Skip to main content
Beantwoord

Regelmatig packet loss na wissel vanaf KPN

• is een Top Poster
  • 7 reacties

Sinds gisteren heb ik via Odido glasvezel. Monteur is langs geweest om de modem te installeren en in eerste instantie was de verbinding gewoon 1000mbit (telefoon recht naast de modem).

Maar toen ik 's avonds wilde gamen was de verbinding niet hoger dan 500mbit, oke dat kan natuurlijk door de netwerkkaart van mijn pc komen, maar met KPN was dat in ieder geval wel beter. Ook merkte ik opeens ontzettend veel packet loss te hebben. Veel als in 5% van de requests waren een loss.

Ik heb een pingtest een paar keer gedaan en die had best wel wat timeout requests.. Dit had ik met KPN dus nooit..

Ik heb verder geen router of iets dergelijks aan de modem hangen, ik ben rechtstreeks verbonden met de modem wifi. 2.4ghz en 5ghz maakt niets uit lijkt het. Wel merk ik dat mijn netwerk switch die aan de modem hangt slechts 100mbit heeft. Dat lijkt me ook vreemd en had ik eerst ook 1,5jaar lang niet.

Beste antwoord door Waqqas

Hallo ​@IvoH3 

Ben je aangesloten via het KPN netwerk met een zwarte XGSPON glasvezelkastje?

Kun je ook eens kijken of je dit probleem ook bekabeld hebt of gaat het dan beter?

Sluit eens een andere kabel aan tussen router en switch want als dat een gigabit switch is en je gebruikt minimaal CAT5E internetkabel, dan zou je gewoon de volle snelheid moeten halen via de switch.

Het zou zomaar kunnen dat de huidige internetkabel het probleem is.

Bekijk origineel

9 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20633 reacties
  • Antwoord
  • 28 maart 2025

Hallo ​@IvoH3 

Kun je ook eens kijken of je dit probleem ook bekabeld hebt of gaat het dan beter?

Sluit eens een andere kabel aan tussen router en switch want als dat een gigabit switch is en je gebruikt minimaal CAT5E internetkabel, dan zou je gewoon de volle snelheid moeten halen via de switch.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 29 maart 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@IvoH3 

Klopt, vanuit daar gaat een CAT6 kabel naar de Zyxel modem van Odido. Dit is de nieuwe gele kabel die kwam bij het installatiepakket van Odido.

Bekabeld moet ik nog proberen, daar kom ik straks op terug.

Maar ik vind het zo vreemd dat toen ik KPN had dit issue er niet was en nu met de nieuwe modem van Odido opeens wel. Terwijl dat het enige is wat veranderd is in het netwerk. Dacht in mijn zoektocht ook een keer gelezen te hebben dat een monteur in de wijkkast een andere poort moest omschakelen en dat dat het probleem had verholpen.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 990 reacties
  • 29 maart 2025

Als je een Genexis ONT hebt dan is dat niet zo vreemd. Er is een groot topic over. Schijnbaar een incompatibiliteit tussen de Genexis en de systemen van Odido. Het probleem speelt al bijna een jaar. Ik geloof dat ze een nieuwe firmware voor de Genexis aan het uitrollen zijn maar of dat aan helemaal gereed is...?

Vandaar de vraag of je op KPN zat met een Genexis.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 29 maart 2025
rvk01 schreef:

Als je een Genexis ONT hebt dan is dat niet zo vreemd. Er is een groot topic over. Schijnbaar een incompatibiliteit tussen de Genexis en de systemen van Odido. Het probleem speelt al bijna een jaar. Ik geloof dat ze een nieuwe firmware voor de Genexis aan het uitrollen zijn maar of dat aan helemaal gereed is...?

Vandaar de vraag of je op KPN zat met een Genexis.

Hier een foto van wat er in de kast hangt:

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 990 reacties
  • 29 maart 2025

Dat lijkt mij een Nokia XS-010X-Q en geen Genexis. Dan is dat topic en probleem niet van toepassing. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 29 maart 2025

@Waqqas ​@rvk01 Heb nu een kabel van de modem naar mijn PC lopen en dan geen issues in de pingtest

Het lijkt dus door de wifi te komen. Ik heb nog wat meer tests gedaan en het lijkt specifiek de 5ghz te zijn. Als ik die namelijk uitzet en dus forceer op 2.4ghz te zitten (met de gebruikelijke 100mbit...) dan geen timeouts meer in de pingtest.

Ik wil natuurlijk wel gebruik maken van de snelheid die mogelijk is met 5ghz, dus dit is vrij frustrerend.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20633 reacties
  • 29 maart 2025

@rvk01 

Dat probleem speelt ook icm de Nokia.

@IvoH3 

Heb je al eens een fabriekreset uitgevoerd van de router door het resetknopje achter de router voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 30 maart 2025
Waqqas schreef:

@rvk01 

Dat probleem speelt ook icm de Nokia.

@IvoH3 

Heb je al eens een fabriekreset uitgevoerd van de router door het resetknopje achter de router voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld?

Zal ik vanmiddag doen, maar ik heb geen goede hoop er in dat dat werkt. Het apparaat staat pas 48u aan en binnen de eerste 10u had ik dit probleem al.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 990 reacties
  • 30 maart 2025

Je hebt heel wat apparatuur aan de router hangen (want je hebt het over een switch die terugschakeld naar 100Mbps) en je hebt het ook over packet loss over wifi?

Als je even goed wilt testen… haal dan alles van de router af, stop alleen de laptop met een korte kabel op LAN 1 van de router, en doe de ping -n1000 1.1.1.1 test opnieuw. Doe ook een speedtest met de Windows Store Speedtest app. Doe dit een paar keer achter elkaar.

Als je bij de ping enig packet loss krijgt, dan ligt het probleem in de verbinding (want packet loss zou op die manier eigenlijk 0% moeten zijn) en zou Odido een lijnmeting moeten doen. Als dit echter goed gaat dan zou je stap voor stap je netwerk weer op kunnen bouwen om te kijken het probleem weer naar boven komt. Je zou dan kunnen beginnen met de switch (ook weer met een korte kabel want een/de lange kabel zou ook een probleem kunnen zijn). Als het met een korte kabel goed gaat, hang je hem aan een lange kabel… etc. etc.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen