Skip to main content
Beantwoord

"sticky" connectie met de router en de versterker

• heeft eerste post geplaatst

Hallo iedereen,

Ik heb sinds een week het t-54 modem en daarbij wx5600 wifiversterker. De installatie ging goed, de wifiversterker staat op zolder en is bekabeld verbonden met het modem, en heeft het ssid van het modem overgenomen. Easymesh staat aan. Wat me echter erg tegenvalt, is dat onze mobieltjes erg lang verbonden blijven met het "verkeerde" wifipunt. Zo stond ik gisteren letterlijk naast de wifi versterker, maar verbond mijn mobieltje daar pas mee toen ik de wifi op mijn mobieltje uit en aan zette. Ik zou willen dat onze mobieltjes veel eerder overgaan naar het wifipunt dat het dichtsbij is. Bij wifipunten van kpn in onze vorige woning hadden we nooit dit probleem. We hebben een pixel 7 en 7a. Online zie ik dat dit sticky connections worden genoemd, maar ik zie geen manier om dit op het modem of op onze mobieltjes te veranderen. Hebben jullie adviezen?

Beste antwoord door rvk01

Waqqas schreef:

En zolang de mobieltjes het signaal van het modem goed vinden, switchen ze niet naar de versterker.

In geval van een mesh netwerk zou dit ook geregeld moeten worden door/samen met de mesh punten zelf, niet meer alleen door de telefoon. Als de telefoon in ieder geval 802.11k/v/r ondersteund (wat bij de Pixel wel is vanaf model 6). De Pixel 7 zou dus via het 802.11k protocol moeten zien dat het punt op de zolder sterker is en naadloos over moeten schakelen, ook als de verbinding met een ander punt nog goed is (maar signaal minder).

PS. ​@MarcVU Ik heb ook wel eens gehoord dat het fast-roaming met WPA3 aan soms niet goed gaat. Zou je de WPA3 in de router eens op WPA2 kunnen zetten en kijken of het beter gaat.

Bekijk origineel

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 7 maart 2025

Je zou als eerste even kunnen kijken in de router (192.168.1.1, ww achterop) op de EasyMesh pagina, of de wifi punten ook daadwerkelijk als mesh opgenomen zijn en niet die AP.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 7 maart 2025

Hallo ​@MarcVU 

En zolang de mobieltjes het signaal van het modem goed vinden, switchen ze niet naar de versterker. Wat gebeurt er als je de WiFi op de mobieltjes boven even uit en weer aan zet?

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 7 maart 2025
Waqqas schreef:

En zolang de mobieltjes het signaal van het modem goed vinden, switchen ze niet naar de versterker.

In geval van een mesh netwerk zou dit ook geregeld moeten worden door/samen met de mesh punten zelf, niet meer alleen door de telefoon. Als de telefoon in ieder geval 802.11k/v/r ondersteund (wat bij de Pixel wel is vanaf model 6). De Pixel 7 zou dus via het 802.11k protocol moeten zien dat het punt op de zolder sterker is en naadloos over moeten schakelen, ook als de verbinding met een ander punt nog goed is (maar signaal minder).

PS. ​@MarcVU Ik heb ook wel eens gehoord dat het fast-roaming met WPA3 aan soms niet goed gaat. Zou je de WPA3 in de router eens op WPA2 kunnen zetten en kijken of het beter gaat.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 7 maart 2025

@rvk01 

Ik las dit over het schakelen tussen 2,4 GHz en 5 GHz:

"Dat hang ook van de soort bandsteering af die wordt gebruikt. De Zyxel vertelt de client dat het beter naar de 5Ghz kan gaan, of 2.4Ghz afhankelijk van de afstand etc. Maar zolang de client het prima vind wat betreft snelheid en RSSI zal die altijd blijven zitten. 

Je kan ook heel aggresief client van een band af schoppen om ze te forceren naar de andere te gaan ,"

Denk dan dat het ook zo is tussen router en WiFi punt.

• heeft eerste post geplaatst
  • 7 maart 2025
rvk01 schreef:
Waqqas schreef:

Dit was de clue! Nu schakelt hij heel soepel over naar de wifiversterker als ik richting zolder loop. Eerst moest ik hiervoor de wifi uit en aan zetten. Dankje!!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen