Skip to main content

Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

• Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

Uitgevoerde troubleshooting

• Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

Met vriendelijke groet,
Nils

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

• Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.

We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.

Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen. 

Al twee keer modem + ONT laten vervangen zonder succes. @chefneliz Hartelijk dank voor jouw inzet. Het is fijn om te lezen dat het eindelijk een erkend probleem is. 

Al maanden lang kampen wij met dit probleem, maar we betalen de volle pond voor een halve service. Hoe krijgen wij dit gecompenseerd? @Cheyenne van Odido 

Geen probleem @Hrnkaya ,

Ik begrijp heel goed hoe ontzettend ruk het is. Heb al meerdere malen een volle werkdag (ik werk vaak 's avonds) verspilt omdat het echt niet te doen was. 

Welk ONT heb je twee keer ontvangen? Ik ervaar het probleem met Genexis ONT's met HV:1.1 (staat op de sticker achterop). Sinds het Nokia ONT (ik weet niet of Odido die ook levert) ervaar ik het probleem gelukkig niet meer. Wat je kunt doen, is een VPN gebruiken. Zodra de verbinding met het VPN tot stand is gebracht zul je de problemen niet meer ervaren. Hopelijk helpt dat je iets...

Al twee keer modem + ONT laten vervangen zonder succes. @chefneliz Hartelijk dank voor jouw inzet. Het is fijn om te lezen dat het eindelijk een erkend probleem is. 

Al maanden lang kampen wij met dit probleem, maar we betalen de volle pond voor een halve service. Hoe krijgen wij dit gecompenseerd? @Cheyenne van Odido 

En heb ik de mogelijkheid om onder het contract uit te komen...de eerste maanden gingen goed en toen was het bagger.

Ik heb oprecht geen 7 dagen vlekkeloos gebruik kunnen maken van mijn internet sinds november.

Geen probleem @Hrnkaya ,

Ik begrijp heel goed hoe ontzettend ruk het is. Heb al meerdere malen een volle werkdag (ik werk vaak 's avonds) verspilt omdat het echt niet te doen was. 

Welk ONT heb je twee keer ontvangen? Ik ervaar het probleem met Genexis ONT's met HV:1.1 (staat op de sticker achterop). Sinds het Nokia ONT (ik weet niet of Odido die ook levert) ervaar ik het probleem gelukkig niet meer. Wat je kunt doen, is een VPN gebruiken. Zodra de verbinding met het VPN tot stand is gebracht zul je de problemen niet meer ervaren. Hopelijk helpt dat je iets...

Ik heb twee keer een Genexis ontvangen, terwijl mij een Nokia werd beloofd. Ook nooit meer een terugkoppeling mogen ontvangen. Het gehele proces van monteur tot instellingen heb ik nachtmerries aan overgehouden 😂. Eigenlijk dus niets veranderd. Dat met VPN ga ik proberen. Thanks voor de tip

Weer testje gedaan, het is weer om te huilen

Weer testje gedaan, het is weer om te huilen

En hoe hoog is je aansluitsnelheid.?
Ik heb een 1 Gb aansluiting maar die haalde ik alleen aan het begin van mijn contract.
Zet je wel aan het denken??
Nu mag ik blij zijn als ik met download bekabeld en zonder VPN 750 - 800 haal.

Kijken wat hier uit gaat komen want ondanks dat ze een wereld modem leveren blijft de snelheid achter en zijn er die connectie problemen. JAMMER

Goedenavond!

Hier nog een klant van Odido glasvezel waarbij het probleem nu zo ernstig is dat ik ook mee wil doen aan dit onderzoek.

Ik heb al drie maanden last van een haperend netwerk in de avonduren (meestal tussen 19:00 - 00:00), maar sinds vandaag is dit ook overdag (vanaf 10:00 uur). Als iemand die thuis werkt, maak ik me zorgen dat als dit aanhoudt ik mijn werk niet goed meer kan uitvoeren. Ik ben een video editor en heb speciaal voor glasvezel netwerk gekozen, omdat ik veel en snel met het uploaden en downloaden van data bezig ben.

Ik heb ook een mobiel abonnement bij Odido (technisch gezien Tele2, maar die hoort als het goed is nu bij dezelfde familie). De unlimited data bundel zou goed uit komen voor de avonduren, maar ik zou natuurlijk het liefst willen dat dit probleem snel verholpen wordt. Dank aan alle moderators die ons op de hoogte houden en veel geluk naar de technische dienst die hier mee bezig is.

Hierbij de volgende gegevens:

Nogmaals: hopelijk is dit snel verholpen.

Joyce

Hele goede tip van Rubinio; Odido moet klanten die traag/uitvallend  internet ervaren geen abonnementskosten in rekening brengen zolang het probleem speelt. Dat heet goed fatsoen.

Odido levert niet waarvoor klanten betalen. En dat al heel lang. 

@Cheyenne van Odido Je hebt het over unlimited internet, maar dat is alleen voor mensen met een Odido of Ben abonnement. En dat is niet fair, lijkt me. Plus dat alle huisgenoten dan ook uitgesloten worden.

Maar, VPN lijkt het op te lossen. Na wat gepruts heb ik het op de router werkend gekregen, zodat niet iedereen in huis telkens een VPN tunnel moet opzetten, wat gedoe is. En dat zorgt voor een heel veel betere connectie. Dus waarom regelt Odido geen VPN voor iedereen? Ook al moet iedereen iedere avond een tunnel opzetten, dan is dat al heel veel beter dan wat het nu is.

Verder weet ik niet wat voor aanknopingspunten er gebruikt worden, maar het is dus de ONT en dat het met een VPN tunnel wel goed werkt, voor zover de VPN provider meewerkt.

Buckle up people, this is going to be a long post:

​Speedtest (Ookla):

IP Config

ipconfig is a Microsoft Windows utility. I am running Linux. On Linux, this is the equivalent:

<redacted> on bones:~ ❯ ip a
1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 65536 qdisc noqueue state UNKNOWN group default qlen 1000
link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00
inet 127.0.0.1/8 scope host lo
valid_lft forever preferred_lft forever
inet6 ::1/128 scope host noprefixroute
2: enp6s0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc fq_codel state UP group default qlen 1000
link/ether 3c:7c:3f:c3:59:c4 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
inet 192.168.1.14/24 brd 192.168.1.255 scope global noprefixroute enp6s0
inet6 fe80::790c:bcd0:a29a:1502/64 scope link noprefixroute
3: lxcbr0: <NO-CARRIER,BROADCAST,MULTICAST,UP> mtu 1500 qdisc noqueue state DOWN group default qlen 1000
link/ether 00:16:3e:00:00:00 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
inet 10.0.3.1/24 brd 10.0.3.255 scope global lxcbr0

Taakbeheer:
Gnome system monitor

Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)

username on bones:~ ❯ ping -V
ping from iputils 20221126
libcap: yes, IDN: yes, NLS: no, error.h: yes, getrandom(): yes, __fpending(): yes
☸ default in
username on bones:~ ❯ ping -c 10 8.8.8.8
PING 8.8.8.8 (8.8.8.8) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1 ttl=60 time=8.88 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=2 ttl=60 time=10.1 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=3 ttl=60 time=10.2 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4 ttl=60 time=7.78 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=5 ttl=60 time=11.1 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=6 ttl=60 time=9.27 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=7 ttl=60 time=11.4 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=8 ttl=60 time=11.0 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=9 ttl=60 time=9.01 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=10 ttl=60 time=9.04 ms

--- 8.8.8.8 ping statistics ---
10 packets transmitted, 10 received, 0% packet loss, time 9012ms
rtt min/avg/max/mdev = 7.782/9.777/11.392/1.111 ms

What do you experience exactly?

All Internet sites are very slow to download, from both my Linux desktop and my wife's Windows machine.

But the most important problem is my wife's gaming session. She is playing Hearthstone which is an online person-vs-person game. When the Internet is problematic, she often loses her turn. Sometimes she is disconnected from the game servers and this can cause her to lose the game entirely. Incidentally, Hearthstone is not a high-reflex game which requires low latency. It's a card game. The interruptions she experiences last many seconds. We can only imagine how bad it would be if we wanted to play something faster like Counterstrike, League of Legends, Overwatch, PubG etc. Below we attach some screenshots, in case they help. Note that the pictures show the time when this was happening.

What times do you experience this?

The screenshots below show that the problems today started at 19:20 CET and ended at 20:16 CET.
They started again at 20:48 CET and lasted for hours. At 23:45 the problems were reduced but they only fully resolved on 1/7/2024 at 00:50 CET.

All of these sites are being probed once every minute. A timeout of 5 seconds means the connection actually failed, because 5 is the maximum timeout in my monitoring system.

Here we see that Odido sites were also difficult to reach during those times, which is understandable, because they are not actually hosted within your network, as shown by the WHOIS commands below:

username on bones:~ ❯ mtr -rzwn www.odido.nl
Start: 2024-07-01T01:45:36+0200
HOST: bones Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev
1. AS??? 192.168.1.1 0.0% 10 0.7 0.6 0.6 0.7 0.0
2. AS50266 85.145.176.1 0.0% 10 5.0 6.0 3.5 7.8 1.4
3. AS??? 10.10.10.209 0.0% 10 9.8 10.8 8.2 17.3 2.5
4. AS8075 104.44.44.43 40.0% 10 10.9 12.6 8.9 19.6 3.8
5. AS8075 104.44.44.43 0.0% 10 69.4 44.5 9.1 69.4 23.3
6. AS8075 104.44.235.234 0.0% 10 11.3 12.5 8.7 18.2 3.4
7. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
8. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
9. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
10. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
11. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
12. AS8075 20.56.240.229 0.0% 10 10.0 9.5 8.1 10.7 0.9

username on bones:~ took 5s ❯ whois 20.56.240.229 | grep -i orgname
OrgName: Microsoft Corporation

username on bones:~ took 15s ❯ mtr -rzwn community.odido.nl
Start: 2024-07-01T01:43:34+0200
HOST: bones Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev
1. AS??? 192.168.1.1 0.0% 10 0.6 0.6 0.6 0.7 0.0
2. AS50266 85.145.176.1 0.0% 10 7.7 5.8 4.0 7.7 1.3
3. AS??? 10.10.10.209 0.0% 10 8.5 10.4 8.0 17.7 2.9
4. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
5. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
6. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
7. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
8. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
9. AS??? ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
10. AS??? 52.93.112.223 0.0% 10 10.8 9.8 7.9 11.5 1.4
11. AS16509 18.65.39.124 0.0% 10 8.1 8.9 7.3 10.3 1.0
☸ default in
username on bones:~ took 15s ❯ whois 18.65.39.124 | grep -i orgname
OrgName: Amazon Technologies Inc.
OrgName: Amazon.com, Inc.

So is my router broken? Is my line of low quality? No. Because I also monitor address 85.145.176.1 using pings. This IP is the first hop on the Odido side, shown by the ~7ms latency. And during the same times, the pings towards this address were clean, no latency at all as shown by this screen:

I also wanted to ping the next hop, 10.10.10.209 but unfortunately it does not respond to pings.

From my end, it looks like there is some congestion in your network during peak hours (evening). Tonight there were two big football matches playing during those times which may not be a co-incidence. If you don’t identify where the problem is and fix it soon, it will probably fix itself itself after a sizeable amount of your customers move to different ISPs.

Best regards,

Goedemorgen,

Sinds 10 juni gedwongen om over te stappen naar glasvezel. Voor het eerst op mijn thuisadres problemen ervaren met internet. Jaren lang 0 storingen gehad met DSL. Twee keer klantenservice gebeld en ze gaven aan dat er link gestuurd wordt om een afspraak te maken met monteur. We zijn een week verder maar nog geen link ontvangen… Ik heb het gevoel dat ik opgelicht wordt. Wordt wel snel naar geld gevraagd en contracten afgesloten maar afspraken worden niet nagekomen en dit vind ik niet prettig. Thuis kan geen internet normaal gebruikt worden, youtube laadt niet, websites die niet werken, online gamen kan je vergeten… Als dit niet binnenkort opgelost wordt zit ik te denken om openbaar berichten te sturen dat mensen uit moeten kijken met Odido. Ik ben ook op een punt om te overstappen naar KPN. 

Hieronder de tests:

Speedtest - zodra er verbinding gemaakt is is de snelheid goed.

Ip config

Taakbeheer

Ping 8.8.8.8

Uitleg:

Ervaar problemen de hele dag door maar het lijkt dat in de avond 1700-2300 het helemaal niet werkt.

Youtube laadt niet, online gamen kan je vergeten want je wordt eruit gegooid.

Later vanavond tijdens de piekuren ga ik nogmaals naar de tests kijken.

Ik hoop dat jullie echt hier iets aan gaan doen. Want ik betaal voor niks momenteel…

Ik begrijp dat er op Zondag 30 Juni een hevige storing is geweest.

Ik kijk het even aan of er verbetering is.

Hi @HJHome, zeker. Dat is akkoord. Er kan inderdaad een simkaart worden aangeschaft. Als je mij de bon stuurt (doe dat via een privébericht via een Wetransfer link, of stuur mij deze via Twitter of Facebook), dan vergoed ik de kosten van de simkaart en kunnen jullie privé om een vouchercode vragen. Dit is ook gelijk het antwoord op jouw punt @kprook. Ik zal dit aanpassen in het uitgelichte bericht.

@henkdeleeuw Wij kunnen hier inderdaad zien welke ONT er aangesloten staat!

@Ruud_M en @Imants Dank voor de voorbeelden. Ik heb jullie toegevoegd aan het onderzoek! I also added you to the investigation @John_Slow, thank you for all the information. @Renso en @NineTails94 bij jullie mis ik het taakbeheer nog. Ik heb zojuist wel gevraagd of we dit echt nodig hebben gezien het op meerdere apparaten speelt. Voor nu is dit echter nog wel de wens en ik wil jullie vragen dit aan te leveren. Dankjewel!

@Hrnkaya Loopt er voor jou al een onderzoek? Ik begrijp je gevoel, ook over de kosten. We kunnen echter nu niet voor een vergoeding zorgen, omdat het nog loopt. Achteraf kijken wij absoluut naar een vergoeding!

Voor de rest in dit topic, ik heb zojuist om een update gevraagd en een kleine gekregen. KPN is er ontzettend druk mee bezig en heeft top prioriteit. Ze zijn bezig het probleem te reproduceren en een nieuwe firmware te ontwikkelen. Een nieuwe firmware is eerder getest bij vier klanten, maar zonder resultaat. De urgentie ligt zeer hoog, dat kan ik absoluut bevestigen. Ik zal ook deze week weer de updates scherp in de gaten houden. Als er nieuwe informatie is om te delen, doe ik dat direct. Al is het een kleine update, ik wil jullie graag zo goed mogelijk op de hoogte houden. Ik begrijp het ongemak echt absoluut en wil zo transparant mogelijk blijven. Wat betreft hoe wij de vergoeding achteraf gaan indelen: hier wordt nog over gesproken en kan ik nog geen uitspraak over doen. 

Wat betreft een opzegging vanwege dit issue: dit is mogelijk. Wel dien ik te kunnen zien dat je hier langer dan een maand last van hebt. Hierna heb je recht op een kosteloze opzegging. Is dit echt je wens, neem dan via een privébericht contact op. Ik handel deze verzoeken alleen privé af. Ik sluit nu af, en ben er morgen weer!

Hi @HJHome, zeker. Dat is akkoord. Er kan inderdaad een simkaart worden aangeschaft. Als je mij de bon stuurt (doe dat via een privébericht via een Wetransfer link, of stuur mij deze via Twitter of Facebook), dan vergoed ik de kosten van de simkaart en kunnen jullie privé om een vouchercode vragen. Dit is ook gelijk het antwoord op jouw punt @kprook. Ik zal dit aanpassen in het uitgelichte bericht.

@Ruud_M en @Imants Dank voor de voorbeelden. Ik heb jullie toegevoegd aan het onderzoek! I also added you to the investigation @John_Slow, thank you for all the information. @Renso en @NineTails94 bij jullie mis ik het taakbeheer nog. Ik heb zojuist wel gevraagd of we dit echt nodig hebben gezien het op meerdere apparaten speelt. Voor nu is dit echter nog wel de wens en ik wil jullie vragen dit aan te leveren. Dankjewel!

@Hrnkaya Loopt er voor jou al een onderzoek? Ik begrijp je gevoel, ook over de kosten. We kunnen echter nu niet voor een vergoeding zorgen, omdat het nog loopt. Achteraf kijken wij absoluut naar een vergoeding!

Voor de rest in dit topic, ik heb zojuist om een update gevraagd en een kleine gekregen. KPN is er ontzettend druk mee bezig en heeft top prioriteit. Ze zijn bezig het probleem te reproduceren en een nieuwe firmware te ontwikkelen. Een nieuwe firmware is eerder getest bij vier klanten, maar zonder resultaat. De urgentie ligt zeer hoog, dat kan ik absoluut bevestigen. Ik zal ook deze week weer de updates scherp in de gaten houden. Als er nieuwe informatie is om te delen, doe ik dat direct. Al is het een kleine update, ik wil jullie graag zo goed mogelijk op de hoogte houden. Ik begrijp het ongemak echt absoluut en wil zo transparant mogelijk blijven. Wat betreft hoe wij de vergoeding achteraf gaan indelen: hier wordt nog over gesproken en kan ik nog geen uitspraak over doen. 

Wat betreft een opzegging vanwege dit issue: dit is mogelijk. Wel dien ik te kunnen zien dat je hier langer dan een maand last van hebt. Hierna heb je recht op een kosteloze opzegging. Is dit echt je wens, neem dan via een privébericht contact op. Ik handel deze verzoeken alleen privé af. Ik sluit nu af, en ben er morgen weer!

Perfecte uitleg en oplossing wat betreft de SIM.

Ikzelf heb al een SIM met onbeperkte data dus hoef ik geen gebruik te maken van het aanbod.

Ik zal zelf nog even het overzicht van het taakbeheer plaatsen.

Tot zover bedankt voor jullie inzet.

Renso

Mijn taakbeheer op 1 Juli 2024

Ik vind dat de tijden waarop het probleem zich voordoet zich uitbreiden. Ook eerder op de dag is erg soms geen doorkomen aan en kom ik niet op websites, Netflix enz.

Ik vind dat de tijden waarop het probleem zich voordoet zich uitbreiden. Ook eerder op de dag is erg soms geen doorkomen aan en kom ik niet op websites, Netflix enz.

Net als of het glas volloopt…..terwijl met glasvezel je niet nou moeten merken of er veel of weinig users actief zijn. Ik ben echt benieuwd wat het probleem zal zijn als ze het onderzoeken.

Laten we ze ff nog de tijd en kans geven om tot een oplossing te komen.

Hi @HJHome, zeker. Dat is akkoord. Er kan inderdaad een simkaart worden aangeschaft. Als je mij de bon stuurt (doe dat via een privébericht via een Wetransfer link, of stuur mij deze via Twitter of Facebook), dan vergoed ik de kosten van de simkaart en kunnen jullie privé om een vouchercode vragen. Dit is ook gelijk het antwoord op jouw punt @kprook. Ik zal dit aanpassen in het uitgelichte bericht.

@Ruud_M en @Imants Dank voor de voorbeelden. Ik heb jullie toegevoegd aan het onderzoek! I also added you to the investigation @John_Slow, thank you for all the information. @Renso en @NineTails94 bij jullie mis ik het taakbeheer nog. Ik heb zojuist wel gevraagd of we dit echt nodig hebben gezien het op meerdere apparaten speelt. Voor nu is dit echter nog wel de wens en ik wil jullie vragen dit aan te leveren. Dankjewel!

@Cheyenne van Odido Bedankt voor je reactie. Er is helaas nog geen onderzoek gestart. Ik heb een maand geleden telefonisch contact gehad waarin werd beloofd een Nokia ONT op te sturen. Daar heb ik nog geen terugkoppeling van gehad.

Korte vraag: Hoe weet je of je op het WBA netwerk zit? Ik ben een probleem aan het uitzoeken voor een wijkgenoot en het lijkt op dit probleem, al heeft hij er gedurende de gehele dag last van. Als hij niet op het WBA netwerk zit maak graag een ander topic aan en anders post ik hier de gegevens. Alvast bedankt!

Hallo @vandernorth 

Voor dit probleem:

Je hebt dan een KPN glasvezelkabel met een zwarte Genexis of Nokia ONT die op het glasvezelaansluitpunt zit geschoven.

@Cheyenne van Odido  Hierbij mijn info:

Speedtesten:

Ip config:

Ping:

Taakbeheer:

Leg uit wat je ervaart: Exact zoals beschreven door topic starter, meteen sinds het begin van mijn abonnement.

Wanneer ervaar je het: 's avonds bijna dagelijks vanaf rond 17:00 tot een uur of 23:00
In het weekend vaak ook overdag. Steeds vaker doordeweeks ook overdag.

Goedenavond!

Hier nog een klant van Odido glasvezel waarbij het probleem nu zo ernstig is dat ik ook mee wil doen aan dit onderzoek.

Ik heb al drie maanden last van een haperend netwerk in de avonduren (meestal tussen 19:00 - 00:00), maar sinds vandaag is dit ook overdag (vanaf 10:00 uur). Als iemand die thuis werkt, maak ik me zorgen dat als dit aanhoudt ik mijn werk niet goed meer kan uitvoeren. Ik ben een video editor en heb speciaal voor glasvezel netwerk gekozen, omdat ik veel en snel met het uploaden en downloaden van data bezig ben.

Ik heb ook een mobiel abonnement bij Odido (technisch gezien Tele2, maar die hoort als het goed is nu bij dezelfde familie). De unlimited data bundel zou goed uit komen voor de avonduren, maar ik zou natuurlijk het liefst willen dat dit probleem snel verholpen wordt. Dank aan alle moderators die ons op de hoogte houden en veel geluk naar de technische dienst die hier mee bezig is.

Hierbij de volgende gegevens:

Nogmaals: hopelijk is dit snel verholpen.

Joyce

@Cheyenne van Odido hierbij mijn taakbeheer toegevoegd voor het onderzoek. Heel toevallig ging rond precies 18:00 uur het netwerk weer bij mij haperen. 

Sinds gisteren ben ik een maand bij Odido en na vaker problemen in de avond had ik gisteren eigenlijk over de gehele zondag af en aan bovenstaand probleem. Helaas had ik toen de vereisten voor het maken van een melding nog niet gezien. De eerste keer dat het voorkwam heb ik wel een speedtest gedaan, deze kan ik bijvoegen en wellicht kan ik deze post in de avond weer aanvullen zodra het weer voorkomt.

Eerder had ik KPN via hetzelfde aansluitpunt/lijn en daar waren nooit problemen.

En weer het tijdstip van mijn meeste klacht (uitgezonderd de problemen van gisteren) .

18:30 -  Weer heeeel lange laadtijden en een performance van lik me vestje.

Graag actie...

Voor iedereen, wat kan helpen is dus de VPN. Als je handig bent kan je die op je router configureren met een permanente route waarmee alle verkeer over de VPN gaat, en je geen last hebt. 

Ik heb voor Mullvad (www.mullvad.net) gekozen, die is van wat ik kan vinden betrouwbaar en ook niet onbelangrijk, die heeft een flatfee van 5,- euro per maand en je betaald per maand. En ik hoop dat we dit niet langer nodig hebben. Andere VPN providers zijn goedkoper, maar dan zit je er 1 of 2 jaar aan vast.

Ik was er even mee zoet, maar het werkt nu wel goed en niemand in huis hoeft nu individueel een VPN op te zetten, alles gaat nu door de VPN tunnel op de router.

Voor iedereen, wat kan helpen is dus de VPN. Als je handig bent kan je die op je router configureren met een permanente route waarmee alle verkeer over de VPN gaat, en je geen last hebt. 

Ik heb voor Mullvad (www.mullvad.net) gekozen, die is van wat ik kan vinden betrouwbaar en ook niet onbelangrijk, die heeft een flatfee van 5,- euro per maand en je betaald per maand. En ik hoop dat we dit niet langer nodig hebben. Andere VPN providers zijn goedkoper, maar dan zit je er 1 of 2 jaar aan vast.

Ik was er even mee zoet, maar het werkt nu wel goed en niemand in huis hoeft nu individueel een VPN op te zetten, alles gaat nu door de VPN tunnel op de router.

Ik heb zelf PIA op de PC.

Maar het is toch niet de bedoeling dat WIJ pleisters gaan plakken op een wond die blijft bloeden??

Ik verwacht een goede en snelle oplossing van dit probleem voor ons de betalende klant.

Reageer