Skip to main content

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)

Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 08-08-2024: De klanten waar een onderzoek voor is gestart zullen benaderd worden door Guidion of Axians voor het vervangen van de Genexis. Wacht dit contact af, dit komt automatisch.

Update 13-09-2024: Bovenstaande loopt nog. We vervangen de Genexis ONT's. Heb jij er nog last van, maak dan een melding in dit topic of neem contact op via je gewenste contactkanaal. Over de rootcause en de vergoeding kunnen we voor nu nog niks delen. Dit doen we zodra er meer bekend is.

 

Ik woon in Pijnacker. Ook tussen Den Haag en Eindhoven in. Ik wil ook wel die software testen.


@Arthur H @Rhodez Super bedankt voor jullie bereidwillendheid! 

Ik heb de benodigde gegevens gelijk doorgeven aan mijn collega’s van de technische dienst. Er wordt door de netwerkbeheerder, KPN Netwerk NL, contact met jullie opgenomen om de details te bespreken.

Nogmaals ontzettend bedankt! 😊


Hi all, zijn er users die ergens tussen Den Haag en Eindhoven wonen en nieuwe software willen testen? Laat het hieronder weten, dan proberen we jullie aan te melden voor de test. Alvast enorm bedankt!

Telt Tilburg ook mee?


Hi all, zijn er users die ergens tussen Den Haag en Eindhoven wonen en nieuwe software willen testen? Laat het hieronder weten, dan proberen we jullie aan te melden voor de test. Alvast enorm bedankt!

Telt Tilburg ook mee? Zo ja, wil ik graag deelnemen.

 


Teresa dat is natuurlijk goed maar mijn verbinding loopt volgens mij niet via het KPN netwerk maar via e-fiber. 
 

weet niet of ik dan iets kan toevoegen maar altijd bereid. 


@Hrnkaya Heel erg bedankt dat je ons wilt helpen! 

Ik heb het gelijk nagevraagd, maar voor nu zijn er genoeg testers. Mocht dit nog veranderen mag ik jouw informatie dan doorgeven? Uiteraard zal ik je hier over informeren mocht dit het geval zijn.


@Arthur H @Rhodez Mijn oprechte excuses voor de verwarring. Er kan inderdaad alleen getest worden als er gebruik wordt gemaakt van een WBA verbinding, jullie zitten allebei op een ander netwerk. Nogmaals dank voor jullie behulpzaamheid! 

@Hrnkaya Ik heb jouw gegevens doorgegeven en aangemeld als tester. De netwerkbeheerder, KPN Netwerk NL, zal hierover contact met je opnemen. Super bedankt voor je hulp! 


Ik woon in Etten-Leur (naast Breda) en wil zeker ook aanmelden voor testen of andere manier dat ik kan helpen. 


Ik heb ook WBA maar geen enkel probleem met mijn 100mbit glasvezel.  Hebben ze ook werkende verbindingen nodig om te vergelijken?


Hi all, zijn er users die ergens tussen Den Haag en Eindhoven wonen en nieuwe software willen testen? Laat het hieronder weten, dan proberen we jullie aan te melden voor de test. Alvast enorm bedankt!

Telt Tilburg ook mee?

Hier in Delfgauw ook beschikbaar voor testen


@Mark-Jan Ik heb het doorgegeven aan mijn collega, super bedankt voor je hulp! De netwerkbeheerder, KPN Netwerk NL, zal contact met je opnemen om de details te bespreken. 

@eric Goede vraag, ik heb dit gelijk nagevraagd. Ik laat het je weten mocht dit nodig zijn. Dank je wel voor het aanbod! 

@Renso Super bedankt dat je wil helpen, ik heb gelijk aan mijn collega gevraagd of dit nog nodig is. Zodra ik bericht terug heb, laat ik je weten hoe of wat. 


Het is nu 16:58 en het opvragen van websites is extreem traag jitter schiet ook weer omhoog

 


Hallo @Cheyenne van Odido 
Ik heb de pre paid sim ontvangen, opgewaardeerd met jouw Unlimited Data code en een hotspot aangemaakt op mijn telefoon.
Dat werkt goed genoeg voor mijn laptop, maar als ik de wifi van mijn Google TV Chomecast verbind met de hotspot, dan geeft de de Odido TV app aan dat mijn klantnummer en/of pincode onjuist is
Als ik de wifi van mijn Google TV Chomecast weer terugzet naar de wifi van de router werkt de Odiodo TV  app zonder dat ik die melding krijg.

Doe ik iets verkeerd of werkt de Unlimited Data niet voor TV op mijn Chromcast?


@HJHome 

De Odido tv app werkt alleen op een vaste Odido aansluiting ter vervanging van een STB.


Hier ook het opvragen van websites zeer traag, het inerne netwerk is verstoord. Sonos werkt niet, bekabelde tv werkt niet, diverse andere systemen werken niet. Meermaals contact gehad, graag zie ik een oplossing voor de aanhoudende problemen. 
 

 


Wat mij verbaast is dat al we een VPN gebruiken alles wel goed werkt. Dat wil dus zeggen dat het probleem niet bij de Genexis ligt maar verderop in het netwerk. Zonder vpn maak ik gebruik van het Odido netwerk en hun servers. Met het gebruiken van een Vpn verleg ik dat naar de vpn servers, met die redenatie ligt het probleem in het netwerk van Odido.

Is er iemand die dat kan bevestigen dat deze redenatie klopt? En zo ja waarom wordt er dan nu door Odido en Kpn gekeken naar de Genexis Ont dat de problemen daar liggen?

Heb er geen tot weinig geen verstand van. Maar degene die deze topic heeft gestart heeft het er over dat het maken van een connectie simpelweg te lang duurt waardoor je constant timeouts krijgt. Bij normaal internet gebruik ga je constant nieuwe connecties aan, met een vpn blijft de connectie aan nadat je de eerste connectie met de vpn server, Die eerste connectie kan soms ook een tijdje duren rondom de beruchte tijdstippen.  Hij wijst dan ook inderdaad naar het odido netwerk; “Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur".

Echter bij dezelfde persoon zijn alle problemen opgelost met de overstap naar de nokia ONT, dus ja…...


Geen verbinding mogelijk…..

Rond de tijd waar ik vaak last heb van opbouwen van een verbinding deze metingen via Speedtest Windows verbinding is een 1 Gb glasvezel

Het bereiken van dit Forum kon dankzij  inderdaad een VPN die trouwens ook alles uit de kast moest halen om een verbinding op te kunnen bouwen PIA VPN


Hierbij meldingen vanuit mijn usenet provider

 


En het instorten van SabNZB

Als jullie niets aan deze berichten hebben dan zal ik ze ook niet plaatsen want ik wil niet dit forum vol zetten met allemaal schermafdrukken. Misschien wel de foutmelding van mijn Usenet provider hierboven.Handshake melding ???


Hoi,

 

Hierbij ook mijn screenshots, om te bewijzen dat ik ook geen internet heb

Speedtest:

 

Internet valt constant uit als ik bij het ‘upload’ deel ben.

 



IPConfig:
 

ipconfig

 

Taakbeheer:

Taakbeheer

 

Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
 

Pingtest (met op de achtergrond struggles om ookla te bereiken)


Wanneer ervaar je het:
Vanaf 2 uur vanmiddag tot momenteel, 21:11

Wat ervaar je:
Internet valt constant uit, onbetrouwbaar. Soms, wanneer er wel connectie is voor langer dan een minuut, is het erg snel, maar komt niet vaak voor. Als developer is hier echt niet mee te leven.


Hoi,

 

Hierbij ook mijn screenshots, om te bewijzen dat ik ook geen internet heb

Speedtest:

 


IPConfig:
 

ipconfig

 

Taakbeheer:

Taakbeheer

 

Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
 

Pingtest (met op de achtergrond struggles om ookla te bereiken)


Wanneer ervaar je het:
Vanaf 2 uur vanmiddag tot momenteel, 21:11

Wat ervaar je:
Internet valt constant uit, onbetrouwbaar. Soms, wanneer er wel connectie is voor langer dan een minuut, is het erg snel, maar komt niet vaak voor. Als developer is hier echt niet mee te leven.

Het is nu 21:36 en in 015 is dus de rust weergekeerd en is internet toegankelijk.

Dat wil dus zeggen dat ik met NLziet vanaf mijn eerdere melding tot nu geen TV programma's kon kijken laat staan dat ik een film stream.

Dit is bar en boos…...


@Teresa van Odido Mochten jullie nog testers nodig hebben voor de firmware dan meld ik mij graag aan. Ik woon in Nieuwegein en zit ook op het WBA netwerk, geen idee of dat goed genoeg tussen Den Haag en Eindhoven ligt. Fijne avond :)


Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

 

Als het aan de ONT ligt, waarom hebben dan niet alle klanten van Odido last van trage wifi en bekabeld internet vanaf de namiddag? 


Beste Odido Support,

 

 

Moderator edit:

 

Als het aan de ONT ligt, waarom hebben dan niet alle klanten van Odido last van trage wifi en bekabeld internet vanaf de namiddag? 

Omdat de ONT tussen het modem/router en het netwerk zit.

Zie het als weinig water uit de kraan. De kraan kan het prima doen, maar als de hoofdaansluiting bijna helemaal dicht zit dan komt er maar weinig water uit. Je kan de kraan vervangen, maar dat lost het probleem niet op. Het openzetten van de hoofdaansluiting lost het wel op. In dit voorbeeld is het ONT de hoofdaansluiting. :) 


@Renso @Joran.98 Jullie gegevens zijn doorgegeven. Dit betekent dat jullie als backup staan voor de test. Mocht het nodig zijn, contacteert KPN NetwerkNL jullie vanzelf. Voor nu zijn er genoeg testers. Dank voor al jullie reacties!

@Rhodez Ik moet er bij jou op terugkomen, ik heb namelijk iets te snel gesproken. Jij zit niet op het WBA netwerk maar op het ODF netwerk. De problemen uit dit topic spelen hierop niet, dit hebben wij uitgesloten. Jij hebt dus individueel last van een wegvallende verbinding s'avonds. Zou je hier bijvoorbeeld een los topic voor willen aanmaken, of contact met ons willen opnemen via een andere weg? Dan gaan we dit onderzoeken!

@HJHome Waqqas heeft al een reactie gegeven, de Odido TV app werkt inderdaad alleen op ons vaste netwerk. Je kunt natuurlijk wel de Odido Online TV app gebruiken. Dit is een mobiele app, die je bijvoorbeeld via een Chromecast ook kan streamen naar de tv!

 
@Harry du Bois Dank voor de gegevens, je bent toegevoegd aan het onderzoek!

@Barrygerritsen Bedankt voor je melding! Lever jij ook de rest van de gevraagde gegevens aan? Dan voeg ik je toe!
 


Reageer