Skip to main content
  • 8,997 Topics
  • 72,683 Reacties
8997 Topics
Geen internet sind bezoek Guidion
Beste Odido, Graag stel ik mij eerst in het kort voor: ik ben een netwerk engineer en bekend met de infrastructuur van zowel KPN als Odido. Ik gebruik eigen apparatuur (vanwege zowel werk als hobby) en begrijp dat dit beperkingen kan hebben in jullie ondersteuning. Indien nodig sluit ik met alle bereidheid jullie apparatuur aan, zodat jullie volgens protocol kunnen werken. Maar wat stellen jullie mij teleur... Sinds afgelopen donderdag zit ik volledig zonder internet, als gevolg van een storing in Dordrecht (defecte hardware binnen jullie domein, reeds bekend bij jullie). Meerdere keren heb ik duidelijk gecommuniceerd dat het probleem zich niet in-home bevindt. Afgelopen donderdag hebben jullie in samenwerking met Guidion een portmove uitgevoerd — de volgende stap in jullie protocol. Sindsdien is mijn verbinding volledig weggevallen. Volgens de monteur: “Portmove gedaan in de POP, patchkabel vervangen, maar modem komt niet meer online. THD gebeld en teruggezet op de oude port, maar klant niet meer thuis om te controleren. Doorzetten naar backoffice.” Deze weergave klopt niet met de werkelijke situatie. Inmiddels is er een vijfde ticket dat wordt aangemaakt, omdat eerdere tickets voortijdig door monteurs zijn gesloten zonder oplossing. Laatste status van de monteur van zojuist: “Geen juiste fixcode voor afmelden, zie omschrijving bon. Op locatie heb ik licht maar geen data. THD gebeld die ziet wel licht als ik de MC uitzet, en ziet deze MC offline gaan. Kruising is uitgesloten. Ander modem geprobeerd, maar nog steeds geen data. Graag poortconfig nakijken.” Verzoek: Graag ontvang ik zo spoedig mogelijk een oplossing om mijn internetverbinding te herstellen. Gezien de impact en de duur van de storing verzoek ik om: Directe opvolging door de backoffice/technische dienst. Controle en correctie van de portconfig, conform de bevindingen van de monteur. Heldere communicatie over de uitgevoerde stappen en planning. Alvast bedankt voor de medewerking. Ik hoop spoedige een reactie te zien. Met vriendelijke groet,Robin
Help - WIFI sneller dan bedraad netwerk??
Beste mensen, ik zit met het volgende probleem: Vorige maand (13/07/2025) heb ik een 1GB down en upload aangevraagd bij Odido. De verbinding hebben de aannemers netjes afgewerkt in de meterkast. ODF naar (XGS-PON) middels een APC- groene kabel naar een Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 → (UTP-kabel) -> Zyxel Router T56. Het probleem is als volgt: Via de bekabeling kom ik niet verder dan +- 600Mbps. Dit heb ik met verschillende laptops getest. Daarnaast heb ik de laptop ook rechtstreeks op de ONT aangesloten (VLAN 300) in adapter instellingen. Helaas snelheid nog steeds rond de +- 600Mbps zelfde resultaat. Via de WIFI haal ik wel de 1Gbps. Alle monteurs die tot nu toe geweest zijn hebben ook met hun eigen apparatuur (bekabeld en via de WIFI getest. Monteur 1:(05/08/2025) Deze monteur heeft een modem swap, ONT, UPT-kabel vervangen en glasvezel doorgemeten. Toen op -7dBm en nogmaals getest. Helaas geen verbetering. De backoffice wist het ook niet en er zou een nieuwe afspraak volgen. Monteur 2:(07/08/2025) Wilde ook alles vervangen, maar kwam erachter dat monteur 1 dit ook allemaal uitgevoerd had. Dus hij heeft alleen een speedtest gedaan en uitkomst was van ± 600Mbps naar ± 700Mbps gegaan, dus ook niet voldoende. De volgende dag moest ik even testen of het beter is geworden. Toen haalde ik niet hoger dan ± 250Mbps (bekabeld direct op de router) en heb ik maar weer gebeld naar de servicedesk. Monteur 3:(12/08/2025) Zelfde persoon als bij het eerste bezoek. Hij heeft mijn apparatuur uit de meterkast gehaald en direct in de wijkkast aangesloten. Hieronder zijn bevindingen: Met klant apparatuur naar pop geweest en meterkast daar bekabeld 764/555 Mbps. In pop Patchkabel vervangen en gereinigd.Terug op klantlocatie meet ik nu: Draadloos 1123/1002 MbpsBekabeld: 772/519 Mbps Odido BO dacht dat probleem was opgelost, graag naar kijken Incident helpdesk Odido:(14/08/2025) Belde mij 14/08/2025 met de vraag of ik 1 speedtest kon doen. Helaas kwam het toen niet verder dan de 500 Mbps. Hierop zij de persoon aan de lijn dat ze monteur 4 zou sturen. Monteur 4: (15/08/2025) Deze persoon kwam binnen en zij u heeft geen verbinding toch? Toen zei ik: Ik heb wel verbinding maar ik haal de snelheid niet. Ooo...... ik heb een melding gekregen dat uw verbinding eruit lag. Wat ik heel raar vond omdat ik de 14e dus nog een speedtest moest doen en heb aangegeven dat ik rond de 500 Mbps zat. De monteur had alleen een glasmeter en een nieuw glaspatchkabel bij. Hij heeft een nieuwe meting gedaan en dat werd goed bevonden. Demping glas -12,17dBm Wat nu? Inmiddels ben ik tachtigduizend telefoontjes met de Odido helpdesk (altijd vriendelijk alleen sommige helpdesk mensen snappen het niet echt, die vragen telkens de standaard vragen uit, heeft u de modem al herstart etc...) en vier Odido’s/Gideon monteurs verder en niemand heeft de oplossing. Iedereen zegt ook, meestal verwacht ik het andersom, dus dat de WIFI slomer is dan bedraad. Een collega van mij dacht dat het nog wellicht aan de MTU size kon liggen. Dit lijkt niet het geval. Pakketjes hebben een grootte van 1472 bytes, dus prima. Aan de demping kan het ook niet liggen omdat het nu in tegenstelling bij het eerste bezoek van monteur 1 -7dBm was en nu -12,17dBm is geworden. De WIFI is de snelheid wel de 1Gbps, dus op een of andere manier komt het wel door. Zoals eerder beschreven is de ONT, patchkabels zowel glas als UTP en de modem vervangen. Hebben jullie misschien nog een idee waar het aan kan liggen of hebben jullie nog een advies wat ik nog kan proberen?
Zyxel EX5601-T1 DDNS met DuckDNS (OPLOSSING!)
Na zo'n beetje ieder topic hierover doorgelezen te hebben, chatgpt 5x uitgespeeld te hebben en tenslotte zelf 1.000.000 mogelijkheden geprobeerd te hebben, heb ik uitgevogeld hoe je DuckDNS kunt gebruiken met de Zyxel EX5601-T1. Ik heb er bizar veel tijd in zitten maar het is gelukt! Ik hoor het graag als het jou geholpen heeft! Stel je wilt mijnodido.duckdns.org als domein naar jouw IP address laten verwijzen. In je Zyxel EX5601-T1 → Network Settings → DNS → DDNS kies je dan voor de volgende instellingen: Dynamic DNS: EnableService Provider: DNS User DefinedConnection type: HTTPURL Updater: www.duckdns.org/update?domains=mijnodido&token=VUL_HIER_JE_DUCKDNS_TOKEN_INHost Name: XUsername: XPassword: X De truck zit hem in de volgende zaken:1) URL updater ZONDER http:// of https://, dan veranderd de User Authentication Rersult naasr Accepted ipv Not Accepted.2) Geen IP parameter in de URL updater. Als je geen ip parameter mee stuurt dan haalt DuckDNS deze zelf uit de verbinding3) Current Dynamic IP blijft altijd op 0.0.0.0 staan. Dit werkt gewoon niet! Refresh het DuckDNS dashboard om te zien of het effect gehad heeft.4) Host name, Username & Password maakt niet uit wat je invult, maar je moet wat invullen. Als je wilt testen, kun je &ip=1.1.1.1 toevoegen achter de URL Updater, dan zie je in het DuckDNS dashboard dat het veranderd (na refresh)

Laatst verdiende badges

  • TV expert
    Duncan Elfrinkheeft de TV expert badge verdiend
  • TV expert
    rvk01heeft de TV expert badge verdiend
  • TV expert
    Albert55heeft de TV expert badge verdiend
  • TV expert
    Fred_Mheeft de TV expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    walter.v.lheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen