Skip to main content

Mijn gasten-WiFi werkt niet, dit is al het geval sinds ik het modem begin 2023 ontvangen heb. Ik heb enkele maanden geleden LANG aan de telefoon gehangen met de Odido-klantenservice, zij hebben vele tests gedaan, we hebben samen meerdere zaken geprobeerd (waaronder een full reset) en het is zelfs nog geëscaleerd, en hoewel het opgelost leek te zijn, werkte het vlak daarna wederom niet. Ik zit dus al ruim anderhalf jaar zonder gasten-WiFi.

Setup: 
- Zyxel DX5401-B1 met firmware V5.17(ABZC.0)T54C_b28.
- Modem zit rechtstreeks op het glasvezelpunt in mijn woning.
- Aan het modem is rechtsreeks een Raspberry Pi 3b gekoppeld met Pi-Hole als DNS-adblocker. In de modeminstellingen wordt verwezen naar het DSN van de Pi-Hole, waarin black- en whitelists bepalen welk soort verkeer plaats mag vinden. Dit werkt zowel via WiFi als bekabeld prima.

Echter doet de gasten-WiFi niets. Ik kan ermee verbinden, zie in het WiFi-icoon op welk apparaat ook (iPad, verschillende iPhones, Windows-laptop) maximaal signaal, maar er wordt geen bitje verstuurd of ontvangen. Als ik bv. een website wil openen in Safari, is het laadbalkje vanaf het begin voor +/- 10% gevuld en blijft helemaal stil staan.

Een deel van de apparaten zit rechtstreeks bekabeld op het modem, een ander deel via een kleine switch die weinig anders doet dan het mogelijk maken om meerdere apparaten op één LAN-poort aan te sluiten. Bekabeld werkt alles prima.

De normale WiFi werkt ook prima, op dezelfde apparaten. Eigenlijk nooit problemen mee. Ook niet i.c.m. de Pi-Hole.

In mijn oude situatie (Ziggo-modem dat in bridge aan een ASUS RT-AC68U hing, die op zijn beurt naar dezelfde Pi-Hole ging, werkte dit ook prima, ook i.c.m. een gastennetwerk.

Mijn vraag: hoe is dit op te lossen? Kan het aan het modem of de firmware liggen? Bellen met Odido heeft geen zin, zie s.v.p. het eerdere contact dat ongetwijfeld is gelogd waarin alle mogelijkheden al uitgebreid zijn doorgenomen.

Aanvullende vraag: firmwareupdates
Het lijkt erop dat dit modem al een jaar geen firmwareupdates heeft gehad. Kan dat kloppen? Het lijkt erop dat het niet meer wordt ondersteund en ik met een onveilig modem zit, dat lijkt mij natuurlijk niet de bedoeling. De agent adviseerde mij om een sterk wachtwoord te gebruiken. Naast dat ik al een belachelijk sterk wachtwoord gebruik, maakt dat natuurlijk niets uit als de firmware zelf kwetsbaar is.

Aanvullende vraag: bridge-mode
Tevens wil ik terug naar de bridge-mode, waarbij het Zyxel-modem van Odido slechts een doorgeefluik is, en mijn ASUS weer alles in huis regelt, inclusief connectie met de Pi-Hole. Ik heb hier toen ik het modem ontving meerdere avonden aan besteed maar dit niet voor elkaar gekregen, waar dat met het Ziggo-modem destijds peanuts was. Later nogmaals geprobeerd, maar het lukt niet, de verbinding komt gewoon niet tot stand. Helaas geen gedetailleerdere uitleg hier (heb momenteel niet de tijd om hier weer meerdere avonden aan te besteden), maar eigenlijk komt het neer op de laatste vraag: 

is het mogelijk een ander type modem te krijgen waarmee hopelijk al deze problemen worden opgelost? Ik ben erg tevreden met Odido, maar dit begint langzaam maar zeker te frustreren.

Alvast bedankt voor de hulp!

Hi ​@TanNL, ontzettend bedankt voor je heldere topic! Ik wil graag met je meekijken naar de instellingen van het modem om te kijken of ik hierin iets kan ontdekken wat ervoor kan zorgen dat het gasten-netwerk weer werkt zoals het zou moeten! Ik zie alleen dat nog niet al jouw gegevens zijn toegevoegd aan je profiel. Zou je hier jouw geboortedatum nog willen invullen? Dan kan ik dit gelijk voor je nakijken. 

De firmware versie V5.17(ABZC.0)T54C_b28 is de meest recente versie, hierin is het modem dus helemaal up to date. Wat de bridge-mode betreft, zou je hierin toch willen aangeven hoe je dit ingesteld hebt? Dan kunnen we hier op de community met je meedenken! 

Hoi ​@TanNL,

Hoe staat het gastennetwerk precies ingesteld? Als het vinkje bij ‘Gast WLAN’ aan staat en je daaronder bij ‘Toegangsscenario’ voor ‘Externe gast’ hebt gekozen, kunnen apparaten op het gastennetwerk geen verbinding maken met apparaten in je gewone netwerk, waaronder je Raspberry Pi. Daardoor kunnen er geen DNS-requests gedaan worden door gasten en is er dus geen internet op je gastennetwerk. Ik ben benieuwd of dit inderdaad de oorzaak is.

Bedankt beide voor de snelle reacties!

@Nora van Odido, ik heb mijn geboortedatum zojuist toegevoegd. Staat ingesteld op privé, neem aan dat jij het wel kunt zien en ernaar kunt kijken?

@TMTV: ik zal z.s.m. even kijken of ik kan achterhalen hoe het ingesteld was (gasten-WiFi uitgezet omdat het toch niet werkte), echter heeft het modem er kennelijk geen zin in vanavond (blijft laden, gebeurt weinig). Wat wel belangrijk is, is dat het dusdanig ingesteld kan worden dat devices op het gastennetwerk juist niet bij andere apparaten op het netwerk kunnen, daar ligt voor mij de toegevoegde waarde. Met de oude Ziggo-setup was dit geen probleem: normale WiFi ging via de Pi-Hole, gasten-WiFi ging niet naar de Pi-Hole maar gewoon “rechtstreeks” (via het Ziggo-modem) het internet op. 

@TanNL Dan draaide er op het Ziggo-modem waarschijnlijk een tweede DHCP-server. Kregen de gasten toen een IP-adres uit een andere reeks dan de standaard (volgens mij 192.168.178.x)? Dan kon je dus ook een andere DNS instellen per netwerk. Op de Zyxel van Odido draait maar één DHCP-server en krijgen zowel gasten als gewone gebruikers een IP in de range van 192.168.1.x (tenzij je zelf een andere hebt gekozen). Daardoor maken ze dus ook gebruik van dezelfde DNS-server. Maar de gasten worden door een firewall gescheiden van de rest, waaronder de Raspberry Pi.

Wat je nog zou kunnen proberen, is checken of je de Zyxel zo in kunt stellen dat de gasten wel elkaar zien, maar niet je privénetwerk. Ik weet niet zeker of dat mogelijk is. Misschien als je wel het vinkje aanzet bij ‘Guest WLAN’, maar daaronder kiest voor ‘Thuisgast’. Als dat kan, zou je de Raspberry Pi bekabeld kunnen aansluiten op je gewone netwerk en via WiFi op je gastennetwerk. Dan kan hij beide netwerken tegelijk bedienen.

Reageer