Skip to main content

Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 08-08-2024: De klanten waar een onderzoek voor is gestart zullen benaderd worden door Guidion of Axians voor het vervangen van de Genexis. Wacht dit contact af, dit komt automatisch.

Update 13-09-2024: Bovenstaande loopt nog. We vervangen de Genexis ONT's. Heb jij er nog last van, maak dan een melding in dit topic of neem contact op via je gewenste contactkanaal. Over de rootcause en de vergoeding kunnen we voor nu nog niks delen. Dit doen we zodra er meer bekend is.

 

Hi @m2xdam, ik snap je gevoel! Weet dat VPN vanuit ons nooit aangeraden is in dit topic. Dit is een klant-helpt-klant Community, andere klanten met dit issue, die mogelijk al VPN hadden, raden dit aan. Omdat jij mijn reactie anders hebt lezen, zal ik deze wat tweaken. Mijn tussenoplossing staat hierboven en is in de vorm van Unlimited Data. Dit is absoluut niet ideaal, dat begrijp ik. Belangrijk is nu dat we het zo snel mogelijk oplossen. 


@Cheyenne van Odido, duidelijk, dankjewel. Zou je dan in ieder geval Unlimited Data aan kunnen zetten op mijn mobiele abonnement? Deze valt volgens mij onder hetzelfde klantnummer.


Hier in regio Utrecht dezelfde problemen; sterker nog, er lijken vele dagen (zeker nu met het EK op tv) niet genoeg Ip-adressen (aldus odido klantenservice, omdat eea hier via kpn netwerk verloopt) beschikbaar te zijn waardoor ik helemaal geen internetverbinding kan krijgen. 

 

Zwaar irritant natuurlijk, maar odido vertoont hierin m.i. een nogal lakse houding om tot een vaste oplossing te komen. Hierdoor toch ook erg veel tijd kwijt aan in de wacht staan/zaken resetten/geouwehoer met hotspots. 


Het is vrijdagavond en mijn 1 Gbit glasvezel internet in Breda via een Genexys XGSPON ONT is weer niet vooruit te branden. NLZiet lukt heel af en toe, websites op mijn Macbook niet of nauwelijks. Echt, in al die tijd dat ik bij Ziggo zat heb ik niet zulke klapperende verbindingen gehad. Ik overweeg om weer terug te gaan want dit is echt niet te doen; verder verwacht ik een financiële tegemoetkoming omdat jullie beloofde dienst gewoon niet werkt.

Meerdere apparaten in huis hebben dit probleem (3 Apple TV's, 2 PC's).

Volgens mij is dit probleem al lang bekend. Ik heb in februari dit mailtje van Odido ontvangen:

Dit is op 9 februari geweest. Er is alleen nooit een monteur verschenen; beetje raar ook 'op een werkdag'. Alsof ik een hele week thuis kan blijven.

Maar goed, het is nu juli, we zijn 5 maanden verder en KPN wist dus toen al dat er een probleem was, en blijkbaar ook dat dit specifiek bij mijn ONT speelde. Daarom wil ik graag toegevoegd worden aan het onderzoek. Ik hoef geen SIM, ik heb al Unlimited van Odido maar daar heb ik op mijn bekabelde apparatuur niks aan.

Dit zijn de foto's van vrijdagavond van mijn via Gigabit Ethernet aangesloten Apple TV 4, die een native Speedtest app heeft. En dit is op een Gigabit glasvezelaansluiting. De eerste 2 pogingen mislukten sowieso.

Weet niet of dit genoeg is of dat jullie ook de volstrekt overbodige ping-test beslist nodig hebben.

Groet, Friso


@Grad12 er zijn een aantal klanten die zijn overgestapt vanwege dit probleem en daar was het probleem helemaal verdwenen..


@Grad12 er zijn een aantal klanten die zijn overgestapt vanwege dit probleem en daar was het probleem helemaal verdwenen..

Overgestapt zonder ont wissel?

Bug zoeken begint met unieke gemene delers te vinden van de probleem gevallen maar dat is voor ons aan de zijlijn lastig zonder alle statistieken te kennen.

Volg ik dit draadje al een tijdje omdat ik beroepsmatig geïnteresseerd ben. Ben zeer benieuwd wat eruit komt.

Hoop voor jullie dat het snel verholpen wordt.


@Grad12 

Zonder wissel van ONT..


Mijn speedtest van 4 Juli 2024 12:55

Normaal zoals het dus zou moeten zijn. Dit even ter info

Even kijken hoe het rond 18:00 uur is.

 

Het is nu Zaterdag 06-07-2024
Tot nu toe geen problemen ondervonden, vanavond eens kijken of voetballen kijken gaat lukken.
ff in de gaten houden.


@Grad12 er zijn een aantal klanten die zijn overgestapt vanwege dit probleem en daar was het probleem helemaal verdwenen..

Overgestapt zonder ont wissel?

Bug zoeken begint met unieke gemene delers te vinden van de probleem gevallen maar dat is voor ons aan de zijlijn lastig zonder alle statistieken te kennen.

Volg ik dit draadje al een tijdje omdat ik beroepsmatig geïnteresseerd ben. Ben zeer benieuwd wat eruit komt.

Hoop voor jullie dat het snel verholpen wordt.

aankomende woensdag word ik omgezet naar KPN

Ik heb het Modem al ontvangen ONT blijft hetzelfde > ik zal dan ook hier laten weten of de vertraging die ik nu, van ma - vrij ervaar in de avond en in het weekend de gehele dag, ervaar dan zomaar verdwenen is. Ook als het er nog steeds is zal ik dit melden.


@Grad12 er zijn een aantal klanten die zijn overgestapt vanwege dit probleem en daar was het probleem helemaal verdwenen..

Overgestapt zonder ont wissel?

Bug zoeken begint met unieke gemene delers te vinden van de probleem gevallen maar dat is voor ons aan de zijlijn lastig zonder alle statistieken te kennen.

Volg ik dit draadje al een tijdje omdat ik beroepsmatig geïnteresseerd ben. Ben zeer benieuwd wat eruit komt.

Hoop voor jullie dat het snel verholpen wordt.

Volgens mij moet de ONT terug en krijg je een nieuwe van de nieuwe provider. 


De Genexis/Nokia blijft altijd zitten wanneer je gaat overstappen, je hoeft dan alleen de router aan te sluiten. Makkelijk toch?


De Genexis/Nokia blijft altijd zitten wanneer je gaat overstappen, je hoeft dan alleen de router aan te sluiten. Makkelijk toch?

Ja, zo hoort het te gaan. 


ben wel benieuwd naar de update van gisterenavond en de restresultaten.


Sinds een kleine week overgestapt van KPN glas naar Odido, exact hetzelfde probleem als hier wordt beschreven. Is er al zicht op een oplossing? Momenteel is mijn verbinding volledig onbruikbaar in de avonden. Ik hoor graag naar de mogelijkheden om dit al dan niet tijdelijk te verhelpen…

Edit: zojuist bevestigd dat de verbinding met een VPN ertussen inderdaad prima is.


Ik moet eerlijk vermelden dat ik het hele weekend hier (015) geen lastmeer heb gehad.

Is er iets gedaan wat hier de reden van kan zijn , ik hoor het graag of het probleem gevonden is en wat de oorzaak zou kunnen zijn.

 

Renso


@Renso 

Soms kan het zo zijn dat het probleem even weg is, bij mij is het de ene week erger dan de andere week en soms gaat het x weken goed. Erg verschillend.


Nu weer heel lange laadtijden bij het bezoeken van websites (via WiFi op telefoon). Daarom maar even een speedtest gedaan. Het internet zelf is nog niet eens dramatisch, maar vooral het opstarten van de verbinding…


@Cheyenne van Odido

Hierbij mijn screenshots. Ik heb hetzelfde probleem als boven beschreven en op dit moment is het wederom hevig aanwezig, nadat het minder was deze week in de avonden. Ik hoop dat hier snel een oplossing voor is, want ik heb Odido nu een maand en ben zeer ontevreden, dit is niet te doen.

 


@Renso

Soms kan het zo zijn dat het probleem even weg is, bij mij is het de ene week erger dan de andere week en soms gaat het x weken goed. Erg verschillend.

Er zou volgens mij  een KPN netwerk update plaatsvinden had ik begrepen ??

 


@Cheyenne van Odido

Hierbij mijn screenshots. Ik heb hetzelfde probleem als boven beschreven en op dit moment is het wederom hevig aanwezig, nadat het minder was deze week in de avonden. Ik hoop dat hier snel een oplossing voor is, want ik heb Odido nu een maand en ben zeer ontevreden, dit is niet te doen.

 

In welk gebied is dat ??

 


@Cheyenne van Odido

Hierbij mijn screenshots. Ik heb hetzelfde probleem als boven beschreven en op dit moment is het wederom hevig aanwezig, nadat het minder was deze week in de avonden. Ik hoop dat hier snel een oplossing voor is, want ik heb Odido nu een maand en ben zeer ontevreden, dit is niet te doen.

 

In welk gebied is dat ??

 

Barendrecht (net onder Rotterdam).


@Cheyenne van Odido

Hierbij mijn screenshots. Ik heb hetzelfde probleem als boven beschreven en op dit moment is het wederom hevig aanwezig, nadat het minder was deze week in de avonden. Ik hoop dat hier snel een oplossing voor is, want ik heb Odido nu een maand en ben zeer ontevreden, dit is niet te doen.

 

In welk gebied is dat ??

 

Barendrecht (net onder Rotterdam).

Hier 015 Delft nu wel oké


Nu in de avond weer om heel verdrietig van te worden; vrijwel niets werkt…

 


Sinds begin Juni zijn wij over op Odido glasvezel.

Verder dan 250mpbs direct aangesloten op de modem zijn wij niet gekomen.


Oké, @Cheyenne van Odido, hier zijn mijn screenshots. Gemaakt op een individuele Mac, maar aangezien er meerdere apparaten op mijn netwerk zitten die allemaal last hebben is dit eigenlijk zinloos.

Zoals je eerder in deze draad kan lezen zijn mijn met Gigabit Ethernet bekabeld aangesloten AppleTV4's in de avonduren vaak niet in staat om TV te streamen vanaf NLZiet. Zie ook de screenshots eerder in de draad, gemaakt op een moment dat er werkelijk niks werkte - vrijdagavond.

De bijgevoegde screenshots zijn van nu, zondagavond 7 juli, een rustig moment waarop de verbinding naar behoren werkt. Eerst maar het bewijs dat ik Ethernet gebruik, via ipconfig op een Mac:

Vervolgens een overzicht van de ping naar 8.8.8.8, een traceroute en een ping naar de eerste hop:

Allemaal niks aan de hand. De Speedtest resultaten op deze zondagavond laten een prima werkende verbinding zien:

En mijn CPU belasting (ik ga geen overzicht van alle actieve processen geven; jullie willen vooral zien dat de computer niet overdreven is belast – maar met de huidige (goede) resultaten slaat dat sowieso nergens op en de storingen treffen alle apparaten, dus deze info is sowieso van nul waarde):

 

De conclusies op deze kalme zondagavond lijken me helder: met mijn apparatuur en interne netwerk is niks mis; met de glasvezelkabel zelf is niks mis; met de verbinding naar de buitenwereld is helemaal niks mis – ik haal prima snelheden met lage ping en vrijwel geen jitter. Op de rustige momenten werkt alles top en daarom hoef ik dus ook géén Guidion-monteur aan huis die niks komt doen.

Maar… tijdens het journaal van 20:00 uur, op drukke TV-avonden zoals vrijdag en zaterdag, op andere momenten in de avond waarop er blijkbaar veel gestreamd en gegamed wordt – op die momenten klapt de verbinding helemaal in elkaar. Zoals ook door anderen beschreven: het zit hem vooral in het opzetten van nieuwe verbindingen - openen van websites, bufferen van een stream, sturen van een appje, lezen van een Tweet, starten van een Speedtest – constant time-outs, foutmeldingen dat het internet onbereikbaar is, afbrekende streams. Als het dan toch lukt om iets op te zetten (Speedtest bijv.) dan is de snelheid soms nog redelijk maar de jitter is enorm. De laatste tijd is echter ook de snelheid om te janken.

Als ik deze bevindingen eens logisch bij elkaar optel:

  • Zodra ik mijn telefoon via 5G laat werken, doet alles het prima.
  • Op rustige momenten doet mijn verbinding het prima, op drukke momenten niet.
  • Als mensen overstappen naar andere provider met dezelfde ONT dan doet hun verbinding het wel goed.
  • Als mensen VPN gebruiken doet de verbinding het wel goed.

Dan denk ik toch dat het probleem volgens mij dieper in jullie netwerk zit. Of het zit wél in de ONT die op drukke momenten er blijkbaar niet meer in slaagt om het downstream verkeer te scheiden of het upstream verkeer ertussen te proppen op de glasvezel? Maar hoe kan het dan dat VPN wel werkt?

Daar komt in mijn geval nog bij dat ik dus op 9 februari al een mail van Odido heb gehad:

Blijkbaar was er toen al duidelijk dat de ONT's een probleem zijn. Monteur is nooit geweest helaas. Ik had vorig jaar al klachten over de verbinding, dit jaar is het echt bar en boos en blijkbaar moet dit nog maanden duren. Begrijp werkelijk niet waarom deze gevallen nog altijd individueel worden aangevlogen. En continu actie vergen van onze kant. Beetje pro-actiever (zoals bovenstaande mail) mag ook wel. Ik betaal de hoofdprijs voor een Gigabit verbinding die knudde werkt op de momenten dat ik hem wil gebruiken.

Verder zou ik graag eens van een techneut willen horen welke opties jullie nu onderzoeken en wat jullie hypothese is over wat er mis gaat. Deze ellende duurt nu al zo vreselijk lang dat er wel eens open kaart mag worden gespeeld en dan iets meer dan 'we werken er heel hard aan'.

Van de oorspronkelijke beloften van glasvezel – supersnel, supercapaciteit, superstabiel – is op deze manier echt helemaal niks meer over. Mooie techniek, maar waardeloos geïmplementeerd blijkbaar.

 


Reageer