Skip to main content
  • 2,269 Topics
  • 16,159 Reacties
2268 Topics
Inconsistentie snelheid Wifi Plus
Hoi, Ik heb soms te maken met een inconsistente snelheid bij het gebruik van Wifi Plus (WX5600) en ik zal proberen om zoveel mogelijk context te geven om het zo duidelijk mogelijk te maken. Het vreemde is dat ik in de voorafgaande 8 maanden helemaal geen problemen heb gehad met het gebruik van het wifi-punt. Het is alleen sinds rond de 3de week van april dat ik problemen ervaarde, toen heeft de klantenservice het wifi-punt ook opgezegd en een nieuwe ter vervanging gestuurd. Want de snelheid was toen wel heel slecht. Als ik het wifi-punt aanzette, dan werkte alles prima voor ongeveer 2, 3 uur. Daarna ging het echt bergafwaarts. Het bereik was prima en ik kon gewoon verbinding maken, maar de snelheid kelderde echt na 2, 3 uur. Het was zo slecht, dat ik zelfs hogere snelheden kreeg door het wifi-punt uit te zetten en gewoon verbinding maakte met het modem die in de meterkast hangt. Resetten en aan/uitzetten heeft niet geholpen. Beneden in de woonkamer is de snelheid consistent snel en stabiel, dus het ligt niet aan het modem (T-56). Ik kan niet zo gauw bedenken waar het aan kan liggen, want qua eventuele stoorzenders tussen het modem en het wifi-punt is er niets veranderd. Via de klantenservice heb ik dus inmiddels een nieuw wifi-punt als vervanging gekregen, die ik vandaag heb geïnstalleerd. Het is de eerste dag met het nieuwe wifi-punt en over het algemeen is het vrij stabiel qua snelheid. Ik heb tot nu toe ook nog niet gemerkt dat het wifi-punt gaat haperen na een paar uur. Maar wat ik wel merk is dat, voorbeeld van vandaag, er wel af en toe momenten zijn geweest waarop de snelheid bleef hangen rond 7/3 Mbps, dit merkte ik op verschillende apparaten (iPhone, Pixel, laptop). Maar nu op dit moment (01:28) is de snelheid 148/58 Mbps. Het wifi-punt heb ik 1 of 2x aan- en uitgezet toen ik de lage snelheden merkte. Dat lijkt te hebben geholpen, maar ik weet het niet zeker. Wat ik mij afvraag: Wat zou de reden kunnen zijn van het haperen van het wifi-punt? is er misschien een firmware-update geweest die wat heeft veroorzaakt? Is er iets wat ik kan doen om de situatie te verbeteren?
Lage downloadsnelheid Xbox sinds overstap
Ik ben sinds gisteren overgestapt naar Odido en heb opeens een stuk lagere downloadsnelheid op mijn Xbox One X, ook al heb ik een “in theorie” 20x sneller abonnement afgesloten dan bij mijn vorige ISP (beiden glasvezel). Ik heb maar een klein appartement dus ik doe alles op wifi via 5GHz, de Xbox staat direct achter de muur waar de modem aan hangt. De nieuwe modem hangt op dezelfde plek, en dezelfde CAT6-kabel is gebruikt om de modem met de ONT te verbinden. Ter vergelijking: Vorige ISP 100 Mbps IPv6 Gemiddelde downloadsnelheid Xbox: 100 Mbps Laptop: 80+ Mbps Odido (Zyxel T-56 modem, Huawei XGS-PON) 2 Gbps (maar feitelijk 1 Gbps door de CAT6) IPv4 Gemiddelde downloadsnelheid Xbox: 50 Mbps Netwerktest op Xbox Speedtest op Xbox Laptop: Ik heb de 2 Gbps alleen vanwege een aanbieding, daarna was ik van plan om weer terug te gaan naar 100 Mbps. Ik vind het echter bizar dat ik nu dus nog maar de HELFT van mijn oude downloadsnelheid heb op mijn Xbox ondanks dat ik van 100 Mbps naar ruim 1 Gbps ben gegaan, en maak me daarnaast ook wel zorgen of ik straks niet een nog veel lagere snelheid ga halen op 100 Mbps. Op mijn laptop heb ik dus wel een hogere snelheid. Om het nog gekker te maken, direct nadat de monteur vertrokken was heb ik eerst wel een game met 230+ Mbps gedownload: De Xbox kán dus sneller: 230+ Mbps ipv 50 Mbps Daarna was het echter dus altijd maar max 50 Mbps, ook dezelfde game, ook na een factory reset van de modem, en na het volledig ontkoppelen en opnieuw aansluiten van alle apparatuur incl. de ONT. Heb het internet al afgestruind, maar daar vond ik vooral mensen die juist wel een snelle speedtest hadden, maar een trage downloadsnelheid wat met andere DNS-instellingen opgelost kon worden omdat het aan de Xbox-server lag. Daar is hier geen sprake van. Ik weet dat bekabeling sowieso de voorkeur heeft, maar het is wel weer een hoop extra gedoe wat bij mijn vorige ISP niet nodig was. Weet iemand misschien hoe ik mijn Xbox weer tenminste de oude snelheid kan laten krijgen? Het is helaas al langer dan 14 dagen geleden dat ik het abonnement heb afgesloten, anders overwoog ik om het te laten ontbinden.
Zyxel T-56 wifi accepteert soms geen nieuwe verbindingen
Ik heb een zyxel t-56 modem en een paar maandjes klant van Odido. Ik ben overgestapt van tweak waarbij ik enkel mijn eigen apparatuur gebruikte (probleemloos). Ik heb een 1gbps glasvezel abonnement. De T-56 is ook bekabeld verbonden met 2 deco S4’s die ik gebruik voor beide bekabeld internet en wi-fi. Het probleem Het is een sporadisch probleem: Ik heb er misschien 2x per maand last van. Ik kan soms niet meer verbinden met het w-fi netwerk van de T-56. De foutmelding die ik krijg is simpelweg dat er geen verbinding gemaakt kan worden. Dit gebeurt nadat ik op een andere SSID van de deco’s heb gezeten, en weer wil terugswitchen. Soms doet ook een bestaand apparaat (de Televisie bijvoorbeeld) moeilijk. Het meest recente voorbeeld is het configureren van een apple tv. Ik kon deze simpelweg niet verbinden met de wifi van de router en moest daarom met het SSID van de deco verbinden. De wifi restarten (knop zijkant) lost het probleem altijd, maar tijdelijk, op. Wat ik heb geprobeerd (onder andere met behulp van de telefonische helpdesk, sommige ideeeen kwamen uit mijzelf) Dual-band uitgeschakeld. Op de zyxel t-56 enkel 5ghz nu ingesteld en op de deco’s enkel 2.4, zodat de signalen elkaar niet storen. Ook omdat mogelijk verbonden appraten een 2.4ghz netwerk verwachten terwil de SSID inmiddels is geswitched naar 5ghz en vice verca. De deco wat verder weg plaatsen van de zyxel. WPA-2 ipv WPA-3 ingesteld (omdat met WPA-2 verbinden wat sneller zou zijn, was een probeersel). Enkel de TV is verbonden met de T-56 (5ghz), de rest van de appraten gebruiken de 2.4ghz ssid van de deco’s. Vermoedens Ik had het idee dat het vooral gebeurde nadat ik switchte tussen verschillende VPN IP’s vanaf mijn macbook, maar ik kan dit niet waarmaken Eenmaal verbonden: Snelheid is top Ik wil er wel bij vermelden dat de snelheid echt top is, 840mbit p/s op min macbook op ongeveer 5 meter afstand. Stuk sneller dan mijn wifi-5 s4 deco’s. Dus het is echt enkel een verbinding probleem Waarom niet de router weg en enkel de deco’s gebruiken? Ik heb dit wel het liefst, maar nadat nadat ik dit probeerd (vlan op 300 ingesteld), was de wifi-snelheid van mijn deco’s erg langzaam (onder de 50mbit/s). De deco’s werken dus sneller als access point in deze situatie dan als modem… Geen idee of dit aan de deco’s ligt of aan Odido. Daarnaast is de snelheid van de t-56 op 5ghz wel aanzienlijk sneller (wifi 6 vs wifi 5). Ik heb er aan gedacht om nieuwere deco’s aan te schaffen met wifi-6, maar ik las op een forum van tweakers dat iemand een soortgelijk probleem had en maar max 100mbit haalde als hij het zyxel modem er tussen haalde. Ben heel benieuwd naar ervaringen van odido-klanten met een mesh-netwerk die wél met succes hun eigen apparatuur gebruikt. Zijn er geen error logs te vinden die mij meer kunnen vertellen over waarom een verbinding is mislukt?

Laatst verdiende badges

  • TV expert
    Fred_Mheeft de TV expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    walter.v.lheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
  • Internet + TV expert.
    Seccieheeft de Internet + TV expert. badge verdiend
  • Bestelling tot installatie expert
    Strikerheeft de Bestelling tot installatie expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    Tommie van Odidoheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen