Skip to main content
Beantwoord

uitschakelen 5hz wifi

Ik heb een zyxel router, maar kan in de Odido omgeving niet de 5hz loskoppelen van de 2,4 hz. En dat moet wel als ik bepaalde apparaten wil koppelen met Google home. 
Hoe schakel ik tijdelijk 5hz uit?

Beste antwoord door Waqqas

Hallo ​@andrepie 

Als je tijdelijk 5 GHz wilt uitschakelen om te kijken of het werkt dan kan je ook gewoon in je browser naar 192.168.1.1 gaan en inloggen met admin en het Login Password dat achter de router staat.

Schakel het schuifje bij 5 GHz onder WiFi instellingen uit.

Bekijk origineel

6 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 988 reacties
  • 29 maart 2025

Kun je Band steering niet uitzetten in mijn Odido? Die zorgt n.l. voor die koppeling.

Als dat niet kan, dan moet je EasyMesh in de router uitzetten (maar ik dacht dat dat in Mijn Odido automatisch gebeurde als je Band steering uitzet).

(ik neem dan aan dat je geen wifi plus punten hebt).

Je kunt EasyMesh uitschakelen door in te loggen in de router (192.168.1.1, ww staat achterop). Daar kun je onder de drie streepjes > Netwerkinstelling > Draadloos > EasyMesh het EasyMesh uitzetten. Daarna kun je de 5Ghz uitschakelen. Dat kan ook onder het kopje draadloos in de router maar zou nu ook online kunnen.

Edit: Net nog even gecontroleerd. Band steering in Mijn Odido zet beide het vinkje van EasyMesh als tegelijk 2,4/5Ghz koppelen aan en uit. Dus ik denk dat je die instelling over het hoofd gezien hebt. 

Wel nog even een extra tip. Als je daarna nog problemen hebt met verbinden van apparaten schakel dan ook de beveiliging terug van WPA3 naar WPA3. Veel oudere apparaten doen geen WPA3. Dit niet je echter wel in de router pagina doen.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20633 reacties
  • Antwoord
  • 29 maart 2025

Hallo ​@andrepie 

Als je tijdelijk 5 GHz wilt uitschakelen om te kijken of het werkt dan kan je ook gewoon in je browser naar 192.168.1.1 gaan en inloggen met admin en het Login Password dat achter de router staat.

Schakel het schuifje bij 5 GHz onder WiFi instellingen uit.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 988 reacties
  • 29 maart 2025

@Waqqas Het probleem hier zal zijn dat 2,4 en 5Ghz gekoppeld zijn en niet individueel te wijzigen. Je moet dan eerst EasyMesh uitzetten en daarna kun je dat vinkje bij 2,4 en 5Ghz koppelen uitzetten (in de router). Beide settings worden automatisch ook geregeld door de instelling "Band steering" in de Mijn Odido omgeving.

(Raar dat de community software jouw antwoord als beste ziet terwijl het niet het punt van "niet kunnen ontkoppelen" bespreekt zoals in de vraag)

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20633 reacties
  • 29 maart 2025

@andrepie 

Tijdelijk uitzetten van 5 GHz zonder Easymesh uit te zetten is gewoon mogelijk om te testen. Indien TS dan wel verbinding kan maken dan kan hij jouw instructies volgen zodat er ook een 5 GHz netwerk is 🙂

En WPA2 kan ook nog idd.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 988 reacties
  • 29 maart 2025

@Waqqas O, sorry. Ja, je kunt hem in de router wel individueel uitschakelen. Het gaat om de andere instellingen dat ze gekoppeld zijn. 

Online in Mijn Odido is het echter niet mogelijk. Dan zijn 2,4 en 5Ghz gekoppeld tot je de Band steering uitzet (waarmee je dan dus de koppeling en EasyMesh uitzet).

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20633 reacties
  • 29 maart 2025

​​ ​@rvk01 

Ik las ook de laatste zin/vraag 😅

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen