Help - WIFI sneller dan bedraad netwerk??
Beste mensen, ik zit met het volgende probleem: Vorige maand (13/07/2025) heb ik een 1GB down en upload aangevraagd bij Odido. De verbinding hebben de aannemers netjes afgewerkt in de meterkast. ODF naar (XGS-PON) middels een APC- groene kabel naar een Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 → (UTP-kabel) -> Zyxel Router T56. Het probleem is als volgt: Via de bekabeling kom ik niet verder dan +- 600Mbps. Dit heb ik met verschillende laptops getest. Daarnaast heb ik de laptop ook rechtstreeks op de ONT aangesloten (VLAN 300) in adapter instellingen. Helaas snelheid nog steeds rond de +- 600Mbps zelfde resultaat. Via de WIFI haal ik wel de 1Gbps. Alle monteurs die tot nu toe geweest zijn hebben ook met hun eigen apparatuur (bekabeld en via de WIFI getest. Monteur 1:(05/08/2025) Deze monteur heeft een modem swap, ONT, UPT-kabel vervangen en glasvezel doorgemeten. Toen op -7dBm en nogmaals getest. Helaas geen verbetering. De backoffice wist het ook niet en er zou een nieuwe afspraak volgen. Monteur 2:(07/08/2025) Wilde ook alles vervangen, maar kwam erachter dat monteur 1 dit ook allemaal uitgevoerd had. Dus hij heeft alleen een speedtest gedaan en uitkomst was van ± 600Mbps naar ± 700Mbps gegaan, dus ook niet voldoende. De volgende dag moest ik even testen of het beter is geworden. Toen haalde ik niet hoger dan ± 250Mbps (bekabeld direct op de router) en heb ik maar weer gebeld naar de servicedesk. Monteur 3:(12/08/2025) Zelfde persoon als bij het eerste bezoek. Hij heeft mijn apparatuur uit de meterkast gehaald en direct in de wijkkast aangesloten. Hieronder zijn bevindingen: Met klant apparatuur naar pop geweest en meterkast daar bekabeld 764/555 Mbps. In pop Patchkabel vervangen en gereinigd.Terug op klantlocatie meet ik nu: Draadloos 1123/1002 MbpsBekabeld: 772/519 Mbps Odido BO dacht dat probleem was opgelost, graag naar kijken Incident helpdesk Odido:(14/08/2025) Belde mij 14/08/2025 met de vraag of ik 1 speedtest kon doen. Helaas kwam het toen niet verder dan de 500 Mbps. Hierop zij de persoon aan de lijn dat ze monteur 4 zou sturen. Monteur 4: (15/08/2025) Deze persoon kwam binnen en zij u heeft geen verbinding toch? Toen zei ik: Ik heb wel verbinding maar ik haal de snelheid niet. Ooo...... ik heb een melding gekregen dat uw verbinding eruit lag. Wat ik heel raar vond omdat ik de 14e dus nog een speedtest moest doen en heb aangegeven dat ik rond de 500 Mbps zat. De monteur had alleen een glasmeter en een nieuw glaspatchkabel bij. Hij heeft een nieuwe meting gedaan en dat werd goed bevonden. Demping glas -12,17dBm Wat nu? Inmiddels ben ik tachtigduizend telefoontjes met de Odido helpdesk (altijd vriendelijk alleen sommige helpdesk mensen snappen het niet echt, die vragen telkens de standaard vragen uit, heeft u de modem al herstart etc...) en vier Odido’s/Gideon monteurs verder en niemand heeft de oplossing. Iedereen zegt ook, meestal verwacht ik het andersom, dus dat de WIFI slomer is dan bedraad. Een collega van mij dacht dat het nog wellicht aan de MTU size kon liggen. Dit lijkt niet het geval. Pakketjes hebben een grootte van 1472 bytes, dus prima. Aan de demping kan het ook niet liggen omdat het nu in tegenstelling bij het eerste bezoek van monteur 1 -7dBm was en nu -12,17dBm is geworden. De WIFI is de snelheid wel de 1Gbps, dus op een of andere manier komt het wel door. Zoals eerder beschreven is de ONT, patchkabels zowel glas als UTP en de modem vervangen. Hebben jullie misschien nog een idee waar het aan kan liggen of hebben jullie nog een advies wat ik nog kan proberen?