Skip to main content

Klik & Klaarermee: Tijdens piekuren 0.48 Mbps download, 1555 ping

• August 8, 2026
  • 52 reacties
  • 553 Bekeken

Xavier1991

Heb ruim 3 jaar 4G voor thuis toen het nog T-mobile heette sinds dit jaar alleen maar uitval en traag dus net overgestapt naar 5G klik en klaar.

Precies hetzelfde probleem de verbinding is erg instabiel schommelt de hele tijd en tijdens piekuren is het al helemaal traag.

Ik ben ervan overtuigd dat mijn lokale mast de klik en klaar een lage prioriteit geeft want mijn mobiele telefoon werkt wel gewoon snel. Wat is er aan de hand Odido? Kunnen jullie een herprovisionering naar mijn simkaart sturen of iets anders doen waardoor ik naar een andere primare cel of profiel krijg die gewoon werkt? Of betaal ik voor de kats z’n viool? Want de klantenservice doet niks met mijn klacht en mijn vader wordt ook niet geholpen. 

Het signaal is gewoon altijd goed het lampje altijd groen!!!!!! Er is wat anders aan de hand.

Heb geprobeerd de NR5307 te richten en buiten te monteren op een paal hoog maar dat maakt het alleen nog maar erger de SINR gaat dan van 22dB naar 12dB met andere woorden binnen heb ik een beter signaal  met minder interferentie (en ja ik heb gewoon een UV bestendige shielded FTP cat 6 kabel gebruikt.) Hetzelfde heb ik gedaan met mijn oude AF55 outdoor setup en 5G werkt daar ook mee... Exact hetzelfde probleem. Ik kan de mast letterlijk zien vanuit het weiland de antenne staat er precies op gericht. De mast is amper 1 kilometer hier vandaan met 5G zou je dan toch goed signaal moeten hebben?

September 16, 2026

Hi ​@Xavier1991, zo te horen kan je zelfs geen buggy meer rijden of de helikopter in de lucht krijgen in Wardogs door die vertraging, en dat is wel het laatste waar je op zit te wachten na al dat uitzoekwerk dat je hebt gedaan!

Bedankt voor alle details en screenshots die je de afgelopen tijd hebt gedeeld. Ik heb je updates, inclusief de speedtest met de piek van 951 ping, doorgezet naar onze technische dienst. Mijn oprechte excuses voor het ongemak dat dit met zich meebrengt, vooral omdat het probleem terugkomt na een periode dat het beter leek te gaan. Zij gaan dit zo snel mogelijk onderzoeken. We streven ernaar om binnen 3 kalenderdagen contact met je op te nemen, zodat we dit verder met je kunnen bespreken.

Nadat dit is opgelost, kijk ik ook graag met je mee naar een passende vergoeding voor de periode dat je hiervan last hebt gehad. Merk je in de tussentijd nog iets nieuws op? Deel dit gerust hier, dan neem ik dat direct mee in een update naar de technische dienst!

52 reacties

Xavier1991
  • Auteur
  • is een King Poster
  • August 8, 2026
Razendsnel maar niet heus…

Mijn vader kreeg als antwoord van de klantenservice: “We kunnen je abonnement gewoon opzeggen hoor.”

Ik weet niet wat er de afgelopen jaren gebeurd is met T-Mobile want in het verleden ben ik altijd goed geholpen.

walter.v.l
Forum|alt.badge.img
  • is een legendarische user
  • August 8, 2026

5G internet op je telefoon kan je niet vergelijken met Klik en Klaar omdat een Klik en klaar modem niet alle 5G banden mag gebruiken (om ervoor te zorgen dat telefoons blijven werken).

Zo te zien aan de dekkingskaart zou het wel gewoon moeten werken. gebruik je wel het klik en klaar modem? Welke kleur hebben de leds op het modem? Allemaal groen of blauw?

Gebruik de klik en klaar installatie app om eea te zien. Ik zit in het buitengebied op 2 km van een mast en heb prima bereik.

Inderdaad is je SIM activatie de eerste verdachte als alle lampjes groen of blauw zijn. Wellicht komt het na het weekend wel goed? Die activatie wil soms achterlopen op de levering.

2e verdachte is de mast die problemen geeft. Wellicht een storing in het netwerk?

PS Het is nu weekend dus verwacht geen snel antwoord van Odido. De moderators werken niet in het weekend.

Xavier1991
  • Auteur
  • is een King Poster
  • August 9, 2026

5G internet op je telefoon kan je niet vergelijken met Klik en Klaar omdat een Klik en klaar modem niet alle 5G banden mag gebruiken (om ervoor te zorgen dat telefoons blijven werken).

Zo te zien aan de dekkingskaart zou het wel gewoon moeten werken. gebruik je wel het klik en klaar modem? Welke kleur hebben de leds op het modem? Allemaal groen of blauw?

Gebruik de klik en klaar installatie app om eea te zien. Ik zit in het buitengebied op 2 km van een mast en heb prima bereik.

Inderdaad is je SIM activatie de eerste verdachte als alle lampjes groen of blauw zijn. Wellicht komt het na het weekend wel goed? Die activatie wil soms achterlopen op de levering.

2e verdachte is de mast die problemen geeft. Wellicht een storing in het netwerk?

PS Het is nu weekend dus verwacht geen snel antwoord van Odido. De moderators werken niet in het weekend.

Ja ik gebruik het klik en klaar modem alles is alle tijden groen en blauw zoals ik al eerder had gezegd.
De app is inderdaad handig die laat de richting van de mast zien met een groene stip.
Verder geen idee wat ik nog meer kan proberen, volgens de storingkaart is er nooit storing bij onze mast dus tsja.

Als jij ook in een buitengebied op 2KM afstand zit ben ik benieuwd wat voor snelheden je behaald en of het wel stabiel is? In dat geval klopt er iets niet bij onze mast we hebben 2 klik en klaar modems hier allebij hetzelfde probleem dus daar kan het niet aan liggen lijkt mij?

walter.v.l
Forum|alt.badge.img
  • August 9, 2026

Ik haal meestal 600-800 download en 50-60 upload. Ik heb Klik en Klaar vanaf het begin (dus al meer dan 2 jaar) na jaren 4G voor thuis te hebben gebruikt. Klik en Klaar werkt voor mij veel beter.

Als het kan even speedtest meten via een bedraad aangesloten laptop. Wifi kan soms vreemde resultaten geven.

Het kan ook zijn dat je in toeristen gebied zit met veel campings, dan raakt de mast overbelast.

Maar als beide K&K modems dit gedrag laten zien lijkt er wat met de mast of het achterliggende netwerk aan de hand.

Maar wellicht dat morgen een Odido moderator voorbij komt en eea intern kan navragen Die gaat eerst je account verifieren via een Prive bericht.

Xavier1991
  • Auteur
  • is een King Poster
  • August 9, 2026

Ik haal meestal 600-800 download en 50-60 upload. Ik heb Klik en Klaar vanaf het begin (dus al meer dan 2 jaar) na jaren 4G voor thuis te hebben gebruikt. Klik en Klaar werkt voor mij veel beter.

Als het kan even speedtest meten via een bedraad aangesloten laptop. Wifi kan soms vreemde resultaten geven.

Het kan ook zijn dat je in toeristen gebied zit met veel campings, dan raakt de mast overbelast.

Maar als beide K&K modems dit gedrag laten zien lijkt er wat met de mast of het achterliggende netwerk aan de hand.

Maar wellicht dat morgen een Odido moderator voorbij komt en eea intern kan navragen Die gaat eerst je account verifieren via een Prive bericht.

Jeetje dat zijn hele andere cijfers ik haal hooguit 190 download en 60 upload ik vermoed dat jij de 3500MHz band hebt ik heb N1: 2100 MHz band dat is 100 – 350 Mbps… de snelste band voor 5G is N78: 3500MHz 300 – 1,000+ Mbps dat krijg je als je dichtbij zit en dat zit ik lijkt mij met 1km.

Heb een bedrade desktop en wifi meestal uit staan. Ik woon op het platteland, hier wonen 100 mensen in dit dorp er zitten wel een paar mini campings een zit op 2.5 km van de mast de andere 5 km maar het is niet bepaald toeristisch hier of dichtbevolkt.

Ben benieuwd of ze een eerlijk antwoord kunnen geven en mij verder kunnen helpen.

walter.v.l
Forum|alt.badge.img
  • August 9, 2026

Ik zit op N78

Op dit moment 675 down, 100 up

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • August 9, 2026

190 down en 60 up zijn prima getallen voor klik en klaar. In het buitengebied zijn sites nog niet allemaal verbonden met glasvezel.  Als je het onvoldoende vind dan is het per maand opzegbaar.

walter.v.l
Forum|alt.badge.img
  • August 9, 2026

​@Xavier1991 

Wanneer ervaar je die enorm lage snelheden/hoge latency? Wat zijn die piekuren waar je op doelt?

Als je op antennekaart.nl kijkt bij de 5G van Odido is jullie mast dan verbonden met straalverbinding (kan je in het filter naar schakelen)?

Xavier1991
  • Auteur
  • is een King Poster
  • August 9, 2026

​@Xavier1991 

Wanneer ervaar je die enorm lage snelheden/hoge latency? Wat zijn die piekuren waar je op doelt?

Als je op antennekaart.nl kijkt bij de 5G van Odido is jullie mast dan verbonden met straalverbinding (kan je in het filter naar schakelen)?

het schommelt eigenlijk de hele dag van 0,4 naar 80Mbps, alleen ‘s nachts na 12en haal ik miss hooguit 190Mbps maar de ergste piekuren zijn vanaf 4 uur s’middags tot 11 uur ‘s avonds zoiets denk ik.

volgens de kaart is het verbonden met straalverbinding 15000GHz ja.

walter.v.l
Forum|alt.badge.img
  • August 9, 2026

Je zou nog eens kunnen proberen een klik en klaar Sim (of testen met de Odido Sim in je telefoon) in een gewone telefoon te stoppen. Kijken of dat dezelfde traagheid oplevert.

Een telefoon kan meer 5G banden gebruiken dan het klik en klaar modem dus als de snelheid daar even belabberd is ligt het aan het Odido netwerk achter de mast, bv een trage straalverbinding (straalverbinding worden wel opgewaardeerd).  

Is de snelheid beduidend sneller op je telefoon dan is de capaciteit van de klik en klaar 5G banden onvoldoende.

Forum|alt.badge.img+2
  • August 9, 2026

Dit is geen goed teken. De mast moet zijn uplink bandbreedte delen met de andere mast. Een mast met glasvezel backhaul is sneller en heeft ook meer capaciteit.

MR_CHIP
  • Doet lekker mee
  • August 9, 2026

Jeetje dat zijn hele andere cijfers ik haal hooguit 190 download en 60 upload ik vermoed dat jij de 3500MHz band hebt ik heb N1: 2100 MHz band dat is 100 – 350 Mbps… de snelste band voor 5G is N78: 3500MHz 300 – 1,000+ Mbps dat krijg je als je dichtbij zit en dat zit ik lijkt mij met 1km.

Heb een bedrade desktop en wifi meestal uit staan. Ik woon op het platteland, hier wonen 100 mensen in dit dorp er zitten wel een paar mini campings een zit op 2.5 km van de mast de andere 5 km maar het is niet bepaald toeristisch hier of dichtbevolkt.

Ben benieuwd of ze een eerlijk antwoord kunnen geven en mij verder kunnen helpen.

Onze mast is niet aangesloten via glasvezel 

Er zitten 2 providers op de mast 

Vodafone wel glas

Odido

Transmissie

Microwave (RTN 80GHz, 4Gbps

)

En qua banden

Xavier1991
  • Auteur
  • is een King Poster
  • August 9, 2026

Je zou nog eens kunnen proberen een klik en klaar Sim (of testen met de Odido Sim in je telefoon) in een gewone telefoon te stoppen. Kijken of dat dezelfde traagheid oplevert.

Een telefoon kan meer 5G banden gebruiken dan het klik en klaar modem dus als de snelheid daar even belabberd is ligt het aan het Odido netwerk achter de mast, bv een trage straalverbinding (straalverbinding worden wel opgewaardeerd).  

Is de snelheid beduidend sneller op je telefoon dan is de capaciteit van de klik en klaar 5G banden onvoldoende.

Mijn telefoon heeft 5G ondersteuning en in de opties kan ik NSA en SA inschakelen toch zie ik alleen maar 4G+ in mijn balkje staan vreemd genoeg want ik heb een unlimited snelst abbo die is 1Gbps maar ik kan alleen 140Mbps down krijgen met mijn telefoon dus niet sneller dan klik en klaar. Erg vaag zo kan ik het niet testen dus, naar mijn ervaring is de telefoon verbinding stabiel ook tijdens piekuren maar dat is 4G+.

het 5G lampje brand altijd groen met klik en klaar maar 4G sinds dit jaar toen ik de oude router nog had AF55 brand vaak rood de RSRP zit tegen de -100 aan dat zie ik nu ook op de klik en klaar. Op mijn telefoon heb ik nergens last van vreemd genoeg. 

Xavier1991
  • Auteur
  • is een King Poster
  • August 9, 2026

Dit is geen goed teken. De mast moet zijn uplink bandbreedte delen met de andere mast. Een mast met glasvezel backhaul is sneller en heeft ook meer capaciteit.

Ik zie dat elke mast op de antennekaart blauwe lijnen verbonden heeft dus het is mij niet duidelijk hoe ik een glasvezel backhaul mast kan identificeren hier.

Volgens het antenneregister staat er bij Vaste verbinding antennedetails ook straal… Maar er staat vaste verbinding en niet elke mast heeft vaste verbinding volgens antenneregister.nl dus is het dan wel glasvezel? 

Ding heeft wel gewoon N78 ondersteuning:

Forum|alt.badge.img+2
  • August 9, 2026

Ik zie dat elke mast op de antennekaart blauwe lijnen verbonden heeft dus het is mij niet duidelijk hoe ik een glasvezel backhaul mast kan identificeren hier.

Klik op de mast, dan staat transmissie (glas of wireless). 2 of meer masten met straalverbindingen delen een glasvezel uplink. 1 mast zonder straalverbinding heeft voor hem alleen een glasvezel uplink.

• is een Top Poster
  • August 9, 2026

Hier is mijn Klik en Klaar ook verbonden via N78, maar ik ervaar dezelfde klachten sinds een aantal weken. Overdag hoge latency, enorm veel pakketverlies en gigantische schommeling in snelheid, zodanig dat het ook tussen de piekuren van 16:00 - 23:00 vaak nauwelijks te gebruiken is (een webpagina laden gaat dan nauwelijks). Zelf ook al een topic hiervoor gestart, maar er zijn meerdere met deze problemen. Alleen voor 9:00 's ochtends heb ik nog acceptabele latency, daarna is het onmogelijk geworden om online spellen te kunnen spelen (wat voorheen altijd perfect kon over de hele dag). 

MR_CHIP
  • Doet lekker mee
  • August 9, 2026

Volgens het antenneregister staat er bij Vaste verbinding antennedetails ook straal… Maar er staat vaste verbinding en niet elke mast heeft vaste verbinding volgens antenneregister.nl dus is het dan wel glasvezel? 

Ding heeft wel gewoon N78 ondersteuning:

apart dat jij maar 1x n78 hebt

Xavier1991
  • Auteur
  • is een King Poster
  • August 9, 2026

​@MR_CHIP Inderdaad dat zou betekenen dat alleen op hoek 280° N78 is en 20° is mijn hoek die heeft alleen maar n28 en n1!!!! Heel vreemd dat Odido’s kaart aangeeft dat mijn locatie “razendsnel” beschikbaar heeft.

Ik hoop op een serieus antwoord van odido maar betwijfel of ze de moeite gaan doen de mensen die je aan de telefoon krijgt hebben er geen ballen verstand van en de technische 2de lijn backend mensen krijg je nooit te spreken. Soms wordt er beloofd dat ze het opgaan oppakken en je terugkoppeling krijgt maar dat krijgen we nooit. Een jaar terug werkte het gewoon goed en nu niet meer, maar wij hebben geen alternatief er zijn geen andere providers er is ook geen glasvezel op ons adres. Dus wat moet je dan?

Als ik een serieus antwoord krijg geef ik hier wel terugkoppeling, en anders moeten we gaan klooien met starlink maar daar zit ik echt niet op te wachten.

Xavier1991
  • Auteur
  • is een King Poster
  • August 9, 2026

Hier is mijn Klik en Klaar ook verbonden via N78, maar ik ervaar dezelfde klachten sinds een aantal weken. Overdag hoge latency, enorm veel pakketverlies en gigantische schommeling in snelheid, zodanig dat het ook tussen de piekuren van 16:00 - 23:00 vaak nauwelijks te gebruiken is (een webpagina laden gaat dan nauwelijks). Zelf ook al een topic hiervoor gestart, maar er zijn meerdere met deze problemen. Alleen voor 9:00 's ochtends heb ik nog acceptabele latency, daarna is het onmogelijk geworden om online spellen te kunnen spelen (wat voorheen altijd perfect kon over de hele dag). 

Welcome to the club, hier hetzelfde verhaal “de vraag is doorgezet onze technische dienst gaat het uitzoeken”  dat heb ik vaker gehoord via de telefoon. Nu via de forum hopelijk dat ze wel iets gaan doen met de klacht. 

Xavier1991
  • Auteur
  • is een King Poster
  • August 9, 2026

Klik op de mast, dan staat transmissie (glas of wireless). 2 of meer masten met straalverbindingen delen een glasvezel uplink. 1 mast zonder straalverbinding heeft voor hem alleen een glasvezel uplink.

Verrek inderdaad er zijn ook Transmissie: Glas(10Gbps) masten maar veel veel schaarser de dichstbijzijnde is 8.6KM hiervandaan. Die van 1KM van mij staat Transmissie: Microwave… Slecht nieuws dus.

MR_CHIP
  • Doet lekker mee
  • August 9, 2026

transmissie microwave

hoeft niet slecht te zijn

Xavier1991
  • Auteur
  • is een King Poster
  • August 9, 2026

Fijn om te weten dat het bij andere wel werkt. N78 is dus NR5G+ bij mij staat NR5G-NSA lijkt me een combi van 4G en 5G. Je hebt ook het zelfde odidrol kastje als mij de zyxel NR5307.

MR_CHIP
  • Doet lekker mee
  • August 9, 2026

yes firmware

Firmware Version

V1.00(ACJG.1)NR53_b17D0430

MR_CHIP
  • Doet lekker mee
  • August 9, 2026

Xavier1991
  • Auteur
  • is een King Poster
  • August 9, 2026

yes firmware

Firmware Version

V1.00(ACJG.1)NR53_b17D0430

Firmware-versie V1.00(ACJG.1)NR53_b17D0430. Heb precies dezelfde daar kan het niet aan liggen dus, thx!