Skip to main content
  • 8,574 Topics
  • 69,680 Reacties
8574 Topics
Traag glasvezel internet
Sinds oktober 2023 heb ik een contract bij Odido voor Glasvezel internet voor 400 Mbps. Ik gebruik hiervoor de Nokia ONT en de Ubiquiti Amplifi router met 3 satelliet-punten. Deze installatie gebruikte ik ook al toen ik nog bij Ziggo internet via de kabel had, en dat werkte steeds voortreffelijk. Na een kleine aanpassing in de Amplifi software werkt de verbinding regelmatig naar behoren en haal ik met gemak een snelheid van 300+ Mbps, en daar ben ik dan ook tevreden mee. Echter heb ik op dit jaar tijd al zeker 4 keer contact gehad met de Odido klantenservice omdat ik ERG VAAK maar een snelheid heb van 2 Mbps, of zelfs lager. Steeds gebeurt dan via de telefoon hetzelfde: Bedankt voor uw reactie meneer, we gaan onderzoeken wat er aan de hand is, maar dit zou echt niet mogen. Nee meneer het ligt niet aan uw eigen router, er is iets anders aan de hand. Dan wordt er een dossiertje van mijn belletje opgemaakt waarna ze mij beloven op de hoogte te houden van de voortgang. Even later krijg ik dan het verzoek vanuit Guidion voor het maken van een afspraak. Tijdens die afspraak staat er iemand in een trainingspak aan de deur die staat te videobellen met zijn collega die blijkbaar wel verstand van zaken heeft. Echter verbetert er helemaal niets. Nog steeds - en de laatste tijd best veel ! - blijft de kwaliteit van de service van Odido zwaar ondermaats. Mijn laatste strohalm is dit bericht op de community. Mocht dit ook geen succes opleveren, overweeg ik mijn rechtsbijstand in te schakelen en een deel van de diensten waarvoor ik heb betaald, en niet heb gekregen, terugbetaald te krijgen. Mocht iemand in deze community advies hebben over welke aanbieder deze problemen wél kan oplossen, dan hoor ik dat uiteraard ook graag. Bedankt. Hieronder de huidige status:
T-54 krijgt regelmatig een spontane herstart.
Nadat ik een aantal modems heb verkregen via de klantenservice en een bovenliggende afdeling ben ik doorgestuurd naar de community omdat zijn niets konden betekenen voor mij. Ik had dit bericht ook onder Zyxel T-54 Restart constant na nieuwe firmware update? gezet maar geen reactie van een moderator. Waarschijnlijk wordt die niet meer gemonitord. Ook heb ik naar Tommy van Odido een bericht gestuurd want ik zag op de community dat er veel meer problemen waren met de firmware van de T-54 en dat hij voor een terug gang van firmware kan zorgen, maar hij is wellicht met verlof. Dus nu maar een nieuw topic gestart met de hoop op hulp. Ik heb het zelfde probleem. Na contact met de klantenservice over het herstarten van de T-54 met de firmware V5.17(ABZC.0)T54C_b28 werd ik door verbonden met een andere medewerker die mij een ander modem opstuurde een Zyxel T-56. Bij het instellen van het modem liep ik tegen het probleem aan dat ik maar max. 12 mac adressen kon invoeren in het MAc-filter van draadloos, echter heb ik er meerdere dus maar weer contact opgenomen. vervolgens zou er dan wederom een nieuw T-54 modem worden opgestuurd om het probleem van de mac adressen te voorkomen. Echter bij het instellen van de mac adressen liep ik ook hier tegen de max van 12 adressen aan. Ik heb ook de mesh uitgezet omdat ik ergens gelezen had dat die ook een beperking kon geven op het aantal mac adressen en ik heb geen mesh nodig. Vervolgens een test op mijn oude nog werkend (wel met herstarts) T-54 modem gedaan om een mac adres er bij te zetten kreeg ik ook de melding dat er maar max 12 adressen mogelijk waren terwijl er veel meer in staan. Verder mis ik onder beveiliging de opties MAC-filter en planningsregels. Dus kennelijk zit het allemaal in de firmware als ik de problemen in de community zie. Ik vraag me af of een nieuwe firmware wel van te voren getest word op al de al aanwezige instel mogelijkheden en zijn stabiliteit. Ik zou dus graag de oude firmware terug gezet willen hebben om al die problemen te verhelpen. Is dat mogelijk?
Packet loss spikes en soms ping spikes. (bijna alles geprobeerd)
(Ik ben op de hoogte dat een bekabeld connectie het beste is, ik ben op dit moment verbonden met een wifi punt, die een internetkabel verbind naar mijn PC. Ik heb al bekabeld direct naar de modem geprobeerd, en het waren de zelfde resultaten als de wifi punt). Hi, ik ben nu al een tijdje bezig met het proberen op te lossen van mijn “packet loss” probleem, ik heb dit probleem ongeveer sinds eind oktober gekregen uit het niets, daarvoor had ik bijna geen packet loss. Het gaat algemeen over de games : Valorant En Fortnite, ik zal hier screenshots van toevoegen. Valorant : Als ik in de “practice range” ga, heb ik al 100-150 Packets verloren totaal, geen lagg, maar wel al zoveel verloren. Zodra ik de “bots” aan druk, schieten de packets lost (total) omhoog, ik zal hier ook screenshots van toevoegen. En bij een echt potje in valorant, heb ik minimaal 1000+ packets lost (total) per potje (vaak is het als ik net pas in ben geladen aan t begin) “Practice Range : Valorant” Zoals je kunt zien linksboven, heb ik al wat packets lost total. Maar ik zal nog een screenshot toevoegen nadat ik op “Practice” Druk (Er spawnen bots) Bij fortnite heb ik dat mijn packet loss soms naar 1-10 % gaat, maar dit is niet voor langer dan 10 seconden, laat me het weten als jullie CSGO Of Fortnite resultaten willen zien. PC Specs : 3060tii5 13400f32g ddr4 RAM2TB Samsung 970 EVO PLUSik heb trouwens ook glasvezel! (400mb upload/download speed)
Nokia glasvezel converter
Hoi Odido, Op donderdag 2 januari heb ik contact opgenomen over de kwaliteit van mijn internet, met name tussen 17:00 en 21:00. Dit was al een tijdje slecht, maar ik had niet verwacht dat het probleem bij jullie zou liggen. Ik heb zelfs meerdere kabels aangelegd en weggewerkt, om uiteindelijk samen met de monteur te ontdekken dat het probleem bij jullie ligt. Dit probleem zorgt ervoor dat ik niet kan gamen. Gamen is voor mij een belangrijke sociale activiteit, vooral omdat ik ver van mijn vrienden woon. Verder wil ik graag mijn oven via wifi aanzetten als ik naar huis rijd. Ook mijn werk lijdt onder deze verbinding, zeker als ik via Teams moet overwerken. Volgens de monteur ligt het probleem bij het XGS-PON kastje. Hij gaf aan dat ik op een lijst zou worden geplaatst voor een nieuw Nokia kastje en dat ik binnen één werkdag een reactie zou ontvangen. Omdat ik niets hoorde, heb ik op woensdag 8 januari zelf gebeld. De medewerker meldde toen dat jullie normaal gesproken binnen zes werkdagen reageren, niet binnen één werkdag. Op 13 januari had ik nog steeds niks gehoord, dus ik belde opnieuw. Toen werd me doodleuk verteld dat de opleverdatum onbekend is en dat ik geduld moet hebben. Ik ben gaan googelen en tot mijn schrik ontdekte ik dat ik lang niet de enige ben met dit probleem. En dat dit probleem al zeker een half jaar speelt. Nu ben ik zes maanden geleden gedwongen om over te stappen naar glasvezel omdat jullie mijn oude internetverbinding niet meer ondersteunden (was overigens een topverbinding). Jullie hebben me dus laten overstappen terwijl jullie wisten dat jullie niet konden leveren! En daar komt ook nog bij dat dit volgens jullie een KPN-probleem is, en laat KPN nu de enige provider zijn waar ik op kan overstappen. Ziggo is geen optie omdat de kabel die zij verzorgen nog slechter is dan die van jullie. Kortom, ik ben aan jullie overgeleverd voor internet via een vaste verbinding. Nu is mijn dringende vraag: wanneer kan ik het Nokia kastje verwachten zodat ik weer fatsoenlijk kan gamen, mijn eten in de auto kan aanzetten en fatsoenlijk thuis kan overwerken? Ik hoop dat jullie op dit moment, op zijn minst iets met mijn kosten kunnen doen, aangezien ik ook maar 1/3 van de functionaliteit krijg. Met vriendelijke groet, Ruffel
Na een jaar nog steeds geen glasvezel verbinding.
In het verleden heb ik een glasvezelverbinding gehad maar ruim een jaar geleden was de verbinding verbroken en dat duurde zo lang dat ik uiteindelijk heb opgezegd en overgestapt ben naar de de concurrent Ziggo. In de blackfriday week zag ik een aanbieding voorbij komen en dacht laten we weer eens een poging wagen. Ik heb ze voordat de verbinding actief moest worden nog gewezen op de kabelbreuk welke in het verleden was geconstateerd. Er werd een beetje luchtig overheen gestapt en dat moest natuurlijk al lang opgelost zijn. Helaas is dat niet het geval, op 23 december kwam er een Guidion monteur aan de deur. Hij was al ruim 2 uur te laat maar goed, na een paar minuten kwam hij tot de conclusie dat er geen signaal op de glasvezel zat en dat de verbinding blijkbaar nooit is gerepareerd. Ik was er al een beetje bang voor en vervolgens word er natuurlijk gewezen naar ODF en nee het word binnenkort opgelost ze kunnen alleen niet zien wanneer en hoe? Tot overmaat van ramp stuurt de monteur wel een werkbon naar mij en ODIDO waar uit blijkt dat er ronduit gefraudeerd word, alle werkzaamheden staan op voltooid zelfs bij de vraag internet verbinding werkend achtergelaten……..Dit is niet het geval. De werkbon word door ODIDO als seintje gezien het abonnement te starten maar dat wil ik niet want dan loop ik mijn 8 maanden korting mis. Ik wil pas betalen als ik ook een verbinding heb maar ik ben bang dat dit een getouwtrek word. Kortom service is slecht en ODF de beheerder van het netwerk nalatig in het onderhoud. Guidion pleegt fraude met werkbonnen enz. Ik wil een oplossing en wens niet in het ongewis gelaten te worden. Ik heb een contract met ODIDO en ipv de schouders op te halen voor een boze klant moeten ze ODF aanspreken op het ontbreken van een werkende verbinding. Bovendien kan ik niet rechtstreeks communiceren met ODF want ODIDO is mijn aanspreekpunt. Ook het gedoe met de Guidion werkbon wil ik naar waarheid hebben en niet een nep werkbon waarmee ik in de problemen raak met ODIDO.
Nieuwe aansluiting - probleemloos !!
Ook eens een keer een positief verhaal, met alle problemen die hier de revue passeren. Mijn ex gebruikt ruim 14 maanden probleemloos een Odido glasvezel abonnement.Vandaar met de scherpe aanbiedingen van Odido, voor mij reden om nu ook over te stappen. Vandaag de monteur hier geweest voor aansluiting van Odido glasvezel. (Van KPN naar Odido). Inzet is een 1 Gb abonnement met TV (en Android-TV boxje). Had eerlijk gezegd alle voorbereidingen eerder al getroffen, en alles reeds zelf aangesloten.Huawei ONT aangesloten, Netwerk en WiFi van ZyXEL T56 aangepast, TV-box geüpdatet. Monteur hoefde eigenlijk alleen nog maar de patch in de POP / wijkkast om te zetten. Omdat ik een dubbele glasvezel ader heb (met een dubbel glasvezel eindpunt → TY-01 ).Had ik gehoopt dat ik nog even de oude KPN-verbinding, naast die van Odido kon gebruiken.Een heel ruime marge in overlap als er onverhoeds toch iets mis zou gaan met afspraken e.d.(Heb niet van een overstap service gebruik gemaakt). Maar twee aansluitingen was kennelijk niet mogelijk (te weinig patch aansluitpunten in de POP).De aansluiting was al meteen op de eerste glasvezel aansluiting gepatched als vervanging van KPN. De “dummy” TY-01 cover deksel (met door mij aangeklikt blauw koppelstuk + glasvezel patchkabel),voor aansluiting met de Huawei 10 Gb ONT, die ik aan de rechterkant had geplaatst,werd toen van de rechterkant naar links verhuist. Oude 1 Gb NT / ONT naar de rechterkant.(Zodat het glasvezel eindpunt aan die zijde voor stof wordt afgedekt). Daarmee was de verbinding een feit, en konden we even testen of alles het deed.Alles werkte direct. Prima bekabeld internet + WiFi, en werkende TV. Speedtest bekabeld: Snelheidstest met Ookla speedtest utility geïnstalleerd op mijn laptop.Middels een 2.5 Gb ethernet naar USB-poort adapter de ethernet kabel aangesloten aan mijn laptop.Andere kant, de kabel op de 2.5 Gb LAN poort van de ZyXEL T56 modem/router. Opmerking: Let op met testen: De keus van de ene- of de andere serverkan soms verrassend wisselende test resultaten geven. Ben je ervan bewust.Meestal zijn servers van providers het meest stabiel. Hoogst gemeten snelheid met server dichtbij. Gemeten snelheid met server ongeveer 90 km hier vandaan: Speedtest WiFi-6 (laptop): Gemeten snelheid met server ongeveer 90 km hier vandaan: Enige minpunt is dat Odido schijnbaar nog geen IPv6 ondersteunt.Maar bij KPN was dat afgelopen periode toch al erg onbetrouwbaar. (Alles terug gezet naar IPv4).Zie een reactie eerder als aanvulling op een onderwerp m.b.t. IPv6 Nu dat alles werkt, met nog wat daagjes “proefdraaien” met de ZyXEL T56 modem/router.Zal ik erna weer mijn eigen router aansluiten. Tot zover mijn relaas.-
Deco M4 instellen: lukt niet bekabeld
Hallo allemaal, Ik ben sinds kort klant bij Odido en hoop dat ik gebruik mag maken van jullie kennis! Ik gebruik M4 Deco's die ik nog had van mijn vorige provider (Ziggo). De hoofd-Deco fungeert als router, en mijn internet werkt prima. Mijn netwerk is als volgt opgebouwd: De hoofd-Deco is als router direct verbonden met het glasvezelkastje. Vanuit de hoofd-Deco loopt een ethernetkabel naar een unmanaged switch (TP-Link TL-SG105) in de meterkast. Vanuit deze switch lopen ethernetkabels naar: Deco 2 op zolder. Een tweede switch (TP-Link TL-SG108) in de woonkamer, waarop ook Deco 3 is aangesloten. Het probleem: De Deco's herkennen de bekabelde verbinding niet. Wanneer ik een Deco opnieuw start, knippert deze eerst rood (geen verbinding) en schakelt daarna over op een draadloze verbinding. Als test heb ik de Deco's rechtstreeks via een ethernetkabel op de hoofd-Deco aangesloten. Dan werken de bekabelde verbindingen wél. Andere apparaten die op de switches zijn aangesloten, zoals een Playstation via de TL-SG108, hebben gewoon een stabiele bekabelde verbinding. Dit lijkt dus specifiek een probleem te zijn tussen de Deco's en de switches. Mijn vraag: Hoe kan ik ervoor zorgen dat de Deco's de bekabelde verbinding via de switches herkennen? Kan het aan de instellingen van de switches liggen, of moet ik ergens anders naar kijken? Alle hulp en tips zijn welkom! Alvast bedankt voor het meedenken! Hieronder nog even een schematische weergave van de huidige setup:

Laatst verdiende badges

Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen