Skip to main content
  • 8,956 Topics
  • 72,433 Reacties
8956 Topics
Help - WIFI sneller dan bedraad netwerk??
Beste mensen, ik zit met het volgende probleem: Vorige maand (13/07/2025) heb ik een 1GB down en upload aangevraagd bij Odido. De verbinding hebben de aannemers netjes afgewerkt in de meterkast. ODF naar (XGS-PON) middels een APC- groene kabel naar een Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 → (UTP-kabel) -> Zyxel Router T56. Het probleem is als volgt: Via de bekabeling kom ik niet verder dan +- 600Mbps. Dit heb ik met verschillende laptops getest. Daarnaast heb ik de laptop ook rechtstreeks op de ONT aangesloten (VLAN 300) in adapter instellingen. Helaas snelheid nog steeds rond de +- 600Mbps zelfde resultaat. Via de WIFI haal ik wel de 1Gbps. Alle monteurs die tot nu toe geweest zijn hebben ook met hun eigen apparatuur (bekabeld en via de WIFI getest. Monteur 1:(05/08/2025) Deze monteur heeft een modem swap, ONT, UPT-kabel vervangen en glasvezel doorgemeten. Toen op -7dBm en nogmaals getest. Helaas geen verbetering. De backoffice wist het ook niet en er zou een nieuwe afspraak volgen. Monteur 2:(07/08/2025) Wilde ook alles vervangen, maar kwam erachter dat monteur 1 dit ook allemaal uitgevoerd had. Dus hij heeft alleen een speedtest gedaan en uitkomst was van ± 600Mbps naar ± 700Mbps gegaan, dus ook niet voldoende. De volgende dag moest ik even testen of het beter is geworden. Toen haalde ik niet hoger dan ± 250Mbps (bekabeld direct op de router) en heb ik maar weer gebeld naar de servicedesk. Monteur 3:(12/08/2025) Zelfde persoon als bij het eerste bezoek. Hij heeft mijn apparatuur uit de meterkast gehaald en direct in de wijkkast aangesloten. Hieronder zijn bevindingen: Met klant apparatuur naar pop geweest en meterkast daar bekabeld 764/555 Mbps. In pop Patchkabel vervangen en gereinigd.Terug op klantlocatie meet ik nu: Draadloos 1123/1002 MbpsBekabeld: 772/519 Mbps Odido BO dacht dat probleem was opgelost, graag naar kijken Incident helpdesk Odido:(14/08/2025) Belde mij 14/08/2025 met de vraag of ik 1 speedtest kon doen. Helaas kwam het toen niet verder dan de 500 Mbps. Hierop zij de persoon aan de lijn dat ze monteur 4 zou sturen. Monteur 4: (15/08/2025) Deze persoon kwam binnen en zij u heeft geen verbinding toch? Toen zei ik: Ik heb wel verbinding maar ik haal de snelheid niet. Ooo...... ik heb een melding gekregen dat uw verbinding eruit lag. Wat ik heel raar vond omdat ik de 14e dus nog een speedtest moest doen en heb aangegeven dat ik rond de 500 Mbps zat. De monteur had alleen een glasmeter en een nieuw glaspatchkabel bij. Hij heeft een nieuwe meting gedaan en dat werd goed bevonden. Demping glas -12,17dBm Wat nu? Inmiddels ben ik tachtigduizend telefoontjes met de Odido helpdesk (altijd vriendelijk alleen sommige helpdesk mensen snappen het niet echt, die vragen telkens de standaard vragen uit, heeft u de modem al herstart etc...) en vier Odido’s/Gideon monteurs verder en niemand heeft de oplossing. Iedereen zegt ook, meestal verwacht ik het andersom, dus dat de WIFI slomer is dan bedraad. Een collega van mij dacht dat het nog wellicht aan de MTU size kon liggen. Dit lijkt niet het geval. Pakketjes hebben een grootte van 1472 bytes, dus prima. Aan de demping kan het ook niet liggen omdat het nu in tegenstelling bij het eerste bezoek van monteur 1 -7dBm was en nu -12,17dBm is geworden. De WIFI is de snelheid wel de 1Gbps, dus op een of andere manier komt het wel door. Zoals eerder beschreven is de ONT, patchkabels zowel glas als UTP en de modem vervangen. Hebben jullie misschien nog een idee waar het aan kan liggen of hebben jullie nog een advies wat ik nog kan proberen?
Zyxel EX5601-T1 DDNS met DuckDNS (OPLOSSING!)
Na zo'n beetje ieder topic hierover doorgelezen te hebben, chatgpt 5x uitgespeeld te hebben en tenslotte zelf 1.000.000 mogelijkheden geprobeerd te hebben, heb ik uitgevogeld hoe je DuckDNS kunt gebruiken met de Zyxel EX5601-T1. Ik heb er bizar veel tijd in zitten maar het is gelukt! Ik hoor het graag als het jou geholpen heeft! Stel je wilt mijnodido.duckdns.org als domein naar jouw IP address laten verwijzen. In je Zyxel EX5601-T1 → Network Settings → DNS → DDNS kies je dan voor de volgende instellingen: Dynamic DNS: EnableService Provider: DNS User DefinedConnection type: HTTPURL Updater: www.duckdns.org/update?domains=mijnodido&token=VUL_HIER_JE_DUCKDNS_TOKEN_INHost Name: XUsername: XPassword: X De truck zit hem in de volgende zaken:1) URL updater ZONDER http:// of https://, dan veranderd de User Authentication Rersult naasr Accepted ipv Not Accepted.2) Geen IP parameter in de URL updater. Als je geen ip parameter mee stuurt dan haalt DuckDNS deze zelf uit de verbinding3) Current Dynamic IP blijft altijd op 0.0.0.0 staan. Dit werkt gewoon niet! Refresh het DuckDNS dashboard om te zien of het effect gehad heeft.4) Host name, Username & Password maakt niet uit wat je invult, maar je moet wat invullen. Als je wilt testen, kun je &ip=1.1.1.1 toevoegen achter de URL Updater, dan zie je in het DuckDNS dashboard dat het veranderd (na refresh)
Ontwikkelings-/Uitrolplan voor IPv6
Hallo, ik schrijf dit om te vragen of er een tijdlijn is voor ondersteuning van IPv6? Vanaf 1 februari 2024 verhoogt AWS de kosten voor openbare IPv4-adressen om de overstap naar IPv6 aan te moedigen. Dit betekent dat veel diensten op AWS binnenkort alleen IPv6 zullen zijn, wat een significant probleem zal zijn als Odido geen ondersteuning biedt voor IPv6. We zouden in wezen betalen voor een internetdienst die ons geen toegang geeft tot het volledige internet. Deze situatie lijkt ook juridische aspecten aan te raken met betrekking tot wat internettoegang zou moeten inhouden, volgens VERORDENING (EU) 2015/2120. Het definieert 'internettoegangsdienst' als het bieden van toegang tot het internet en connectiviteit met vrijwel alle eindpunten, zonder beperkingen op basis van netwerktechnologie: internet access service – a publicly available electronic communications service that provides access to the internet, and thereby connectivity to virtually all end points of the internet, irrespective of the network technology and terminal equipment used Ik ben me ervan bewust dat er discussies zijn geweest over IPv6-ondersteuning bij Odido, maar IPv6-ondersteuning behandelen als een optionele upgrade mist het doel. Het internet evolueert, en volledige toegang omvat nu inherent IPv6-connectiviteit. Kunnen we een officiële update krijgen over plannen om de IPv6-ondersteuning in onze diensten te verbeteren? Volledige internettoegang garanderen zoals technisch en juridisch gedefinieerd is cruciaal, en het zou geweldig zijn om te weten dat Odido actief werkt aan het oplossen van deze mogelijke lacune in de dienstverlening.
Geen internet, afspraak gideon maken duurt al dagen.
Ik zit sinds dinsdag 5 augustus zonder internet. Ik heb op woensdag gebeld met de klantenservice en werkt door een vriendelijke medewerker te woord gestaan. Hebben alles doorgenomen en hij heeft tests uitgevoerd vanaf zijn kant. Beide kwamen we erop uit dat de storing hoogstwaarschijnlijk in het glasvezelkastje uitgang naar de modem zit of de ingang van het modem. De kabel had ik ook al verwisseld. Hoogst waarschijnlijk het Huawaii kastje Hij gaf als oplossing om eventueel beide op te sturen zodat het snel te wisselen was of via een monteur. Gideon was blijkbaar op donderdagochtend al beschikbaar dus kozen we daarvoor. Maar donderdagochtend kreeg ik een SMS van Gideon dat de monteur was uitgevallen. En ik maar een nieuwe afspraak moest maken. Dat wordt dan gelijk 2 / 3 weken later. Toen heb ik gebeld en gezegd dat ik het wel een beetje overdreven vind om dan 3 weken zonder internet te zitten omdat er geen monteur is en stuur dan gewoon een modem en glasvezelkastje op dan vervang ik het zelf wel eventueel. Maar deze medewerker zei dat dat absoluut niet kon en ze zouden Gideon vragen of het sneller kon. Gideon zou me in de planning zetten voor een snellere afspraak en me mailen of bellen wanneer er een monteur beschikbaar is. Ik heb nog twee keer gebeld maar krijg elke keer hetzelfde. Deze keer waren de medewerkers niet zo behulpzaam en iets opsturen was niet mogelijk en ik moest Gideon bellen.. maar ik heb storing bij Odido en daar ben ik klant. Gideon is eigelijk jullie pakkie aan die werkt voor jullie. maar als je die belt zeggen ze we zijn ermee bezig en komen zo snel mogelijk bij je terug. Inmiddels weet ik dus nog niets en odido blijft verwijzen naar Gideon maar Gideon heeft dus geen monteurs.. Ik heb ook uitgelegd dat ik een bedrijf heb en administratie en alles ligt nu ook stil. Niet direct een groot probleem maar het is wel vervelend. Gebeurt dit altijd zo dat het zolang duurt? Met KPN ging dit veel vlotter en nooit zulke lange wachttijden of onduidelijkheid gehad. Maar is het mogelijk dat jullie een glasvezelkastje en evt modem opsturen? Dan wissel ik die zelf even om en stuur ik de rest terug als het dan nog niet werkt kan er altijd een monteur komen. Ik hoor graag van jullie terug.

Laatst verdiende badges

• TV expert
    rvk01heeft de TV expert badge verdiend
  • TV expert
    Albert55heeft de TV expert badge verdiend
  • TV expert
    Fred_Mheeft de TV expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    walter.v.lheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
  • Internet + TV expert.
    Seccieheeft de Internet + TV expert. badge verdiend
Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen