Bekabeld en WiFi Internet traag op willekeurige momenten als er geen VPN actief is.

  • 16 May 2024
  • 16 reacties
  • 194 Bekeken

Hi,

 

Ik zit met een vraagstuk die ik zelf niet kan beantwoorden. Ik heb al enkele maanden last van bekabeld glasvezel (1gbit up/down) en wifi wat op (wat lijkt) willekeurige momenten extreem vertraagd voor ongeveer 30~120 minuten. Ik heb meerdere dingen geprobeerd en ik denk dat het niet de bekabeling in huis is. Het kan zich op willekeurige momenten voor doen, maar vaak in de avond of nacht en meerdere keren per week.

Het gekke is verder, dat als het internet extreem vertraagd, een speedtest nog wel hoge snelheden laat zien bij down of upload, maar verder is het bijna onmogelijk om pagina’s te laden en zelfs inloggen op game clients is niet mogelijk omdat het internet te traag reageert.

Het gekke is, dat een oplossing voor dit probleem een VPN aanzetten is. Op het moment dat ik (Nord)VPN aanzet met een willekeurige server (ook NL), dan is het hele probleem meteen verholpen voor het apparaat waar de VPN draait, maar andere devices (desktop/mobiel/tv op wifi) blijven traag.

Ik dacht dat het misschien een DNS issue van Odido was, maar zelfs als ik de DNS verander naar cloudflare of google in het router, blijft hetzelfde gedrag zich plaats vinden.

 

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn of hoe ik dit zou kunnen debuggen?

Tommie van Odido 2 maanden geleden

Hi @Tensaiz, welkom op onze Community!

Allereerst mijn excuses voor mijn late reactie. Jouw topic is er tussendoor geglipt zo te zien. Ik wil natuurlijk dat je kan genieten van een stabiele verbinding, daarom ben ik meteen voor je gaan kijken en heb een lijnmeting uitgevoerd. Echter zie ik hier niet heel veel geks op terug. Wel zie ik dat je veel apparaten met wifi verbonden hebt. Nu ben ik benieuwd of dit ook gaat over wifi of om een bekabelde verbinding. Daarnaast wil ik je vragen om een bekabelde speedtest uit te voeren, dan kunnen we dat euvel sowieso uitsluiten en geeft ons hopelijk wat meer informatie!

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Tensaiz, welkom op onze Community!

Allereerst mijn excuses voor mijn late reactie. Jouw topic is er tussendoor geglipt zo te zien. Ik wil natuurlijk dat je kan genieten van een stabiele verbinding, daarom ben ik meteen voor je gaan kijken en heb een lijnmeting uitgevoerd. Echter zie ik hier niet heel veel geks op terug. Wel zie ik dat je veel apparaten met wifi verbonden hebt. Nu ben ik benieuwd of dit ook gaat over wifi of om een bekabelde verbinding. Daarnaast wil ik je vragen om een bekabelde speedtest uit te voeren, dan kunnen we dat euvel sowieso uitsluiten en geeft ons hopelijk wat meer informatie!

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Hi Tommie,

 

Bedankt voor je reactie. Het gaat om zowel Wi-Fi als bekabeld voor alle apparaten. Wanneer het probleem optreedt geeft de speedtest op verschillende devices nog steeds zo een 900mbps aan voor up en download, maar toch is het internet extreem traag met verbinden naar pagina’s of games.

 

Alleen een VPN aanzetten helpt specifiek voor het device waar ik hem op aan zet (of dat nou wifi of kabel is).

 

Daarnaast helpt het modem aan en uit zetten, DNS server veranderen, etc niet.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Tensaiz 

Kun je eens een laptop of pc bekabeld op de router aansluiten zonder VPN en via cmd 1000 keer google pingen op het moment dat het internet langzaam is? Gebruik hiervoor de command ping -n 1000 8.8.8.8.

Kan je een screenshot van het hele scherm delen zodra de test klaar is?

Hallo @Tensaiz 

Kun je eens een laptop of pc bekabeld op de router aansluiten zonder VPN en via cmd 1000 keer google pingen op het moment dat het internet langzaam is? Gebruik hiervoor de command ping -n 1000 8.8.8.8.

Kan je een screenshot van het hele scherm delen zodra de test klaar is?

Ik zal de volledige resultaten en het screenshot delen wanneer het optreed volgende keer, maar toen ik vorige keer pingde leek er geen packet loss op te treden en zat de ms rond 12 consistent zonder spikes

Reputatie 7
Badge +15

@Tensaiz 

Soms kan het inderdaad voorkomen dat er problemen zijn maar dat een pingtest niks laat zien.

@Tensaiz

Soms kan het inderdaad voorkomen dat er problemen zijn maar dat een pingtest niks laat zien.

Ja, ik heb zo goed als alle testen gedraaid, maar nog nooit gehoord van internet wat willekeurig traag wordt, behalve als er een VPN aanstaat...

Reputatie 7
Badge +15

@Tensaiz 

Kan je de testen ook delen?

Reputatie 4

@Tensaiz

Soms kan het inderdaad voorkomen dat er problemen zijn maar dat een pingtest niks laat zien.

Ja, ik heb zo goed als alle testen gedraaid, maar nog nooit gehoord van internet wat willekeurig traag wordt, behalve als er een VPN aanstaat...

Ik het omgekeerde. Het internet is een gedeeld medium en als je als provider onvoldoende bandbreedte afneemt, gaan je klanten dat merken in de drukke periodes. Geen idee of dat bij Odido het geval is, overigens.

Het effect van een vpn op de internet bandbreedte lijkt me niet van toepassing, mits er natuurlijk heel veel data over die vpn gaat.

Als je speedtest en ping verder ok zijn, maar internet wordt nog als traag ervaren, kijk dan eens naar de responstijd van dns, als het stoplicht op rood staat voor een lege snelweg, is je reistijd nog steeds lang…...

@Tensaiz

Soms kan het inderdaad voorkomen dat er problemen zijn maar dat een pingtest niks laat zien.

Ja, ik heb zo goed als alle testen gedraaid, maar nog nooit gehoord van internet wat willekeurig traag wordt, behalve als er een VPN aanstaat...

Ik het omgekeerde. Het internet is een gedeeld medium en als je als provider onvoldoende bandbreedte afneemt, gaan je klanten dat merken in de drukke periodes. Geen idee of dat bij Odido het geval is, overigens.

Het effect van een vpn op de internet bandbreedte lijkt me niet van toepassing, mits er natuurlijk heel veel data over die vpn gaat.

Als je speedtest en ping verder ok zijn, maar internet wordt nog als traag ervaren, kijk dan eens naar de responstijd van dns, als het stoplicht op rood staat voor een lege snelweg, is je reistijd nog steeds lang…...

Daarom vind ik het gek dat het optreed bij zowel Google, Cloudflare en Odido’s eigen DNS 🤔.

 

 

Hier zijn meer gegevens genomen vanaf mijn desktop op het moment dat het internet weer traag reageert op alle apparaten verbonden op het netwerk.

 

======================================== Resultaten/tests (zonder VPN):

 

 

Dit is denk ik het meest interessant:
 

 

 

Het lijkt dus inderdaad alsof het een DNS resolver issue is (het enige wat ik kan bedenken). Maar dit gedrag trad überhaupt initieel op met de Odido DNS en ook met Google DNS.

 

Het lijkt er op alsof alleen de VPN DNS dit probleem niet lijkt te hebben.

 

Is er een specifieke configuratie of setting aan de ISP kant waardoor verschillende DNS niet de IPs snel kunnen resolven?

======================================== Resultaten/tests met VPN:

 

========================================================

Wat ik alleen niet snap (maar mijn netwerk kennis is beperkt), als het enkel een DNS issue is, waarom voelt het internet dan ook traag bij het laden van pagina’s en niet alleen de initial load time om de domein naam te vertalen naar een IP.

Verder kicken game clients me ook uit de game of laten me überhaupt niet inloggen als de VPN niet aan staat.

Als er meer tests zijn die ik kan uitvoeren of configuratie laat het me graag weten!

 

En nogmaals, dit probleem treedt dus op voor alle apparaten die verbonden zijn met het netwerk, zowel via kabel als WiFi. Als er een VPN wordt aangezet op wat voor apparaat dan ook, dan werkt alles op dat apparaat normaal.

Reputatie 4

ik weet niet beter of google dns is 8.8.8.8 en niet 4 keer 1. Verander dat eens

ik weet niet beter of google dns is 8.8.8.8 en niet 4 keer 1. Verander dat eens

1.1.1.1 is de Cloudflare DNS, die is in principe net zo goed als de Google DNS.

 

Ook toen ik de DNS op het router naar die van Google had veranderd, had ik hetzelfde probleem. Idem met de DNS van Odido.

Terug naar Google DNS geswitched en nog steeds op willekeurige momenten hetzelfde probleem waarbij NSlookup timeouts krijgt voor vrije lange tijd. Als ik de VPN aan zet doet alles het weer normaal op dat apparaat als de DNS van de VPN wordt gebruikt

Reputatie 1

Ik heb dit dus ook, om bepaalde websites te laden of in game servers in te loggen moet ik VPN aanzetten… 

Ik heb dit dus ook, om bepaalde websites te laden of in game servers in te loggen moet ik VPN aanzetten… 

Is dit op willekeurige momenten voor een bepaalde periode van tijd? En zou je een paar keer in een terminal “nslookup www.google.com” of een andere website kunnen runnen en kijken of die timeouts geeft wanneer het probleem ontstaat? Met VPN en zonder VPN.

Reputatie 1

Is goed!

Reageer