Skip to main content
  • 355 Topics
  • 2,882 Reacties
355 Topics
AVM Fritz!Box 6860 5G en Klik en Klaar en Mobiel
Mijn Fritbox 6860 5G (hierna te noemen 6860) heb ik getest op zowel Odido Mobiel als Odido Klik en Klaar. Hierbij deel ik mijn bevindingen. De aanleiding voor deze stap was dat ik hier in het buitengebied als het om vast internet gaat alleen maar gebruik kan maken van diensten die voor mij te traag en onbetrouwbaar zijn gebleken. Ik gebruikte daarvoor Fritzboxen ondermeer de 7590 en zijn voorgangers. Als test maakte ik een tussenstap met de 6850 LTE en Odido Mobiel. Met het aangeven van T Mobile als provider in de Fritzbox en een configuratie backup vanuit de 7590 werkte dit alles binnen 1 uurtje en waren al mijn instellingen keurig overgezet! Veel sneller dan vast maar nog wel beperkt tot circa 30Mbps. Vervolgens heb ik opnieuw als test daarnaast de Klik en Klaar dienst met de standaard Zyxel NR5307 in gebruik genomen. .Ook dit werkt prima en is natuurlijk veel sneller. Met de komst van de nieuwe 6860 hoopte ik alles eindelijk perfect te kunnen gaan inrichten. Ik heb de Klik en Klaar chip in de 6860 geplaatst. Met de instelling T Mobile bleek geen netwerk te kunnen worden gevonden en er was ook geen instelling voor Klik en Klaar. Odido klantenservice gaf aan dat het modem niet zou gaan werken. Gelukkig hadden ze het mis. Op de 6860 moet voor de klik en klaar dienst ‘andere provider’ worden aangeklikt en moet “fwainternet” als APN worden ingesteld. Nadat ik het configuratiebestand vanuit de andere Fritzbox geladen heb werkte alles ook hier binnen een uurtje naar behoren. Snelheid ca. 500Mbps. Kortom de Fritzbox 6860 5G werkt prima met klik en Klaar.. Ik heb vervolgens de chip van Odido mobiel in de 6860 geplaatst. Nadat als provider T mobile is aangegeven en de configuratie bestanden weer zijn geladen draaide het hele netwerk binnen een uurtje naar volle tevredenheid. Ook hier circa 500Mbps. Omdat ik graag uit en in wil bellen met mijn DECT telefoons via de 6860 via het Odido mobiele nummer geef ik de voorkeur aan Odido mobiel boven Klik en Klaar. De Klik en Klaar dienst met de NR5307 heb ik daarnaast aangehouden voor TV kijken met NLZiet en server backups. Technisch kan dit ook via de 6860 / Odido mobiel maar ik breng zo het grootste dataverbruik naar Klik en Klaar. Ter informatie mijn netwerk met de 6860 is behoorlijk complex en uitgebreid. Diverse Windows PC’s, iMac, iPhones, iPad’s, Apple TV. Synology Servers, draadloze printers, Home Assistant Home Automation voor radiatorkranen, CV ketel, heel veel lampen, dimmers, temperatuur, vochtigheid beweging-, licht- en CO2 sensors, schakelaars, Enphase met zonnepanelen, P1 gas en electra meter en meer. Voor de 6860 telefonie met DECT gebruik ik 5 DECT telefoons, het Odido mobiele nummer om ingebeld te worden en uit te bellen en maak ik gebruik van VOIP ‘vaste nummers’ bij CheapConnect. Voor zowel Klik en klaar geldt dat het IP nummer dagelijks wijzigt. Dat is niet erg, Om toch van buiten naar binnen te komen moet voor zowel Klik en klaar als mobiel dan natuurlijk wel gebruik worden gemaakt van een Dynamic DNS dienst (DDNS).
Directe verbinding tussen K&K aansluiting soms niet mogelijk (peer-to-peer)
Om in contact te komen met IT specialisten van Odido ben ik door de klantenservice verwezen naar dit forum. Daarom hieronder mijn vraag voor deze specialisten. Op dit forum is het e.e.a. te vinden over portforwards die niet werken bij K&K, echter is mijn ervaring dat portforwarding an sich prima werkt, en dat het werkelijke probleem veel groter is dan dat. Namelijk, dat h et routeren van internetverkeer tussen mobiele Odido verbindingen helemaal niet mogelijk is, iets wat bevestigd lijkt te zijn in verschillende posts van Odido medewerkers. Wat echter zo vreemd is, is dat dit voor K&K slechts een deel van de tijd zo is. Hoe kan dit? De situatie Ik heb een Klik & Klaar abonnement bij jullie en een familielid van mij ook. Meestal is het gewoon mogelijk om een peer-to-peerverbinding tot stand te brengen tussen deze twee aansluitingen. Echter, eens in de paar dagen gaat er iets mis na de dagelijkse (24-uurs) IP-wissel, waardoor er geen verbinding meer mogelijk is tussen de aansluitingen. Van vorige week zaterdag (12 april), en gister en vandaag (18 en 19 april) heb ik daarom wat gegevens (IP's/tijdstippen) verzameld. Een voorbeeld 4:00 is het tijdstip waarop ik dagelijks mijn modem reboot om op dat vaste tijdstip een nieuw IP te verkrijgen. Vanaf dat moment (op 12-4) was er geen onderlinge verbinding meer mogelijk. Om ~13:00 heb ik het modem van het familielid herstart, die ontving een nieuw IP en de onderlinge verbinding was direct weer mogelijk. Ik heb vanaf beide zijden getest door elkaars IP adressen te pingen maar die reageerden niet op elkaar tussen 4:00 en 13:00. Pingen vanaf een IP adres buiten jullie netwerk (bijv. mijn KPN mobiele aansluiting) werkt wel. Wat gaat hier mis, kunnen jullie dit oplossen? Hoe kan jullie netwerk zo wispelturig/onbetrouwbaar zijn dat de routering het ene moment wel werkt en na een IP wissel niet meer? De gegevens Datum IP locatie 1 (van mij ) IP locatie 2 ( familielid ) Gebeurtenis Verbinding 12-4 3:30 ?? 178.231.28.XXX Nieuw IP loc 2 ja 12-4 4:00 178.230.185.XXX 178.231.28.XXX Nieuw IP loc 1 nee 12-4 13:00 178.230.185.XXX 178.231.75.XXX Nieuw IP loc 2 ja 18-4 3:30 ?? 178.230.180.XXX Nieuw IP loc 2 nee 18-4 4:00 91.141.238.XXX 178.230.180.XXX Nieuw IP loc 1 nee 19-4 3:30 91.141.238.XXX 91.141.239.XXX Nieuw IP loc 2 ja 19-4 4:00 91.141.134.XX 91.141.239.XXX Nieuw IP loc 1 nee 19-4 13:45 91.141.134.XX 178.231.4.XXX Nieuw IP loc 2 ja 19-4 13:50 91.141.134.XX 178.231.7.XXX Nieuw IP loc 2 ja 19-4 13:55 91.141.134.XX 178.231.102.XX Nieuw IP loc 2 ja 19-4 13:57 91.141.134.XX 91.141.151.XXX Nieuw IP loc 2 ja 19-4 14:00 91.141.134.XX 91.141.181.XXX Nieuw IP loc 2 ja 19-4 14:03 91.141.134.XX 178.230.236.XXX Nieuw IP loc 2 ja 19-4 14:05 178.228.9.XXX 178.230.236.XXX Nieuw IP loc 1 ja Volledige IP adressen zijn eventueel beschikbaar voor Odido medewerkers. Wat je mooi kunt zien is dat de verbinding afgelopen nacht (19-4) na de IP wissel op locatie 2 een half uur gewerkt heeft tot locatie 1 weer een nieuw kreeg en de verbinding weer verbrak .
Klik&Klaar Wifi slecht, bekabeld wel goed
Beste Odido community, al 5 maanden heb ik een klik&klaar abonnement van Odido en heb ik steeds problemen gehad met het wifi: zeer lage snelheid en ook heel instabiel, terwijl het bekabeld internet het wel goed doet. Uiteindelijk heb ik van de klantenservice de suggestie gekregen om een wifi-punt te proberen, wat het probleem inderdaad oploste, echter wordt dit niet vergoed ondanks dat het het wifi op het niveau brengt waar het zonder versterker al zou moeten zijn.Omdat ik liever niet voor de versterker wilde betalen heb ik toch om een nieuwe modem gevraagd, die leek het zonder de versterker tot vorige week wel goed te doen. De verbinding valt sindsdien soms helemaal weg, en vaak blijf ik '’verbonden zonder internet'’, of laden websites/apps dingen dus niet in. Bij de modem ingelogd zie ik dat ik nog op firmware versie V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806 zit. Dit is waarschijnlijk achterhaald. Hoe kan ik dit updaten? Ik hoop dat het dan niet wee zo erg als de vorige modem zal worden. Uit een paar topics op dit forum lees ik dat dit een veelvoorkomend probleem is. Is de wifi-zender van het klik&klaar modem gewoon van slechtere kwaliteit dan die van de versterkers? Of kan de firmware er niet goed mee omgaan? Zijn er naast de firmware updaten ook andere dingen die ik kan doen? Ik ben nu ook MESH aan het uitzetten en de 2.4 en 5G banden aan het splitsen, maar ik weet niet of dat een verschil zal maken. Ik hoop dat dit op te lossen is. Bedankt alvast voor de hulp. Met vriendelijke Groet, Utku NR5G-NSA Information Band N78 RFCN 637440 UL Bandbreedte (MHz) 100M DL Bandbreedte (MHz) 100M RSSI -64 RSRP (dBm) -75 RSRQ (dB) -11 SINR (dB) 17 LTE Information Band B3 RFCN 1800 UL Bandbreedte (MHz) 20M DL Bandbreedte (MHz) 20M Cell-ID 11940197 Fysieke Cell-ID 105 RSSI -59 RSRP (dBm) -72 RSRQ (dB) -13 SINR (dB) 11 LTE SCC Information # 1 Band B1 RFCN 300 UL Bandbreedte (MHz) N.v.t. DL Bandbreedte (MHz) 20M RSSI -73 RSRP (dBm) -82 RSRQ (dB) -7 SINR (dB) 11 # 2 Band B7 RFCN 3300 UL Bandbreedte (MHz) N.v.t. DL Bandbreedte (MHz) 20M RSSI -72 RSRP (dBm) -86 RSRQ (dB) -8 SINR (dB) 18

Laatst verdiende badges

Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen