Skip to main content

Wifi op laptop werkt zeer slecht/valt uit na 10/15 min sinds glasvezel/nieuw modem installatie

Afgelopen vrijdag kwam er een monteur om een nieuw kastje te plaatsen, oude kon weg. Werkte allemaal prima maar moest een nieuwe ivm glasvezel. Sinds toen valt de de verbinding op mijn laptop continu weg, in het begin na 15 minuten en daarna na telkens wifi uit en aan zetten, stopt ie er al na een paar minuten mee. Hoogst irritant. Monteur vandaag langs geweest, heeft het weer anders ingesteld, leek even te werken maar de man was weg, ik kijk nu een programma en het is weer raak. Hoe dit z.s.m. op te lossen?

1 maart 2025

@Djamillabuys 

Ga eens naar de router interface en activeer het gastennetwerk 2,4 GHz, verbind je laptop daar eens mee.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 23 februari 2025

Hallo ​@Djamillabuys 

Ben je overgestapt van DSL naar glasvezel? Welke converter heb je daarbij?

Ervaar je dit probleem alleen via de WiFi of ook bekabeld en heb je hier alleen last van op de laptop of ook bekabeld?

• is een Top Poster
  • 24 februari 2025

Hoi hoi, wat is DSL? Wat is een converter? Dit probleem is alleen op de laptop. Telefoon en smarttv werken vooralsnog goed.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 24 februari 2025

@Djamillabuys 

DSL = koper en converter = het glasvezelkastje tussen glasvezelaansluitpunt en router, er gaat een internetkabel vanaf de converter naar de blauwe WAN poort van de router.

Gaat het wel goed als je de laptop bekabeld aansluit?

• is een Top Poster
  • 24 februari 2025

Hiervoor had ik T-mobile. Ook een Zyxel kast. 
Nu dit, zie foto’s. Ik heb een macbook en kan er dus niet zomaar een kabel instoppen helaas. Gebruikte hiervoor ook draadloos.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 24 februari 2025

@Djamillabuys 

Is de Zyxel-T56 nieuw of dat Huawei kastje?

Indien je de T56 nieuw hebt dan kan je kijken of het verlagen van de beveiliging helpt.

Ga in je browser naar 192.168.1.1 en log in met admin en het Login Password dat achter de router staat. Ga in het menu naar netwerkinstellingen, draadloos, algemeen, bij beveiligingsmodus kies WPA2-PSK en klik op toepassen. Herstart hierna de Zyxel-T56.

• is een Top Poster
  • 24 februari 2025

De Zyxel kast sowieso, het Huawei kastje denk ik ook nieuw maar niet zeker. Ik heb niet mee gekeken met de installatie… 

Ik heb het ingesteld zoals je adviseert, even kijken nu of dat werkt :-)

• is een Top Poster
  • 24 februari 2025

Nu werkt de wifi op de Iphone niet meer…..

• is een Top Poster
  • 24 februari 2025

En op de laptop valt ie ook weer uit helaas...

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 24 februari 2025

@Djamillabuys 

Op apparaten die de verbinding verliezen even netwerk vergeten en opnieuw verbinden. Als dit niet helpt dan da instelling even terugzetten op  wpa2/wpa3.

Vervolgens kan je bij draadloos, andere, bij 802.11 modus b/g/n gemengd kiezen en de toepassen om WiFi 6 uit te schakelen. Misschien dat de MacBook moeite heeft met WiFi 6.

• is een Top Poster
  • 24 februari 2025

Werkte niet, heb het inderdaad weer terug gezet. 
De installateur gister heeft deze handeling (terugzetten naar gemengd ipv wifi6) al uitgevoerd en dat blijkt dus na even ook niet meer te werken. 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 24 februari 2025

@Djamillabuys of misschien gewoon 5 GHz uitschakelen in het overzicht bij WiFi instellingen zodat je laptop alleen verbinding maakt met 2,4 GHz WiFi.

• is een Top Poster
  • 25 februari 2025

Hij staat al op 2.4 GHz wifi…..

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 25 februari 2025

@Djamillabuys 

Als je de laptop verbinding laat maken met een mobiele hotspot werkt hij dan wel goed?

Ja, met hotspot via werktel zojuist geprobeerd en die werkt wel

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 1 maart 2025

@Djamillabuys 

Ga eens naar de router interface en activeer het gastennetwerk 2,4 GHz, verbind je laptop daar eens mee.

Ja, dat werkt tot nu toe wel! 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 3 maart 2025

@Djamillabuys 

En als je dan bij netwerkinstellingen, draadloos, gast, op wijzigen klikt dan kan je daar toegangsscenario thuisgast kiezen zodat je laptop kan communiceren met andere apparaten.

Hoi Waqqas, ik ben gebeld door de klantenservice van Odido en ze hebben de instellingen terug gezet (ik geloof naar wifi 5 kan dat?), het werkt niet al 2 dagen dus lijkt goed te gaan!

Ik begreep jouw laatste tip qua instellen niet helemaal, maar denk nu dus ook niet meer nodig. Ik dacht trouwens dat jij in dienst bent bij hen maar je bent gewoon een super behulpzame slimmerd, wat fijn en heel erg bedankt voor jouw hulp!! :-)

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen