Skip to main content

Ook ik ben een van de vele mensen die in de avonduren traag internet heeft. (Zie gernelateerde topics aan de zijkant). 

Ik ben overgestapt van KPN Glasvezel naar Odido. Had daarvoor nóóit problemen, maarja Odido was goedkoper. 

 

Nu iedere avond vanaf een uur of 19, 20, laden pagina's enorm traag. Ik dacht eerst dat het aan mijn eigen netwerk lag (omdat ik aanvankelijk een eigen router gebruikte), dus mijn hele netwerk opnieuw ingericht. En nu dus over op de Odido Zyxel dinges, waarbij het invoeren van mijn lijst van 30 statische ip addressen een behoorlijk werkje was, met die gebruiksonvriendelijke interface. Maar goed, een avondje werk en het was ingericht. En die avond leek het ook allemaal snel te werken, maar dat was natuurlijk omdat het zo lang had geduurd, en het inmiddels al een uur of 12 in de nacht was en de drukte op het netwerk wat was afgenomen.

 

Dus na een paar dagen (4 oktober), toen het probleem dus blijkbaar nog steeds niet was opgelost, eerst via de android app gechat en na het springen door vele hoepels met een AI die van toeten noch blazen weet, eindelijk een echte medewerker aan de lijn. En die geeft dan uiteraard aan dat ik de standaard dingen moet doen zoals een modem uit en aan zetten. Dat gedaan, en toen moet ik mailen naar klantenservice@odido.nl, allemaal screenshots van speedtests met een kabel en m'n bureaublad zichtbaar enzo. Vraag me af of dat AVG-technisch wel goed zit, maar ja, toch maar gemaild, want, ik heb niet echt keus als ik geholpen wil worden. 

Super snel een reactie (dat had ik niet verwacht), jammer alleen dat:

 

bericht kan niet bezorgd worden ontvangen

 

Dus na een tijdje eindelijk het juiste adres gekregen om naar te mailen, dat was: 

internet.service@odido.nl

 

Dus een mailtje gestuurd, waarin ik ook aangaf:

Ik vermoed niet dat het probleem in de Zyxel firewall zit, want ik had ook problemen toen ik mijn eigen firewall op VLAN 300 had ingesteld.

 

Hier natuurlijk geen reactie op gehad. Na een paar dagen nog wat aandringen in de app, en eindelijk kon er een monteur van Guideon komen. Super behulpzaam, maar die vervolgens ook niet meer kon doen dan de ONT vervangen, want ja, het probleem zit niet in mijn huis. Dus hij maakt een rapport waar dat allemaal goed in is omschreven, en ik zou na 3 werkdagen iets horen. 

Dus, na wat mailtjes van mij:

 

4 mailtjes met de vraag om reactie, zonder bericht terug

 

Gisteren kreeg ik eindelijk iemand aan de telefoon; die zei: er zitten wel veel apparaten aangesloten op de router, kun je die niet even voor 1 tot 5 werkdagen ontkoppelen, zodat de technische dienst kan kijken of dat helpt. 

ik: “Ehm… nee?! natuurlijk kan ik niet 5 dagen zonder internet.“

Odido: “Ja, maar je kan wel gewoon gebruik maken van de wifi?”

ik: “stuur maar een mailtje met een datum en een tijd, dan kan ik alles wel voor een uur ontkoppelen. 

Odido: “Oké, wat een goed idee, ik ga het doorgeven hier” (geparafraseerd)

En dan, een paar uur later, krijg ik dit mailtje: 

 

basis handleiding voor troubleshooten die ik op dag 1 al gedaan heb

 

Wat moet ik daar nou mee?

Zou het helpen als ik smiley-angry-icon intoets?

 

Maar goed; het ligt dus niet aan mijn netwerk thuis. Het ligt niet aan het netwerk van KPN, want dat had ik hiervoor. Het ligt echt alleen en enkel aan Odido. Ik las ergens anders dat het helpt om een VPN aan te zetten. Dat ga ik vanavond eens proberen.

 

Dus, mijn vraag is: is er iemand met hetzelfde probleem waarbij het wel is opgelost? Want de meeste van die threads aan de zijkant eindigen met dat iemand overstapt naar een andere provider, en dat Cal van Odido
dat bericht dan “liked”. 

Hey @asdf123321, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik wil je hier graag mee helpen. Ik moet je wel een aantal vragen stellen en testen laten uitvoeren om dit goed door te kunnen zetten. Ik gok namelijk dat het ergens op de lijn van KPN NetwerkNL fout gaat. Om dit door te kunnen zetten heb ik wel het een en ander van je nodig. Ik heb een lijnmeting nodig waar op te zien is dat er geen randapparatuur aangesloten is en ik heb recente bekabelde speedtesten nodig. Ook ga ik je vragen om twee commands uit te voeren in CMD terwijl je alleen het Zyxel modem hebt aangesloten. Graag met een bekabelde verbinding. Zou je alle screenshots hier in het topic met mij willen delen? Dan kan ik het in één keer voor je doorzetten en hopelijk kan ik het dan voor je oplossen. Alvast bedankt voor alle moeite!

 

Voer als eerste een Powerflip uit:

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

Doe een bekabelde speedtest in de avond. De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Open CMD en voer de volgende commands uit:

  • Ping -n 50 1.1.1.1 & Ping -n 50 8.8.8.8

Graag de screenshots van de pingresults delen in het topic.

 

Kan je mij een seintje geven als je alleen het Zyxel modem hebt aangesloten zonder randapparatuur? Dan kan ik een lijnmeting uitvoeren!


Hoi Tommie,

ik gok namelijk dat het ergens op de lijn van KPN NetwerkNL fout gaat. 

 

Nou, toen ik bij KPN zat had ik nooit problemen, dus ik denk dat dat niet het geval is. 

  1. Voer als eerste een Powerflip uit:
    Zal ik vanavond doen
  2. Doe een bekabelde speedtest in de avond. 
    Dit heb ik al een aantal keer gedaan, heb niet zo'n zin om het nog een keer te doen. Verder zie je op de speedtest niet wat het probleem is; 50% van de tijd laadt de pagina niet; de andere 50% van de tijd heb ik een ‘normale’ snelheid, van zo'n 600 Mb/s. 
  3. Open CMD en doe ping
    Oké, zal ik vanavond doen
  4. Kun je me een seintje geven als je alleen het Zyxel modem hebt aangesloten zonder randapparatuur
    Oké, zal ik vanavond doen. 

Ben jij om 21:00 beschikbaar voor de lijnmeting?

 

Maar mijn belangrijkste vraag is: is er iemand met hetzelfde probleem waarbij het wel is opgelost? Want ik heb dus het gevoel van kastjes en muren en lijntjes waar ik aan gehouden word. Ik heb inmiddels al zoveel tijd hierin zitten dat ik beter bij KPN had kunnen blijven, ookal was dat 20 euro in de maand duurder. 


Hey @asdf123321, fijn dat je nog een keer bereid bent om deze stappen te volgen!

Ik ben jammer genoeg niet beschikbaar om 21:00. Is er een moment in de middag waarop ik een lijnmeting kan doen? 


Hoi Tommie, 

Wat wil je gaan meten in de middag? Als je de titel van dit topic bekijkt, zie je dat er alleen problemen zijn in de avond. 


@asdf123321 ik heb een lijnmeting nodig waarop te zien is dat er geen eigen router/switch of AP's aangesloten zitten op het modem. Dit kan ik namelijk in de lijnmeting zien.


Maar die zittten wel aangesloten op het modem. Die zijn het probleem niet want die had ik ook al aangesloten vóór mijn overstap naar Odido.

Dus ik kan ze wel even loskoppelen voor jouw lijnmeting, maar wat schieten we daar mee op? Uiteindelijk moet het toch weer werken met al deze dingen weer aangesloten. 

Verder snap ik ook niet dat jullie in mijn netwerk kunnen kijken. Dit lijkt me niet echt AVG verantwoord.


Maar ik laat me weer afleiden:
Mijn belangrijkste vraag is:

Is er ooit iemand met hetzelfde probleem geweest waarbij het wel is opgelost?


Hier vast een overzichtje van de threads die ik over dit topic kon vinden. Het laatste thread heeft als titel “opgelost”, maar die is ook niet opgelost. 

 

Titel 1e bericht Duur van problemen Opgelost? Link
In de avond traag internet 1 maand geleden 1 maand nee https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/in-de-avond-traag-internet-355399
Glasvezel lage download in de avond. 2 jaar geleden ? ? https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/glasvezel-lage-download-in-de-avond-329977
Glasvezel Zeist - 3704 in de avond traag en instabiel - ‘s avonds 9 dagen geleden 9 dagen  nee https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/glasvezel-zeist-3704-in-de-avond-traag-en-instabiel-s-avonds-356801
traag tot geen internet in de avonduren 10 maanden geleden 2 maanden nee https://community.odido.nl/algemeen-490/traag-tot-geen-internet-in-de-avonduren-348263
Traag internet na 20u 1 jaar geleden 3 maanden nee https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/traag-internet-na-20u-346605/
's Avonds traag Internet 9 maanden geleden 2 maanden nee https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/s-avonds-traag-internet-348926

0Opgelost] 11-11-2022 Mogelijk 's avonds traag bekabeld Internet

11 maanden geleden 5 maanden nee https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/opgelost-11-11-2022-mogelijk-s-avonds-traag-bekabeld-internet-347454/

Hier sinds een dag of 4 ook issues glasvezel 1gbit odido. 2,5jaar 0 issues gehad met t mobile. Al die tijd glas direct middels sfp op mijn unifi dream machine pro. Maar nu dus ook traag internet savonds, exact dezelfde mankementen als hier boven beschreven. Nog niet teruggegaan naar media converter en zyxel modem, maar als ik dit allemaal lees is dat ook niet de oplossing.

 

Ik gok het op DNS issues in netwerk Odido, die er voorheen met T mobile niet waren. Ik zie traag opgezette verbindingen bij browsen/connectie apparaten. Bv nu.nl nieuwsberichten: homepage wordt direct goed geladen, klik je door: laadt hij niet.

Streamen gaat echter redelijk goed. Max 1x per halfuur hickup, maar buffert wel door.

Diverse speedtesten: óf 0 connectie met foutmelding, of volle bak (600mbit wifi, 900 via kabel).


Hmm, weet ik niet hoor, ik heb ook problemen als ik mijn DNS instel op 8.8.8.8 en 1.1.1.1. 


Hmm ja eens trouwens. DNS had ik ook al even op 8.8.8.8 gezet, was idd niet de oplossing.

Ook ik ben heel benieuwd of er íemand is die dit opgelost heeft gekregen (al dan niet met behulp van Odido zelf).


Inmiddels zijn we weer een week verder en ondanks dat ik binnen 5 werkdagen iets zou horen, heb ik natuurlijk niks meer gehoord. En nog steeds is het internet iedere avond ondraaglijk traag. 


Aangezien ik nog steeds problemen heb zou ik graag weer willen overstappen naar KPN. Graag ontvang ik ook het geld terug vanaf het moment dat ik het probleem voor het eerst aangekaart heb. 


Dit topic omschrijft precies dezelfde problemen als wij ervaren sinds een aantal weken! Zie ook:

 

Helemaal eens met @asdf123321 !

@Tommie van Odido @ICTonny : Maak hier aub serieus werk van anders zijn jullie straks deze  poster en ook mij als klant kwijt. 


Oeh, net jouw post gelezen over die monteur van Gideon… wat een frustrerende ervaring moet dat zijn geweest. 

 

Maar ja, ook als je wel een bekwame monteur had gehad, had ‘ie het toch niet op kunnen lossen, want het probleem zit niet in jouw of mijn huis. 


Wat ik graag eventjes over het weekend heen til - ik neem het stokje tijdelijk over van Tommie - is de mogelijke workaround voor re-registratie ONT. Dit lijkt bij de uploadproblemen zeer vruchtvol te zijn en ik wil samen met de specialisten testen of dit voor jullie een antwoord kan zijn. Houd nog heel kort de deur op een kier en een slag om de arm; dit geldt natuurlijk alleen voor de aansluitingen die een ONT (network terminal) behoeven zoals GPON en XGS.

Ik ga in overleg! 


Hoi Jason, 

Wat houdt re-registratie in? Want dat klinkt als iets dat ook zou gebeuren bij het vervangen, en de Guideon monteur heeft de ONT al vervangen, zonder resultaat.


Re-registratie betekent dat het serienummer van de ONT opnieuw aangemeld wordt aan de achterkant van het aansluitsysteem zodat de ONT een nieuwe boost krijgt. Vaak zie je dat hiermee snelheidsissues opgelost worden.


Het lijkt me sterk dat opnieuw aanmelden gaat werken als compleet vervangen niet werkt, maar ik ben benieuwd en zie het wel gebeuren. 


Zelfde problemen hier al maanden, gewoon onbruikbaar internet, en dit forum staat er vol mee.

En ook de frustratie van de '’monteurs'’. ze komen langs, kijken een half uur naar je modem, en zeggen '’ja maar het lampje brand groen dus het moet goed zijn’’.

Het probleem zit echt in het netwerk van Odido/KPN en is structureel, maar niemand lijkt er mee bezig te zijn (als ze uberhaupt weten dat het probleem zich grootschalig afspeeld) .


Hoi @d-v-d-k, ik zie dat er inmiddels een opzegging gepland is. Wil je graag dat wij je ONT opnieuw registreren voor in de tussentijd? Groetjes, Ishana


Hoi Ishana, 

Zie voor het opzeggen dit thread:
 

 


Ik heb ook glasvezel bij Odido (vroeger geen problemen gehad toen het nog T-Mobile was).
Ik monitor mijn netwerk via Telegraf & Grafana en de feiten liegen er niet om! Het wordt met de dag gekker! In de avonduren zie ik hier soms ook response tijden van 3 of 4 seconden, dit is NIET normaal. En dit niet ligt niet aan je router of dat je ‘teveel’ apparaten hebt aangesloten.

Monteurs heeft natuurlijk ook geen zin, want dit probleem ligt niet aan het huis, maar aan het netwerk bij Odido. Als dit zo door gaat, ga ik ook mijn internet hier opzeggen.
 

 


Ik heb ook glasvezel bij Odido (vroeger geen problemen gehad toen het nog T-Mobile was).
Ik monitor mijn netwerk via Telegraf & Grafana en de feiten liegen er niet om! Het wordt met de dag gekker! In de avonduren zie ik hier soms ook response tijden van 3 of 4 seconden, dit is NIET normaal. En dit niet ligt niet aan je router of dat je ‘teveel’ apparaten hebt aangesloten.

Monteurs heeft natuurlijk ook geen zin, want dit probleem ligt niet aan het huis, maar aan het netwerk bij Odido. Als dit zo door gaat, ga ik ook mijn internet hier opzeggen.
 

 

Ik ga dat ook maar eens mee laten lopen​. @Tommie van Odido heb je deze ook gezien? Goed om door Guidion te laten gebruiken. Of klanten die dit melden direct de optie te geven hun abonnement op te zeggen aangezien (zie ook de lijst van @asdf123321 ) jullie het schijnbaar niet kunnen oplossen. Net nog weer een factory reset gedaan en alles losgekoppeld. En zou ik nu na 30 dagen echt mogen opzeggen? 


Hey @melroy89, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik kijk graag met je mee naar je verbinding, echter kan ik geen abonnement vinden op dit e-mailadres. Zou je je klantnummer kunnen toevoegen aan je profiel? Dit staat bovenaan een factuur of in de overeenkomst. TV-klantnummer mag ook.

 

Daarnaast wil ik je vragen de volgende testen uit te voeren. Let er op, doe dit met alleen het Zyxel modem aangesloten. ONT → Zyxel _> PC/Laptop bedraad.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

  • Open CMD en typ de volgende commands: Ping -n 50 1.1.1.1 & Ping -n 50 8.8.8.8

 Graag een screenshot sturen van de pingresults. Alvast bedankt!