Voor mijn overstap naar Odido had ik glasvezel van Freedom Internet, over het netwerk van Open Dutch Fiber. Mijn glaslijn heeft een zeer lage demping, voorheen haalde ik in de console van mijn router met gemak en stabiel 925+ mbit up en down, nu alleen nog maar 900 up en 500 down (met moeite). Er is niets veranderd aan de hardware, alleen geswitcht van provider. ONT is hetzelfde, kabel is hetzelfde, patchkabel is hetzelfde, netwerk is hetzelfde, alleen de aanbieder is anders.
Ter info: ik gebruik geen zyxel T-56 router maar ga vanuit de ONT rechtstreeks naar een Unifi UDM router op VLAN300.
Een paar vraagjes:
- Is er een denkbare verklaring waarom downlink niet tegen de gigabit aanzit maar uplink wel?
- Heeft het (in principe) zin om een ONT te rebooten? Kan dat zonder problemen?
- Zijn er meer mensen met een vergelijkbare ervaring?
- Wat zou ik zelf kunnen doen, testen of vergelijken om te achterhalen waar het probleem kan zitten?
Odido klantenservice heeft de lijn gecheckt en gaf aan dat behalve demping niets kunnen checken tenzij ik de Zyxel eraan hang. Heeft dat te maken met een management VLAN dat ik moet configureren of puur met de Zyxel hardware? De demping was geloof ik maar 2 dB dus daar kan het m.i. niet aan liggen.
Bijvoorbaat dank voor het meedenken en de hulp!
p.s.: Ik test dit overigens uitsluitend bekabeld (CAT6a/7) en ook die infra is niet veranderd sinds de providerswitch.