Mijn gasten-WiFi werkt niet, dit is al het geval sinds ik het modem begin 2023 ontvangen heb. Ik heb enkele maanden geleden LANG aan de telefoon gehangen met de Odido-klantenservice, zij hebben vele tests gedaan, we hebben samen meerdere zaken geprobeerd (waaronder een full reset) en het is zelfs nog geëscaleerd, en hoewel het opgelost leek te zijn, werkte het vlak daarna wederom niet. Ik zit dus al ruim anderhalf jaar zonder gasten-WiFi.
Setup:
- Zyxel DX5401-B1 met firmware V5.17(ABZC.0)T54C_b28.
- Modem zit rechtstreeks op het glasvezelpunt in mijn woning.
- Aan het modem is rechtsreeks een Raspberry Pi 3b gekoppeld met Pi-Hole als DNS-adblocker. In de modeminstellingen wordt verwezen naar het DSN van de Pi-Hole, waarin black- en whitelists bepalen welk soort verkeer plaats mag vinden. Dit werkt zowel via WiFi als bekabeld prima.
Echter doet de gasten-WiFi niets. Ik kan ermee verbinden, zie in het WiFi-icoon op welk apparaat ook (iPad, verschillende iPhones, Windows-laptop) maximaal signaal, maar er wordt geen bitje verstuurd of ontvangen. Als ik bv. een website wil openen in Safari, is het laadbalkje vanaf het begin voor +/- 10% gevuld en blijft helemaal stil staan.
Een deel van de apparaten zit rechtstreeks bekabeld op het modem, een ander deel via een kleine switch die weinig anders doet dan het mogelijk maken om meerdere apparaten op één LAN-poort aan te sluiten. Bekabeld werkt alles prima.
De normale WiFi werkt ook prima, op dezelfde apparaten. Eigenlijk nooit problemen mee. Ook niet i.c.m. de Pi-Hole.
In mijn oude situatie (Ziggo-modem dat in bridge aan een ASUS RT-AC68U hing, die op zijn beurt naar dezelfde Pi-Hole ging, werkte dit ook prima, ook i.c.m. een gastennetwerk.
Mijn vraag: hoe is dit op te lossen? Kan het aan het modem of de firmware liggen? Bellen met Odido heeft geen zin, zie s.v.p. het eerdere contact dat ongetwijfeld is gelogd waarin alle mogelijkheden al uitgebreid zijn doorgenomen.
Aanvullende vraag: firmwareupdates
Het lijkt erop dat dit modem al een jaar geen firmwareupdates heeft gehad. Kan dat kloppen? Het lijkt erop dat het niet meer wordt ondersteund en ik met een onveilig modem zit, dat lijkt mij natuurlijk niet de bedoeling. De agent adviseerde mij om een sterk wachtwoord te gebruiken. Naast dat ik al een belachelijk sterk wachtwoord gebruik, maakt dat natuurlijk niets uit als de firmware zelf kwetsbaar is.
Aanvullende vraag: bridge-mode
Tevens wil ik terug naar de bridge-mode, waarbij het Zyxel-modem van Odido slechts een doorgeefluik is, en mijn ASUS weer alles in huis regelt, inclusief connectie met de Pi-Hole. Ik heb hier toen ik het modem ontving meerdere avonden aan besteed maar dit niet voor elkaar gekregen, waar dat met het Ziggo-modem destijds peanuts was. Later nogmaals geprobeerd, maar het lukt niet, de verbinding komt gewoon niet tot stand. Helaas geen gedetailleerdere uitleg hier (heb momenteel niet de tijd om hier weer meerdere avonden aan te besteden), maar eigenlijk komt het neer op de laatste vraag:
is het mogelijk een ander type modem te krijgen waarmee hopelijk al deze problemen worden opgelost? Ik ben erg tevreden met Odido, maar dit begint langzaam maar zeker te frustreren.
Alvast bedankt voor de hulp!