Skip to main content

Zeer lage downloadsnelheid

  • 19 August 2024
  • 23 reacties
  • 193 Bekeken

Hi, 

Nu een aantal maanden mijn eigen internet abbo bij Odido, tot dusver nog niet echt problemen. Laatste 2/3 weken opvallend lage download snelheden, waarbij upload  vaak 4 a 5x sneller is, ook als er verder geen apparaten actief gebruik maken van het netwerk.

Ik heb een abbonnement voor glasvezel van 400up/down, ik snap enig verlies en daar zou je mij niet zo snel over horen maar ik kan hier niet heel veel mee.

 

Bovenstaand een testresultaat, bedrade verbinding en verder geen apparaten op het netwerk.

 

Media converter en modem(Zyxel T-56) heb ik beide ff uit en aan gedaan. Modem ook gereset maar tevergeefs.

 

Wat doe ik hier fout/kan ik aanpassen of is dit een issue vanaf de andere kant?

 

Bij voorbaat dank!

Hallo @l33t 

Is je laptop/pc rechtstreeks aangesloten op de router zonder een switch bijvoorbeeld?

Zou je een andere internetkabel tussen router en je laptop/pc kunnen gebruiken en eventueel zonder switch. Een andere LAN poort op de router gebruiken kan je ook proberen.

Doe ook eens een speedtest op een andere apparaat met de Ookla speedtest app.


Hi @Waqqas ,

Het glasvezelkastje hang in de kelder van het gebouw, vanaf daar is een kabel getrokken naar mijn appartement, daar zit geen switch tussen als het goed is.

Ik heb nu een aantal kabels geprobeerd, ook allen in verschillende configuraties maar max wat ik heb behaald is 30 down op ookla speedtest.

Ik zal nog ff een andere laptop proberen, laat het weten of dat een beter resultaat geeft.


Dit is het momenteel met andere kabels in andere poorten, ander apparaat laat nog even op zich wachten, maar ik ervaar deze problemen ook via kabel op ps5 en ook via wifi op m’n telefoon. Max snelheid die ik nu heb behaald is 40Mbps. Ik krijg sterk de indruk dat er wordt gethrottled, voorgaande maanden was het niet echt een issue en upload snelheid blijft goed.


@l33t 

Maar op de Zyxel is je laptop rechtstreeks bekabeld aangesloten? Het kan ook zo zijn dat de download op je laptop beperkt wordt door software/hardware.


@l33t

Maar op de Zyxel is je laptop rechtstreeks bekabeld aangesloten? Het kan ook zo zijn dat de download op je laptop beperkt wordt door software/hardware.

Yes! Hieronder een foto bijgevoegd van de dikke setup :)

Heb nu m'n laptop opnieuw opgestart en verder alle programma's gesloten maar probleem lijkt aan te houden. Tevens zouden de andere apparaten in m'n huishouden dan een betere snelheid hebben dan de laptop, toch?


@l33t 

Kijk eens of je download op andere apparaten beter is, het vervangen van de kabel tussen mediaconverter en router is ook nog een optie.


@l33t

Kijk eens of je download op andere apparaten beter is, het vervangen van de kabel tussen mediaconverter en router is ook nog een optie.

Paar dagen verder en wat meer apparaten geprobeerd, maar ik heb nog steeds niet veel hogere snelheden behaald. Ben nu ook voor 1Gbps gegaan(dacht dat dit het misschien iets zou verhogen), maar heb daar nog niet van kunnen genieten helaas.

 

Naar mijn idee heb ik alles gedaan wat ik kan doen en heb ik dit correct uitgevoerd, wellicht wat overdreven maar misschien een idee dat ik een afspraak inplan zodat er iemand fysiek kan komen kijken? Ben op dit moment wat radeloos en begin me te irriteren dat ik 20h moet wachten om ps5 updates te downloaden


@l33t 

Als je klantnummer in je profiel staat dan kun een moderator evt nog meekijken en misschien wat op afstand doen en anders een monteur aansturen.


Hoi @l33t, we ontvangen graag een speedtest via een bekabelde verbinding die aan onze eisen voldoet. Zo kunnen we dit verder onderzoeken! Volg de exacte stappen via de onderstaande links:

Voor Windows: https://assets.odido.nl/x/8f55b5ca3d/handleiding-snelheidsproblemen-windows-10.pdf 

Voor macOS: https://assets.odido.nl/x/0c8973e98d/handleiding-snelheidsproblemen-mac-os.pdf

Voor Linux:
https://assets.odido.nl/x/bbb7b6cc75/handleiding-snelheidsproblemen-linux.pdf 

Volg deze exacte stappen en stuur ons de resultaten in dit gesprek. Zorg dat je rechtstreeks bent aangesloten op ons modem, zonder tussenapparatuur. We starten dan een onderzoek! Groetjes, Ishana

 


@Waqqas Ik waardeer je vlotte reacties! Zal ff kijken hoe het verder uitpakt. Voor nu nog een fijn weekend toegewenst :)


Ik wilde trouwens uisluiten dat het de UTP kabel tussen kelder en appartement is dus heb daar ook nog getest, wat vergelijkbare resultaten opleverde

 


 @Ishana van Odido ik heb je een pb gestuurd met alle screenshots


Dat ziet er niet heel best uit @l33t, heb je ook andere kabels geprobeerd? Kan je de andere screenshots hier nog delen? Dan kan ik het oppakken voor je! 


Hi @Tommie van Odido, ik heb 3 verschillende kabels geprobeerd, maar merkte daar geen verschil tussen.

Ik heb alle screenshots in een drive doc, hierbij de link: https://docs.google.com/document/u/0/d/1V0eWw8p9_4aQ1kSfc5wXOOKdAEXvm81ag4Q1m5BxCD8/mobilebasic

Ik dox mezelf liever niet op een publiek forum dus zal mn persoonlijke info ff in een pb sturen


Bedankt voor de testen @l33t. Ik heb besloten om Guidion aan te sturen. Je ontvangt zo een bericht om een afspraak in te plannen met de monteur. Kan je mij na de tijd een terugkoppeling geven over de situatie? Alvast bedankt! 


Zal ik doen @Tommie van Odido 


@Tommie van Odido Ik zit nu trouwens voornamelijk op mn hotspot, heb een unlimited abbonnement dus mbt tot kosten heb ik daar geen uitschieters, alleen zit er een limiet van 20GB op en moet ik daarna steeds boosters activeren voor 2GB. Kan ik tijdelijk een andere bundel oid krijgen zodat ik dat niet hoef te doen? Is een beetje irritant om om de 5 min bij een download dat aan te klikken in de odido app. 

Groetjes :)


Zeker, ik heb je een vouchercode opgestuurd @l33t


Super chill @Tommie van Odido, dankjewel!


Zeker, ik heb je een vouchercode opgestuurd @l33t

Heb je nog zo'n code toevallig? @Tommie van Odido 


@l33t Ik heb de code gelijk naar je toegestuurd! 


@Tommie van Odido

Hierbij de langverwachte update: er gaat blijkbaar in de buurt iets mis, wat precies weet ik niet, maar het is bekend bij Odido en wordt volgende week (echt!!) opgelost. Ik kan het niet echt waarderen dat ik al deze moeite heb moeten nemen, terwijl er van jullie kant niet eens een nieuwsbriefje of iets dergelijks vanaf kon. Welke regeling hanteren jullie met betrekking tot kosten, want ik ga niet betalen voor de periode die ik heb gemist en nog ga missen.


Hoi @l33t, ik begrijp je reactie volkomen! Mijn oprechte excuses voor deze ervaring. We kunnen achteraf zeker kijken naar een gepaste compensatie voor je, dan weten we hoe lang het heeft geduurd. Laat je een reactie achter als het is opgelost? Dan gaan wij aan de slag! Groetjes, Ishana


Reageer