Skip to main content
Beantwoord

HT801 wil niet registreren op Odido VoIP – alles geprobeerd

• May 12, 2025
  • 30 reacties
  • 261 Bekeken

Toon eerste reactie

30 reacties

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Odido Superuser
  • May 27, 2025

Ik denk dat het makkelijker is om het zo te doen: https://ibb.co/twKjRtdp. Dit zijn mijn instellingen, waarmee het werkt. Zou je deze over kunnen nemen? Dan moet het lukken.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • Antwoord
  • May 27, 2025

Ik denk dat het makkelijker is om het zo te doen: https://ibb.co/twKjRtdp. Dit zijn mijn instellingen, waarmee het werkt. Zou je deze over kunnen nemen? Dan moet het lukken.

Yeeeeeeyyyyu eindelijk!!! Het werkt!! 
Toch nog een hoop instellingen moeten aanpassen. Het stond bij mij heel anders. Dank dank dank ​@TMTV 🙏🏻 

dank voor alle moeite!

GebruikersnaamRandomTekst

[edit] ik had niet gezien dat er een pagina 2 was.

@TMTV misschien handig om voor het voorbeeld-screenshot niet “local SIP port: 5060” te gebruiken?

Want dat werkt dus niet voor mensen die nog steeds last hebben van die stomme poort-blokkade. Of heeft Odido dat daadwerkelijk opgelost?

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Odido Superuser
  • June 14, 2025

@GebruikersnaamRandomTekst Ik kan het bericht niet terugvinden, maar ik dacht dat dit inmiddels opgelost is. Volgens mij was dit geen probleem met de VoIP-dienst van Odido, maar alleen met andere diensten. Ik heb er nooit last van gehad, dus ik kan niet checken of het nu werkt.

GebruikersnaamRandomTekst

@GebruikersnaamRandomTekst Ik kan het bericht niet terugvinden, maar ik dacht dat dit inmiddels opgelost is. Volgens mij was dit geen probleem met de VoIP-dienst van Odido, maar alleen met andere diensten. Ik heb er nooit last van gehad, dus ik kan niet checken of het nu werkt.

Nee, het was een probleem met eigen SIP apparatuur. Het maakte niet uit of je de Zyxel gebruikte of een eigen router. Het maakt ook niet uit of je Odido Vast Bellen gebruikt of een andere SIP aanbieder.

Het probleem was dat UDP packets naar het IP van de klant, naar poort 5060 (dus “local SIP port” in je screenshot) niet aankwamen nog op het netwerk van Odido. Oftewel, Odido gooide die UDP packets weg voordat ze uberhaupt bij je huis aankomen.

Het grote probleem is dat:

1. Odido dit lang ontkende voordat Tommie het eindelijk toegaf
  2. Odido geen idee heeft waarom dit gebeurt (het “veiligheid” argument is een stomme smoes, het is corporatespeak voor “we weten het niet, maar het zal vast een reden hebben”)
  3. Odido dit niet bij iedereen doet/deed, maar bij een selectie van klanten
  4. Die instelling (local/afzender poort 5060 UDP) de factory default is van veel apparatuur, zoals Grandstream (incl HT801, zie screenshot), Fritzbox, Gigaset, etc.

Ik hoop dat ze dat hebben opgelost, maar ik heb ook het bericht niet gezien.

@Tommie van Odido kan je het bevestigen? Is Odido inderdaad gestopt met blokkeren van UDP5060 (richting klant IP) zodat VoIP apparatuur weer gewoon werkt voor klanten met Odido vast internet?