Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)
Reputatie 4

Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!


391 reacties

Reputatie 2

Mooie omschrijving van het probleem.

 

Ik ben ook al een paar maanden hiermee bezig. Ze beweren nu eindelijk bezig te zijn met een groter onderzoek.

 

Reputatie 1

@Cheyenne van Odido

Dit is niet leuk en ook niet realistisch meer. Dit probleem duurt al maanden en is sinds twee weken aan het escaleren. De oorzaak is bekend. Een oplossing is bekend. Maar juliie willen doorpuzzelen met een update. Een update waarvan we niet weten of die ooit gaat werken en we ook niet weten wanneer die dan zou komen. Laat ons niet bewust tobben met iets waar ieder van ons gek van wordt. Help de mensen die dit via deze post hebben gemeld en puzzel daarnaast op je gemakje verder met die update. De maat is vol. 

Reputatie 2

Niets ten nadele van de mensen die hier namens Odido proberen te helpen en de community te woord staan, noch de mensen van de technische dienst die dit proberen op te lossen. Maar dat gebruikers van een glasvezel abonnement van Odido via KPN WBA iedere dag in feite ‘s avonds niet over werkend internet beschikken is een structurele wanprestatie van het bedrijf Odido. Ondanks dat je maandelijks betaalt, krijg je daar niet de beloofde dienst voor terug. Sinds dit topic duurt het al 12 dagen, maar de mensen die het betreft ervaren de problemen al veel langer. Het gaat om de kern van het contract, namelijk een werkende internetverbinding, en niet om een randzaak zoals bijvoorbeeld het kunnen inloggen op Mijn Odido. 

Odido zou wel wat meer mogen doen om zich aan het glasvezelcontract te houden. Als de klant een maand niet betaalt, kan die een blokkade of afsluiting tegemoet zien. Als Odido maandenlang niet levert, mag de klant afwachten en screenshots aanleveren. Odido zou proactief gratis ontbinding van het contract behoren aan te bieden. En als de klant toch nog vertrouwen houdt in een oplossing ooit, zou als alternatief een gratis abonnement aangeboden kunnen worden tot de problemen op zijn gelost. Of op zijn minst 50% korting nu het om de helft van de dag gaat dat de verbinding wegvalt.

Verder vind ik het vrij heftig dat een storing als deze zoveel uitzoekwerk en oplostijd vergt en dat er geen zicht is op een oplossing of tijdslijnen daarnaartoe. Zeker wanneer die tijdslijnen nu al vrij lang zijn.

Krijgt deze storing eigenlijk al genoeg aandacht van de top van Odido? In mei was mevrouw Van Lammeren als bestuurslid van Odido in het TV-programma Radar, over de problemen die toen ook/al speelden. Zij beloofde namens Odido verbetering, maar gaf ook aan dat klanten haar via LinkedIN kunnen benaderen als de oplossing uitblijft. Ik vraag me af of zij (of andere bestuursleden) deze kwestie wel op hun vizier hebben. Op deze manier is het wachten op de volgende Radar-uitzending...

 

Reputatie 2

Buckle up people, this is going to be a long post:

​Speedtest (Ookla):

IP Config

ipconfig is a Microsoft Windows utility. I am running Linux. On Linux, this is the equivalent:
 
<redacted> on bones:~ ❯ ip a
1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 65536 qdisc noqueue state UNKNOWN group default qlen 1000
link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00
inet 127.0.0.1/8 scope host lo
valid_lft forever preferred_lft forever
inet6 ::1/128 scope host noprefixroute
valid_lft forever preferred_lft forever
2: enp6s0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc fq_codel state UP group default qlen 1000
link/ether 3c:7c:3f:c3:59:c4 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
inet 192.168.1.14/24 brd 192.168.1.255 scope global noprefixroute enp6s0
valid_lft forever preferred_lft forever
inet6 fe80::790c:bcd0:a29a:1502/64 scope link noprefixroute
valid_lft forever preferred_lft forever
3: lxcbr0: <NO-CARRIER,BROADCAST,MULTICAST,UP> mtu 1500 qdisc noqueue state DOWN group default qlen 1000
link/ether 00:16:3e:00:00:00 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
inet 10.0.3.1/24 brd 10.0.3.255 scope global lxcbr0
valid_lft forever preferred_lft forever
 
Taakbeheer:
Gnome system monitor
 
Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
 
username on bones:~ ❯ ping -V
ping from iputils 20221126
libcap: yes, IDN: yes, NLS: no, error.h: yes, getrandom(): yes, __fpending(): yes
☸ default in
username on bones:~ ❯ ping -c 10 8.8.8.8
PING 8.8.8.8 (8.8.8.8) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1 ttl=60 time=8.88 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=2 ttl=60 time=10.1 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=3 ttl=60 time=10.2 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4 ttl=60 time=7.78 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=5 ttl=60 time=11.1 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=6 ttl=60 time=9.27 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=7 ttl=60 time=11.4 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=8 ttl=60 time=11.0 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=9 ttl=60 time=9.01 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=10 ttl=60 time=9.04 ms
 
--- 8.8.8.8 ping statistics ---
10 packets transmitted, 10 received, 0% packet loss, time 9012ms
rtt min/avg/max/mdev = 7.782/9.777/11.392/1.111 ms

 

What do you experience exactly?

 
All Internet sites are very slow to download, from both my Linux desktop and my wife's Windows machine.
 

But the most important problem is my wife's gaming session. She is playing Hearthstone which is an online person-vs-person game. When the Internet is problematic, she often loses her turn. Sometimes she is disconnected from the game servers and this can cause her to lose the game entirely. Incidentally, Hearthstone is not a high-reflex game which requires low latency. It's a card game. The interruptions she experiences last many seconds. We can only imagine how bad it would be if we wanted to play something faster like Counterstrike, League of Legends, Overwatch, PubG etc. Below we attach some screenshots, in case they help. Note that the pictures show the time when this was happening.

 

What times do you experience this?
 
The screenshots below show that the problems today started at 19:20 CET and ended at 20:16 CET.
They started again at 20:48 CET and lasted for hours. At 23:45 the problems were reduced but they only fully resolved on 1/7/2024 at 00:50 CET.
 
All of these sites are being probed once every minute. A timeout of 5 seconds means the connection actually failed, because 5 is the maximum timeout in my monitoring system.
 
Here we see that Odido sites were also difficult to reach during those times, which is understandable, because they are not actually hosted within your network, as shown by the WHOIS commands below:

username on bones:~ ❯ mtr -rzwn www.odido.nl
Start: 2024-07-01T01:45:36+0200
HOST: bones Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev
1. AS??? 192.168.1.1 0.0% 10 0.7 0.6 0.6 0.7 0.0
2. AS50266 85.145.176.1 0.0% 10 5.0 6.0 3.5 7.8 1.4
3. AS??? 10.10.10.209 0.0% 10 9.8 10.8 8.2 17.3 2.5
4. AS8075 104.44.44.43 40.0% 10 10.9 12.6 8.9 19.6 3.8
5. AS8075 104.44.44.43 0.0% 10 69.4 44.5 9.1 69.4 23.3
6. AS8075 104.44.235.234 0.0% 10 11.3 12.5 8.7 18.2 3.4
7. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
8. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
9. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
10. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
11. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
12. AS8075 20.56.240.229 0.0% 10 10.0 9.5 8.1 10.7 0.9
 
username on bones:~ took 5s ❯ whois 20.56.240.229 | grep -i orgname
OrgName: Microsoft Corporation
 
username on bones:~ took 15s ❯ mtr -rzwn community.odido.nl
Start: 2024-07-01T01:43:34+0200
HOST: bones Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev
1. AS??? 192.168.1.1 0.0% 10 0.6 0.6 0.6 0.7 0.0
2. AS50266 85.145.176.1 0.0% 10 7.7 5.8 4.0 7.7 1.3
3. AS??? 10.10.10.209 0.0% 10 8.5 10.4 8.0 17.7 2.9
4. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
5. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
6. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
7. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
8. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
9. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
10. AS??? 52.93.112.223 0.0% 10 10.8 9.8 7.9 11.5 1.4
11. AS16509 18.65.39.124 0.0% 10 8.1 8.9 7.3 10.3 1.0
☸ default in
username on bones:~ took 15s ❯ whois 18.65.39.124 | grep -i orgname
OrgName: Amazon Technologies Inc.
OrgName: Amazon.com, Inc.


So is my router broken? Is my line of low quality? No. Because I also monitor address 85.145.176.1 using pings. This IP is the first hop on the Odido side, shown by the ~7ms latency. And during the same times, the pings towards this address were clean, no latency at all as shown by this screen:

I also wanted to ping the next hop, 10.10.10.209 but unfortunately it does not respond to pings.

From my end, it looks like there is some congestion in your network during peak hours (evening). Tonight there were two big football matches playing during those times which may not be a co-incidence. If you don’t identify where the problem is and fix it soon, it will probably fix itself itself after a sizeable amount of your customers move to different ISPs.

 

Best regards,

Reputatie 2

Wat een baas van een post. Dank. Je. Wel. 🤘

Reputatie 4

Hier nog een aantal threads met identieke problemen:

Link naar vergelijkbare forum post 5 door @Mark-Jan 
Link naar vergelijkbare forum post 6 door @erhard94 
Link naar vergelijkbare forum post 7 door @JornS 

@ Odido: wordt het tijd om een storingsmelding op jullie website te zetten? Een avondje op het forum laat zien dat er echt meer aan de hand is. Hoor graag van jullie!

Reputatie 2

Oké, @Cheyenne van Odido, hier zijn mijn screenshots. Gemaakt op een individuele Mac, maar aangezien er meerdere apparaten op mijn netwerk zitten die allemaal last hebben is dit eigenlijk zinloos.

Zoals je eerder in deze draad kan lezen zijn mijn met Gigabit Ethernet bekabeld aangesloten AppleTV4's in de avonduren vaak niet in staat om TV te streamen vanaf NLZiet. Zie ook de screenshots eerder in de draad, gemaakt op een moment dat er werkelijk niks werkte - vrijdagavond.

De bijgevoegde screenshots zijn van nu, zondagavond 7 juli, een rustig moment waarop de verbinding naar behoren werkt. Eerst maar het bewijs dat ik Ethernet gebruik, via ipconfig op een Mac:

Vervolgens een overzicht van de ping naar 8.8.8.8, een traceroute en een ping naar de eerste hop:

Allemaal niks aan de hand. De Speedtest resultaten op deze zondagavond laten een prima werkende verbinding zien:

En mijn CPU belasting (ik ga geen overzicht van alle actieve processen geven; jullie willen vooral zien dat de computer niet overdreven is belast – maar met de huidige (goede) resultaten slaat dat sowieso nergens op en de storingen treffen alle apparaten, dus deze info is sowieso van nul waarde):

 

De conclusies op deze kalme zondagavond lijken me helder: met mijn apparatuur en interne netwerk is niks mis; met de glasvezelkabel zelf is niks mis; met de verbinding naar de buitenwereld is helemaal niks mis – ik haal prima snelheden met lage ping en vrijwel geen jitter. Op de rustige momenten werkt alles top en daarom hoef ik dus ook géén Guidion-monteur aan huis die niks komt doen.

Maar… tijdens het journaal van 20:00 uur, op drukke TV-avonden zoals vrijdag en zaterdag, op andere momenten in de avond waarop er blijkbaar veel gestreamd en gegamed wordt – op die momenten klapt de verbinding helemaal in elkaar. Zoals ook door anderen beschreven: het zit hem vooral in het opzetten van nieuwe verbindingen - openen van websites, bufferen van een stream, sturen van een appje, lezen van een Tweet, starten van een Speedtest – constant time-outs, foutmeldingen dat het internet onbereikbaar is, afbrekende streams. Als het dan toch lukt om iets op te zetten (Speedtest bijv.) dan is de snelheid soms nog redelijk maar de jitter is enorm. De laatste tijd is echter ook de snelheid om te janken.

Als ik deze bevindingen eens logisch bij elkaar optel:

  • Zodra ik mijn telefoon via 5G laat werken, doet alles het prima.
  • Op rustige momenten doet mijn verbinding het prima, op drukke momenten niet.
  • Als mensen overstappen naar andere provider met dezelfde ONT dan doet hun verbinding het wel goed.
  • Als mensen VPN gebruiken doet de verbinding het wel goed.

Dan denk ik toch dat het probleem volgens mij dieper in jullie netwerk zit. Of het zit wél in de ONT die op drukke momenten er blijkbaar niet meer in slaagt om het downstream verkeer te scheiden of het upstream verkeer ertussen te proppen op de glasvezel? Maar hoe kan het dan dat VPN wel werkt?

Daar komt in mijn geval nog bij dat ik dus op 9 februari al een mail van Odido heb gehad:

Blijkbaar was er toen al duidelijk dat de ONT's een probleem zijn. Monteur is nooit geweest helaas. Ik had vorig jaar al klachten over de verbinding, dit jaar is het echt bar en boos en blijkbaar moet dit nog maanden duren. Begrijp werkelijk niet waarom deze gevallen nog altijd individueel worden aangevlogen. En continu actie vergen van onze kant. Beetje pro-actiever (zoals bovenstaande mail) mag ook wel. Ik betaal de hoofdprijs voor een Gigabit verbinding die knudde werkt op de momenten dat ik hem wil gebruiken.

Verder zou ik graag eens van een techneut willen horen welke opties jullie nu onderzoeken en wat jullie hypothese is over wat er mis gaat. Deze ellende duurt nu al zo vreselijk lang dat er wel eens open kaart mag worden gespeeld en dan iets meer dan 'we werken er heel hard aan'.

Van de oorspronkelijke beloften van glasvezel – supersnel, supercapaciteit, superstabiel – is op deze manier echt helemaal niks meer over. Mooie techniek, maar waardeloos geïmplementeerd blijkbaar.

 

Reputatie 7
Badge +5

Hi @HJHome, zeker. Dat is akkoord. Er kan inderdaad een simkaart worden aangeschaft. Als je mij de bon stuurt (doe dat via een privébericht via een Wetransfer link, of stuur mij deze via Twitter of Facebook), dan vergoed ik de kosten van de simkaart en kunnen jullie privé om een vouchercode vragen. Dit is ook gelijk het antwoord op jouw punt @kprook. Ik zal dit aanpassen in het uitgelichte bericht.

@henkdeleeuw Wij kunnen hier inderdaad zien welke ONT er aangesloten staat!

@Ruud_M en @Imants Dank voor de voorbeelden. Ik heb jullie toegevoegd aan het onderzoek! I also added you to the investigation @John_Slow, thank you for all the information. @Renso en @NineTails94 bij jullie mis ik het taakbeheer nog. Ik heb zojuist wel gevraagd of we dit echt nodig hebben gezien het op meerdere apparaten speelt. Voor nu is dit echter nog wel de wens en ik wil jullie vragen dit aan te leveren. Dankjewel!

@Hrnkaya Loopt er voor jou al een onderzoek? Ik begrijp je gevoel, ook over de kosten. We kunnen echter nu niet voor een vergoeding zorgen, omdat het nog loopt. Achteraf kijken wij absoluut naar een vergoeding!


Voor de rest in dit topic, ik heb zojuist om een update gevraagd en een kleine gekregen. KPN is er ontzettend druk mee bezig en heeft top prioriteit. Ze zijn bezig het probleem te reproduceren en een nieuwe firmware te ontwikkelen. Een nieuwe firmware is eerder getest bij vier klanten, maar zonder resultaat. De urgentie ligt zeer hoog, dat kan ik absoluut bevestigen. Ik zal ook deze week weer de updates scherp in de gaten houden. Als er nieuwe informatie is om te delen, doe ik dat direct. Al is het een kleine update, ik wil jullie graag zo goed mogelijk op de hoogte houden. Ik begrijp het ongemak echt absoluut en wil zo transparant mogelijk blijven. Wat betreft hoe wij de vergoeding achteraf gaan indelen: hier wordt nog over gesproken en kan ik nog geen uitspraak over doen. 

Wat betreft een opzegging vanwege dit issue: dit is mogelijk. Wel dien ik te kunnen zien dat je hier langer dan een maand last van hebt. Hierna heb je recht op een kosteloze opzegging. Is dit echt je wens, neem dan via een privébericht contact op. Ik handel deze verzoeken alleen privé af. Ik sluit nu af, en ben er morgen weer!

 

Reputatie 2

Wat mij verbaast is dat al we een VPN gebruiken alles wel goed werkt. Dat wil dus zeggen dat het probleem niet bij de Genexis ligt maar verderop in het netwerk. Zonder vpn maak ik gebruik van het Odido netwerk en hun servers. Met het gebruiken van een Vpn verleg ik dat naar de vpn servers, met die redenatie ligt het probleem in het netwerk van Odido.

Is er iemand die dat kan bevestigen dat deze redenatie klopt? En zo ja waarom wordt er dan nu door Odido en Kpn gekeken naar de Genexis Ont dat de problemen daar liggen?

Die redenatie zit denk ik in de goede richting. Een VPN schermt je verkeer af waardoor o.a. Odido niet kan zien wat voor een soort het is. Het lijkt erop alsof zonder VPN een bepaalde filtering, verkeerde routering of blokkade op (bepaalde soorten van het) internetverkeer plaatsvindt ergens in het netwerk van Odido. Zodra een VPN zorgt voor versleuteling treedt het probleem niet op. Bijzonder als het met een andere ONT niet optreedt, al zei @Cheyenne van Odido  dat dit ook met andere ONT’s soms wel zo is. Ik weet niet wat het soort ONT precies uitmaakt op het gebied van routering of filtering en dus waarom de ene wel problemen kan geven zoals hier en de andere niet. 

Reputatie 1

Hi Allen ( @Cheyenne van Odido , @Economics ),

Vanavond het genoegen gehad om @Economics van KPN te spreken. Hij had het vermoeden dat mijn ONT het probleem veroorzaakte. Ik maakte gebruik van een Genexis GMC-TK01-XGS2110 (HV:1.1, 2024-02).

Mooi ritje gemaakt richting @Economics om een Nokia ONT op te halen (thanks nogmaals gozer!). Thuis erop geklikt, door @Economics laten configureren en je raad het… Voor het eerst in dagen werkt alles zoals het hoort. Ik heb het getest met een aantal protocollen, en alles gaat echt super smooth.

Ik zal het de komende dagen in de gaten houden, maar ik denk dat het handig is dat @Economics met @Cheyenne van Odido in contact komt om te bespreken hoe dit in de breedte opgelost kan worden voor anderen.

Thanks <3

Wat en tof gebaar van KPN dat iemand in zijn avonduren bereid is om te helpen bij problemen van Odido klanten over gehuurde KPN WBA diensten. 

Jouw proactieve houding viel mij op Tweakers ook al op, dit probleem speelt al vele vele maanden en was voor mij de enige reden om geen Odido abonnement te kiezen. Internet met packetloss is verschrikkelijk.

Daar heb jij een oplossingsrichting neergezet op landelijk niveau. De medewerker van de maand trofee mag naar @Economics van KPN 🤗

Reputatie 2

Hello Odido community.

Apologies for typing in English, Dutch is unfortunately not my first language.

We've also been affected by slow responses and timeouts in the evenings after upgrading to fiber (glasvezel) about a month ago. It is especially frustrating for my wife because she is kicked out from rated Hearthstone matches due to network timeouts.

Fortunately I just happen to have a fairly elaborate Prometheus+Grafana setup running 24/7 here, so I have a detailed history of the network problems we experience. In the graphs below you see monitoring of three URLs:

- https://www.google.com/favicon.ico
- https://www.nu.nl/assets/favicon_25year/favicon.ico
- https://www.redditstatic.com/shreddit/assets/favicon/64x64.png

These files belong to different services and are not related to each other. They are also very small, just a few kilobytes. My setup downloads these files every minute and records how much time that takes. In the morning hours, these files are downloaded in milliseconds, but in the evenings it takes much, much longer than that.

The graphs show no duration longer than 5 seconds, because 5 seconds is the limit. If a request lasts 5 seconds it means it never actually completed successfully.

The first image shows the problems in the last 12 days, since I started monitoring this.

Odido outages in the last 12 days

In the next images I show each day separately, which shows exactly when the problem starts and how long it lasts:

Odido problems on 25/6/2024
Odido problems on 24/6/2024
Odido on Sunday 23/6/2024, one of the rare days without problems
Odido on Saturday 22/6/2024

I will try to continue posting images of this as much as I can in an effort to help troubleshoot this problem.

 

Best regards,

Edit: grammatical errors

Zelfde probleem sinds overstap naar glasvezel van Odido. Lees graag mee.

Reputatie 4

Hi Allen ( @Cheyenne van Odido , @Economics ),

Vanavond het genoegen gehad om @Economics van KPN te spreken. Hij had het vermoeden dat mijn ONT het probleem veroorzaakte. Ik maakte gebruik van een Genexis GMC-TK01-XGS2110 (HV:1.1, 2024-02).

Mooi ritje gemaakt richting @Economics om een Nokia ONT op te halen (thanks nogmaals gozer!). Thuis erop geklikt, door @Economics laten configureren en je raad het… Voor het eerst in dagen werkt alles zoals het hoort. Ik heb het getest met een aantal protocollen, en alles gaat echt super smooth.

Ik zal het de komende dagen in de gaten houden, maar ik denk dat het handig is dat @Economics met @Cheyenne van Odido in contact komt om te bespreken hoe dit in de breedte opgelost kan worden voor anderen.

Thanks <3

Reputatie 7
Badge +5

Dat is fijn om te lezen @Jhazenberg!

@Nino_1 Begrijp ik helemaal! Check mijn vorige berichten in dit topic, ik probeer zo goed mogelijk te helpen en duidelijkheid te verschaffen waar het kan. Er is echter nog geen verwachting. Stuur mij inderdaad de gevraagde gegevens wanneer dat kan. Dan kan ik je ook voorzien van Unlimited Data op je abonnement!

Reputatie 2

Niets ten nadele van de mensen die hier namens Odido proberen te helpen en de community te woord staan, noch de mensen van de technische dienst die dit proberen op te lossen. Maar dat gebruikers van een glasvezel abonnement van Odido via KPN WBA iedere dag in feite ‘s avonds niet over werkend internet beschikken is een structurele wanprestatie van het bedrijf Odido. Ondanks dat je maandelijks betaalt, krijg je daar niet de beloofde dienst voor terug. Sinds dit topic duurt het al 12 dagen, maar de mensen die het betreft ervaren de problemen al veel langer. Het gaat om de kern van het contract, namelijk een werkende internetverbinding, en niet om een randzaak zoals bijvoorbeeld het kunnen inloggen op Mijn Odido. 

Odido zou wel wat meer mogen doen om zich aan het glasvezelcontract te houden. Als de klant een maand niet betaalt, kan die een blokkade of afsluiting tegemoet zien. Als Odido maandenlang niet levert, mag de klant afwachten en screenshots aanleveren. Odido zou proactief gratis ontbinding van het contract behoren aan te bieden. En als de klant toch nog vertrouwen houdt in een oplossing ooit, zou als alternatief een gratis abonnement aangeboden kunnen worden tot de problemen op zijn gelost. Of op zijn minst 50% korting nu het om de helft van de dag gaat dat de verbinding wegvalt.

Verder vind ik het vrij heftig dat een storing als deze zoveel uitzoekwerk en oplostijd vergt en dat er geen zicht is op een oplossing of tijdslijnen daarnaartoe. Zeker wanneer die tijdslijnen nu al vrij lang zijn.

Krijgt deze storing eigenlijk al genoeg aandacht van de top van Odido? In mei was mevrouw Van Lammeren als bestuurslid van Odido in het TV-programma Radar, over de problemen die toen ook/al speelden. Zij beloofde namens Odido verbetering, maar gaf ook aan dat klanten haar via LinkedIN kunnen benaderen als de oplossing uitblijft. Ik vraag me af of zij (of andere bestuursleden) deze kwestie wel op hun vizier hebben. Op deze manier is het wachten op de volgende Radar-uitzending...

 

Goed punt wel @rubinio, dat is wel wat ik probeerde aan te halen, heeft het wel genoeg aandacht. Want dit lijkt een major incident, maar de looptijd van 2 weken geeft te denken of het incident ook die status heeft intern en bij de onderaannemers/leveranciers. Misschien moet iedereen op LinkedIn mevr. Van Lammeren een PM sturen.

Reputatie 3

Hi @Renso, dank voor deze update. Dat doe je goed, ik denk dat iedereen (waaronder ik) benieuwd is wat de uitkomst is en wat je als tester moet doen. Hou je dit topic op de hoogte na het belletje vandaag van KPN?

@Kanbeter Ik waardeer deze woorden, dankjewel daarvoor. Weet dat ik je volledig begrijp, ik snap jullie gevoel helemaal.

Ik hoop deze week nog met een update te kunnen komen. Zoals jullie kunnen lezen is KPN bij @Renso en andere testers bezig met testen en nieuwe firmware. Ik hoop oprecht dat hier snel goed nieuws uit voort mag komen. Zijn er vouchers verlopen, schiet je mij dan aan? Ik regel meteen nieuwe!

UPDATE KPN

 

Vandaag contact gehad met de monteur en het eea met elkaar besproken.

Via de speedtest haal ik DOWN 936 en UP 946

Als ik echter een download programma start dan komt hij nog op een derde van de snelheid.

We hebben afgesproken om dit even aan te zien omdat er nu geen probleem is met streamen.

De veranderingen die hij doorvoerde was de verbinding vanuit de KPN te fixeren op 1 Gb omdat ik een modem heb van Zyxel met een 2,5 Gb port.

We hebben morgen nog contact met elkaar om te kijken of streamen (TV en Pime) stabiel blijft en hij duikt verder in de materie.

Tot zover en later meer.

Renso

 

Goedenavond!

Hier nog een klant van Odido glasvezel waarbij het probleem nu zo ernstig is dat ik ook mee wil doen aan dit onderzoek.

Ik heb al drie maanden last van een haperend netwerk in de avonduren (meestal tussen 19:00 - 00:00), maar sinds vandaag is dit ook overdag (vanaf 10:00 uur). Als iemand die thuis werkt, maak ik me zorgen dat als dit aanhoudt ik mijn werk niet goed meer kan uitvoeren. Ik ben een video editor en heb speciaal voor glasvezel netwerk gekozen, omdat ik veel en snel met het uploaden en downloaden van data bezig ben.

Ik heb ook een mobiel abonnement bij Odido (technisch gezien Tele2, maar die hoort als het goed is nu bij dezelfde familie). De unlimited data bundel zou goed uit komen voor de avonduren, maar ik zou natuurlijk het liefst willen dat dit probleem snel verholpen wordt. Dank aan alle moderators die ons op de hoogte houden en veel geluk naar de technische dienst die hier mee bezig is.

Hierbij de volgende gegevens:

Nogmaals: hopelijk is dit snel verholpen.

Joyce

Reputatie 2

Hele goede tip van Rubinio; Odido moet klanten die traag/uitvallend  internet ervaren geen abonnementskosten in rekening brengen zolang het probleem speelt. Dat heet goed fatsoen.

Odido levert niet waarvoor klanten betalen. En dat al heel lang. 

Reputatie 2

Heb het hele topic doorgelezen. Hallucinant. Van dit probleem heb ik maanden eerder al melding gemaakt. Ik heb voldoende netwerkkennis en daarom zó geen zin om door allerlei onzinnige hoepels te moeten springen.

Mijn twee (bekabelde) AppleTV4's krijgen continu haperend beeld bij NLZiet, bij Netflix etc. – maar ik moet nu met mijn Mac 'taakbeheer' posten? Waarom toch dit paarse krokodillen gedoe? Maar goed, als een serie screenshots de prijs is om ergens op een lijstje te komen, dan so be it.

Overigens vermoed ik ook dat het probleem toch niet in de ONT zit maar in een configuratie ergens in het Odido netwerk. Immers: VPN werkt wel, en eenmaal opgebouwde streamingverbindingen werken tot aan de volgende buffering ook goed. En de ellende vindt vooral 's avonds plaats, als veel mensen digitaal TV kijken. Ergens zit er volgens mij een router die iets slims probeert te doen, traffic shaping via DPI bijvoorbeeld. Daarbij loopt het ding tegen een capaciteitsprobleem aan. Een VPN packet is redelijk immuun voor traffic shaping en wordt misschien ook wel anders gerouteerd. Afijn, afwachten en nu eerst mijn screenshotjes maken.

Reputatie 3

En het instorten van SabNZB

Als jullie niets aan deze berichten hebben dan zal ik ze ook niet plaatsen want ik wil niet dit forum vol zetten met allemaal schermafdrukken. Misschien wel de foutmelding van mijn Usenet provider hierboven.Handshake melding ???

Reputatie 4

volgens mij hoeven we hier op de community dit probleem niet op te lossen, daar zijn netwerkspecialisten mee bezig, zie eerdere berichten van de mods. Ons doel is om zoveel als mogelijk aan te geven wat we zien. 

Reputatie 7
Badge +5

@Renso @Joran.98 Jullie gegevens zijn doorgegeven. Dit betekent dat jullie als backup staan voor de test. Mocht het nodig zijn, contacteert KPN NetwerkNL jullie vanzelf. Voor nu zijn er genoeg testers. Dank voor al jullie reacties!

@Rhodez Ik moet er bij jou op terugkomen, ik heb namelijk iets te snel gesproken. Jij zit niet op het WBA netwerk maar op het ODF netwerk. De problemen uit dit topic spelen hierop niet, dit hebben wij uitgesloten. Jij hebt dus individueel last van een wegvallende verbinding s'avonds. Zou je hier bijvoorbeeld een los topic voor willen aanmaken, of contact met ons willen opnemen via een andere weg? Dan gaan we dit onderzoeken!

@HJHome Waqqas heeft al een reactie gegeven, de Odido TV app werkt inderdaad alleen op ons vaste netwerk. Je kunt natuurlijk wel de Odido Online TV app gebruiken. Dit is een mobiele app, die je bijvoorbeeld via een Chromecast ook kan streamen naar de tv!

 
@Harry du Bois Dank voor de gegevens, je bent toegevoegd aan het onderzoek!

@Barrygerritsen Bedankt voor je melding! Lever jij ook de rest van de gevraagde gegevens aan? Dan voeg ik je toe!
 

Reputatie 3

Mijn speedtest van 4 Juli 2024 12:55

Normaal zoals het dus zou moeten zijn. Dit even ter info

Even kijken hoe het rond 18:00 uur is.

 

Reputatie 1

 

Als het aan de ONT ligt, waarom hebben dan niet alle klanten van Odido last van trage wifi en bekabeld internet vanaf de namiddag? 

Omdat het specifiek om Genexis ONT’s van KPN WBA gaat. Aansluitingen met een OpenDutchFiber glasvezel gebruiken een ander type ONT van Huawei.

Goedenavond allemaal. Fijn dat ik dit topic heb gevonden (heel mooie post @chefneliz!). Vorige week heb ik de overstap gemaakt van KPN glasvezel naar Odido glasvezel. En man, wat is dit flink afzien. Ook voor anderen, zo lees ik. Inderdaad vooral tussen 17:00 en 21:00 tergend langzaam internet. Hierdoor maak ik in de avond - zo ook nu - vrijwel standaard gebruik van 5G via mijn telefoon (ook als hotspot). 
Mijn vrouw klaagt al dagen steen en been over haperingen en vastlopers bij streaming van een serie. En een potje online gamen met vrienden zat er net ook niet in. Heel frustrerend!

Ik zal proberen mijn melding zo snel als mogelijk aan te vullen met de gevraagde gegevens. 

@Cheyenne van Odido Mijn vrouw en ik hebben beiden een abonnement bij Ben (geen Unlimited), dus we houden ons aanbevolen voor een extra databundel zolang deze problematiek bij ons speelt. 

Reageer