Skip to main content

Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.

We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.

Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen. 

 

Voor iedereen, wat kan helpen is dus de VPN. Als je handig bent kan je die op je router configureren met een permanente route waarmee alle verkeer over de VPN gaat, en je geen last hebt. 

Ik heb voor Mullvad (www.mullvad.net) gekozen, die is van wat ik kan vinden betrouwbaar en ook niet onbelangrijk, die heeft een flatfee van 5,- euro per maand en je betaald per maand. En ik hoop dat we dit niet langer nodig hebben. Andere VPN providers zijn goedkoper, maar dan zit je er 1 of 2 jaar aan vast.

Ik was er even mee zoet, maar het werkt nu wel goed en niemand in huis hoeft nu individueel een VPN op te zetten, alles gaat nu door de VPN tunnel op de router.

Ik heb zelf PIA op de PC.

Maar het is toch niet de bedoeling dat WIJ pleisters gaan plakken op een wond die blijft bloeden??

Ik verwacht een goede en snelle oplossing van dit probleem voor ons de betalende klant.

True, maar vooralsnog is die er niet en dit maakt het (voor mij en mijn vrouw) wel draagbaar. Ik ben het met je eens, maar na weken ‘s avonds sjagrijnen dat het k*t is vind ik dit wel rustgevend. 😁 


Voor iedereen, wat kan helpen is dus de VPN. Als je handig bent kan je die op je router configureren met een permanente route waarmee alle verkeer over de VPN gaat, en je geen last hebt. 

Ik heb voor Mullvad (www.mullvad.net) gekozen, die is van wat ik kan vinden betrouwbaar en ook niet onbelangrijk, die heeft een flatfee van 5,- euro per maand en je betaald per maand. En ik hoop dat we dit niet langer nodig hebben. Andere VPN providers zijn goedkoper, maar dan zit je er 1 of 2 jaar aan vast.

Ik was er even mee zoet, maar het werkt nu wel goed en niemand in huis hoeft nu individueel een VPN op te zetten, alles gaat nu door de VPN tunnel op de router.

Ik heb zelf PIA op de PC.

Maar het is toch niet de bedoeling dat WIJ pleisters gaan plakken op een wond die blijft bloeden??

Ik verwacht een goede en snelle oplossing van dit probleem voor ons de betalende klant.

True, maar vooralsnog is die er niet en dit maakt het (voor mij en mijn vrouw) wel draagbaar. Ik ben het met je eens, maar na weken ‘s avonds sjagrijnen dat het k*t is vind ik dit wel rustgevend. 😁 

Klopt en begrijp ik ook...maar dit probleem is eigenlijk al zolang aan de gang dat ik betwijfel (met alle respect voor de medewerkers op dit forum) of Odido dit wel ECHT serieus neemt.

PS tijdens de slechte verbinding liet ik ook een ping meelopen en daar was niet iets geks te zien.

Wat de medewerker hier ook al schreef of dit wel inzicht geeft van het probleem.


Inderdaad, het is Odido’s probleem. Kan Odido geen VPN opzetten op ieders modem of een vergelijkbare tunnel, waardoor het voorlopig even opgelost is? Dat is natuurlijk te creatief gedacht, iets wat dergelijke bedrijven met scripts en processen verleerd zijn te kunnen, maar het zou een ontzettend goede pleister voor het bloeden zijn.


het grote verschil tussen een bedrijf wat vele duizende routers en infra moet beheren op een eenduidige wijze en ons individuele hobby-bobs, is dat wij natuurlijk simpel denken in specifieke oplossingen. De oplossing die wij als individu even bedenken, vpn’tje hier, tunneltje daar, werkt natuurlijk prima voor een individuele Zyxel, maar probeer dat maar eens stabiel uit rollen naar duizende zyxeltjes. 

Dat onderscheid moeten we wel echt even goed scherp hebben, en dus duurt een oplossing gewoon wat langer dan dat je zelf even in elkaar zou hacken.  


@Cheyenne van Odido 
Dankjewel voor jou/jullie inspanningen.

Hopelijk wordt de oplossing nu snel gevonden.
Daarover heb ik nu deze vraag:
@jan310909 geeft in zijn bericht aan dat hij geen problemen meer heeft sinds de aansluiting van een Fritzbox (is dus andere hardware)
En @kprook geeft in zijn bericht aan dat hij het gebruiken van een VPN helpt (zelfde hardware andere instellingen)
- Kun jij bij de technische dienst navragen of er al duidelijk is waarom deze zaken helpen?

Want ik denk erover om dan een Fritzbox aan te schaffen, als dat echt helpt

Voor de tussentijd heb ik de Odido prepaid Sim Only besteld en betaald

Ik wilde jou een privé bericht sturen, maar deze blijft “hangen” als ik op “Verstuur” druk
(Zowel in Firefox als Edge)
Kun je dat verhelpen  en/of mij een privébericht sturen waar ik op kan antwoorden met de gegevens, zodat je de Unlimited Data Voucher kunt regelen voor mij?

Alvast bedankt weer


@Cheyenne van Odido 
Dankjewel voor jou/jullie inspanningen.

Hopelijk wordt de oplossing nu snel gevonden.
Daarover heb ik nu deze vraag:
@jan310909 geeft in zijn bericht aan dat hij geen problemen meer heeft sinds de aansluiting van een Fritzbox (is dus andere hardware)
En @kprook geeft in zijn bericht aan dat hij het gebruiken van een VPN helpt (zelfde hardware andere instellingen)
- Kun jij bij de technische dienst navragen of er al duidelijk is waarom deze zaken helpen?

Want ik denk erover om dan een Fritzbox aan te schaffen, als dat echt helpt

Voor de tussentijd heb ik de Odido prepaid Sim Only besteld, betaald en jou een privé bericht gestuurd met de gegevens. Heb je verder nog iets nodig om de Unlimited Data Voucher te regelen voor mij?

Alvast bedankt weer

Als Odido nieuwe ONT of Modem wil testen bied ik mij aan….

 


Dankjewel @harmannij! Ik heb je toegevoegd aan het onderzoek. Welke stappen we ondernemen is nog even de vraag per klant. Zie mijn eerder gepinde bericht. Ik kom hier later terug met meer informatie over de exacte aanpak!

Deze week treden de problemen echt elke avond op. Wellicht heeft het te maken met de EK uitzendingen? Hoe dan ook, wij hebben hier 3 Ben abonnementen. Kunnen we daar tijdelijk unlimited data op krijgen en zo ja, hoe vraag ik dat aan?


Wat mij verbaast is dat al we een VPN gebruiken alles wel goed werkt. Dat wil dus zeggen dat het probleem niet bij de Genexis ligt maar verderop in het netwerk. Zonder vpn maak ik gebruik van het Odido netwerk en hun servers. Met het gebruiken van een Vpn verleg ik dat naar de vpn servers, met die redenatie ligt het probleem in het netwerk van Odido.

Is er iemand die dat kan bevestigen dat deze redenatie klopt? En zo ja waarom wordt er dan nu door Odido en Kpn gekeken naar de Genexis Ont dat de problemen daar liggen?


Wat mij verbaast is dat al we een VPN gebruiken alles wel goed werkt. Dat wil dus zeggen dat het probleem niet bij de Genexis ligt maar verderop in het netwerk. Zonder vpn maak ik gebruik van het Odido netwerk en hun servers. Met het gebruiken van een Vpn verleg ik dat naar de vpn servers, met die redenatie ligt het probleem in het netwerk van Odido.

Is er iemand die dat kan bevestigen dat deze redenatie klopt? En zo ja waarom wordt er dan nu door Odido en Kpn gekeken naar de Genexis Ont dat de problemen daar liggen?

Die redenatie zit denk ik in de goede richting. Een VPN schermt je verkeer af waardoor o.a. Odido niet kan zien wat voor een soort het is. Het lijkt erop alsof zonder VPN een bepaalde filtering, verkeerde routering of blokkade op (bepaalde soorten van het) internetverkeer plaatsvindt ergens in het netwerk van Odido. Zodra een VPN zorgt voor versleuteling treedt het probleem niet op. Bijzonder als het met een andere ONT niet optreedt, al zei @Cheyenne van Odido  dat dit ook met andere ONT’s soms wel zo is. Ik weet niet wat het soort ONT precies uitmaakt op het gebied van routering of filtering en dus waarom de ene wel problemen kan geven zoals hier en de andere niet. 


Heb het hele topic doorgelezen. Hallucinant. Van dit probleem heb ik maanden eerder al melding gemaakt. Ik heb voldoende netwerkkennis en daarom zó geen zin om door allerlei onzinnige hoepels te moeten springen.

Mijn twee (bekabelde) AppleTV4's krijgen continu haperend beeld bij NLZiet, bij Netflix etc. – maar ik moet nu met mijn Mac 'taakbeheer' posten? Waarom toch dit paarse krokodillen gedoe? Maar goed, als een serie screenshots de prijs is om ergens op een lijstje te komen, dan so be it.

Overigens vermoed ik ook dat het probleem toch niet in de ONT zit maar in een configuratie ergens in het Odido netwerk. Immers: VPN werkt wel, en eenmaal opgebouwde streamingverbindingen werken tot aan de volgende buffering ook goed. En de ellende vindt vooral 's avonds plaats, als veel mensen digitaal TV kijken. Ergens zit er volgens mij een router die iets slims probeert te doen, traffic shaping via DPI bijvoorbeeld. Daarbij loopt het ding tegen een capaciteitsprobleem aan. Een VPN packet is redelijk immuun voor traffic shaping en wordt misschien ook wel anders gerouteerd. Afijn, afwachten en nu eerst mijn screenshotjes maken.


PS tijdens de slechte verbinding liet ik ook een ping meelopen en daar was niet iets geks te zien.

Op een ping chart is idd niet zoveel te zien, maar ik heb gisteren ook eens curl mee laten lopen, en in die graph is het wel duidelijk zichtbaar:

 


@Renso, mijn fout! Ik heb dit op 21 juni al doorgezet. Voor jou loopt dit onderzoek dus nog, net zoals ieder in dit topic die de gegevens heeft gestuurd. Ontzettend bedankt voor de moeite, ik heb de nieuwe afbeeldingen alsnog toegevoegd aan het onderzoek. Dat kan nooit kwaad. Ik kan je trouwens beloven dat we dit zeer, zeer serieus nemen. De prioriteit ligt hoog en ons team is iedere dag in contact met KPN voor meer informatie. Er komt weer een ronde met een nieuwe firmware die getest gaat worden. Ik begrijp dat de frustratie groeit met iedere avond, maar ik moet je echt om geduld vragen!

@Hrnkaya Als je wilt voeg ik je toe aan het onderzoek. Lever daarvoor de gevraagde gegevens aan. Het is niet verplicht, maar wel handig om te doen. Alvast bedankt!

@mh3241 Dankjewel, je bent bij deze toegevoegd aan het onderzoek. @NineTails94  voor jou geldt hetzelfde, nog dank voor de extra moeite!

@HJHome Geen zorgen, ik stuur je een privébericht. Je vragen heb ik uitstaan bij de juiste persoon, mocht ik daar reactie op krijgen, laat ik je dat weten!

@harmannij Stuur mij hiervoor een privébericht met de 06-nummers waarover het gaat!

 


@Renso, mijn fout! Ik heb dit op 21 juni al doorgezet. Voor jou loopt dit onderzoek dus nog, net zoals ieder in dit topic die de gegevens heeft gestuurd. Ontzettend bedankt voor de moeite, ik heb de nieuwe afbeeldingen alsnog toegevoegd aan het onderzoek. Dat kan nooit kwaad. Ik kan je trouwens beloven dat we dit zeer, zeer serieus nemen. De prioriteit ligt hoog en ons team is iedere dag in contact met KPN voor meer informatie. Er komt weer een ronde met een nieuwe firmware die getest gaat worden. Ik begrijp dat de frustratie groeit met iedere avond, maar ik moet je echt om geduld vragen!

@Hrnkaya Als je wilt voeg ik je toe aan het onderzoek. Lever daarvoor de gevraagde gegevens aan. Het is niet verplicht, maar wel handig om te doen. Alvast bedankt!

@mh3241 Dankjewel, je bent bij deze toegevoegd aan het onderzoek. @NineTails94  voor jou geldt hetzelfde, nog dank voor de extra moeite!

@HJHome Geen zorgen, ik stuur je een privébericht. Je vragen heb ik uitstaan bij de juiste persoon, mocht ik daar reactie op krijgen, laat ik je dat weten!

@harmannij Stuur mij hiervoor een privébericht met de 06-nummers waarover het gaat!

 

Dank je wel Cheyenne

Ik weet zeker dat jullie je best doen maar ook tegen andere partijen aanlopen die geen haast hebben.

Maar ik wil dit wel op de voet volgen en af en toe zal ook ook mijn ei kwijt willen.

Succes


@Cheyenne van Odido Hier zijn eindelijk mijn screenshots. Aan de snelheid is alleen niet veel te zien, omdat hij het vaak wel 2 seconden wél doet en dan weer 5 minuten niet. In die 2 seconde meet de tester dan heel braaf de juiste snelheid, maar het heeft dan al 10 minuten geduurd om überhaupt een signaal te krijgen. Dit probleem vindt alleen plaats na ongeveer 8 uur 's avonds. 
 


De laptop heeft geen poortje voor een internetkabel, dus deze tests zijn op de Wifi. Andere laptops zijn van werk waar we geen apps op kunnen installeren. De playstation/TV is wel aangesloten met kabel en geeft in de avond een download en uploadspeed van max 10 mb/s (en soms zelfs iets als kb/s..) 
 

MAC: F80DA9089141

Serial: S230Y24042264

Ik hoop dat dit zo voldoende is en dat we meegenomen kunnen worden, ook al laat onze screenshots iets anders zien: onze problemen zijn echt het zelde als wat iedereen omschrijft. 


@Renso, mijn fout! Ik heb dit op 21 juni al doorgezet. Voor jou loopt dit onderzoek dus nog, net zoals ieder in dit topic die de gegevens heeft gestuurd. Ontzettend bedankt voor de moeite, ik heb de nieuwe afbeeldingen alsnog toegevoegd aan het onderzoek. Dat kan nooit kwaad. Ik kan je trouwens beloven dat we dit zeer, zeer serieus nemen. De prioriteit ligt hoog en ons team is iedere dag in contact met KPN voor meer informatie. Er komt weer een ronde met een nieuwe firmware die getest gaat worden. Ik begrijp dat de frustratie groeit met iedere avond, maar ik moet je echt om geduld vragen!

@Hrnkaya Als je wilt voeg ik je toe aan het onderzoek. Lever daarvoor de gevraagde gegevens aan. Het is niet verplicht, maar wel handig om te doen. Alvast bedankt!

@mh3241 Dankjewel, je bent bij deze toegevoegd aan het onderzoek. @NineTails94  voor jou geldt hetzelfde, nog dank voor de extra moeite!

@HJHome Geen zorgen, ik stuur je een privébericht. Je vragen heb ik uitstaan bij de juiste persoon, mocht ik daar reactie op krijgen, laat ik je dat weten!

@harmannij Stuur mij hiervoor een privébericht met de 06-nummers waarover het gaat!

 

@Cheyenne van Odido Ja, heel graag! Ik zal zo de gegevens aanleveren.


@Cheyenne van Odido Ik zie dat je niet op mijn bericht hebt gereageerd, misschien omdat je denkt dat het probleem alleen aan de glasvezelkant zit. Maar met VDSL precies hetzelfde probleem ervaren de afgelopen weken. Nu is het probleem even weg sinds ik in overleg met de klantenservice het TV kastje op poort 3 van de Zyxel heb aangesloten, maar ik mag toch verwachten dat dat niet de oplossing is.

Je hebt het over een firmware update die in ontwikkeling is. Gaat het dan om firmware voor de Zyxel modems, ONT’s of iets in de backbone bij jullie of KPN?


Hallo @91John 

Het gaat om een firmware van de ONT die wordt getest zoals ook in de openingspost te lezen is.


Hallo @91John 

Het gaat om een firmware van de ONT die wordt getest zoals ook in de openingspost te lezen is.

Dat is handig voor de mensen die dit probleem ervaren op VDSL waar geen ONT's gebruikt worden. Ik dacht dat nu wel duidelijk was voor Odido en KPN dat het probleem niet in de ONT's zit?


Hi @Feestfrietje, dankjewel! Ik wil je toevoegen, maar ik mis de pingtest. Voeg je deze nog toe?

@91John Dit klopt niet helemaal. Dit speelt uitsluitend op de firmware van de ONT's die in gebruik zijn op WBA connecties, die jij niet hebt vanwege je DSL verbinding. Ook zie ik dat er externe apparatuur in gebruik is bij jou. Het moet hier los van staan. Test je jouw verbinding zonder externe apparatuur en heb je dan nog last? Neem dan contact op of start een los topic hierover. We helpen je graag!


Hierbij stuur ik mijn screenshots @Cheyenne van Odido 

 

Probleemstelling:

Exact hetzelfde probleem als @chefneliz .

Momenteel nog steeds niet werkend naar behoren.

Vandaag rond 19:00 uur tot aan nu 21:29

 

 

 


Status 21:37


@Cheyenne van Odido : ik weet niet of het relevant is, maar ter info: tijdens de wedstrijd van het Nederlands elftal liep alles heel goed en vloeiend op NLZIET hier, maar nu later op de avond tijdens Oostenrijk - Turkije heb ik weer regelmatig een korte freeze.


Ik had twee korte freeze momenten tijdens de wedstrijd van Nederland. 
 

ik vrees dat het overal is….. overigens geen WBA maar fiber 


Hi all, zijn er users die ergens tussen Den Haag en Eindhoven wonen en nieuwe software willen testen? Laat het hieronder weten, dan proberen we jullie aan te melden voor de test. Alvast enorm bedankt!


Ik woon in de Hoekschewaard (onder Rotterdam). In grote lijnen ligt dit ook tussen Den Haag en Eindhoven….

 

en ik wil best meewerken aan een softwaretest


Reageer