Skip to main content

Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

• Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

Uitgevoerde troubleshooting

• Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

Met vriendelijke groet,
Nils

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

• Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 11-03-2025: Er is nieuwe firmware ontwikkeld, deze wordt t/m 14-03 gefaseerd uitgerold.

Ik moet zeggen dat ik er ook weinig van begrijp. Hoewel ik vanaf het begin mijn best heb gedaan om constructief en behulpzaam te zijn bij het oplossen van de problemen, is mijn ervaring tot op heden teleurstellend. Hier nog een kleine rant van mijn ervaringen. 

@Cheyenne van Odido / @Tommie van Odido dit is niets persoonlijks tegen jullie, ik waardeer jullie hulp enorm. Dit is feedback voor Odido waarvan ik het belangrijk vind dat het in ieder geval gegeven wordt.

Aanvankelijke problemen

Op 17 juni ben ik overgestapt van Odido DSL naar glasvezel. Vanaf de eerste dag ondervond ik problemen, waarbij verbindingen niet goed tot stand kwamen. Ik heb dit eerst telefonisch gemeld en daarna via het forum.

KPN las mee via Tweakers waar dit topic werd gementioned en toen heb ik in overleg met KPN een Nokia ONT geplaatst, in de hoop dat dit het probleem zou oplossen. Deze ONT heb ik notabene opgehaald in Zwolle, omdat Guidion deze niet vlot kon leveren en ik toch graag wilde testen of dit een stabiele verbinding zou opleveren.

Contact met Odido

In de dagen daarna heb ik herhaaldelijk hier op het forum contact gehad om te melden dat de aansluiting van het Nokia ONT alle problemen oploste.

Mijn topic werd vervolgens een verzamelthread, waarin vooral werd gefocust op het verzamelen van data zoals speedtests en screenshots van taakbeheer. Hoewel ik meedeed aan deze dataverzameling, blijf ik me afvragen wat de toegevoegde waarde hiervan was. Wat kan men mogelijk afleiden uit een schermafbeelding van het taakbeheer 🤔.

Software updates Genexis

Enkele weken later heb ik, wederom in samenwerking met KPN, het Genexis ONT teruggeplaatst, omdat er een firmware-update beschikbaar was die het probleem mogelijk zou verhelpen. Helaas bleek dit niet de oplossing te zijn. Ondanks meerdere firmware-updates bleven de problemen bestaan. @Renso is rond deze tijd meen ik ook aangehaakt en bij hem werden dezelfde tests uitgevoerd.

Kleine side note: de heren van KPN zijn echt top wat betreft communicatie en terugkoppeling. Duidelijk, komen afspraken na, en het belangrijkste: ze houden je op de hoogte. Ik meen dat @Renso dit ook zo heeft ervaren.

Vakantieperiode

Tijdens de vakantieperiode leek er enige verbetering, maar opgelost was het zeker niet. Dit was ook duidelijk zichtbaar op het forum, waar weliswaar minder klachten binnenkwamen, maar er nog steeds gebruikers waren die problemen ondervonden. Rond deze periode werd ik ook gecontacteerd door Radar omdat ze op verzoek van derden het forum meelazen. Ik heb hier geen tijd voor en heb dus niet meegewerkt aan hun onderzoek. 

Vervolg vanuit Odido

Na meer dan vijf weken van testen en overleggen met KPN was het probleem nog steeds niet opgelost. Om die reden vroeg ik via het forum om een update en eventuele mogelijkheden rondom een compensatie. Mij werd verteld dat compensatie pas mogelijk is wanneer er een daadwerkelijke oorzaak is aangetoond. Hoe het er daadwerkelijk voor stond bleef onduidelijk.

Klantenservice

Hierop besloot ik telefonisch contact op te nemen met de klantenservice om te bespreken wat de vervolgstappen zouden zijn en welke compensatiemogelijkheden er waren. Helaas verliep dit contact allesbehalve vlekkeloos.

1e gesprek

De eerste medewerker met wie ik sprak, gaf aan dat compensatie zeker mogelijk was, maar dat dit nog besproken moest worden met een leidinggevende. Er werd beloofd dat ik de volgende dag zou worden teruggebeld. Dit is helaas niet gebeurd.

2e gesprek

Na drie dagen heb ik zelf opnieuw gebeld, toen kreeg ik een andere medewerker aan de lijn die geen log van mijn eerdere gesprek kon vinden. Ook deze medewerker zou met een leidinggevende overleggen en mij later die avond terugbellen. Wederom bleef een reactie uit.

3e gesprek

Opnieuw heb ik de volgende dag gebeld, waarbij een derde medewerker wederom aangaf geen logs van de eerdere gesprekken te kunnen vinden.

Er werd mij zelfs gevraagd opnieuw screenshots van speedtests en taakbeheer aan te leveren. Er was namelijk op mijn klantaccount niets terug te zien van de gesprekken op het forum… Na alle contactmomenten is het mij een raadsel hoe dat mogelijk is.

De koek is op

Ik begrijp niet hoe het mogelijk is dat er zo veel mis gaat. Ik heb dan ook besloten te stoppen met het uitvoeren van de tests en zal het Nokia ONT nu permanent laten hangen. Wellicht kunnen jullie een andere klant zoeken die mee wil werken aan de tests, maar ik heb daar geen zin meer in op deze manier.

Begrijp me niet verkeerd, het gaat mij echt niet om die €40,- die gecompenseerd kan worden. Het gaat mij om het principe dat er een structureel probleem is waarbij ik meewerk aan een onderzoek om jullie en jullie klanten te helpen. Vervolgens kan Odido haar verantwoordelijkheid niet nemen om uberhaupt een simpel logje te maken op mijn klantaccount of om beloften na te komen over het terugbellen. Teleurstellend 🤐.

Mooie omschrijving van het probleem.

Ik ben ook al een paar maanden hiermee bezig. Ze beweren nu eindelijk bezig te zijn met een groter onderzoek.

UPDATE

Na overleg van KPN met Odido is er bij mij nu een Nokia ONT geplaatst.

Alle aanpassing die gedaan waren weer op 0 , dus nu kijken wat de snelheid gaat doen.

De eerste test was de volle 1.01 Gb en NLziet starte snel op evenals de zenders.

Ik zal jullie op de hoogte houden.

Tot de volgende update

Tot op heden (niet te vroeg juichen) krijg ik de volle snelheid 1 Gb binnen en blijft deze stabiel.

Ook het streamen en tv kijken (NLZiet) gaat zonder problemen.

Ook tijdens de probleem uren geen gekke dingen of jojo effect met de snelheid.

Ik zal jullie op de hoogte houden

Renso

Hoi, Ik was op zoek naar een nieuwe provider want mijn Ziggo jaarkorting loopt af en werd gelukkig gewezen op dit forum. WAT EEN ELLENDE!

Odido weet of nog steeds niet wat het probleem is, of, nog erger, wil het niet delen.

Jesus ik heb ook dezelfde ONT-KPN combinatie, ben blij dat me dit bepaard is gebleven, en ja ik leef mee met ieder die hier afgescheept wordt door Odido.

Betreffende de Odido community supporters hier - en ja het is erg dat je als klant op een FORUM moet gaan klagen! - julie zijn best aardig maar daar is niemand mee geholpen. Julie worden ook als menselijk schild gebruikt en weten het. Laatste tijd NIETS meer van julie gelezen trouwens. De een na de ander verdwijnt. Burnout? De mond gesnoerd?

Any way, ik snap niet dat de meesten hier na maanden en maanden nog zo mak zijn.
STABILITEIT VAN JE VERBINDING IS DE GROOTSTE EIS.

Eis een vergoeding! En niet voor een snelheidscompensatie, maar harde cash. Je hebt consumentenrecht, Stel ze in gebreke!
Heb je rechtsbijstand, maak er gebruik van. Zo niet, begin met een aangetekende brief, een email, iets waarvan aannemelijk is dat ze het lezen. Eis ontbinfing van je abbo en terugbetaling van alle tijd waarin je klachten had.
Verzamel je klachtmomenten, maar vooral ook de communicatie, of pogingen daartoe met Odido. Ook hier. Ook in je telefoonlog. Email.
En stel ze in gebreke. Geef ze 2 weken om het compleet op te lossen. Lukt dat niet dan ontbind je het abbonnement. Eis sowieso 100% compensatie voor het betaalde abonnementsgeld.
Reageren ze niet, dan advokaat of rechtswinkel. De eerste keer is gratis, en die zal gaan vertellen dat je dit gaat winnen, en dat alle kosten ook nog eens bij Odido komen.

En ga ondertussen gewoon naar KPN, of als je af en toe wat downtime niet erg vindt, naar Ziggo. Die zijn duurder, maar niet voor wat je krijgt.

En zegt het voort..

Wat een baas van een post. Dank. Je. Wel. 🤘

Hier nog een aantal threads met identieke problemen:

Link naar vergelijkbare forum post 5 door @Mark-Jan 
Link naar vergelijkbare forum post 6 door @erhard94 
Link naar vergelijkbare forum post 7 door @JornS 

@ Odido: wordt het tijd om een storingsmelding op jullie website te zetten? Een avondje op het forum laat zien dat er echt meer aan de hand is. Hoor graag van jullie!

@Cheyenne van Odido

Dit is niet leuk en ook niet realistisch meer. Dit probleem duurt al maanden en is sinds twee weken aan het escaleren. De oorzaak is bekend. Een oplossing is bekend. Maar juliie willen doorpuzzelen met een update. Een update waarvan we niet weten of die ooit gaat werken en we ook niet weten wanneer die dan zou komen. Laat ons niet bewust tobben met iets waar ieder van ons gek van wordt. Help de mensen die dit via deze post hebben gemeld en puzzel daarnaast op je gemakje verder met die update. De maat is vol. 

Niets ten nadele van de mensen die hier namens Odido proberen te helpen en de community te woord staan, noch de mensen van de technische dienst die dit proberen op te lossen. Maar dat gebruikers van een glasvezel abonnement van Odido via KPN WBA iedere dag in feite ‘s avonds niet over werkend internet beschikken is een structurele wanprestatie van het bedrijf Odido. Ondanks dat je maandelijks betaalt, krijg je daar niet de beloofde dienst voor terug. Sinds dit topic duurt het al 12 dagen, maar de mensen die het betreft ervaren de problemen al veel langer. Het gaat om de kern van het contract, namelijk een werkende internetverbinding, en niet om een randzaak zoals bijvoorbeeld het kunnen inloggen op Mijn Odido. 

Odido zou wel wat meer mogen doen om zich aan het glasvezelcontract te houden. Als de klant een maand niet betaalt, kan die een blokkade of afsluiting tegemoet zien. Als Odido maandenlang niet levert, mag de klant afwachten en screenshots aanleveren. Odido zou proactief gratis ontbinding van het contract behoren aan te bieden. En als de klant toch nog vertrouwen houdt in een oplossing ooit, zou als alternatief een gratis abonnement aangeboden kunnen worden tot de problemen op zijn gelost. Of op zijn minst 50% korting nu het om de helft van de dag gaat dat de verbinding wegvalt.

Verder vind ik het vrij heftig dat een storing als deze zoveel uitzoekwerk en oplostijd vergt en dat er geen zicht is op een oplossing of tijdslijnen daarnaartoe. Zeker wanneer die tijdslijnen nu al vrij lang zijn.

Krijgt deze storing eigenlijk al genoeg aandacht van de top van Odido? In mei was mevrouw Van Lammeren als bestuurslid van Odido in het TV-programma Radar, over de problemen die toen ook/al speelden. Zij beloofde namens Odido verbetering, maar gaf ook aan dat klanten haar via LinkedIN kunnen benaderen als de oplossing uitblijft. Ik vraag me af of zij (of andere bestuursleden) deze kwestie wel op hun vizier hebben. Op deze manier is het wachten op de volgende Radar-uitzending...

Buckle up people, this is going to be a long post:

​Speedtest (Ookla):

IP Config

ipconfig is a Microsoft Windows utility. I am running Linux. On Linux, this is the equivalent:

<redacted> on bones:~ ❯ ip a
1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 65536 qdisc noqueue state UNKNOWN group default qlen 1000
link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00
inet 127.0.0.1/8 scope host lo
valid_lft forever preferred_lft forever
inet6 ::1/128 scope host noprefixroute
2: enp6s0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc fq_codel state UP group default qlen 1000
link/ether 3c:7c:3f:c3:59:c4 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
inet 192.168.1.14/24 brd 192.168.1.255 scope global noprefixroute enp6s0
inet6 fe80::790c:bcd0:a29a:1502/64 scope link noprefixroute
3: lxcbr0: <NO-CARRIER,BROADCAST,MULTICAST,UP> mtu 1500 qdisc noqueue state DOWN group default qlen 1000
link/ether 00:16:3e:00:00:00 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
inet 10.0.3.1/24 brd 10.0.3.255 scope global lxcbr0

Taakbeheer:
Gnome system monitor

Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)

username on bones:~ ❯ ping -V
ping from iputils 20221126
libcap: yes, IDN: yes, NLS: no, error.h: yes, getrandom(): yes, __fpending(): yes
☸ default in
username on bones:~ ❯ ping -c 10 8.8.8.8
PING 8.8.8.8 (8.8.8.8) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1 ttl=60 time=8.88 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=2 ttl=60 time=10.1 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=3 ttl=60 time=10.2 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4 ttl=60 time=7.78 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=5 ttl=60 time=11.1 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=6 ttl=60 time=9.27 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=7 ttl=60 time=11.4 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=8 ttl=60 time=11.0 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=9 ttl=60 time=9.01 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=10 ttl=60 time=9.04 ms

--- 8.8.8.8 ping statistics ---
10 packets transmitted, 10 received, 0% packet loss, time 9012ms
rtt min/avg/max/mdev = 7.782/9.777/11.392/1.111 ms

What do you experience exactly?

All Internet sites are very slow to download, from both my Linux desktop and my wife's Windows machine.

But the most important problem is my wife's gaming session. She is playing Hearthstone which is an online person-vs-person game. When the Internet is problematic, she often loses her turn. Sometimes she is disconnected from the game servers and this can cause her to lose the game entirely. Incidentally, Hearthstone is not a high-reflex game which requires low latency. It's a card game. The interruptions she experiences last many seconds. We can only imagine how bad it would be if we wanted to play something faster like Counterstrike, League of Legends, Overwatch, PubG etc. Below we attach some screenshots, in case they help. Note that the pictures show the time when this was happening.

What times do you experience this?

The screenshots below show that the problems today started at 19:20 CET and ended at 20:16 CET.
They started again at 20:48 CET and lasted for hours. At 23:45 the problems were reduced but they only fully resolved on 1/7/2024 at 00:50 CET.

All of these sites are being probed once every minute. A timeout of 5 seconds means the connection actually failed, because 5 is the maximum timeout in my monitoring system.

Here we see that Odido sites were also difficult to reach during those times, which is understandable, because they are not actually hosted within your network, as shown by the WHOIS commands below:

username on bones:~ ❯ mtr -rzwn www.odido.nl
Start: 2024-07-01T01:45:36+0200
HOST: bones Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev
1. AS??? 192.168.1.1 0.0% 10 0.7 0.6 0.6 0.7 0.0
2. AS50266 85.145.176.1 0.0% 10 5.0 6.0 3.5 7.8 1.4
3. AS??? 10.10.10.209 0.0% 10 9.8 10.8 8.2 17.3 2.5
4. AS8075 104.44.44.43 40.0% 10 10.9 12.6 8.9 19.6 3.8
5. AS8075 104.44.44.43 0.0% 10 69.4 44.5 9.1 69.4 23.3
6. AS8075 104.44.235.234 0.0% 10 11.3 12.5 8.7 18.2 3.4
7. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
8. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
9. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
10. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
11. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
12. AS8075 20.56.240.229 0.0% 10 10.0 9.5 8.1 10.7 0.9

username on bones:~ took 5s ❯ whois 20.56.240.229 | grep -i orgname
OrgName: Microsoft Corporation

username on bones:~ took 15s ❯ mtr -rzwn community.odido.nl
Start: 2024-07-01T01:43:34+0200
HOST: bones Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev
1. AS??? 192.168.1.1 0.0% 10 0.6 0.6 0.6 0.7 0.0
2. AS50266 85.145.176.1 0.0% 10 7.7 5.8 4.0 7.7 1.3
3. AS??? 10.10.10.209 0.0% 10 8.5 10.4 8.0 17.7 2.9
4. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
5. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
6. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
7. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
8. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
9. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
10. AS??? 52.93.112.223 0.0% 10 10.8 9.8 7.9 11.5 1.4
11. AS16509 18.65.39.124 0.0% 10 8.1 8.9 7.3 10.3 1.0
☸ default in
username on bones:~ took 15s ❯ whois 18.65.39.124 | grep -i orgname
OrgName: Amazon Technologies Inc.
OrgName: Amazon.com, Inc.

So is my router broken? Is my line of low quality? No. Because I also monitor address 85.145.176.1 using pings. This IP is the first hop on the Odido side, shown by the ~7ms latency. And during the same times, the pings towards this address were clean, no latency at all as shown by this screen:

I also wanted to ping the next hop, 10.10.10.209 but unfortunately it does not respond to pings.

From my end, it looks like there is some congestion in your network during peak hours (evening). Tonight there were two big football matches playing during those times which may not be a co-incidence. If you don’t identify where the problem is and fix it soon, it will probably fix itself itself after a sizeable amount of your customers move to different ISPs.

Best regards,

Oké, @Cheyenne van Odido, hier zijn mijn screenshots. Gemaakt op een individuele Mac, maar aangezien er meerdere apparaten op mijn netwerk zitten die allemaal last hebben is dit eigenlijk zinloos.

Zoals je eerder in deze draad kan lezen zijn mijn met Gigabit Ethernet bekabeld aangesloten AppleTV4's in de avonduren vaak niet in staat om TV te streamen vanaf NLZiet. Zie ook de screenshots eerder in de draad, gemaakt op een moment dat er werkelijk niks werkte - vrijdagavond.

De bijgevoegde screenshots zijn van nu, zondagavond 7 juli, een rustig moment waarop de verbinding naar behoren werkt. Eerst maar het bewijs dat ik Ethernet gebruik, via ipconfig op een Mac:

Vervolgens een overzicht van de ping naar 8.8.8.8, een traceroute en een ping naar de eerste hop:

Allemaal niks aan de hand. De Speedtest resultaten op deze zondagavond laten een prima werkende verbinding zien:

En mijn CPU belasting (ik ga geen overzicht van alle actieve processen geven; jullie willen vooral zien dat de computer niet overdreven is belast – maar met de huidige (goede) resultaten slaat dat sowieso nergens op en de storingen treffen alle apparaten, dus deze info is sowieso van nul waarde):

De conclusies op deze kalme zondagavond lijken me helder: met mijn apparatuur en interne netwerk is niks mis; met de glasvezelkabel zelf is niks mis; met de verbinding naar de buitenwereld is helemaal niks mis – ik haal prima snelheden met lage ping en vrijwel geen jitter. Op de rustige momenten werkt alles top en daarom hoef ik dus ook géén Guidion-monteur aan huis die niks komt doen.

Maar… tijdens het journaal van 20:00 uur, op drukke TV-avonden zoals vrijdag en zaterdag, op andere momenten in de avond waarop er blijkbaar veel gestreamd en gegamed wordt – op die momenten klapt de verbinding helemaal in elkaar. Zoals ook door anderen beschreven: het zit hem vooral in het opzetten van nieuwe verbindingen - openen van websites, bufferen van een stream, sturen van een appje, lezen van een Tweet, starten van een Speedtest – constant time-outs, foutmeldingen dat het internet onbereikbaar is, afbrekende streams. Als het dan toch lukt om iets op te zetten (Speedtest bijv.) dan is de snelheid soms nog redelijk maar de jitter is enorm. De laatste tijd is echter ook de snelheid om te janken.

Als ik deze bevindingen eens logisch bij elkaar optel:

• Zodra ik mijn telefoon via 5G laat werken, doet alles het prima.
  • Op rustige momenten doet mijn verbinding het prima, op drukke momenten niet.
  • Als mensen overstappen naar andere provider met dezelfde ONT dan doet hun verbinding het wel goed.
  • Als mensen VPN gebruiken doet de verbinding het wel goed.

Dan denk ik toch dat het probleem volgens mij dieper in jullie netwerk zit. Of het zit wél in de ONT die op drukke momenten er blijkbaar niet meer in slaagt om het downstream verkeer te scheiden of het upstream verkeer ertussen te proppen op de glasvezel? Maar hoe kan het dan dat VPN wel werkt?

Daar komt in mijn geval nog bij dat ik dus op 9 februari al een mail van Odido heb gehad:

Blijkbaar was er toen al duidelijk dat de ONT's een probleem zijn. Monteur is nooit geweest helaas. Ik had vorig jaar al klachten over de verbinding, dit jaar is het echt bar en boos en blijkbaar moet dit nog maanden duren. Begrijp werkelijk niet waarom deze gevallen nog altijd individueel worden aangevlogen. En continu actie vergen van onze kant. Beetje pro-actiever (zoals bovenstaande mail) mag ook wel. Ik betaal de hoofdprijs voor een Gigabit verbinding die knudde werkt op de momenten dat ik hem wil gebruiken.

Verder zou ik graag eens van een techneut willen horen welke opties jullie nu onderzoeken en wat jullie hypothese is over wat er mis gaat. Deze ellende duurt nu al zo vreselijk lang dat er wel eens open kaart mag worden gespeeld en dan iets meer dan 'we werken er heel hard aan'.

Van de oorspronkelijke beloften van glasvezel – supersnel, supercapaciteit, superstabiel – is op deze manier echt helemaal niks meer over. Mooie techniek, maar waardeloos geïmplementeerd blijkbaar.

Beste Tommie, 

Ik las net dat Chefneliz een Nokia ONT heeft gekregen en sindsdien geen problemen meer heeft.

Blijf dan in vredesnaam niet doormodderen met de Genexis ONT. 

Voorzie elke klant met dit probleem van een Nokia ONT als dat de oplossing is.

Daar hebben deze klanten recht op.

Omdat Odido heeft meer dan een jaar klanten met traag en uitvallend internet links heeft laten liggen.

Omdat het Grootschalig Onderzoek veel te lang gaat duren.

Odido moet dit gaan regelen met KPN.

Hi Allen ( @Cheyenne van Odido , @Economics ),

Vanavond het genoegen gehad om @Economics van KPN te spreken. Hij had het vermoeden dat mijn ONT het probleem veroorzaakte. Ik maakte gebruik van een Genexis GMC-TK01-XGS2110 (HV:1.1, 2024-02).

Mooi ritje gemaakt richting @Economics om een Nokia ONT op te halen (thanks nogmaals gozer!). Thuis erop geklikt, door @Economics laten configureren en je raad het… Voor het eerst in dagen werkt alles zoals het hoort. Ik heb het getest met een aantal protocollen, en alles gaat echt super smooth.

Ik zal het de komende dagen in de gaten houden, maar ik denk dat het handig is dat @Economics met @Cheyenne van Odido in contact komt om te bespreken hoe dit in de breedte opgelost kan worden voor anderen.

Thanks <3

Wat en tof gebaar van KPN dat iemand in zijn avonduren bereid is om te helpen bij problemen van Odido klanten over gehuurde KPN WBA diensten. 

Jouw proactieve houding viel mij op Tweakers ook al op, dit probleem speelt al vele vele maanden en was voor mij de enige reden om geen Odido abonnement te kiezen. Internet met packetloss is verschrikkelijk.

Daar heb jij een oplossingsrichting neergezet op landelijk niveau. De medewerker van de maand trofee mag naar @Economics van KPN 🤗

Hi @HJHome, zeker. Dat is akkoord. Er kan inderdaad een simkaart worden aangeschaft. Als je mij de bon stuurt (doe dat via een privébericht via een Wetransfer link, of stuur mij deze via Twitter of Facebook), dan vergoed ik de kosten van de simkaart en kunnen jullie privé om een vouchercode vragen. Dit is ook gelijk het antwoord op jouw punt @kprook. Ik zal dit aanpassen in het uitgelichte bericht.

@henkdeleeuw Wij kunnen hier inderdaad zien welke ONT er aangesloten staat!

@Ruud_M en @Imants Dank voor de voorbeelden. Ik heb jullie toegevoegd aan het onderzoek! I also added you to the investigation @John_Slow, thank you for all the information. @Renso en @NineTails94 bij jullie mis ik het taakbeheer nog. Ik heb zojuist wel gevraagd of we dit echt nodig hebben gezien het op meerdere apparaten speelt. Voor nu is dit echter nog wel de wens en ik wil jullie vragen dit aan te leveren. Dankjewel!

@Hrnkaya Loopt er voor jou al een onderzoek? Ik begrijp je gevoel, ook over de kosten. We kunnen echter nu niet voor een vergoeding zorgen, omdat het nog loopt. Achteraf kijken wij absoluut naar een vergoeding!

Voor de rest in dit topic, ik heb zojuist om een update gevraagd en een kleine gekregen. KPN is er ontzettend druk mee bezig en heeft top prioriteit. Ze zijn bezig het probleem te reproduceren en een nieuwe firmware te ontwikkelen. Een nieuwe firmware is eerder getest bij vier klanten, maar zonder resultaat. De urgentie ligt zeer hoog, dat kan ik absoluut bevestigen. Ik zal ook deze week weer de updates scherp in de gaten houden. Als er nieuwe informatie is om te delen, doe ik dat direct. Al is het een kleine update, ik wil jullie graag zo goed mogelijk op de hoogte houden. Ik begrijp het ongemak echt absoluut en wil zo transparant mogelijk blijven. Wat betreft hoe wij de vergoeding achteraf gaan indelen: hier wordt nog over gesproken en kan ik nog geen uitspraak over doen. 

Wat betreft een opzegging vanwege dit issue: dit is mogelijk. Wel dien ik te kunnen zien dat je hier langer dan een maand last van hebt. Hierna heb je recht op een kosteloze opzegging. Is dit echt je wens, neem dan via een privébericht contact op. Ik handel deze verzoeken alleen privé af. Ik sluit nu af, en ben er morgen weer!

Wat mij verbaast is dat al we een VPN gebruiken alles wel goed werkt. Dat wil dus zeggen dat het probleem niet bij de Genexis ligt maar verderop in het netwerk. Zonder vpn maak ik gebruik van het Odido netwerk en hun servers. Met het gebruiken van een Vpn verleg ik dat naar de vpn servers, met die redenatie ligt het probleem in het netwerk van Odido.

Is er iemand die dat kan bevestigen dat deze redenatie klopt? En zo ja waarom wordt er dan nu door Odido en Kpn gekeken naar de Genexis Ont dat de problemen daar liggen?

Die redenatie zit denk ik in de goede richting. Een VPN schermt je verkeer af waardoor o.a. Odido niet kan zien wat voor een soort het is. Het lijkt erop alsof zonder VPN een bepaalde filtering, verkeerde routering of blokkade op (bepaalde soorten van het) internetverkeer plaatsvindt ergens in het netwerk van Odido. Zodra een VPN zorgt voor versleuteling treedt het probleem niet op. Bijzonder als het met een andere ONT niet optreedt, al zei @Cheyenne van Odido  dat dit ook met andere ONT’s soms wel zo is. Ik weet niet wat het soort ONT precies uitmaakt op het gebied van routering of filtering en dus waarom de ene wel problemen kan geven zoals hier en de andere niet. 

hier even een update Ik ben sinds afgelopen woensdag over op KPN 

sinds de overstap nog geen problemen gehad, de verbinding is stabiel over de hele dag en avond

jitter komt niet boven de 5 uit.

mijn genexis ont is bij de overstap niet vervangen.

Kabels overgestoken in het nieuwe modem van KPN en thuisnetwerk omgeprikt naar het nieuwe modem en alles werkt als een zonnetje.

Als het aan de Ont of de firmware van de Ont ligt > hoe kan het dan dat het nu als een zonnetje bij mij werkt ?

Hoe kan het dat het overdag bij Odido wel werkte maar in de avond niet te doen was ?

ik wens jullie allen s6 met dit lastige probleem met deze netwerk congestion.

en dat is precies wat ik bedoel met het aangeven van wij zien gebeuren. laat de specialisten de puzzel maken, zij hebben immers alle stukjes. 

Ben ik niet helemaal met je eens. In veel organisaties zijn de stukjes er wel, maar ze komen nergens bij elkaar.

Heb het ook bij Ziggo al meegemaakt: via onze straat app was duidelijk dat vrijwel iedereen last had van uitvallende verbindingen. Er werden vervolgens 20 individuele monteurs afspraken gemaakt (die natuurlijk niks konden doen) en nergens bij Ziggo gaat dan een lampje branden zo van “hee, 20 meldingen uit dezelfde straat”. Men luistert niet echt naar de klanten maar volgt een simpel protocol: ‘Verbindingsprobleem? Dan eerst aan/uit zetten. Niet opgelost? Dan monteur.’

Verklaringen: gescheiden afdelingen, klantenservice die niet met monteurs terugkoppeltt, niemand die de moeite neemt om tickets ook echt te lezen en alleen maar kijkt naar ‘opgelost’ of ‘niet opgelost’, onwil om dingen te escaleren etc.

Pas toen we via de zakelijke ingang iemand aan de lijn kregen die echt luisterde (want SLA, dus financieel risico) kwam er een ploeg in de straat die direct vaststelde dat de glasvezel backbone verderop beschadigd was. Binnen 3 dagen opgelost.

Nu bij Odido zie ik hetzelfde; het wordt nog steeds op individuele basis aangevlogen, we moeten nog steeds testjes doen die niks met het probleem te maken hebben, er komen nog steeds monteurs langs die niks kunnen doen.

Dit mede als gevolg van de pogingen om het zo gestandaardiseerd en efficiënt mogelijk in te richten. Als er dan een keer iets gebeurt dat niet in de standaard protocollen past, gaat het mis. De verspilling van tijd en geld is dan echt enorm.

Sorry voor de lange post maar dit is mijn werk en ik baal enorm dat dit anno 2024 niet beter kan.

UPDATE

Na overleg van KPN met Odido is er bij mij nu een Nokia ONT geplaatst.

Alle aanpassing die gedaan waren weer op 0 , dus nu kijken wat de snelheid gaat doen.

De eerste test was de volle 1.01 Gb en NLziet starte snel op evenals de zenders.

Ik zal jullie op de hoogte houden.

Tot de volgende update

Ik moet zeggen dat ik er ook weinig van begrijp. Hoewel ik vanaf het begin mijn best heb gedaan om constructief en behulpzaam te zijn bij het oplossen van de problemen, is mijn ervaring tot op heden teleurstellend. Hier nog een kleine rant van mijn ervaringen. 

@Cheyenne van Odido / @Tommie van Odido dit is niets persoonlijks tegen jullie, ik waardeer jullie hulp enorm. Dit is feedback voor Odido waarvan ik het belangrijk vind dat het in ieder geval gegeven wordt.

Aanvankelijke problemen

Op 17 juni ben ik overgestapt van Odido DSL naar glasvezel. Vanaf de eerste dag ondervond ik problemen, waarbij verbindingen niet goed tot stand kwamen. Ik heb dit eerst telefonisch gemeld en daarna via het forum.

KPN las mee via Tweakers waar dit topic werd gementioned en toen heb ik in overleg met KPN een Nokia ONT geplaatst, in de hoop dat dit het probleem zou oplossen. Deze ONT heb ik notabene opgehaald in Zwolle, omdat Guidion deze niet vlot kon leveren en ik toch graag wilde testen of dit een stabiele verbinding zou opleveren.

Contact met Odido

In de dagen daarna heb ik herhaaldelijk hier op het forum contact gehad om te melden dat de aansluiting van het Nokia ONT alle problemen oploste.

Mijn topic werd vervolgens een verzamelthread, waarin vooral werd gefocust op het verzamelen van data zoals speedtests en screenshots van taakbeheer. Hoewel ik meedeed aan deze dataverzameling, blijf ik me afvragen wat de toegevoegde waarde hiervan was. Wat kan men mogelijk afleiden uit een schermafbeelding van het taakbeheer 🤔.

Software updates Genexis

Enkele weken later heb ik, wederom in samenwerking met KPN, het Genexis ONT teruggeplaatst, omdat er een firmware-update beschikbaar was die het probleem mogelijk zou verhelpen. Helaas bleek dit niet de oplossing te zijn. Ondanks meerdere firmware-updates bleven de problemen bestaan. @Renso is rond deze tijd meen ik ook aangehaakt en bij hem werden dezelfde tests uitgevoerd.

Kleine side note: de heren van KPN zijn echt top wat betreft communicatie en terugkoppeling. Duidelijk, komen afspraken na, en het belangrijkste: ze houden je op de hoogte. Ik meen dat @Renso dit ook zo heeft ervaren.

Vakantieperiode

Tijdens de vakantieperiode leek er enige verbetering, maar opgelost was het zeker niet. Dit was ook duidelijk zichtbaar op het forum, waar weliswaar minder klachten binnenkwamen, maar er nog steeds gebruikers waren die problemen ondervonden. Rond deze periode werd ik ook gecontacteerd door Radar omdat ze op verzoek van derden het forum meelazen. Ik heb hier geen tijd voor en heb dus niet meegewerkt aan hun onderzoek. 

Vervolg vanuit Odido

Na meer dan vijf weken van testen en overleggen met KPN was het probleem nog steeds niet opgelost. Om die reden vroeg ik via het forum om een update en eventuele mogelijkheden rondom een compensatie. Mij werd verteld dat compensatie pas mogelijk is wanneer er een daadwerkelijke oorzaak is aangetoond. Hoe het er daadwerkelijk voor stond bleef onduidelijk.

Klantenservice

Hierop besloot ik telefonisch contact op te nemen met de klantenservice om te bespreken wat de vervolgstappen zouden zijn en welke compensatiemogelijkheden er waren. Helaas verliep dit contact allesbehalve vlekkeloos.

1e gesprek

De eerste medewerker met wie ik sprak, gaf aan dat compensatie zeker mogelijk was, maar dat dit nog besproken moest worden met een leidinggevende. Er werd beloofd dat ik de volgende dag zou worden teruggebeld. Dit is helaas niet gebeurd.

2e gesprek

Na drie dagen heb ik zelf opnieuw gebeld, toen kreeg ik een andere medewerker aan de lijn die geen log van mijn eerdere gesprek kon vinden. Ook deze medewerker zou met een leidinggevende overleggen en mij later die avond terugbellen. Wederom bleef een reactie uit.

3e gesprek

Opnieuw heb ik de volgende dag gebeld, waarbij een derde medewerker wederom aangaf geen logs van de eerdere gesprekken te kunnen vinden.

Er werd mij zelfs gevraagd opnieuw screenshots van speedtests en taakbeheer aan te leveren. Er was namelijk op mijn klantaccount niets terug te zien van de gesprekken op het forum… Na alle contactmomenten is het mij een raadsel hoe dat mogelijk is.

De koek is op

Ik begrijp niet hoe het mogelijk is dat er zo veel mis gaat. Ik heb dan ook besloten te stoppen met het uitvoeren van de tests en zal het Nokia ONT nu permanent laten hangen. Wellicht kunnen jullie een andere klant zoeken die mee wil werken aan de tests, maar ik heb daar geen zin meer in op deze manier.

Begrijp me niet verkeerd, het gaat mij echt niet om die €40,- die gecompenseerd kan worden. Het gaat mij om het principe dat er een structureel probleem is waarbij ik meewerk aan een onderzoek om jullie en jullie klanten te helpen. Vervolgens kan Odido haar verantwoordelijkheid niet nemen om uberhaupt een simpel logje te maken op mijn klantaccount of om beloften na te komen over het terugbellen. Teleurstellend 🤐.

Na de plaatsing van de Nokia ONT merk ik een duidelijk verschil. 

Zonder problemen tv kijken en streamen. 

Ook met het internetten haal ik weer de 1.00 Gb

Dat wil niet zeggen dat het glasvezel spook verdwenen is.... Het is gewoon afwachten. 

De KPN monteurs zijn deskundig en vriendelijk. En hebben alles geprobeerd om tot dit resultaat te komen. 

Renso 

Sinds 25-8-2024 zou ik internet over glas van Odido hebben.

De eerste weken bleek de aansluiting fiber-ONT stuk te zijn. Voordat men dat door had en gerepareerd was, weken!

Daarna werkte het min of meer maar ‘s avonds en weekend stort de performance in. Bellen naar Odido helpt niet, klantenservice geeft nietszeggende antwoorden.

Op aanwijzen van
@Waqqas heb me hier aangemeld. Maar u raad het al, geen reactie die tot een oplossing leidt.

Ik krijg wel een code voor data voa GSM maar ik heb bedrade PCs en daar hebben ze niks voor.

In dit draadje werd me voorgehouden dat mijn Genexis ONT moet worden vervangen, net als bij zoveel andere abonnees/slachtoffers, maar ook dat wordt alleen maar gezegd waarna er nooit meer actie wordt ondernomen.

De laatste soap is dat me werd aangeraden zelf een 4G modem te kopen waarmee ik dan met weer zo'n data-code mijn bedraad aangesloten PC zou kunnen gebruiken.

Ondertussen werkt in de avonduren niets storingsvrij. Tv kijken hapert en met slechte beeldkwaliteit, tablets via wifi gaan in de timout, websites laden niet, filmpjes haperen, downloaden uit de cloud duurt eeuwen en met timeout errors.

Odido is nog wel in staat om facturen te sturen.
Ik betaal dus al 2 maanden voor zeer slechte tot geen verbinding, krijg het advies om zelf apparatuur aan te schaffen en wordt eeuwig aan het lijntje gehouden.

Iedereen die het wil weten mag het weten, Odido is met afstand het slechtste bedrijf wat ik ooit heb meegemaakt. Ik werk bij justitie en denk erover mijn kanalen aan te spreken om ze via rechterlijke weg in gebreke te stellen.

Mensen, ik heb het verlossende telefoontje ontvangen van Odido dat ik mijn lopende contact kosteloos mag opzeggen 🎉 Mijn eerdere 2 verzoeken waren niet geaccepteerd 😬 2 dagen eerder belde ik met het klantenservice, nadat Guidion monteur voor de 3de keer met een verkeerd apparaat kwam aanzetten. Ik heb deze keer het programma Kassa genoemd en vertelde dat die ene manager van Odido toezegt dat de klanten hun contact kosteloos mogen opzeggen. Het is ook belangrijk wie je de lijn hebt. Ene weet meer dan de andere. Deze medewerker zei dat mijn vorige verzoek niet volledig was ingediend/ ingevuld door de medewerker.

Ik heb per email de bevestiging ontvangen en gelijk een abonnement bij KPN aangevraagd🎉 Ik zit helaas nog 2 weken opgeschept met Odido. Hopelijk lukken de anderen ook om op te zeggen. 

Mooi om te lezen,
Ik ben vandaag overgegaan naar KPN en wat een verademing! Het is niet eens met elkaar te vergelijken. 

Zelfde probleem sinds overstap naar glasvezel van Odido. Lees graag mee.

Hi all, goed dat jullie dit laten weten. @chefneliz je topic ziet er op en top verzorgd uit, mijn complimenten voor het duidelijk verwoorden van je ervaring. De situatie is natuurlijk niet prettig en ik wil daar mijn excuses voor aanbieden. Weet dat het probleem bij ons bekend is. Een aantal van onze klanten op een specifieke WBA aansluiting (met een specifieke ONT) hebben hier last van. Onze technische dienst is hier mee bezig, samen met de netwerk leverancier. We nemen dit absoluut serieus. Omdat het om WBA gaat en niet ons eigen netwerk, zijn we echter wel op sommige punten afhankelijk van de andere partij. We doen ons best dit zo snel mogelijk opgelost te krijgen. Dank voor jullie geduld zover!

Een melding in het topic zal ik overleggen, maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren. We horen hier enkel '’geen diensten'’ meldingen in te plaatsen. Ik ga het wel bespreken!

voor moderators: INC staat in de topic notities

Hi @Cheyenne van Odido ,

Hartelijk bedankt voor je reactie, fijn dat je hier zo snel op reageert! Ik moet zeggen dat jullie wel echt bovenop de forumposts zitten en dat is echt top 😎

In je reactie geef je aan dat het probleem bij jullie bekend is, dat is erg waardevol voor mij om te weten. Op basis van je reactie heb ik wel een aantal nieuwe vragen. Ook zijn een aantal vragen uit mijn vorige bericht niet beantwoord, ik vraag me een beetje af of jullie die wel hebben gelezen 😥

Zou je deze vragen toch nog willen beantwoorden? Je mag me natuurlijk ook laten terugbellen als het forum hiervoor niet de juiste plaats is. Ik heb de vragen hier onder nogmaals gesteld voor de volledigheid.

Vraag 1: Monteur & bewustwording

Hoe kan het dat wanneer ik jullie klantenservice spreek het probleem niet bekend is, maar jij wel weet dat het probleem intern bekend is? Gisteren heeft jullie medewerker een verzoek bij Guidion ingeschoten, daar moet ik vandaag een afspraak mee maken. Heeft dit nog zin, of kun je die afspraak annuleren? Het zou zonde zijn als jullie kosten maken bij Guidion voor een afspraak die bij voorbaat al niets gaat opleveren.

Vraag 2: Status onderzoek technische dienst / netwerkleverancier

In het bericht geef je aan dat jullie technische dienst samen met de netwerkleverancier het probleem onderzoekt. Ook geef je aan dat je hiervan waarschijnlijk geen storings-topic kunt aanmaken. Ik begrijp dat je hier niet alleen over gaat, maar ik wil jullie toch adviseren om het aanmaken van de status melding te overwegen.

Er worden nu dagelijks forumposts geplaatst over hetzelfde onderwerp wat intern dus bij jullie bekend is, maar niet wordt gedeeld. Dat lijkt mij zonde en dat moet toch duidelijke gecommuniceerd kunnen worden? Ik heb geen inzicht in de grootte van de impact (hoeveelheid klanten), maar afgaande op wat ik lees op dit forum, Tweakers, Reddit en Twitter is de impact echt heel groot. Het is echt niet mijn bedoeling om op al die platformen mee te kletsen en naar dit draadje te gaan linken, maar ik probeer alleen duidelijk te maken dat het zo veel zou helpen als er één centraal (door Odido geschreven) topic bestaat waar duidelijkheid wordt gegeven.

Daarnaast vraag ik me af waar ik nu op de hoogte kan worden gehouden van de status van bovenstaand onderzoek. Wat is er tot op heden onderzocht en wat is daar de uitkomst van? Is er een plan voor het oplossen, of zijn we nog niet zover? Hebben jullie een ETA voor die oplossing, of zijn er wellicht alternatieven?

_________________________________________________________________________________

Daarnaast zijn de onderstaande vragen uit originele post niet beantwoord, misschien omdat het ook een lang bericht was maar je gaat er helemaal niet meer verder op in. Kun je hier nog inhoudelijk op terugkomen?

Vraag 3: Contract ontbinding

Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.

Vraag 4: 5G Voucher

Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.

Vraag 5: DSL

Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?

Vraag 6: Credit verzoek

Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

Hi Allen ( @Cheyenne van Odido , @Economics ),

Vanavond het genoegen gehad om @Economics van KPN te spreken. Hij had het vermoeden dat mijn ONT het probleem veroorzaakte. Ik maakte gebruik van een Genexis GMC-TK01-XGS2110 (HV:1.1, 2024-02).

Mooi ritje gemaakt richting @Economics om een Nokia ONT op te halen (thanks nogmaals gozer!). Thuis erop geklikt, door @Economics laten configureren en je raad het… Voor het eerst in dagen werkt alles zoals het hoort. Ik heb het getest met een aantal protocollen, en alles gaat echt super smooth.

Ik zal het de komende dagen in de gaten houden, maar ik denk dat het handig is dat @Economics met @Cheyenne van Odido in contact komt om te bespreken hoe dit in de breedte opgelost kan worden voor anderen.

Thanks <3

Hello Odido community.

Apologies for typing in English, Dutch is unfortunately not my first language.

We've also been affected by slow responses and timeouts in the evenings after upgrading to fiber (glasvezel) about a month ago. It is especially frustrating for my wife because she is kicked out from rated Hearthstone matches due to network timeouts.

Fortunately I just happen to have a fairly elaborate Prometheus+Grafana setup running 24/7 here, so I have a detailed history of the network problems we experience. In the graphs below you see monitoring of three URLs:

- https://www.google.com/favicon.ico
- https://www.nu.nl/assets/favicon_25year/favicon.ico
- https://www.redditstatic.com/shreddit/assets/favicon/64x64.png

These files belong to different services and are not related to each other. They are also very small, just a few kilobytes. My setup downloads these files every minute and records how much time that takes. In the morning hours, these files are downloaded in milliseconds, but in the evenings it takes much, much longer than that.

The graphs show no duration longer than 5 seconds, because 5 seconds is the limit. If a request lasts 5 seconds it means it never actually completed successfully.

The first image shows the problems in the last 12 days, since I started monitoring this.

Odido outages in the last 12 days

In the next images I show each day separately, which shows exactly when the problem starts and how long it lasts:

Odido problems on 25/6/2024
Odido problems on 24/6/2024
Odido on Sunday 23/6/2024, one of the rare days without problems
Odido on Saturday 22/6/2024

I will try to continue posting images of this as much as I can in an effort to help troubleshoot this problem.

Best regards,

Edit: grammatical errors

Niets ten nadele van de mensen die hier namens Odido proberen te helpen en de community te woord staan, noch de mensen van de technische dienst die dit proberen op te lossen. Maar dat gebruikers van een glasvezel abonnement van Odido via KPN WBA iedere dag in feite ‘s avonds niet over werkend internet beschikken is een structurele wanprestatie van het bedrijf Odido. Ondanks dat je maandelijks betaalt, krijg je daar niet de beloofde dienst voor terug. Sinds dit topic duurt het al 12 dagen, maar de mensen die het betreft ervaren de problemen al veel langer. Het gaat om de kern van het contract, namelijk een werkende internetverbinding, en niet om een randzaak zoals bijvoorbeeld het kunnen inloggen op Mijn Odido. 

Odido zou wel wat meer mogen doen om zich aan het glasvezelcontract te houden. Als de klant een maand niet betaalt, kan die een blokkade of afsluiting tegemoet zien. Als Odido maandenlang niet levert, mag de klant afwachten en screenshots aanleveren. Odido zou proactief gratis ontbinding van het contract behoren aan te bieden. En als de klant toch nog vertrouwen houdt in een oplossing ooit, zou als alternatief een gratis abonnement aangeboden kunnen worden tot de problemen op zijn gelost. Of op zijn minst 50% korting nu het om de helft van de dag gaat dat de verbinding wegvalt.

Verder vind ik het vrij heftig dat een storing als deze zoveel uitzoekwerk en oplostijd vergt en dat er geen zicht is op een oplossing of tijdslijnen daarnaartoe. Zeker wanneer die tijdslijnen nu al vrij lang zijn.

Krijgt deze storing eigenlijk al genoeg aandacht van de top van Odido? In mei was mevrouw Van Lammeren als bestuurslid van Odido in het TV-programma Radar, over de problemen die toen ook/al speelden. Zij beloofde namens Odido verbetering, maar gaf ook aan dat klanten haar via LinkedIN kunnen benaderen als de oplossing uitblijft. Ik vraag me af of zij (of andere bestuursleden) deze kwestie wel op hun vizier hebben. Op deze manier is het wachten op de volgende Radar-uitzending...

Goed punt wel @rubinio, dat is wel wat ik probeerde aan te halen, heeft het wel genoeg aandacht. Want dit lijkt een major incident, maar de looptijd van 2 weken geeft te denken of het incident ook die status heeft intern en bij de onderaannemers/leveranciers. Misschien moet iedereen op LinkedIn mevr. Van Lammeren een PM sturen.

Reageer