POWER knipperen en 5G ook uit. 2.4G blijft aan…
  • Dan gaat POWER weer een paar seconden uit.
  • Dan gaat het weer een aantal seconden knipperen.
  • Dan gaan 2.4G ook uit en blijft POWER knipperen.
  • Na een aantal seconden gaan WAN en LAN en 2,4G weer een aantal keer aan en uit en aan.
  • INTERNET gaat rood aan. Na 10 seconden op groen.

De 3 lampjes op het losse glasvezelkastje blijven wel gewoon aan.

De modem heeft vanmorgen om 9u een firmware downgrade gehad. De grafiek ziet er nu zo uit:

De eerste lage piek van 27 maart was de firmware downgrade, maar de tweede lage piek (rond 18u) kan ik niet verklaren.

@rvk01 De data komt via het UPnp/IGD protocol elke 30 seconden in Home Assistant.

Ik zal morgenavond weer een update plaatsen.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 990 reacties
  • 27 maart 2025
OokBerend schreef:

@rvk01 De data komt via het UPnp/IGD protocol elke 30 seconden in Home Assistant.

Ik begrijp alleen die pieken niet zo. Als er om de 30 seconden gemeten wordt zou je om de 26 uur een dip verwachten met daartussen een horizontale streep. Hier schiet ie elke keer van 100 naar 0 en weer naar 100.

Als je overigens wel weer in de router kunt komen zou je ook even de firmware versie moeten noteren. Misschien probeert (of probeerde) ie elke 26 uur een nieuwe firmware te downloaden maar lukt het installeren niet. Ik weet ook niet als je firmware nu gedowngrade is, of dat dan zo blijft en hij met die versie niet probeert te upgraden.

• Auteur
  • 2 reacties
  • 28 maart 2025

Tot nu toe gaat het goed!

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Dank voor de update ​@OokBerend! Blijf het in de gaten houden. Voor nu wens ik je een fijne zaterdag toe!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen