Skip to main content

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)
Toon eerste reactie

1104 reacties

  • is een Top Poster
  • 147 reacties
  • 4 juli 2024

Mijn speedtest van 4 Juli 2024 12:55

Normaal zoals het dus zou moeten zijn. Dit even ter info

Even kijken hoe het rond 18:00 uur is.

 


  • is een Master Poster
  • 38 reacties
  • 4 juli 2024
Cheyenne van Odido schreef:

@Renso @Joran.98 Jullie gegevens zijn doorgegeven. Dit betekent dat jullie als backup staan voor de test. Mocht het nodig zijn, contacteert KPN NetwerkNL jullie vanzelf. Voor nu zijn er genoeg testers. Dank voor al jullie reacties!

@Rhodez Ik moet er bij jou op terugkomen, ik heb namelijk iets te snel gesproken. Jij zit niet op het WBA netwerk maar op het ODF netwerk. De problemen uit dit topic spelen hierop niet, dit hebben wij uitgesloten. Jij hebt dus individueel last van een wegvallende verbinding s'avonds. Zou je hier bijvoorbeeld een los topic voor willen aanmaken, of contact met ons willen opnemen via een andere weg? Dan gaan we dit onderzoeken!

@HJHome Waqqas heeft al een reactie gegeven, de Odido TV app werkt inderdaad alleen op ons vaste netwerk. Je kunt natuurlijk wel de Odido Online TV app gebruiken. Dit is een mobiele app, die je bijvoorbeeld via een Chromecast ook kan streamen naar de tv!

 
@Harry du Bois Dank voor de gegevens, je bent toegevoegd aan het onderzoek!

@Barrygerritsen Bedankt voor je melding! Lever jij ook de rest van de gevraagde gegevens aan? Dan voeg ik je toe!
 

Bedankt Cheyenne,

 

Is het mogelijk om meer internet te krijgen op mijn mobiele abonnement? Momenteel ga ik heel snel door mijn bundel heen, omdat ik constant een hotspot aan moet maken 😅


  • is een Top Poster
  • 72 reacties
  • 4 juli 2024
kprook schreef:
Kanbeter schreef:
chefneliz schreef:

Beste Odido Support,

 

 

Moderator edit:

 

Als het aan de ONT ligt, waarom hebben dan niet alle klanten van Odido last van trage wifi en bekabeld internet vanaf de namiddag? 

Omdat de ONT tussen het modem/router en het netwerk zit.

Zie het als weinig water uit de kraan. De kraan kan het prima doen, maar als de hoofdaansluiting bijna helemaal dicht zit dan komt er maar weinig water uit. Je kan de kraan vervangen, maar dat lost het probleem niet op. Het openzetten van de hoofdaansluiting lost het wel op. In dit voorbeeld is het ONT de hoofdaansluiting. :) 

Het openzetten van de hoofdaansluiting (ONT), de woorden van de moderator, is dus de oplossing. Snel doen dan maar. Niet elke klant heeft dus problemen met de hoofdaansluiting (ONT). Hoe kan dat?


  • is een Top Poster
  • 44 reacties
  • 4 juli 2024
Kanbeter schreef:

 

Als het aan de ONT ligt, waarom hebben dan niet alle klanten van Odido last van trage wifi en bekabeld internet vanaf de namiddag? 

Omdat het specifiek om Genexis ONT’s van KPN WBA gaat. Aansluitingen met een OpenDutchFiber glasvezel gebruiken een ander type ONT van Huawei.


  • is een Top Poster
  • 13 reacties
  • 4 juli 2024

Goedenavond allemaal. Fijn dat ik dit topic heb gevonden (heel mooie post @chefneliz!). Vorige week heb ik de overstap gemaakt van KPN glasvezel naar Odido glasvezel. En man, wat is dit flink afzien. Ook voor anderen, zo lees ik. Inderdaad vooral tussen 17:00 en 21:00 tergend langzaam internet. Hierdoor maak ik in de avond - zo ook nu - vrijwel standaard gebruik van 5G via mijn telefoon (ook als hotspot). 
Mijn vrouw klaagt al dagen steen en been over haperingen en vastlopers bij streaming van een serie. En een potje online gamen met vrienden zat er net ook niet in. Heel frustrerend!

Ik zal proberen mijn melding zo snel als mogelijk aan te vullen met de gevraagde gegevens. 

@Cheyenne van Odido Mijn vrouw en ik hebben beiden een abonnement bij Ben (geen Unlimited), dus we houden ons aanbevolen voor een extra databundel zolang deze problematiek bij ons speelt. 


  • is een Top Poster
  • 53 reacties
  • 4 juli 2024

Vanmiddag is er een Odido Business monteur bij mij thuis geweest voor dit probleem. Vanwege de omvang en aard van het probleem hebben ze ook monteurs van die afdeling erbij betrokken om het probleem uit te zoeken. Er zijn een aantal uren metingen uitgevoerd om data te verzamelen om het probleem te achterhalen. Ook is als proef mijn genexis ONT vervangen voor een Nokia ONT. De Genexis is meegenomen voor onderzoek.

Bij een aantal metingen die ik vanavond via wifi heb uitgevoerd, is tot op heden de jitter niet boven 1ms gekomen. Als dit zo blijft dan geeft de Nokia een hele verbetering ten opzichte van de Genexis. Deze heeft nooit zo lage jitter gehad. Ook is de verbinding tot op heden wel stabiel. Maar het is misschien nog wat te kort geleden veranderd voor een goed oordeel.


  • is een Top Poster
  • 147 reacties
  • 4 juli 2024
Renso schreef:

Mijn speedtest van 4 Juli 2024 12:55

Normaal zoals het dus zou moeten zijn. Dit even ter info

Even kijken hoe het rond 18:00 uur is.

 

Vanavond nog geen uitval gehad…….


  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 4 juli 2024

Hier in Ede wel uitval, zoals vrijwel elke avond. Dusdanig dat ik dit forum via een 5G hotspot moet laden. Is er een algemene oplossing voor dit probleem?!


  • is een Top Poster
  • 44 reacties
  • 4 juli 2024
erhard94 schreef:

Vanmiddag is er een Odido Business monteur bij mij thuis geweest voor dit probleem. Vanwege de omvang en aard van het probleem hebben ze ook monteurs van die afdeling erbij betrokken om het probleem uit te zoeken. Er zijn een aantal uren metingen uitgevoerd om data te verzamelen om het probleem te achterhalen. Ook is als proef mijn genexis ONT vervangen voor een Nokia ONT. De Genexis is meegenomen voor onderzoek.

Bij een aantal metingen die ik vanavond via wifi heb uitgevoerd, is tot op heden de jitter niet boven 1ms gekomen. Als dit zo blijft dan geeft de Nokia een hele verbetering te geven ten opzichte van de Genexis. Deze heeft nooit zo lage jitter gehad. Ook is de verbinding tot op heden wel stabiel. Maar het is misschien nog wat te kort geleden veranderd voor een goed oordeel.

Fijn dat het , voor nu, een verbetering geeft bij jou


  • is een Top Poster
  • 44 reacties
  • 4 juli 2024

@erhard94 

Fijn dat,voor nu, de problemen met het wisselen van de Ont zijn opgelost. 

Ik hoop dat Odido met het verschil tussen de Nokia en de genexis uit kan vogelen waar de problemen zitten van dit probleem


  • is een Top Poster
  • 72 reacties
  • 4 juli 2024
Zultan schreef:
Kanbeter schreef:

 

Als het aan de ONT ligt, waarom hebben dan niet alle klanten van Odido last van trage wifi en bekabeld internet vanaf de namiddag? 

Omdat het specifiek om Genexis ONT’s van KPN WBA gaat. Aansluitingen met een OpenDutchFiber glasvezel gebruiken een ander type ONT van Huawei.

Beste Zultan, dank voor je reactie. het probleem is dus de Genexis ONT van KPN WBA als ik het goed begrijp. Tijd voor een andere ONT bij KPN WBA? Of is dat  te simpel? Zijn er verschillende soorten aansluitingen? Heb je enig idee waarom dit probleem al een jaar speelt?  Groeten.


  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 4 juli 2024

Wij zijn nog niet zo lang geleden overgestapt naar Odido. Het viel ons op dat de internetverbinding in de avond beduidend slechter was.

 

Toevallig kwam ik vandaag op dit forum en topic uit.

En het is herkenbaar.

Bij deze meld ik mij ook aan als een van de klanten met problemen. Pagina’s laden niet, streaming stottert. Typisch is dat als ik VPN aanzet de pagina’s wel laden.

 

Betreft Pijnacker , 2642LB.


kprook
  • Debutant
  • 44 reacties
  • 4 juli 2024
erhard94 schreef:

Vanmiddag is er een Odido Business monteur bij mij thuis geweest voor dit probleem. Vanwege de omvang en aard van het probleem hebben ze ook monteurs van die afdeling erbij betrokken om het probleem uit te zoeken. Er zijn een aantal uren metingen uitgevoerd om data te verzamelen om het probleem te achterhalen. Ook is als proef mijn genexis ONT vervangen voor een Nokia ONT. De Genexis is meegenomen voor onderzoek.

Bij een aantal metingen die ik vanavond via wifi heb uitgevoerd, is tot op heden de jitter niet boven 1ms gekomen. Als dit zo blijft dan geeft de Nokia een hele verbetering te geven ten opzichte van de Genexis. Deze heeft nooit zo lage jitter gehad. Ook is de verbinding tot op heden wel stabiel. Maar het is misschien nog wat te kort geleden veranderd voor een goed oordeel.

@Cheyenne van Odido en @Teresa van Odido Hoe kan het nu dat de ONT bij sommige mensen wel omgewisseld wordt terwijl jullie aangaven dat dit niet ging gebeuren? Ook in dit voorbeeld lijkt het zeker de problemen op te lossen, net als bij de Topicstarter. 

Ik denk dat ik voor meerder mensen hier in het topic spreek dat zij een omwisseling op prijs zouden stellen, net als ikzelf. 


  • is een Top Poster
  • 53 reacties
  • 4 juli 2024
kprook schreef:
erhard94 schreef:

Vanmiddag is er een Odido Business monteur bij mij thuis geweest voor dit probleem. Vanwege de omvang en aard van het probleem hebben ze ook monteurs van die afdeling erbij betrokken om het probleem uit te zoeken. Er zijn een aantal uren metingen uitgevoerd om data te verzamelen om het probleem te achterhalen. Ook is als proef mijn genexis ONT vervangen voor een Nokia ONT. De Genexis is meegenomen voor onderzoek.

Bij een aantal metingen die ik vanavond via wifi heb uitgevoerd, is tot op heden de jitter niet boven 1ms gekomen. Als dit zo blijft dan geeft de Nokia een hele verbetering te geven ten opzichte van de Genexis. Deze heeft nooit zo lage jitter gehad. Ook is de verbinding tot op heden wel stabiel. Maar het is misschien nog wat te kort geleden veranderd voor een goed oordeel.

@Cheyenne van Odido en @Teresa van Odido Hoe kan het nu dat de ONT bij sommige mensen wel omgewisseld wordt terwijl jullie aangaven dat dit niet ging gebeuren? Ook in dit voorbeeld lijkt het zeker de problemen op te lossen, net als bij de Topicstarter. 

Ik denk dat ik voor meerder mensen hier in het topic spreek dat zij een omwisseling op prijs zouden stellen, net als ikzelf. 

Ik wist niet dat dit bij mij ging gebeuren. Er zou eigenlijk een datalogger bij mij geplaatst worden die regelmatig speedtesten uit zou voeren. De nokia is bij mij voor eerst als proef geplaatst. Normaal word deze niet bij consumenten geplaatst als vervanging voor de genexis.

De eerste resultaten lijken goed, maar ik wil nog wel voorzichtig zijn met een conclusie.


  • is een Top Poster
  • 13 reacties
  • 4 juli 2024

In het vervolg op mijn (eerste) reactie van een uur geleden, hierbij de gevraagde gegevens:

Speedtest

Het laden duurt zéér lang…

Met uiteindelijk een foutmelding tot gevolg...

Nog geprobeerd om de desktop app te downloaden, maar die download bleef hangen…

IP Config

Taakbeheer

Pingtest

Leg uit wat je exact ervaart

Extreem (!!!) traag/geen internet. Foutmeldingen bij laden pagina's. Niet kunnen streamen. Niet online kunnen gamen. Simpele WhatsApp-berichten die pas na 30 seconden een vinkje krijgen. Het is om horendol van te worden. 

Wanneer ervaar je het? 

Het wordt echt serieus vervelend tussen 17:00 en 22:00 (daarna lig ik doorgaans op bed, dus het zou ook nóg langer kunnen duren). Overdag zijn er overigens ook momenten geweest waarop ik overschakel naar 5G om bijv. (sneller) het nieuws te kunnen lezen. 


  • is een Top Poster
  • 44 reacties
  • 4 juli 2024
Kanbeter schreef:
Zultan schreef:
Kanbeter schreef:

 

Als het aan de ONT ligt, waarom hebben dan niet alle klanten van Odido last van trage wifi en bekabeld internet vanaf de namiddag? 

Omdat het specifiek om Genexis ONT’s van KPN WBA gaat. Aansluitingen met een OpenDutchFiber glasvezel gebruiken een ander type ONT van Huawei.

Beste Zultan, dank voor je reactie. het probleem is dus de Genexis ONT van KPN WBA als ik het goed begrijp. Tijd voor een andere ONT bij KPN WBA? Of is dat  te simpel? Zijn er verschillende soorten aansluitingen? Heb je enig idee waarom dit probleem al een jaar speelt?  Groeten.

Dat zijn ze allemaal aan het uitzoeken, veel is op te lossen met firmware, of dat in dit specifieke geval ook geldt weet ik niet.


kprook
  • Debutant
  • 44 reacties
  • 4 juli 2024
erhard94 schreef:
kprook schreef:
erhard94 schreef:

Vanmiddag is er een Odido Business monteur bij mij thuis geweest voor dit probleem. Vanwege de omvang en aard van het probleem hebben ze ook monteurs van die afdeling erbij betrokken om het probleem uit te zoeken. Er zijn een aantal uren metingen uitgevoerd om data te verzamelen om het probleem te achterhalen. Ook is als proef mijn genexis ONT vervangen voor een Nokia ONT. De Genexis is meegenomen voor onderzoek.

Bij een aantal metingen die ik vanavond via wifi heb uitgevoerd, is tot op heden de jitter niet boven 1ms gekomen. Als dit zo blijft dan geeft de Nokia een hele verbetering te geven ten opzichte van de Genexis. Deze heeft nooit zo lage jitter gehad. Ook is de verbinding tot op heden wel stabiel. Maar het is misschien nog wat te kort geleden veranderd voor een goed oordeel.

@Cheyenne van Odido en @Teresa van Odido Hoe kan het nu dat de ONT bij sommige mensen wel omgewisseld wordt terwijl jullie aangaven dat dit niet ging gebeuren? Ook in dit voorbeeld lijkt het zeker de problemen op te lossen, net als bij de Topicstarter. 

Ik denk dat ik voor meerder mensen hier in het topic spreek dat zij een omwisseling op prijs zouden stellen, net als ikzelf. 

Ik wist niet dat dit bij mij ging gebeuren. Er zou eigenlijk een datalogger bij mij geplaatst worden die regelmatig speedtesten uit zou voeren. De nokia is bij mij voor eerst als proef geplaatst. Normaal word deze niet bij consumenten geplaatst als vervanging voor de genexis.

De eerste resultaten lijken goed, maar ik wil nog wel voorzichtig zijn met een conclusie.

Vooropgesteld, ik ben blij voor je! De TS had een welwillende monteur die zijn ONT ook heeft vervangen en voor zover ik weet geniet hij daar nog iedere dag van. Jou gun ik dat ook zeker!

Maar het wordt allemaal een beetje frustrerend en het voelt alsof we aan het lijntje gehouden worden omdat een manager de ONT’s niet wil laten vervangen maar dat er een firmware patch moet en zal komen. Wat vervolgens ondanks “dat het de hoogste prioriteit heeft” niet opschiet. 

Dit topic loopt nu 17 dagen, maar het probleem speelt al veel langer bij o.a. mijzelf en vele anderen. En ook mensen die nu een abonnement afsluiten vallen met hun neus in de spreekwoordelijke boter, die krijgen ook gewoon nog een Genexis ONT. Die nieuwe klanten mogen dus ook fijn op die nieuwe firmware.

Verder blijft er gevraagd worden om pings, die gewoon goed lijken, taakmanager screenshots en andere informatie die niet iets aangeven over de issues. Want, de time-outs zijn daarop niet zichtbaar. 

Ik ben geen netwerk engineer, maar wel een techneut en met de aanknopingspunten dat het met een Nokia ONT goed werkt en dat een VPN het probleem ook oplost, lijkt het me dat er een oplossing gevonden had moeten zijn. Dit voelt alsof bij de daily standup niemand het kaartje met dit issue wil pakken. 


  • is een Top Poster
  • 34 reacties
  • 4 juli 2024

Wat ik niet begrijp is waarom dit aleen bij odido een issue is. Waarom hebben kpn, solcon of freedom wba klanten geen last?

Op zo'n pon segment kunnen toch klanten zitten die allemaal verschillende providers hebben?  Dat is toch de lol van dat hele optische splittergedoe?

 


Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 19577 reacties
  • 4 juli 2024

@Grad12 

Volgens mij is het een capaciteitsprobleem.


  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 4 juli 2024

Bij mij ook uitval vanaf de namiddag

 


  • is een Top Poster
  • 34 reacties
  • 5 juli 2024
Waqqas schreef:

@Grad12

Volgens mij is het een capaciteitsprobleem.

Maar dat los je toch niet met een ont wissel op? Kennelijk is het probleem niet tot aan de city pop. Temeer omdat het kennelijk met vpn wel goed gaat en andere providers met dezelfde ont"s geen problemen ondervinden.

Begrijp die ont wissel nog niet helemaal 

 


kprook
  • Debutant
  • 44 reacties
  • 5 juli 2024
Grad12 schreef:
Waqqas schreef:

@Grad12

Volgens mij is het een capaciteitsprobleem.

Maar dat los je toch niet met een ont wissel op? Kennelijk is het probleem niet tot aan de city pop. Temeer omdat het kennelijk met vpn wel goed gaat en andere providers met dezelfde ont"s geen problemen ondervinden.

Begrijp die ont wissel nog niet helemaal 

 

Blijkbaar doet de Genexis iets met de data waardoor het verderop in het netwerk mis gaat. De Nokia doet dat schijnbaar niet. En een VPN maakt een tunnel om de data heen waardoor de ONT’s er niet aan kunnen komen. 


  • is een Top Poster
  • 34 reacties
  • 5 juli 2024

En dat dan alleen bij odido klanten. Ik vind dat moeilijk te geloven. Of krijgen alleen odido klanten brakke ont's?

 

Of zegt dit iets over penetratiegraad van gpon? Zit het merendeel nog op aon en heeft odido door alle recente migraties een veel groter gpon klantenbestand?

 

Er is iets wat odido onderscheidt tov andere wba providers.

 

Wat betreft die ont's dat zijn layer 1 devices vergelijkbaar met arp-ethernet maar ipv mac adressen worden serienummers gebruikt. Hoe zouden die onderscheid kunnen maken in type verkeer? 


Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi @Harry du Bois, dat kan zeker! Check mijn bericht helemaal boven in het topic hierover. Je mag mij hiervoor een privébericht sturen!

@Poppema niet fijn dat dit je start bij ons is. Mijn excuses! Ik heb je toegevoegd aan onderzoek gezien de informatie heb aangeleverd. Je mag mij een privébericht sturen, dan stuur ik jou een Unlimited Data voucher toe!

@m2xdam Sorry voor dit ongemak! In het topic kun je enkele tips vinden om het te omzeilen. Vooral VPN inschakelen lijkt te helpen. Als je wilt, voeg ik je toe aan het onderzoek. Ik heb dan wel de gevraagde informatie nodig. Ik zie dat er bij jou echter al een opzegging gepland staat voor 2 augustus. Natuurlijk mag je je altijd aansluiten, als je wilt! moderator edit: een betaalde VPN is vanuit Odido geen tip. Andere klanten geven dit wel als tip. Als tussenoplossing bieden wij Unlimited Data aan.

@Kevin2024 Voorzie je mij van de gevraagde gegevens? Zie bovenin het topic wat ik hiervoor nodig heb, in het blauwe vlak. Alvast bedankt!

@kprook Het vervangen van de Genexis naar de Nokia ONT is inderdaad onderdeel van een test en is niet perse de oplossing. Dit moeten we nog aankijken. Vanavond zal de nieuwe update door KPN worden getest, we houden jullie na het weekend sowieso op de hoogte.

 


  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 5 juli 2024

@Cheyenne van Odido, dankjewel. Je hoeft mij inderdaad niet meer mee te nemen in het onderzoek, maar weet wel dat dit probleem doorslaggevend was om over te stappen naar een andere internet provider. Ik vind het ongelofelijk dat mensen met een Gbit/s glasvezel abonnement zo lang met deze problemen blijven zitten, en er ook geen pro-actieve monitoring of communicatie hierover is vanuit Odido. Men koopt een Ferrari, maar hun auto rijdt vervolgens als een Trabant van 30 jaar oud.

Wat betreft de VPN, aan de gratis versie zit een keerzijde (zie jullie eigen blog https://www.odido.nl/blog/gratis-vpn/). Stellen jullie een veilige/betaalde VPN ter beschikking aan de gedupeerde klanten? En om dit succesvol te laten zijn voor alle aparaten thuis zal het in de router ingesteld moeten worden. Kan je daarvoor instructies delen?


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen