Skip to main content
10000 Topics
Wanneer gaat Odido IPv6 ondersteunen?
Gezien het vorige topic een slotje heeft gekregen en ik wel benieuwd ben naar de stand van zaken w.b. IPv6 bij Odido anno maart 2024, hierbij nog eens de vraag. Wanneer gaat Odido (dan eindelijk) IPv6 ondersteunen? Kijk, dat het er nog niet is, is 1 ding. Maar dat er zo slecht over wordt gecommuniceerd vind ik eigenlijk nog erger. Volgens mij verdienen we een concreet, helder antwoord. Het liefst direct van de techneuten. Als je je afvraagt “Waarom is IPv6 zo belangrijk” of “Waarom stap je dan niet over” dan hier wat redenen waarom IPv6 voor iedereen (en ja, dus ook voor jou!) belangrijk is. Schaarste van IPv4-adressen: Het huidige IPv4-protocol heeft een beperkt aantal beschikbare adressen, wat leidt tot een dreigend tekort. IPv6 lost dit probleem op door een veel groter adresbereik te bieden, waardoor er voldoende unieke adressen beschikbaar zijn voor alle apparaten wereldwijd. Echter, deze oplossing werkt alleen als ALLE providers ondersteuning bieden voor IPv6. Er zijn nu al tal van websites en services die alleen via IPv6 werken en dat worden er alleen maar meer. Vaak kiest men er voor extra kosten te maken en oude IPv4 adresruimte in te kopen. Bevordering van innovatie: Door de beschikbaarheid van een overvloed aan IP-adressen kunnen bedrijven en ontwikkelaars nieuwe innovatieve toepassingen en diensten ontwikkelen, waardoor de technologische vooruitgang wordt gestimuleerd. Soms zijn die toepassingen niet mogelijk met IPv4. Soms wordt de innovatie tegengehouden door de hoge kosten van schaarse IPv4 adressen. Die (dankzij providers als Odido, die nog geen IPv6 hebben geïmplementeerd) nog steeds nodig zijn. Geen NAT (Network Address Translation) meer nodig: Met IPv6 wordt NAT overbodig. NAT introduceert vaak complexiteit en problemen in netwerken. Vooral bij communicatie / VoIP toepassingen heb je hier last van. Het vermijden van het gebruik van NAT kan leiden tot eenvoudiger netwerkbeheer en betere end-to-end connectiviteit. En nee, dit is geen beveiligingsrisico zoals sommige mensen denken. Een firewall beschermt je tegen aanvallen van buitenaf, NAT op zichzelf niet. En de noodzaak van een firewall verdwijnt niet bij IPv6. Er zijn legio overgangsstrategieën beschikbaar voor Odido. De coolste vind ik eigenlijk de aanpak zoals (provider met een blauw logo, want stel je voor dat ik de naam van een concurrent noem): Implementeer native IPv6 en CGNAT voor IPv4. Biedt daarnaast (voor klanten die dat willen, klein percentage volgens de blauwe provider, kosteloos een dedicated IPv4-adres aan. Laten we er met z’n allen voor zorgen dat Odido weer een coole provider wordt, maar daarvoor is nu toch echt wel een handreiking vanuit Odido vereist.
Klacht m.b.t. reparatie glasvezelkabel
Hallo, Bij ons voor de deur worden er werkzaamheden uitgevoerd aan het riool. Hierdoor wordt uiteraard vrij diep gegraven. Vrijdag 26 januari, rond het middaguur, is waarschijnlijk 'ergens' in de wijk een kabel geraakt, waardoor ik sinds die tijd geen internet meer heb. Hier kunnen jullie natuurlijk helemaal niets aan doen. Het is zo gelopen, helaas, kan gebeuren. Vervolgens heb ik dezelfde vrijdagavond bij thuiskomst gelijk gebeld met de Odido klantenservice om dit probleem uit te leggen. De medewerker heeft het gecontroleerd en geconstateerd dat er inderdaad geen contact met 'ons' gelegd kon worden en heeft een melding gemaakt, we hebben vouchers gekregen voor mobiel internet, en hierna zouden we gebeld worden door monteur en of glasbeheerder voor reparatie. De monteur is de week erna langsgekomen en heeft geconstateerd dat het aan de kabel ligt, waarschijnlijk een breuk ergens. Tot zo ver prima, het is tenslotte niet jullie fout (althans, daar lijkt het op). Maar dan is het inmiddels 14 februari en we hebben nog steeds geen internet!! Inmiddels heb ik een aantal keren gebeld met de klantenservice en het enige wat ze voor ons kunnen doen is vouchers geven. Nergens in een systeem kunnen zij de status zien. De strekking van de antwoorden die ik krijg: "Het ligt bij ODF en ik weet niet wanneer ze dit precies oppakken, ik zal hiervan een melding bij ze maken.". Dit is écht absurd! Hoe kunnen jullie nou na 3 weken nog steeds geen idee hebben wat de status is en wanneer dit gerepareerd is?! Nu heb ik het telefoonnummer van ODF gekregen zodat ik zelf kan bellen. Ik verwacht dat JULLIE mij op de hoogte houden. Tot voor kort had ik geen problemen met Odido, zowel mobiel als vast, maar mijn vertrouwen in Odido is hierdoor behoorlijk beschadigd! KPN biedt binnenkort ook glasvezel aan in mijn wijk, wellicht is dat een betere optie. Groet.

Laatst verdiende badges

  • TV expert
    Albert55heeft de TV expert badge verdiend
  • TV expert
    Fred_Mheeft de TV expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    walter.v.lheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
  • Internet + TV expert.
    Seccieheeft de Internet + TV expert. badge verdiend
  • Bestelling tot installatie expert
    Strikerheeft de Bestelling tot installatie expert badge verdiend
Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen