Skip to main content
  • 473 Topics
  • 3,931 Reacties
473 Topics
Klik&Klaar simkaart niet meer gedetecteerd na aantal dagen
Na een aantal dagen uptime is er geen internet meer beschikbaar. WiFi/LAN werkt nog wel. In de admin console staat bij de simkaart status: “Geen” terwijl er nog steeds wel gewoon een simkaart inzit. Als ik dan het apparaat opnieuw start via de console (ik raak m dus niet aan). Dan werkt alles weer normaal en wordt de simkaart ook weer herkend. Ik heb de log files door AI gehaald en die komt met het volgende (zie verder). Mijn vragen: Wat kan ik zelf doen om het probleem te verhelpen? Wat is de meest waarschijnlijke oorzaak? Wat kan Odido doen om het probleem te verhelpen? Met de helpdesk kwam ik trouwens geen steek verder. Analysis System Hang: The [Hang_Detect] message at 04:49:27 is a critical indicator of system unresponsiveness. Possible causes include deadlocks, resource contention, hardware failures, or software bugs (e.g., memory corruption or infinite loops). UART DMA Issues: The skip free for NULL PTR issue and flush TX[306]: -110 messages at 04:49:50 point to a specific problem in the UART DMA driver, which handles serial communication (likely with the modem or other peripherals). The NULL pointer errors suggest a programming bug or race condition, while the timeout indicates a failure to complete a data transfer operation. Causal Relationship: Since the UART DMA errors occur 23 seconds after the hang detection, they could be a symptom of the system hang rather than the initial cause. However, if the UART DMA driver had issues prior to 04:49:27 (not visible in the provided logs), it could have caused the system to wait indefinitely for a response, leading to the hang. Likely Cause The most concrete evidence of an issue in the logs is the UART DMA driver errors at 04:49:50. These errors indicate a malfunction in serial communication, which could disrupt interactions with critical peripherals like the modem. While the hang detection at 04:49:27 suggests a broader system issue, the absence of earlier UART DMA errors in the provided logs limits definitive proof that it caused the hang. However, the UART DMA driver's problems are the most prominent anomaly: Nature of the Issue: The skip free for NULL PTR issue suggests a software bug where the driver attempts to free unallocated or already-freed memory, potentially leading to instability. The flush TX[306]: -110 timeout further implies a hardware or communication failure. Impact: If the UART DMA driver failed to handle serial data correctly, it could have stalled system processes waiting for peripheral responses, contributing to or resulting from the hang. Conclusion Based on the log analysis, the likely cause of the issue is a problem with the UART DMA driver, as evidenced by the NULL pointer errors and flush timeout. While the exact relationship between this driver issue and the earlier system hang is unclear from the provided data, the UART DMA driver's malfunction is the most actionable finding. The cause of the issue is a UART DMA driver issue.
Opzeggen Klik&Klaar is moeilijk
Op woensdag 12 februari heb ik mijn Klik&Klaar pakket ontvangen. Na enige problemen met de communicatie tussen smartphone en Box werkte alles prima.Mijn up- en downloadsnelheden voldoen goed.Ik ben van plan om na het aflopen van mijn huidige contract bij mijn service-provider (ook Odido) op 22 april 2025 een nieuw Klik&Klaar abonnement te laten starten. Nadat ik heb vastgesteld dat Klik&Klaar voor mij een goede oplossing is, heb ik maandag 24 februari telefonisch dit Klik&Klaar abonnement opgezegd. Van Odido kreeg ik na korte tijd de melding dat mijn Klik&Klaar nog niet geactiveerd is en daardoor nog niet opgezegd kon worden (mijn Klik&Klaar werkte prima). Dat was een bekend probleem bij Klik&Klaar abonnementen. Op 4 maart kreeg ik keurig onderstaande status-update per email ( Kenmerk: 1807/76338561) Er is nog geen oplossing Natuurlijk zijn we je niet vergeten. Maar op dit moment hebben we nog geen oplossing. Sorry! We zijn er nog druk mee bezig. Zodra we meer informatie voor je hebben, sturen we je weer een berichtje. Mijn Klik&Klaar box staat sinds 24 in de originele doos ingepakt om terug te sturen naar Odido. Helaas kan Odido mij geen retour-label sturen omdat zij eerst het probleem rondom het activeren moeten oplossen. Mijn voorstel is:Ik stuur de Klik&Klaar-box niet terug maar bewaar hem netjes in de doos tot 22 april. Dan start mijn Klik&Klaar abonnement en sluit ik hem weer aan.
AVM Fritz!Box 6860 5G en Klik en Klaar en Mobiel
Mijn Fritbox 6860 5G (hierna te noemen 6860) heb ik getest op zowel Odido Mobiel als Odido Klik en Klaar. Hierbij deel ik mijn bevindingen. De aanleiding voor deze stap was dat ik hier in het buitengebied als het om vast internet gaat alleen maar gebruik kan maken van diensten die voor mij te traag en onbetrouwbaar zijn gebleken. Ik gebruikte daarvoor Fritzboxen ondermeer de 7590 en zijn voorgangers. Als test maakte ik een tussenstap met de 6850 LTE en Odido Mobiel. Met het aangeven van T Mobile als provider in de Fritzbox en een configuratie backup vanuit de 7590 werkte dit alles binnen 1 uurtje en waren al mijn instellingen keurig overgezet! Veel sneller dan vast maar nog wel beperkt tot circa 30Mbps. Vervolgens heb ik opnieuw als test daarnaast de Klik en Klaar dienst met de standaard Zyxel NR5307 in gebruik genomen. .Ook dit werkt prima en is natuurlijk veel sneller. Met de komst van de nieuwe 6860 hoopte ik alles eindelijk perfect te kunnen gaan inrichten. Ik heb de Klik en Klaar chip in de 6860 geplaatst. Met de instelling T Mobile bleek geen netwerk te kunnen worden gevonden en er was ook geen instelling voor Klik en Klaar. Odido klantenservice gaf aan dat het modem niet zou gaan werken. Gelukkig hadden ze het mis. Op de 6860 moet voor de klik en klaar dienst ‘andere provider’ worden aangeklikt en moet “fwainternet” als APN worden ingesteld. Nadat ik het configuratiebestand vanuit de andere Fritzbox geladen heb werkte alles ook hier binnen een uurtje naar behoren. Snelheid ca. 500Mbps. Kortom de Fritzbox 6860 5G werkt prima met klik en Klaar.. Ik heb vervolgens de chip van Odido mobiel in de 6860 geplaatst. Nadat als provider T mobile is aangegeven en de configuratie bestanden weer zijn geladen draaide het hele netwerk binnen een uurtje naar volle tevredenheid. Ook hier circa 500Mbps. Omdat ik graag uit en in wil bellen met mijn DECT telefoons via de 6860 via het Odido mobiele nummer geef ik de voorkeur aan Odido mobiel boven Klik en Klaar. De Klik en Klaar dienst met de NR5307 heb ik daarnaast aangehouden voor TV kijken met NLZiet en server backups. Technisch kan dit ook via de 6860 / Odido mobiel maar ik breng zo het grootste dataverbruik naar Klik en Klaar. Ter informatie mijn netwerk met de 6860 is behoorlijk complex en uitgebreid. Diverse Windows PC’s, iMac, iPhones, iPad’s, Apple TV. Synology Servers, draadloze printers, Home Assistant Home Automation voor radiatorkranen, CV ketel, heel veel lampen, dimmers, temperatuur, vochtigheid beweging-, licht- en CO2 sensors, schakelaars, Enphase met zonnepanelen, P1 gas en electra meter en meer. Voor de 6860 telefonie met DECT gebruik ik 5 DECT telefoons, het Odido mobiele nummer om ingebeld te worden en uit te bellen en maak ik gebruik van VOIP ‘vaste nummers’ bij CheapConnect. Voor zowel Klik en klaar geldt dat het IP nummer dagelijks wijzigt. Dat is niet erg, Om toch van buiten naar binnen te komen moet voor zowel Klik en klaar als mobiel dan natuurlijk wel gebruik worden gemaakt van een Dynamic DNS dienst (DDNS).
Directe verbinding tussen K&K aansluiting soms niet mogelijk (peer-to-peer)
Om in contact te komen met IT specialisten van Odido ben ik door de klantenservice verwezen naar dit forum. Daarom hieronder mijn vraag voor deze specialisten. Op dit forum is het e.e.a. te vinden over portforwards die niet werken bij K&K, echter is mijn ervaring dat portforwarding an sich prima werkt, en dat het werkelijke probleem veel groter is dan dat. Namelijk, dat h et routeren van internetverkeer tussen mobiele Odido verbindingen helemaal niet mogelijk is, iets wat bevestigd lijkt te zijn in verschillende posts van Odido medewerkers. Wat echter zo vreemd is, is dat dit voor K&K slechts een deel van de tijd zo is. Hoe kan dit? De situatie Ik heb een Klik & Klaar abonnement bij jullie en een familielid van mij ook. Meestal is het gewoon mogelijk om een peer-to-peerverbinding tot stand te brengen tussen deze twee aansluitingen. Echter, eens in de paar dagen gaat er iets mis na de dagelijkse (24-uurs) IP-wissel, waardoor er geen verbinding meer mogelijk is tussen de aansluitingen. Van vorige week zaterdag (12 april), en gister en vandaag (18 en 19 april) heb ik daarom wat gegevens (IP's/tijdstippen) verzameld. Een voorbeeld 4:00 is het tijdstip waarop ik dagelijks mijn modem reboot om op dat vaste tijdstip een nieuw IP te verkrijgen. Vanaf dat moment (op 12-4) was er geen onderlinge verbinding meer mogelijk. Om ~13:00 heb ik het modem van het familielid herstart, die ontving een nieuw IP en de onderlinge verbinding was direct weer mogelijk. Ik heb vanaf beide zijden getest door elkaars IP adressen te pingen maar die reageerden niet op elkaar tussen 4:00 en 13:00. Pingen vanaf een IP adres buiten jullie netwerk (bijv. mijn KPN mobiele aansluiting) werkt wel. Wat gaat hier mis, kunnen jullie dit oplossen? Hoe kan jullie netwerk zo wispelturig/onbetrouwbaar zijn dat de routering het ene moment wel werkt en na een IP wissel niet meer? De gegevens Datum IP locatie 1 (van mij ) IP locatie 2 ( familielid ) Gebeurtenis Verbinding 12-4 3:30 ?? 178.231.28.XXX Nieuw IP loc 2 ja 12-4 4:00 178.230.185.XXX 178.231.28.XXX Nieuw IP loc 1 nee 12-4 13:00 178.230.185.XXX 178.231.75.XXX Nieuw IP loc 2 ja 18-4 3:30 ?? 178.230.180.XXX Nieuw IP loc 2 nee 18-4 4:00 91.141.238.XXX 178.230.180.XXX Nieuw IP loc 1 nee 19-4 3:30 91.141.238.XXX 91.141.239.XXX Nieuw IP loc 2 ja 19-4 4:00 91.141.134.XX 91.141.239.XXX Nieuw IP loc 1 nee 19-4 13:45 91.141.134.XX 178.231.4.XXX Nieuw IP loc 2 ja 19-4 13:50 91.141.134.XX 178.231.7.XXX Nieuw IP loc 2 ja 19-4 13:55 91.141.134.XX 178.231.102.XX Nieuw IP loc 2 ja 19-4 13:57 91.141.134.XX 91.141.151.XXX Nieuw IP loc 2 ja 19-4 14:00 91.141.134.XX 91.141.181.XXX Nieuw IP loc 2 ja 19-4 14:03 91.141.134.XX 178.230.236.XXX Nieuw IP loc 2 ja 19-4 14:05 178.228.9.XXX 178.230.236.XXX Nieuw IP loc 1 ja Volledige IP adressen zijn eventueel beschikbaar voor Odido medewerkers. Wat je mooi kunt zien is dat de verbinding afgelopen nacht (19-4) na de IP wissel op locatie 2 een half uur gewerkt heeft tot locatie 1 weer een nieuw kreeg en de verbinding weer verbrak .

Laatst verdiende badges

  • TV expert
    Fred_Mheeft de TV expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    walter.v.lheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
  • Internet + TV expert.
    Seccieheeft de Internet + TV expert. badge verdiend
  • Bestelling tot installatie expert
    Strikerheeft de Bestelling tot installatie expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    Tommie van Odidoheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen