Skip to main content
  • 623 Topics
  • 4,619 Reacties
623 Topics
VoIP/SIP: wat is het serveradres?
Op de officiële (publieke) documentatie staat één server adres: voip.t-mobilethuis.nl. Maar ondertussen zijn er meerdere posts/comments op dit forum van mensen die aangeven dat voor hun een ander adres werkt: voip.odio.nl. Vandaar de vraag: wat is het daadwerkelijke adres van de VoIP (SIP) server die klanten moeten gebruiken? De server is voip.t-mobilethuis.nl De server is voip.odido.nl De server is soms de ene, soms de andere. Bijvoorbeeld voor sommige klanten de ene, andere klanten moeten de andere gebruiken. Allereerst, als het antwoord niet simpelweg 1. is, pas dan onmiddelijk de documentatie op de website aan. Want die geeft onjuiste voorlichting tenzij het antwoord 1. is. Als het antwoord 2. is… dat is niet het geval, want ik ben me bewust van tenminste één aansluiting die op dit moment kan bellen via voip.t-mobilethuis.nl. Waarschijnlijk is het antwoord nr 3. Kan Odido dit expliciet toegeven, en toelichten? Belangrijkste: pas de publieke documentatie aan: namelijk het document dat toelicht welke instellingen nodig zijn voor eigen apparatuur. Ligt toe welke klanten welke server nodig hebben. Is het een vaste split, dat klanten die vanaf een bepaalde datum de dienst Vast Bellen begonnen zijn die het andere serveradres nodig hebben? Dan is die datum belangrijk om te weten wat correct is. Is er een migratie onderweg of gepland? Dan is het prettig om dit te weten. Normaal is om tenminste een paar weken vantevoren dit per klant te communiceren, maar los daarvan is het prettig om aan te zien komen dat je er als klant vroeg of laat mee te maken krijgt, ook als je nog niet precies weet wanneer je aan de beurt bent. Alvast bedankt voor expliciete toelichting over dit onderwerp. In plaats van vaag bijgeloof opmerkingen als “ik heb gehoord dat sommige klanten X gebruiken, misschien kan je dat proberen?” Dit zou een heel simpel geval van technische documentatie moeten zijn. Context: wat topics die het adres noemen: En de pagina waar de waarschijnlijk onjuiste documentatie staat: https://www.odido.nl/service/producten/internet/instellingen/eigen-modem
Poort 5060 en netneutraliteit
Ik heb een FRITZ!Box met dect telefonie en ik heb al vele jaren een VOIP-provider. Tot nu toe werkte dat gesmeerd, maar na overstap naar Odido werkt het niet meer. Met een sniffer zag ik dat er SIP-pakketjes richting internet gaan, maar er komt geen antwoord. UIt wat ik las op dit forum zou het verhaal zijn dat poort 5060 bedoeld is om met de SIP-server van Obidio te communiceren en dat je voor externe bestemmingen maar een ander poortnummer moet gebruiken. Het zal geen technische reden hebben, want het is prima mogelijk om poort 5060 naar buiten te routeren. Het is immers geen probleem om met een webbrowser naar allerlei sites te gaan, terwijl Odido toch echt een eigen webserver heeft. Het is dus niet nodig voor aangeboden diensten de bijbehorende poortnummers exclusief voor Odido-gebruik te reserveren. Dus ook niet voor SIP! Consuwijzer (ACM) schrijft “Internetaanbieders moeten u vrij en open toegang bieden tot het internet. Zij mogen internetdiensten, websites of apps niet zomaar blokkeren. Of meer kosten vragen voor het gebruik van bepaalde websites of apps. Dit heet ook wel netneutraliteit.” Volgens mij is het vrij simpel. Odido moet wettelijk gezien pakketten zonder onderscheid doorgeven. Er zijn drie uitzonderingsgronden: Als het heel erg druk is op het internet Als de veiligheid van internet in gevaar komt Als een wet of rechter de website, app of dienst heeft verboden Geen van die drie lijkt me van toepassing voor poort 5060. Een paar vragen: Is het mogelijk om via een niet-Obido modem (bijvoorbeeld een FRITZ!Box) een verbinding naar poort 5060 van een server van derden te maken? Zo nee, wat is de reden dat Odido op dit punt geen netneutraliteit biedt?

Laatst verdiende badges

  • TV expert
    Fred_Mheeft de TV expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    walter.v.lheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
  • Internet + TV expert.
    Seccieheeft de Internet + TV expert. badge verdiend
  • Bestelling tot installatie expert
    Strikerheeft de Bestelling tot installatie expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    Tommie van Odidoheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen