Skip to main content
  • 1,792 Topics
  • 17,637 Reacties
1792 Topics
Vraag over eigen router achter modem
Hallo, Ik sta op het punt om over te stappen van Ziggo naar Odido glasvezel. Ik probeer nu uit te zoeken wat me te wachten staat wanneer ik dat doe. Bij Ziggo heb ik het modem in bridged modus staan en mijn Orbi als router geconfigureerd. Dit was nodig omdat ik anders mijn zelf gehoste password server op mijn synology NAS niet goed aan de praat kreeg. Ik heb dit ca. 2 jaar geleden ingesteld, maar ben de precieze technische reden hiervoor vergeten. Ik weet dus niet meer waarom het niet werkte zonder bridged modus. Mogelijk omdat het port forwarden niet lukte? Of omdat de ziggo router perse dhcp server wilde spelen? Of misschien nog iets anders. N.B. Ik ga all in one abonnement nemen, dus internet, telefoon en tv (via app op tv). Het Odido modem is dus nodig voor telefonie Nu las ik op deze community dat de Odido modem niet in bridged modus kan. Maar dat je wel de router functie kan overlaten aan een nageschakelde router. Ga ik mijn password server op de NAS dan wel aan de praat krijgen? Heeft iemand hier ervaring mee? Gaat dit lukken? Wat moet ik dan doen? Ik las ook dat als je ports moet forwarden je dat in het geval van modem-router samenstelling dat twee keer moet doen. Dit lijkt me ingewikkeld. Is er een guide voor deze situatie (port forwarden bij modem-router situatie)? Hoop dat iemand me op weg kan helpen. Want 2x zo snel internet voor minder geld is wel aantrekkelijk 😉
Regelmatig problemen met thuisnetwerk na vervanging modem
Een aantal jaren geleden heb ik, terwijl ik nog het oude modem van T-Mobile gebruikte, een setje van 3 wifi versterkers gekocht (TP-Link Deco M9 Plus). Een daarvan had ik gekoppeld aan mijn modem, terwijl de andere twee op de eerste verdieping geplaatst zijn. Ik heb destijds gewoon de basis installatie gedaan en dit werkte voor mijn gevoel correct. Twee jaar geleden heeft men in verband met zonnepanelen een kabel vanuit het modem (niet de M9 versterker) naar de zolder getrokken. Daar heb ik vervolgens met behulp van een switch mijn zonnepanelen en inmiddels een NAS aangehangen. De devices hangen dus rechtstreeks aan het modem. Alle telefoons, televisies etc. maken via wifi connectie met de M9 devices, maar mijn televisie maakt nog via een draad en zo'n tv kastje verbinding met het modem voor het tv signaal. Met deze setup blijk ik in staat te zijn om met apps connectie te krijgen van alle telefoons en de wifi op de tv's naar de NAS. Ik merkte daar zelden problemen mee. Ook met een laptop gekoppeld aan de switch op zolder werkte zonder problemen. Nu is een paar maanden geleden door inmiddels Odido mijn modem vervangen door een Zyxel T-56 modem. Nadat dit modem overigens op een amateuristische wijze is opgehangen aan mijn muur, leek alles nog te werken. Ik merk echter dat ik steeds vaker problemen heb met mijn connecties. Regelmatig blijkt het wifi signaal van de M9 devices opeens weg te zijn en ben ik opeens geconnect direct aan mijn modem via mijn telefoon of tv. Vanavond kreeg ik tijdens het afspelen van een film opeens meldingen dat het wifi signaal niet sterk genoeg zou zijn en na het resetten van mijn router en het M9 netwerk, blijk ik nu helemaal geen enkel device op de switch boven te kunnen bereiken. Ik heb een hetzelfde issue een paar weken terug ook gehad en toen bleek opeens het probleem zichzelf opgelost te hebben. Nu ben ik best een leek wat betreft netwerken, dus ik ben op zoek naar hulp, die mij kan vertellen hoe mijn netwerk opgezet zou moeten zijn en waar op dit moment de fout zit en wat deze problemen veroorzaakt. Wie kan mij hiermee helpen? Met vriendelijke groeten, Ronald van Gogh
Zyxel T-56 icm Deco M9 Plus
Dag allen, Ik maak sinds kort gebruik van Odido Internet en TV. Hierbij staat mijn Zyxel T-56 in mijn meterkast.Zit ik in mijn woonkamer dan is de internetsnelheid, ondanks 2 deuren (meterkast en kamerdeur) totaal geen probleem. Voer ik een snelheidstest uit via Fast.com, dan zit deze rond de 1GB/s. Ben ik op de 1e verdieping, dan heb ik misschien een snelheid van 50mb/s. Hierbij is (buiten de verdiepingsvloer) enkel de deur van de meterkast een obstakel. De trap naar boven zit pal naast de meterkast en is open. Op de 2e verdieping/ zolder heb ik totaal geen bereik. Nu heb ik 3 TP-Link Deco M9 Plus Wifi versterkers. Deze werkte perfect bij mijn vorige (Ziggo) modem.1 Daarvan zit bekabeld aan mijn Zyxel gekoppeld. De anderen staan (draadloos) op de 1e en 2e verdieping.Koppel ik een apparaat aan het wifi netwerk van het modem, dan is er niets aan de hand met de snelheid mits ik op de BG ben. Koppel ik ditzelfde apparaat aan mijn Deco M9 Wifi netwerk, dan is de snelheid enkel hoog als ik mijn Deco opnieuw opstart. Daarna ligt de max tussen de 50 en 100mb/s. Dit is op zowel de BG, 1e en de zolder. Ik heb in ieder geval al een “beter bereik” met de M9 op de zolder. Voorheen (Ziggo box) had ik totaal geen problemen met m'n Wifi snelheid. In de zomer stond de Wifi versterker van de 1e verdieping ook helemaal achterin de tuin (ca 25m diep) en was het bereik in zowel de tuin als op de zolder nog erg goed. Wat kan er nu de reden van zijn dat deze totaal niet doen wat ze moeten doen en dat het netwerk van de router een ramp is?Deelnemen aan een Teams vergadering lukt ook enkel op de BG. Bedankt voor de tips/ oplossingen
Instabiel internet via Acces points
Ik ben sinds een paar weken over van Ziggo naar Odido. Nu probeer ik precies dezelfde setup die ik ook gebruikte met de router van Ziggo. Echter is de verbinding behoorlijk instabiel. Nu is mijn situatie dat ik een woning met 4 woonlagen heb Thuissituatie Begaande grond - Zyxel T56 router met 2.4ghz en 5 ghz wifi geactiveerd 1e verdieping - Unify Acces point (Ubiquiti UniFi AC LR) 2.4ghz en 5 ghz 2e verdieping - Unify acces point (Ubiquiti UniFi AC Pro - Access Point - 1750 Mbps) 2.4ghz en 5 ghz 3e verdieping - Unify acces point (Ubiquiti UniFi AC LR) 2.4ghz en 5 ghz De acces points zijn allemaal verbonden met een internetkabel naar mijn router - de Zyxel T56 - in de meterkast. de kabels kunnen ook allemaal 1000mb aan. Probleem Mijn smartphone (iPhone 11 en 15) verliest de verbinding zodra ik op de 2e verdieping kom. Hij schakelt over na 4G en als ik handmatig weer verbinding wil maken met het wi-fi krijg ik de volgende melding “geen verbinding mogelijk met netwerk”. Om opnieuw verbinding te krijgen moet ik een omslachtige handeling doen. Hiervoor moet ik ‘vergeet netwerk’ stappen uitvoeren en opnieuw verbinding maken (na het invullen van het wachtwoord.) Daarnaast zijn de snelheden die ik behaal met de acces points soms prima (100-300mb) en soms ook heel dramatisch rond de 1-3mb. Details De acces points hebben allemaal dezelfde wifi naam (SSID) en dezelfde wachtwoord instellingen. De kanaal instellingen zijn voor alle woonlagen voor 2.4ghz hetzelfde, dit geldt ook 5ghz wat op een ander kanaal zit. De kanalen worden ook verder niet gebruikt door andere wifi verbindingen in de buurt.
GPON internetverbinding hapert - lijnmeting mogelijk?
Ik zit al meer dan een jaar bij Odido via een 1000/1000 GPON verbinding, maar sinds enkele weken heb ik steeds vaker last van ‘hiccups’, haperingen: Mijn Odido (Huawei) ONT is rechtstreeks aan mijn eigen Netgear Orbi router aangesloten. Hiervoor is VLAN 300 getagged. TV gebruik ik niet dus andere VLANS zijn niet nodig. Sinds enkele weken valt het me op dat mijn router exact elke 15 minuten opnieuw moet connecten naar internet, ik zie dat in het log van mijn Orbi. Het reconnecten gaat supersnel, maar verstoort wel iedereen die aan het gamen is :-( . Het is ook echt éxact elke 15 minuten, het lijkt wel of Odido elke 15 minuten opnieuw iets valideert ofzo. Meerdere routers hebben dit probleem, ook met alle routers firmware geupdatet, meerdere keren gereset (ook de ONT, voor langere periode, volgens het boekje), maar het probleem blijft en is zeer hinderlijk. Het is echt de internetverbinding zelf die eruit vliegt, het heeft niets met wifi ofzo te maken (mijn bekabelde computers hebben er namelijk ook last van). Het viel mij op dat het ongeveer begon op het moment dat ik vanuit Odido een nieuw publiek ip adres had gekregen. Is er wellicht door iemand van Odido een ‘lijnmeting’ uit te voeren, om te zien of alles aan die kant goed staat? Of heeft de ONT wellicht nieuwe firmware nodig? De lampjes op de ONT/media converter geven geen problemen: Power: brandt continue groenPON: brandt continue groenLOS: brandt niet LAN: knippert snel groen Dat ziet er allemaal goed uit dus. Alvast hartelijk dank.
XGS-PON met Fritz!box 5590 Fiber al mogelijk?
Hallo allemaal, Ik zie dat mijn vraag al in diverse posts is gesteld. Staat deze niet juist hoop ik dat de moderators zo vriendelijk zijn om deze te verplaatsen. Sinds 15 januari 2024 ben ik overgestapt van (ruim 2 jaar Solcon 250Gb Glasvezel) naar Odido 1Gb Glasvezel. Ik woon in het buitengebied en we hebben sinds 2 jaar glasvezel. Wat een uitkomst! We wonen hier met 3 gezinnen 10 personen bij elkaar in een grote woonboerderij. Met meerdere TV kastjes ook. En 2 thuiswerkers. Dus gekozen voor Odido 1Gb. Installatie ging goed. De Mediaconverter van Nokia XS-010X-Q met daarachter de Zyxel T-56 zijn geplaatst en yesss ik had internet. Al vaker merkte ik dat 1x per dag de internetverbinding even wegvalt en dan ook zo weer terug is. Ik ben niet iemand die gelijk aan de telefoon hangt dus prima….als dat alles is… Maar afgelopen donderdag was ineens het hele internet weg. Rode internet lampje op T-56 brand, en op de mediaconverter branden wel 3 groene ledjes. Klantenservice Odido gebeld en melding gemaakt. Nee meneer geen landelijke storing en de lijnmeting is ook goed. Dus moet er een monteur langskomen. Dat gaat bijna 1 week duren! En we kunnen er ook niets aan veranderen. Moet u zelf maar even contact opnemen met Guidon...dat gedaan, en uiteindelijk komen ze 1 dag eerder…. Maar zit dus nu op 1 hotspot met 3 gezinnen… De TV kastjes werken er niet op en onze ouders van 80 jaar kunnen geen TV kijken (ik was al blij dat ik ze de TV kastjes heb kunnen uitleggen) Ik heb inmiddels menig uur met Odido gebeld, Deltafiber (hun naam staat op de kastjes) ook gebeld (die kunnen wel zien dat mijn huis niet te bereiken is) Ik heb daarom de stoute schoenen aangetrokken en een Fritz!box 5590 met XGS-PON gekocht. Eerst via WAN aangesloten, maar geen geluk…. Ook geprobeerd om de fiber rechtstreeks aan te sluiten op de Fritz!Boz 5590, maar ook niets. Hij blijft aangeven bij fiber “Training”. Sorry voor het lange verhaal, maar ik ben na 3 weken nu al zwaar teleurgesteld in Odido. Ik denk namelijk dat het modem helemaal niet kapot is...dat er misschien ergens anders iets loos is. Dat dus die beste Guidon monteur hier straks niets kan doen en ik nog langer moet wachten. Internet is gewoon echt een levensbehoefte geworden…. Ik lees hier dat XGS-PON in combinatie met Odido niet mogelijk is. Ik had mijn Fritz!Boz eigenlijk gekocht om iets achter de hand te hebben en eventueel de Odido apparatuur te gaan verwijderen in de toekomst. Kan iemand mij vertellen wat de status is van het hele XGS-PON verhaal? Kan ik de 5590 binnenkort gebruiken?

Laatst verdiende badges

• Bestelling tot installatie expert
    Strikerheeft de Bestelling tot installatie expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    Tommie van Odidoheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
  • Bestelling en levering expert.
    soepkip67heeft de Bestelling en levering expert. badge verdiend
  • Jij hebt het beste met Odido voor!
    Sam van Odidoheeft de Jij hebt het beste met Odido voor! badge verdiend
  • Diensten en service expert
    Sam van Odidoheeft de Diensten en service expert badge verdiend
Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen