Instabiele glasvezelverbinding in de avond. Veel jitter, hoge ping, veel latency
Sinds juli dit jaar een 1gbit glasvezelverbinding. De eerste paar maanden geen enkel probleem, maar sinds een paar weken veel last van ‘vage’ problemen en vooral 's avonds. Veel time-outs van websites en meldingen van apparaten thuis dat er ‘geen internet’ is. De speedtests laten een grillig beeld zien. Soms prima, met lage ping/jitter, maar soms ook complete foutmeldingen als ‘kan server niet bereiken voor speedtest'. Soms ook (uiteindelijk) hoge snelheden, maar wel met extreem hoge ping en/of jitter (>300ms). Ik vermoed dat het probleem in die laatste twee zit.
1Gbit is leuk, maar overkill. Ik wil gewoon _stabiel_ internet. Liever langerzamer zonder time-outs/uitval dan (af en toe) supersnel, maar instabiel.
Kan iemand van Tmobile/Odido hierbij helpen?
Het betreft regio Arnhem (De Laar)
Screenshots speedtest; zie onder
Alles bekabeld aangesloten rechtstreeks op modem van Tmobile (T54)
Bladzijde 1 / 2
Nog eentje van 23.00u
De jitter is (veel te) hoog met 137ms
Hoi @jaflo, goed dat je hiervoor aan de bel trekt! Ik wil dit graag onderzoeken. Alleen mis ik nog wat screenshots. Kun je de exacte stappen volgen via de onderstaande links:
Voor Windows: https://assets.odido.nl/x/6470cde47c/handleiding-snelheidsproblemen-windows-10.pdf
Voor macOS: https://assets.odido.nl/x/34d729b6bd/handleiding-snelheidsproblemen-mac-os.pdf
Zorg dat je rechtstreeks bent aangesloten op ons modem, zonder tussenapparatuur. We starten dan een onderzoek! Groetjes, Ishana
Ook vanavond is weer raak; zie twee screenshots. Weliswaar hoge up/download, maar toch hoge jitter (118 en 167ms) en daardoor traag/instabiel internet
Hey @jaflo, bedankt voor alle testen. Ik heb zojuist een lijnmeting gedaan en ik krijg hier geen goede meting uit. Heb je toevallig een eigen modem aangesloten? Zou je de test nogmaals kunnen uitvoeren met de volgende set-up? Media Converter → Zyxel → Laptop/Desktop bedraad aangesloten, zonder eigen randapparatuur. Krijg je nu andere resultaten?
@Tommie van Odido
Tommie,
Bovenstaande testjes zijn alle gedaan met het door Tmobile geleverde modem. De Zyxel t54 hangt hier rechtstreeks aan de mediaconvertor (meegeleverde rode UTP kabel). De PC waarmee de testjes zijn uitgevoerd hangt weer bedraad aan de Zyxel; zie screenshots.
Kortom; als er nu ‘geen goede meting’ uitkomt dan ligt dit aan de door jullie geleverde apparatuur denk ik.
Hey @jaflo, bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb besloten om een monteur aan te sturen. Je ontvangt zo een bericht om een afspraak in te plannen met Guidion. Kan je ons daarna een terugkoppeling geven? Alvast bedankt!
@Tommie van Odido
Dankje, monteur is ingepland voor volgende week. Kan je nog aangeven wat de uitkomsten van je ‘geen goede meting’ nu waren? Was de test ‘niet goed’ of waren de uitkomsten ‘niet goed’?
Gisteren werkte het internet prima, maar vandaag (ook overdag) weer veel uitval en jitter >300ms. Eerste twee speedtests gingen zo slecht dat ze stopte wegens geen goede verbinding.
Bedankt voor het inplannen van de monteur @jaflo!
Ik kreeg een foutmelding tijdens mijn meting. Hij kon het modem niet goed uitlezen. Hopelijk kan de monteur meer zien dan ik.
Goedenavond,
Gistermiddag is de monteur van Gideon langs geweest. Op dat moment hadden we ook geen sprake van instabiel internet. Zoals eerder genoemd is dat vaak (maar niet altijd) ’s avonds.
Hij heeft een half uur lang naar het internet-lampje van het modem gekeken en geconstateerd dat deze groen bleef. Daarmee lag het volgens hem niet aan het internet. (ja, serieus!) Hij heeft niks doorgemeten en/of aangesloten; alleen gekeken en (via wifi) een speedtest gedaan waarmee hij vond dat er niks mee was.
Ook was hij heel verbaast dat we een eigen accespoint hadden aangesloten en geen gebruik maakte van de Wifi van het Zyxel-modem. Toen hij hoorde dat er zelfs nog een aantal vaste IP-adressen waren gefixt in de DHCP settings was hij ervan overtuigd dat het daaraan moest liggen.
Ik ben geen IT-er, maar maak dat de kat maar wijs. Dat zijn gebruiksinstellingen voor mijn eigen interne netwerk en die hebben niks met de hoge jitter-spikes in de internetverbinding te maken.
Desalniettemin de Zyxel modem ge-fabrieks-reset om te kijken of dat een verschil maakt. Helaas was het gisteravond vanaf 21.45u weer raak. Vanavond wederom vanaf een uur of 19.00u.
Ja… we hebben dan internet, maar het is instabiel. Doorlopend buffererrors met streaming, meldingen van het alarmsysteem dat er geen internet meer is en speedtests die niet kunnen starten. Als ze het wel doen dan vaak met hoge jitter.
Ik heb zelf het idee dat het echt buiten huis ligt.
Kan deze klacht aub echt worden opgelost! Op dit forum lees ik mensen met soortgelijke klachten; dus jullie moeten toch wel ervaring hebben met dit soort (tijdsgebonden) klachten?
Als dit gedoe nog heel veel langer blijft wil ik mijn abo stoppen, want dit is nu al >2 a 3 weken gedoe ondertussen.
Jitter varieert van soms 0/1 tot 200/300ms
Bedraad nogmaals een aantal testuitslagen. 1e test: jitter van 235ms. 2e test: uitval vanwege geen internet, 3e test jitter van 306ms.
En dat allemaal in tijdsbestek van een paar minuten. Zo gaat het de hele avond door; superirritant!
Aub een oplossing. Alvast dank @Tommie van Odido
Uploaden van de screenshots probeer ik later nog een keer, want dat lukt nu (20.50u) niet vanwege foutmeldingen dat bestanden niet kunnen worden ge-upload. Zal ook te maken hebben met het brakke internet. Grr… (inmiddels gelukt; zie onder)
@jaflo Bedankt voor je terugkoppeling! Tommie is op dit moment met welverdiend verlof. Het probleem is in onderzoek, we nemen alle data mee! Er komt zo snel mogelijk een concrete update. To be continued… soon.
@Jason van Odido : Ok, ik hoop dat problemen snel verholpen zijn. Heeft re-registratie van het ONT nog zin? Dit hoor ik je roepen als mogelijke oplossing in andere topics?
En wederom een middag EN avond heel brak internet. Thuiswerken gaat lekker zo Odido :(
Kan er binnen maximaal een paar dagen een oplossing komen anders wil ik graag opzeggen. De rest van het gezin is het ook meer dan beu!
Jitter spikes van 2,8 SECONDEN zelfs...
Zelfde problemen ook hier al maanden (ik woon in de buurt - Arnhem Elderveld), lijkt een structureel probleem en Odido vind het niet interessant om op te lossen, uitkomst zal altijd zijn '’je hebt de mogelijkheid om elk moment op te zeggen als je niet tevreden bent'’, en dat lijkt mij inderdaad ook het juiste antwoord, doei Odido!
@Tommie van Odido@Jason van Odido Inmiddels zijn we weer 2dgn verder. Kunnen jullie een concrete update geven wanneer de problemen verholpen zijn?
En kan een van jullie aangeven hoe ik mijn abo kan beëindigen en (zo snel als mogelijk) kan overstappen naar KPN als de problemen niet opgelost zijn?
@Ishana van Odido : Kan jij eventueel helpen met opzeggen? Gisteravond was het weer raak en het is de laatste paar weken echt _elke_ avond gedoe. @Tommie van Odido en @Jason van Odido reageren niet in het weekend heb ik het idee. Ik gun iedereen z'n rust, maar ik wil nu gewoon zo snel als mogelijk af van Odido en overstapppen naar een provider die het netwerk wel voor elkaar heeft.
Dus…. kan ik een nieuw abo aanvragen bij KPN zonder door jullie aan mijn contractplicht gehouden te worden?
Zelfde problemen ook hier al maanden (ik woon in de buurt - Arnhem Elderveld), lijkt een structureel probleem en Odido vind het niet interessant om op te lossen, uitkomst zal altijd zijn '’je hebt de mogelijkheid om elk moment op te zeggen als je niet tevreden bent'’, en dat lijkt mij inderdaad ook het juiste antwoord, doei Odido!
@d-v-d-k En is het bij jou ook ‘oppeens’ onstaan? Hier heeft het sinds 1 juli de eerste periode echt prima gewerkt, maar sinds een maand ongeveer echt heel veel gezeik en inmiddels is het elke avond pet.
En nu (zondag) zelfs overdag de hele dag R.U.K.
AUB Odido; ik wil zo snel als mogelijk overstappen. Ik heb geen illussie dat dat ‘techneuten’ dit snel gaan oplossen als ik de andere topics zo lees.
Graag wil ik mijn abo opzeggen zsm. Hoe kan ik dit in gang zetten?
@Jason van Odido graag een update. Hoe kan ik opzeggen? Alvast dank. vanavond was het wederom veel uitval.
@Jason van Odido / @Tommie van Odido : Ik heb het idee dat ik tegen een muur aan het praten ben, snap je dat? Zie bovenstaande 5 posts. Al meer dan week is geen enkele inhoudelijke update gekomen en heb ik nog steeds geen antwoord hoe ik kan opzeggen/overstappen!?
Is negeren van ontevreden klanten in de hoop dat problemen zich vanzelf oplossen nu de nieuwe werkwijze van Odido?
@Jason van Odido : Een ander topic gooi je dicht omdat je niet mag crosposten, maar ondertussen neem je niet de moeite om hier antwoord te geven? De service wordt met de dag beroerder!
Geef nu eens antwoord op bovenstaande vragen. Hoe kan ik opzeggen en wanneer komt er een update over het vervolgonderzoek? We zitten hier meer dan 4 weken met zeer beroerd internet en ondertussen lijken jullie niks meer te doen.
@Tommie van Odido : graag een update. En hoe kan ik zsm opzeggen? Ik wil dat graag gezien het structureel niet oplossen van de probelemen.
Er is geen antwoord gegeven omdat je elke dag een nieuw bericht plaatst. Wanneer je dit doet, komt het topic onderaan de wachtrij en kunnen wij het niet inladen. Mede daarom zet ik ze in “mijn bakje” om er tijdig op te reageren. Er is geen duidelijke oplossing gekomen na 7 dagen jammer genoeg. Ik zeg bij deze jouw contract eenzijdig op en wil je vriendelijk verzoeken de apparatuur in bruikleen te retourneren. Hier ontvang je nog een e-mail over. Bedankt voor je geduld en sorry dat we niet aan de verwachtingen konden voldoen! Hopelijk mogen we je ooit nog verwelkomen in de toekomst!
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.