Skip to main content
  • 8,926 Topics
  • 72,229 Reacties
8926 Topics
UDM Pro installatie
Hi there! Na aanleiding van een aantal privéberichten en mijn eigen vraag van een aantal maanden geleden (zie dit topic) heb ik besloten om een conversatie te starten over het instellen van je Unifi-apparatuur icm. het T-Mobile netwerk. Mijn situatie Ik heb een T-Mobile glasvezel abonnement met 1Gbps up/down. Daarnaast neem ik TV van T-Mobile af. Voorheen gebruikte ik een Fritzbox 7581 icm een 7590. Ik had echter regelmatig wifi-problemen en heb daarom besloten om over te stappen op Unifi-apparatuur, sindsdien heb ik geen problemen meer. Mijn apparatuur UDM Pro. US-8-60W-EU. Ik heb hier gekozen voor een PoE switch, dat maakt het makkelijker met de nieuwe Unifi-6 apparatuur die niet standaard worden geleverd met een PoE-adapter. USW-FlexMini. Kleine switch met PoE-ondersteuning voor de werkkamer op zolder. 3x de nieuwe Unifi 6 Lite access points. Stappenplan Dit stappenplan is gericht op het instellen van een UDM (Pro) icm TV. Voor overige combinaties of andere apparatuur, check de FAQ onderin! Laten we starten met een eerste adviespunt. Laat je huidige set-up staan zoals het is (dan ligt het internet er ook niet meteen uit, scheelt weer.). Persoonlijk liep ik namelijk tegen problemen aan doordat ik mijn UDM-Pro direct aansloot op het netwerk en meteen begon met instellen. Je wilt namelijk je switch aansluiten op een router die reeds functioneert. Op je switch sluit je vervolgens je UDM-Pro aan. Zo kun je beginnen met instellen zonder dat je internet tijdens het instellen wegvalt. Stap 1. Sluit je switch aan op de reeds functionerende router. De UTP-kabel loopt van een willekeurige internet-poort op je router naar poort 1 op je switch. Deze poort zal straks op de mediaconverter worden aangesloten. Stap 2. Sluit je UDM (Pro) aan op de switch. De UTP-kabel loopt van poort 2 op de switch naar de WAN-poort op de UDM. Stap 3. De eerste twee stappen dienen om het netwerk door te leiden naar de UDM (Pro). Ondanks dat het misschien raar klinkt, moet je nu de switch aansluiten op de UDM (Pro). De UTP-kabel loopt van poort 1 op de UDM (Pro) naar poort 3 op de switch. Stap 4. Nu gaan we de zojuist aangesloten apparatuur instellen. In het geval van een UDM (Pro) is een Ubiquiti account vereist om het apparaat op te zetten. Remote access (toegang vanaf een afstand) kan later worden uitgeschakeld, als je dat wil. Je kunt nu, mits je dat nog niet gedaan had, je switch en UDM van stroom voorzien. Geef beide apparaten even de tijd om op te starten. Om het jezelf makkelijker te maken kun je een laptop aansluiten op een van de overige poorten van je UDM of switch. Via setup.ui.com kun je dan je UDM voor het eerst instellen (ik ga niet door het hele initiële proces heen, maar skip naar het moment dat je toegang hebt tot de instellingen van je Unifi-netwerk. Mocht je hier niet uitkomen, laat ff weten in de comments). De instellingen die ik nu deel zijn vanaf mijn computer overgenomen, maar zijn als het goed is ook via de telefoon te volgen (als je je UDM via je telefoon opzet). Het kan dan wel zijn dat instellingen zich op een andere plek bevinden. Ga naar je Unifi-netwerk instellingen. Kies voor ‘Networks’. Maak een nieuw netwerk aan. Met als doel ‘VLAN Only’. Noem het netwerk ‘Internet’ en zet 300 als VLAN ID. Alle overige instellingen kun je op de default waardes laten staan. Maak nog een nieuw netwerk aan. Met als doel ‘VLAN Only’. Noem het netwerk ‘IPTV’ en zet 640 als VLAN ID. Alle overige instellingen kun je op de default waardes laten staan. Maak nog een nieuw netwerk aan. Met als doel ‘VLAN Only’. Noem het netwerk ‘Management’ en zet 100 als VLAN ID. Alle overige instellingen kun je op de default waardes laten staan. Als je je Unifi-netwerk voor het eerst opzet, is de kans groot dat je nu enkel de drie zojuist aangemaakte netwerken ziet. Wanneer dat het geval is, maak dan nog twee nieuwe netwerken aan. Let goed op! Je gebruikt hier dus VLAN 300. Nu moeten we een aantal profielen aanmaken die we later toe kunnen passen op onze poorten. Dit zijn er een aantal, dus die zijn te vinden via deze link. Ik wil niet het forum overbelasten met al mijn screenshots haha. Het is belangrijk dat je deze profielen goed overneemt en naloopt. Het aanmaken van profielen vind je in Settings → Profiles → Switch Ports. Stap 5. Nu moeten we de zojuist aangemaakte profielen toepassen op de switch. Ga de instellingen uit en kies voor ‘Devices’. Als het goed is, zie je hier je UDM en je switch staan. Als je op de switch klikt, krijg je rechts zijn eigenschappen te zien. Bovenin zie je het aantal poorten van jouw switch. Wanneer je hier op klikt, dan kun je of de poort direct bewerken of je komt bij een lijstje met je poorten terecht, als je daar met je muis overheen beweegt zie je een potloodje om een poort te bewerken. Zet het volgende profiel op de aangegeven poort: Poort 1 → Fiber Trunk Poort 2 → WAN Trunk Poort 3 → LAN De overige poorten kun je op All laten staan. Zet de poort waar je de TV op wilt aansluiten op IPTV (640). Stap 6. Als het goed is, zou nou alles moeten werken. Mocht dat niet het geval zijn, laat het ff weten in de comments. Het kan zijn dat ik iets verkeerd heb verteld (is al weer bijna 2 maanden geleden dat ik door deze struggle heen moest met 0 netwerkervaring haha) Mocht je na aanleiding van deze conversatie nog opmerkingen en/of vragen hebben, post ze dan hieronder. Een aantal vragen worden (hopelijk) beantwoord in onderstaande FAQ. Frequently Asked Questions (FAQ): Ik heb geen TV van T-Mobile, maar neem wel internet af. Hoe werkt de installatie voor mij? Wanneer je geen TV hebt van T-Mobile is de installatie eenvoudiger. Je hebt dan namelijk geen verschillende VLAN-ids meer. Je kunt simpelweg de kabel vanuit de mediaconverter direct in de WAN-poort (of via de SFP+ WAN poort) van je UDM steken. Vergeet dan niet om de poort te taggen met VLAN 300 (internet). Ik heb een all-in pakket en heb naast internet en TV ook bellen van T-Mobile. Werkt dat samen met de Unifi-apparatuur? De instellingen voor telefonie zijn niet bekend. Er is echter wel een oplossing om je telefoon werkend te krijgen icm je Unifi-apparatuur. Je dient dan je T-Mobile router aan te sluiten op je Unifi-netwerk en dan kun je het bellen via de traditionele manier opzetten. Let op! wanneer je de T-Mobile router nog nooit hebt gebruikt, moet je deze eerste even aansluiten op de mediaconverter. De router heeft even nodig om de instellingen voor telefonie op te halen. Na een paar minuten kun je de router weer ontkoppelen en deze aansluiten ergens op je nieuwe Unifi-netwerk. Zet het profiel van de poort waarop je de router van T-Mobile aansluit op ‘Internet + Management’. Waarom heb je, in het geval van sommige Unifi-routers / security gateways, een switch nodig voor TV + internet? T-Mobile werkt met gescheiden VLAN-id’s. VLAN 300 voor internet. VLAN 640 voor IPTV en VLAN100 voor management. Om die reden moet je Unifi vertellen dat je provider met meerdere VLANs werkt. In het geval van een USG of USG-Pro kun je via een json-bestand meerdere VLAN’s op je WAN-poort instellen. Dit kan bij een UDM of UDM Pro niet. Je hebt daarom een switch nodig om dit probleem af te vangen. Deze oplossing is niet ideaal en het is daarom afwachten of Unifi nog aan komt zetten met ‘Meerdere VLAN-ondersteuning op je WAN-poort’.
LAN&WIFI trager tijdens browsen dan mobiele hotspot, ondanks hogere snelheid
Hallo allemaal, Helaas ervaar ik een probleem met mijn internet via Odido LAN en WiFi waarbij het browsen, veel trager is dan via mijn mobiele hotspot (ook Odido), terwijl de hotspot een veel lagere snelheid heeft ~100 Mbps HS vs. ~700 Mbps LAN, zie speedtests screens) Mijn setup:Odido Glasvezel 1GBONT: Huawai Router: Deco X75 met instellingen: (VLAN 300, MTU getest op 1500 en 1492, DNS getest met Cloudflare en Google DNS). Ook geprobeerd met Zyxel T56 ipv Deco, geen verschil.Kabels zijn nieuw (Cat5e en Cat6 getest),Modem en ONT zijn gereset, QoS en IPv6 uitgeschakeld (ook op de devices zelf). Testapparaten: MacBook Pro M1 2021, iPhone 13&16, iMac 2021 Wat en hoe heb ik getest. Hieronder een overzicht van wat ik getest heb. Ik ben zelf een leek op dit gebied dus ik heb met behulp van chatGPT en wat onderzoek een diagnose proberen te maken. Testtype LAN (bekabeld) Hotspot (mobiel) Ping naar router 0% packet loss, avg RTT ~1.5 ms N.v.t. (ping naar router niet getest) Ping externe server Ongeveer 3% packet loss, latency 20-30 ms 0% packet loss, latency 25-40 ms Traceroute Meerdere hops met soms timeouts en hogere reactietijden (Tussen 25 en 35 ms) Minder hops, stabielere tijden (Rond 15-25 ms) Browsen (Unsplash) Trager, afbeeldingen laden langzaam, scroll hapert Sneller, vloeiender laden en scrollen Videocalls Regelmatig haperingen en slechte verbinding (melding problemen met je netwerk) Over het algemeen stabieler Ping en traceroute naar de externe server heb ik getest met Unsplash (endless scroll site). Voor mijn werk gebruik ik deze site dagelijks en het demonstreert ook goed mijn probleem (zie video’s - LAN video - HOTSPOT_video). Te zien is dat de afbeeldingen via LAN en WiFi veel langzamer laden dan via de hotspot. Browsen gaat überhaupt erg langzaam vergeleken met de hotspot. Ook merk ik vaak slechte verbindingen tijdens videocalls via de LAN/WiFi-verbinding ondanks dus de hoge snelheden. Wat wel opvallend is, is dat YouTube video’s(4K) wel snel laden en door te spoelen zijn. Wat ik vermoed met behulp van ChatGPT;) Mogelijk routing- of netwerkproblemen binnen Odido’s vaste netwerk of peering richting bepaalde externe diensten, waardoor packet loss en vertraging ontstaan. Dit verklaart waarom de lagere snelheid via de mobiele hotspot toch sneller en stabieler aanvoelt. Mijn vragen Heeft iemand ervaring met vergelijkbare problemen? Is dit een bekend probleem van het Odido netwerk? Kan Odido dit intern onderzoeken, bijvoorbeeld routing of peering problemen? Tips voor verdere diagnose of oplossingen zijn welkom!Alvast bedankt voor het meedenken!🙏
Internet klapt er s'avonds uit.
Beste community, Laat ik een keer iets nieuw proberen om support te krijgen m.b.t. mijn internet thuis. Regelmatig ervaar ik storingen thuis met netwerk. Mijn PC die bedraad is aangesloten kan de router niet meer vinden. Onze mobiele apparaten zijn op hetzelfde moment ook hun verbinding kwijt. Na een router soft reset te geven; komt de router weer boven water en dus ook het netwerk met internet. Op meerdere malen telefonisch contact gehad met de medewerkers van Odido maar, die kunnen mij ook niets meer vertellen dan ‘t script zegt. Vorige maand(12-06) heb ik een incident (78256112) laten escaleren naar ik vermoed een 2de lijns support..? Hier heb ik netjes een mailtje van gehad met dat mijn issue wordt opgepakt en binnen 3 werkdagen antwoord mag verwachten. Nu een ruime maand verder toch maar weer bellen. Ik heb deze week alleen al het hele zooitje 2 keer moeten resetten.. De eerste medewerker die ik vandaag had gesproken, zegt dat dit incident is afgesloten en dat de procedure’s gevolgd zijn. Waarop ik zei “nee, het is niet opgelost” met als antwoord “Fijne dag.” en de hoorn erop gegooid is. Volgens Odido was dit dus verholpen en heb ik voor jan l*l zitten wachten op antwoord ? Tweede medewerker van vandaag is vriendelijker en wil ook helpen. Fijn. Deze meneer heeft mij geadviseerd om de router nu even een hard-reset te geven. Mocht dat niet werken, bel ik terug of, belt hij mij volgende week terug. Zijn er meerdere die misschien het issue hebben dat internet er s’avonds uitklapt en dus een soft-reset moet doen? Is een hard reset een oplossing?

Laatst verdiende badges

  • TV expert
    Albert55heeft de TV expert badge verdiend
  • TV expert
    Fred_Mheeft de TV expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    walter.v.lheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
  • Internet + TV expert.
    Seccieheeft de Internet + TV expert. badge verdiend
  • Bestelling tot installatie expert
    Strikerheeft de Bestelling tot installatie expert badge verdiend
Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen