Skip to main content
  • 612 Topics
  • 4,497 Reacties
612 Topics
[GUIDE] VOIP-/SIP-inloggegevens achterhalen met de Zyxel
UPDATE: onderstaande handleiding is niet meer nodig. Klik hier voor meer info. Zo nu en dan zie ik hier de vraag naar de VOIP-/SIP-gegevens voorbij komen en laait de discussie weer op of T-Mobile die zou moeten vrijgeven. Ook nu de concurrentie dat wel doet, lijkt men er hier niets voor te voelen. Daarom deze guide, zodat je, mits je in het bezit bent van de Zyxel VMG8825-T50, zelf je wachtwoord kunt achterhalen. De volgende gegevens heb je ook nodig en zijn al bekend: Serveradres: voip.t-mobilethuis.nl Poort: 5060 (UDP) Gebruikersnaam: je klantnummer, gevolgd door “P005”, bijvoorbeeld: TMT12345P005 Dan nu het moeilijkste: het wachtwoord. Ga naar het inlogscherm van de Zyxel (standaard 192.168.1.1) en log in met de gegevens achter op de router. Ga naar het menu (rechtsboven) > Netwerkinstelling > DNS. Ga naar Dynamische DNS. Klik op Inschakelen en vul in de drie velden eronder wat willekeurige tekst in (om de instellingen in de config file te krijgen, hebben we later nodig). Klik op Toepassen. Ga nu weer naar het menu (rechtsboven) en vervolgens naar Onderhoud > Back-up/herstellen. Klik op Back-up om de config file te downloaden. Open dit bestand (Backup_Restore genaamd) in bijvoorbeeld Kladblok. Zoek naar onderstaande passage (CTRL + F). Daar staat je gebruikersnaam (klantnummer + P005) en je versleutelde wachtwoord. Kopieer het hieronder onleesbaar gemaakte gedeelte. Zoek nu in hetzelfde bestand naar onderstaande tekst. Je herkent de willekeurige tekst die je eerder hebt ingevuld. Plak het versleutelde wachtwoord over het gecodeerde nepwachtwoord dat je eerder hebt ingevoerd. Sla de wijzigingen op. Ga terug naar het Back-up/herstellen-scherm van de Zyxel. Klik op Bestand kiezen, zoek het Backup_Restore-bestand op je computer en klik op Upload. De Zyxel start nu opnieuw op. (Geduld is een schone zaak.) Uiteindelijk kom je weer op het inlogscherm. Log opnieuw in en ga weer naar het menu (rechtsboven) > Netwerkinstelling > DNS. Klik nu op het oog rechts van het wachtwoordveld om het wachtwoord zichtbaar te maken. Als het goed is, zie je nu een reeks van 12 willekeurige (hoofd-)letters en cijfers. Dit is je wachtwoord. Als je zo ver gekomen bent, weet je ook wel wat je er nu zoal mee kunt doen. Bijvoorbeeld jezelf verlossen van de Zyxel en je eigen router gebruiken. Hoe dan ook, doe er je voordeel mee. Overigens wordt je belgedrag niet op de Zyxel maar op de server bijgehouden, dus als je dacht nu gratis te kunnen bellen heb je het mis.
VoIP/SIP: wat is het serveradres?
Op de officiële (publieke) documentatie staat één server adres: voip.t-mobilethuis.nl. Maar ondertussen zijn er meerdere posts/comments op dit forum van mensen die aangeven dat voor hun een ander adres werkt: voip.odio.nl. Vandaar de vraag: wat is het daadwerkelijke adres van de VoIP (SIP) server die klanten moeten gebruiken? De server is voip.t-mobilethuis.nl De server is voip.odido.nl De server is soms de ene, soms de andere. Bijvoorbeeld voor sommige klanten de ene, andere klanten moeten de andere gebruiken. Allereerst, als het antwoord niet simpelweg 1. is, pas dan onmiddelijk de documentatie op de website aan. Want die geeft onjuiste voorlichting tenzij het antwoord 1. is. Als het antwoord 2. is… dat is niet het geval, want ik ben me bewust van tenminste één aansluiting die op dit moment kan bellen via voip.t-mobilethuis.nl. Waarschijnlijk is het antwoord nr 3. Kan Odido dit expliciet toegeven, en toelichten? Belangrijkste: pas de publieke documentatie aan: namelijk het document dat toelicht welke instellingen nodig zijn voor eigen apparatuur. Ligt toe welke klanten welke server nodig hebben. Is het een vaste split, dat klanten die vanaf een bepaalde datum de dienst Vast Bellen begonnen zijn die het andere serveradres nodig hebben? Dan is die datum belangrijk om te weten wat correct is. Is er een migratie onderweg of gepland? Dan is het prettig om dit te weten. Normaal is om tenminste een paar weken vantevoren dit per klant te communiceren, maar los daarvan is het prettig om aan te zien komen dat je er als klant vroeg of laat mee te maken krijgt, ook als je nog niet precies weet wanneer je aan de beurt bent. Alvast bedankt voor expliciete toelichting over dit onderwerp. In plaats van vaag bijgeloof opmerkingen als “ik heb gehoord dat sommige klanten X gebruiken, misschien kan je dat proberen?” Dit zou een heel simpel geval van technische documentatie moeten zijn. Context: wat topics die het adres noemen: En de pagina waar de waarschijnlijk onjuiste documentatie staat: https://www.odido.nl/service/producten/internet/instellingen/eigen-modem

Laatst verdiende badges

  • Bestelling tot installatie expert
    Strikerheeft de Bestelling tot installatie expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    Tommie van Odidoheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
  • Bestelling en levering expert.
    soepkip67heeft de Bestelling en levering expert. badge verdiend
  • Jij hebt het beste met Odido voor!
    Sam van Odidoheeft de Jij hebt het beste met Odido voor! badge verdiend
  • Diensten en service expert
    Sam van Odidoheeft de Diensten en service expert badge verdiend
Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen