Geen gigabit meer op dezelfde lijn sinds switch naar Odido
Voor mijn overstap naar Odido had ik glasvezel van Freedom Internet, over het netwerk van Open Dutch Fiber. Mijn glaslijn heeft een zeer lage demping, voorheen haalde ik in de console van mijn router met gemak en stabiel 925+ mbit up en down, nu alleen nog maar 900 up en 500 down (met moeite). Er is niets veranderd aan de hardware, alleen geswitcht van provider. ONT is hetzelfde, kabel is hetzelfde, patchkabel is hetzelfde, netwerk is hetzelfde, alleen de aanbieder is anders.
Ter info: ik gebruik geen zyxel T-56 router maar ga vanuit de ONT rechtstreeks naar een Unifi UDM router op VLAN300.
Een paar vraagjes:
Is er een denkbare verklaring waarom downlink niet tegen de gigabit aanzit maar uplink wel?
Heeft het (in principe) zin om een ONT te rebooten? Kan dat zonder problemen?
Zijn er meer mensen met een vergelijkbare ervaring?
Wat zou ik zelf kunnen doen, testen of vergelijken om te achterhalen waar het probleem kan zitten?
Odido klantenservice heeft de lijn gecheckt en gaf aan dat behalve demping niets kunnen checken tenzij ik de Zyxel eraan hang. Heeft dat te maken met een management VLAN dat ik moet configureren of puur met de Zyxel hardware? De demping was geloof ik maar 2 dB dus daar kan het m.i. niet aan liggen.
Bijvoorbaat dank voor het meedenken en de hulp!
p.s.: Ik test dit overigens uitsluitend bekabeld (CAT6a/7) en ook die infra is niet veranderd sinds de providerswitch.
Bladzijde 1 / 1
De ONT restarten moet zeker mogelijk zijn. Maar het klopt ook dat de Odido klantenservice zonder de Zyxel niet veel kan helpen. Dus, hang die Zyxel neer en laat ze dan de troubleshooting doen. Mogelijk dat de eerste lijn een ticket voor de backoffice moet maken, ook dan zal je de Zyxel aangesloten moeten laten.
Hi @ruudjacobs,
Klinkt als een probleem die we eerder hebben gezien. Ik heb voor de zekerheid de ONT opnieuw geregisteerd. Kan je het nog een keer testen.
Als het kan voor de zekerheid ook nog even met een laptop of PC :)
Hey @Sven-Odido, dat was snelle actie, m’n internet lag er na de ONT her-registratie uit en kwam niet meer op (midden in een Teams-vergadering 🫣). In de meterkast bleek dat op de ONT alles ok was. Heb m’n UDM daarop een reboot gegeven. Ook na reboot gaf deze aan; geen internet, contact ISP. Daarop m’n ONT uitgezet, 30 sec spanningsloos en weer aangezet. ONT komt terug op, Power, PON en LAN zijn groen. Ook de Zyxel gaf initieel aan geen internet te hebben, nu wel een groen ledje, maar knipperend. Unifi UDM erachter gehangen maar nog steeds geen internet … Nog 10 minuten tot de volgende vergadering
Even een hotspot met je telefoon maken, dan rustig doorwerken..
Update. Via de zyxel wel internet. 1200 mbit pieken over WiFi zelfs. Ik heb het vermoeden dat er iets niet helemaal lekker is met m’n UDM. Wordt vervolgd!
No worries. Zo maak je vorderingen in het trouble proces. En ook precies de reden dat de klantenservice de Zyxel aangesloten wilt zien :)
Hey @Sven-Odido, dat was snelle actie, m’n internet lag er na de ONT her-registratie uit en kwam niet meer op (midden in een Teams-vergadering 🫣). In de meterkast bleek dat op de ONT alles ok was. Heb m’n UDM daarop een reboot gegeven. Ook na reboot gaf deze aan; geen internet, contact ISP. Daarop m’n ONT uitgezet, 30 sec spanningsloos en weer aangezet. ONT komt terug op, Power, PON en LAN zijn groen. Ook de Zyxel gaf initieel aan geen internet te hebben, nu wel een groen ledje, maar knipperend. Unifi UDM erachter gehangen maar nog steeds geen internet … Nog 10 minuten tot de volgende vergadering
Sorry voor het ongemak, normaal is een her-registratie 10 seconden outage en komt het modem vanzelf weer online. Goed om te horen dat snelheid nu wel weer goed is.
Btw een knipperend internet led op de Zyxel is goed. Dat bekend dat er data overheen gaat.
Het was de UDM, en nog steeds, dus geen enkel probleem hoor @Sven-Odido, waardeer het alleen maar dat je snel handelt! Die UDM capt de downstream maar ik kan nog niet ontdekken waarom. Upstream werkt prima overigens. Heb de zyxel er nu permanent voorgeplaatst, daarop rechtstreeks is de piek max downstream 1280 mbit/s bekabeld en up ook ruim 1000. Als ik vervolgens test via de UDM kom ik op max 550 down en 670 up. Heb bij mijn weten geen gekke firewallregels of wifi/lan caps ingesteld dus als iemand een tip heeft voor een zoekrichting. Er zit ook nog een TP-Link switch tussenin, ik zal eerst eens beginnen met elimineren van die switch.
Als je test via de UDM doet je dit met de ingebouwde speedtest of gewoon met een client er direct op aangesloten? Ben ondertussen een beetje uit de Ubiquiti wereld, maar kan me herinneren dat de ingebouwde speedtest niet altijd even betrouwbaar was.
Hey Sven, ik heb beide geprobeerd. Als ik rechtstreeks met een client aan de Zyxel ga haal ik 1200 mbit, doe ik hetzelfde aan de UDM haal ik maar 500-700 mbit. Als ik via de UDM scan op bufferbloat dan scoort het erg slecht (F) maar weet niet wat dat zegt… Moet straks nog ff kijken hoe het op de zyxel scoort.
Hallo @ruudjacobs
Heb je de UDM al eens van een fabrieksreset voorzien?
@ruudjacobs,
Wat bedoel je met UDM? De Unifi Dream Machine? Of heb je per ongeluk de Unifi Dream Router?
Heb je firewall aan? Traffic analyses?
Dat je Zyxsel over de 1000 gaat lijkt te komen omdat Odido iets gewijzigd heeft. Op Tweakers melden ook meerdere mensen dat ze ineens meer snelheid hebben.
Hoi @Waqqas, jazeker, gisteren. Maar dat mocht helaas niet baten…
Had je mijn vraagstuk nog gezien?
Hoi Dave, sorry voor de late reactie. Ik bedoel de Unifi Dream Machine (zie afbeelding). Heb inmiddels alles uitstaan (Smart Queues, Device Identification, Traffic Identification en Suspicious Activity Detection). Die laatste lijkt me niet persé tof om uit te laten, maar goed, voor de test ff prima. Kan het nog ergens anders aan liggen? Heb voor de zekerheid maar een paar verse kabels besteld voor een aantal netwerkonderdelen achter de UDM zodat ik 100% zeker weet dat het daar niet aan ligt, komen morgen binnen. Plaatje werkt niet dan maar zo
Hoi Dave, sorry voor de late reactie. Ik bedoel de Unifi Dream Machine (zie afbeelding). Heb inmiddels alles uitstaan (Smart Queues, Device Identification, Traffic Identification en Suspicious Activity Detection). Die laatste lijkt me niet persé tof om uit te laten, maar goed, voor de test ff prima. Kan het nog ergens anders aan liggen? Heb voor de zekerheid maar een paar verse kabels besteld voor een aantal netwerkonderdelen achter de UDM zodat ik 100% zeker weet dat het daar niet aan ligt, komen morgen binnen. Plaatje werkt niet dan maar zo
Deze zou de snelheid moeten halen. Kun je eens screenshots sturen van je WAN instellingen?
Voor de zekerheid, je hebt dus de UDM zonder display?
De mijne heeft wel een display(tje), de WANsettings zijn (zie afbeelding)
Oeps… dus TOCH een Unifi Dream Router Excuus
Heb inmiddels een downloadsnelheid van 650 mbps en upload van 950 mbps; even gespeeld met wat parameters op de LAN settings. Rogue DHCP Server Detection staat aan, jumbo frames, flow control en 802.1x control uit. Spanning tree op RSTP.
Alsnog heb ik hogere snelheid rechtstreeks op de Zyxel, maar die test ik met een rechtstreekse cat7 kabel naar de Zyxel toe. Als ik via de UDR test, gaat er een cat7 kabel naar een TP-Link switch, die met een Cat5e unshielded kabel naar de UDR gaat. Morgen vervang ik voor de zekerheid de kabel van de UDR naar de TP-Link switch voor een shielded Cat7 kabel, in de hoop dat dat wat oplost.
Oeps… dus TOCH een Unifi Dream Router Excuus
Dat dacht ik al Je hebt je eigen probleem gevonden. Vanwege de chip in dit apparaat haal je nooit 1000. Volgens Unifi zelfs maximaal 700. De Unifi Dream Machine (zonder display) kan dat wel. Dus dit ga je alleen oplossen door een ander apparaat te gebruiken van Unifi of de modem van Odido zelf.
Om deze reden heb ik mijn UDR onlangs vervangen voor de Unifi Gateway Ultra. Daar zit ook de cloud key in en je kunt een back-up restoren. De Ultra kan alleen geen camera’s aan.
Ah das shit, goeie tip wel. Wat is er precies aan de hand met die chip van de UDR dan? Kan ik trouwens met die Unifi Gateway Ultra mn UDR wel nog ‘alleen’ als access point gebruiken denk je?
Ah das shit, goeie tip wel. Wat is er precies aan de hand met die chip van de UDR dan? Kan ik trouwens met die Unifi Gateway Ultra mn UDR wel nog ‘alleen’ als access point gebruiken denk je?
Het enige dat ik weet dat er is, is dat Unifi een slechte chip in de UDR heeft gestopt die de snelheden simpelweg niet aankan.
Technisch gezien kun je de UDR AP gebruiken. Alleen dan haal je nog steeds geen 1000 als snelheid. Dat blijft dan nog steeds gehandhaafd als probleem.
Mocht je dat wel willen met je UDR AP. Hier staan stappen hoe je dat kunt doen:
@Dave670 je bent een held, heb de cloud gateway ultra net aangesloten, backup hersteld en alle problemen opgelost Dit draadje kan dicht, ik haal nu >1 gbit up/down, grote dank!
Iemand een UDR kopen? :-)
@Dave670 je bent een held, heb de cloud gateway ultra net aangesloten, backup hersteld en alle problemen opgelost Dit draadje kan dicht, ik haal nu >1 gbit up/down, grote dank!
Iemand een UDR kopen? :-)
Graag gedaan en fijn om te lezen dat het met de Ultra werkt en is opgelost
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.