Skip to main content

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)
Toon eerste reactie

1195 reacties

kprook
  • Debutant
  • 44 reacties
  • 1 juli 2024
Renso schreef:
kprook schreef:

Voor iedereen, wat kan helpen is dus de VPN. Als je handig bent kan je die op je router configureren met een permanente route waarmee alle verkeer over de VPN gaat, en je geen last hebt. 

Ik heb voor Mullvad (www.mullvad.net) gekozen, die is van wat ik kan vinden betrouwbaar en ook niet onbelangrijk, die heeft een flatfee van 5,- euro per maand en je betaald per maand. En ik hoop dat we dit niet langer nodig hebben. Andere VPN providers zijn goedkoper, maar dan zit je er 1 of 2 jaar aan vast.

Ik was er even mee zoet, maar het werkt nu wel goed en niemand in huis hoeft nu individueel een VPN op te zetten, alles gaat nu door de VPN tunnel op de router.

Ik heb zelf PIA op de PC.

Maar het is toch niet de bedoeling dat WIJ pleisters gaan plakken op een wond die blijft bloeden??

Ik verwacht een goede en snelle oplossing van dit probleem voor ons de betalende klant.

True, maar vooralsnog is die er niet en dit maakt het (voor mij en mijn vrouw) wel draagbaar. Ik ben het met je eens, maar na weken ‘s avonds sjagrijnen dat het k*t is vind ik dit wel rustgevend. 😁 

• is een Top Poster
  • 147 reacties
  • 1 juli 2024
kprook schreef:
Renso schreef:
kprook schreef:

Voor iedereen, wat kan helpen is dus de VPN. Als je handig bent kan je die op je router configureren met een permanente route waarmee alle verkeer over de VPN gaat, en je geen last hebt. 

Ik heb voor Mullvad (www.mullvad.net) gekozen, die is van wat ik kan vinden betrouwbaar en ook niet onbelangrijk, die heeft een flatfee van 5,- euro per maand en je betaald per maand. En ik hoop dat we dit niet langer nodig hebben. Andere VPN providers zijn goedkoper, maar dan zit je er 1 of 2 jaar aan vast.

Ik was er even mee zoet, maar het werkt nu wel goed en niemand in huis hoeft nu individueel een VPN op te zetten, alles gaat nu door de VPN tunnel op de router.

Ik heb zelf PIA op de PC.

Maar het is toch niet de bedoeling dat WIJ pleisters gaan plakken op een wond die blijft bloeden??

Ik verwacht een goede en snelle oplossing van dit probleem voor ons de betalende klant.

True, maar vooralsnog is die er niet en dit maakt het (voor mij en mijn vrouw) wel draagbaar. Ik ben het met je eens, maar na weken ‘s avonds sjagrijnen dat het k*t is vind ik dit wel rustgevend. 😁 

Klopt en begrijp ik ook...maar dit probleem is eigenlijk al zolang aan de gang dat ik betwijfel (met alle respect voor de medewerkers op dit forum) of Odido dit wel ECHT serieus neemt.

PS tijdens de slechte verbinding liet ik ook een ping meelopen en daar was niet iets geks te zien.

Wat de medewerker hier ook al schreef of dit wel inzicht geeft van het probleem.

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 1 juli 2024

Inderdaad, het is Odido’s probleem. Kan Odido geen VPN opzetten op ieders modem of een vergelijkbare tunnel, waardoor het voorlopig even opgelost is? Dat is natuurlijk te creatief gedacht, iets wat dergelijke bedrijven met scripts en processen verleerd zijn te kunnen, maar het zou een ontzettend goede pleister voor het bloeden zijn.

emilimeters
  • is een Top Poster
  • 399 reacties
  • 1 juli 2024

het grote verschil tussen een bedrijf wat vele duizende routers en infra moet beheren op een eenduidige wijze en ons individuele hobby-bobs, is dat wij natuurlijk simpel denken in specifieke oplossingen. De oplossing die wij als individu even bedenken, vpn’tje hier, tunneltje daar, werkt natuurlijk prima voor een individuele Zyxel, maar probeer dat maar eens stabiel uit rollen naar duizende zyxeltjes. 

Dat onderscheid moeten we wel echt even goed scherp hebben, en dus duurt een oplossing gewoon wat langer dan dat je zelf even in elkaar zou hacken.  

• is Prince of Content
  • 178 reacties
  • 1 juli 2024

@Cheyenne van Odido 
Dankjewel voor jou/jullie inspanningen.

Hopelijk wordt de oplossing nu snel gevonden.
Daarover heb ik nu deze vraag:
@jan310909 geeft in zijn bericht aan dat hij geen problemen meer heeft sinds de aansluiting van een Fritzbox (is dus andere hardware)
En @kprook geeft in zijn bericht aan dat hij het gebruiken van een VPN helpt (zelfde hardware andere instellingen)
- Kun jij bij de technische dienst navragen of er al duidelijk is waarom deze zaken helpen?

Want ik denk erover om dan een Fritzbox aan te schaffen, als dat echt helpt

Voor de tussentijd heb ik de Odido prepaid Sim Only besteld en betaald

Ik wilde jou een privé bericht sturen, maar deze blijft “hangen” als ik op “Verstuur” druk
(Zowel in Firefox als Edge)
Kun je dat verhelpen  en/of mij een privébericht sturen waar ik op kan antwoorden met de gegevens, zodat je de Unlimited Data Voucher kunt regelen voor mij?

Alvast bedankt weer

• is een Top Poster
  • 147 reacties
  • 1 juli 2024
HJHome schreef:

@Cheyenne van Odido 
Dankjewel voor jou/jullie inspanningen.

Hopelijk wordt de oplossing nu snel gevonden.
Daarover heb ik nu deze vraag:
@jan310909 geeft in zijn bericht aan dat hij geen problemen meer heeft sinds de aansluiting van een Fritzbox (is dus andere hardware)
En @kprook geeft in zijn bericht aan dat hij het gebruiken van een VPN helpt (zelfde hardware andere instellingen)
- Kun jij bij de technische dienst navragen of er al duidelijk is waarom deze zaken helpen?

Want ik denk erover om dan een Fritzbox aan te schaffen, als dat echt helpt

Voor de tussentijd heb ik de Odido prepaid Sim Only besteld, betaald en jou een privé bericht gestuurd met de gegevens. Heb je verder nog iets nodig om de Unlimited Data Voucher te regelen voor mij?

Alvast bedankt weer

Als Odido nieuwe ONT of Modem wil testen bied ik mij aan….

• is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 1 juli 2024
Cheyenne van Odido schreef:

Dankjewel @harmannij! Ik heb je toegevoegd aan het onderzoek. Welke stappen we ondernemen is nog even de vraag per klant. Zie mijn eerder gepinde bericht. Ik kom hier later terug met meer informatie over de exacte aanpak!

Deze week treden de problemen echt elke avond op. Wellicht heeft het te maken met de EK uitzendingen? Hoe dan ook, wij hebben hier 3 Ben abonnementen. Kunnen we daar tijdelijk unlimited data op krijgen en zo ja, hoe vraag ik dat aan?

• is een Top Poster
  • 44 reacties
  • 1 juli 2024

Wat mij verbaast is dat al we een VPN gebruiken alles wel goed werkt. Dat wil dus zeggen dat het probleem niet bij de Genexis ligt maar verderop in het netwerk. Zonder vpn maak ik gebruik van het Odido netwerk en hun servers. Met het gebruiken van een Vpn verleg ik dat naar de vpn servers, met die redenatie ligt het probleem in het netwerk van Odido.

Is er iemand die dat kan bevestigen dat deze redenatie klopt? En zo ja waarom wordt er dan nu door Odido en Kpn gekeken naar de Genexis Ont dat de problemen daar liggen?

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 1 juli 2024
Jhazenberg schreef:

Wat mij verbaast is dat al we een VPN gebruiken alles wel goed werkt. Dat wil dus zeggen dat het probleem niet bij de Genexis ligt maar verderop in het netwerk. Zonder vpn maak ik gebruik van het Odido netwerk en hun servers. Met het gebruiken van een Vpn verleg ik dat naar de vpn servers, met die redenatie ligt het probleem in het netwerk van Odido.

Is er iemand die dat kan bevestigen dat deze redenatie klopt? En zo ja waarom wordt er dan nu door Odido en Kpn gekeken naar de Genexis Ont dat de problemen daar liggen?

Die redenatie zit denk ik in de goede richting. Een VPN schermt je verkeer af waardoor o.a. Odido niet kan zien wat voor een soort het is. Het lijkt erop alsof zonder VPN een bepaalde filtering, verkeerde routering of blokkade op (bepaalde soorten van het) internetverkeer plaatsvindt ergens in het netwerk van Odido. Zodra een VPN zorgt voor versleuteling treedt het probleem niet op. Bijzonder als het met een andere ONT niet optreedt, al zei @Cheyenne van Odido  dat dit ook met andere ONT’s soms wel zo is. Ik weet niet wat het soort ONT precies uitmaakt op het gebied van routering of filtering en dus waarom de ene wel problemen kan geven zoals hier en de andere niet. 

• is een Master Poster
  • 16 reacties
  • 2 juli 2024

Heb het hele topic doorgelezen. Hallucinant. Van dit probleem heb ik maanden eerder al melding gemaakt. Ik heb voldoende netwerkkennis en daarom zó geen zin om door allerlei onzinnige hoepels te moeten springen.

Mijn twee (bekabelde) AppleTV4's krijgen continu haperend beeld bij NLZiet, bij Netflix etc. – maar ik moet nu met mijn Mac 'taakbeheer' posten? Waarom toch dit paarse krokodillen gedoe? Maar goed, als een serie screenshots de prijs is om ergens op een lijstje te komen, dan so be it.

Overigens vermoed ik ook dat het probleem toch niet in de ONT zit maar in een configuratie ergens in het Odido netwerk. Immers: VPN werkt wel, en eenmaal opgebouwde streamingverbindingen werken tot aan de volgende buffering ook goed. En de ellende vindt vooral 's avonds plaats, als veel mensen digitaal TV kijken. Ergens zit er volgens mij een router die iets slims probeert te doen, traffic shaping via DPI bijvoorbeeld. Daarbij loopt het ding tegen een capaciteitsprobleem aan. Een VPN packet is redelijk immuun voor traffic shaping en wordt misschien ook wel anders gerouteerd. Afijn, afwachten en nu eerst mijn screenshotjes maken.

• is een Top Poster
  • 12 reacties
  • 2 juli 2024
Renso schreef:

PS tijdens de slechte verbinding liet ik ook een ping meelopen en daar was niet iets geks te zien.

Op een ping chart is idd niet zoveel te zien, maar ik heb gisteren ook eens curl mee laten lopen, en in die graph is het wel duidelijk zichtbaar:

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

@Renso, mijn fout! Ik heb dit op 21 juni al doorgezet. Voor jou loopt dit onderzoek dus nog, net zoals ieder in dit topic die de gegevens heeft gestuurd. Ontzettend bedankt voor de moeite, ik heb de nieuwe afbeeldingen alsnog toegevoegd aan het onderzoek. Dat kan nooit kwaad. Ik kan je trouwens beloven dat we dit zeer, zeer serieus nemen. De prioriteit ligt hoog en ons team is iedere dag in contact met KPN voor meer informatie. Er komt weer een ronde met een nieuwe firmware die getest gaat worden. Ik begrijp dat de frustratie groeit met iedere avond, maar ik moet je echt om geduld vragen!

@Hrnkaya Als je wilt voeg ik je toe aan het onderzoek. Lever daarvoor de gevraagde gegevens aan. Het is niet verplicht, maar wel handig om te doen. Alvast bedankt!

@mh3241 Dankjewel, je bent bij deze toegevoegd aan het onderzoek. @NineTails94  voor jou geldt hetzelfde, nog dank voor de extra moeite!

@HJHome Geen zorgen, ik stuur je een privébericht. Je vragen heb ik uitstaan bij de juiste persoon, mocht ik daar reactie op krijgen, laat ik je dat weten!

@harmannij Stuur mij hiervoor een privébericht met de 06-nummers waarover het gaat!

• is een Top Poster
  • 147 reacties
  • 2 juli 2024

@Renso, mijn fout! Ik heb dit op 21 juni al doorgezet. Voor jou loopt dit onderzoek dus nog, net zoals ieder in dit topic die de gegevens heeft gestuurd. Ontzettend bedankt voor de moeite, ik heb de nieuwe afbeeldingen alsnog toegevoegd aan het onderzoek. Dat kan nooit kwaad. Ik kan je trouwens beloven dat we dit zeer, zeer serieus nemen. De prioriteit ligt hoog en ons team is iedere dag in contact met KPN voor meer informatie. Er komt weer een ronde met een nieuwe firmware die getest gaat worden. Ik begrijp dat de frustratie groeit met iedere avond, maar ik moet je echt om geduld vragen!

@Hrnkaya Als je wilt voeg ik je toe aan het onderzoek. Lever daarvoor de gevraagde gegevens aan. Het is niet verplicht, maar wel handig om te doen. Alvast bedankt!

@mh3241 Dankjewel, je bent bij deze toegevoegd aan het onderzoek. @NineTails94  voor jou geldt hetzelfde, nog dank voor de extra moeite!

@HJHome Geen zorgen, ik stuur je een privébericht. Je vragen heb ik uitstaan bij de juiste persoon, mocht ik daar reactie op krijgen, laat ik je dat weten!

@harmannij Stuur mij hiervoor een privébericht met de 06-nummers waarover het gaat!

Dank je wel Cheyenne

Ik weet zeker dat jullie je best doen maar ook tegen andere partijen aanlopen die geen haast hebben.

Maar ik wil dit wel op de voet volgen en af en toe zal ook ook mijn ei kwijt willen.

Succes

• is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 2 juli 2024

@Cheyenne van Odido Hier zijn eindelijk mijn screenshots. Aan de snelheid is alleen niet veel te zien, omdat hij het vaak wel 2 seconden wél doet en dan weer 5 minuten niet. In die 2 seconde meet de tester dan heel braaf de juiste snelheid, maar het heeft dan al 10 minuten geduurd om überhaupt een signaal te krijgen. Dit probleem vindt alleen plaats na ongeveer 8 uur 's avonds. 

De laptop heeft geen poortje voor een internetkabel, dus deze tests zijn op de Wifi. Andere laptops zijn van werk waar we geen apps op kunnen installeren. De playstation/TV is wel aangesloten met kabel en geeft in de avond een download en uploadspeed van max 10 mb/s (en soms zelfs iets als kb/s..) 

MAC: F80DA9089141

Serial: S230Y24042264

Ik hoop dat dit zo voldoende is en dat we meegenomen kunnen worden, ook al laat onze screenshots iets anders zien: onze problemen zijn echt het zelde als wat iedereen omschrijft. 

• is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 2 juli 2024

@Cheyenne van Odido Ja, heel graag! Ik zal zo de gegevens aanleveren.

• is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 2 juli 2024

@Cheyenne van Odido Ik zie dat je niet op mijn bericht hebt gereageerd, misschien omdat je denkt dat het probleem alleen aan de glasvezelkant zit. Maar met VDSL precies hetzelfde probleem ervaren de afgelopen weken. Nu is het probleem even weg sinds ik in overleg met de klantenservice het TV kastje op poort 3 van de Zyxel heb aangesloten, maar ik mag toch verwachten dat dat niet de oplossing is.

Je hebt het over een firmware update die in ontwikkeling is. Gaat het dan om firmware voor de Zyxel modems, ONT’s of iets in de backbone bij jullie of KPN?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21021 reacties
  • 2 juli 2024

Hallo @91John 

Het gaat om een firmware van de ONT die wordt getest zoals ook in de openingspost te lezen is.

• is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 2 juli 2024
Waqqas schreef:

Hallo @91John 

Het gaat om een firmware van de ONT die wordt getest zoals ook in de openingspost te lezen is.

Dat is handig voor de mensen die dit probleem ervaren op VDSL waar geen ONT's gebruikt worden. Ik dacht dat nu wel duidelijk was voor Odido en KPN dat het probleem niet in de ONT's zit?

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi @Feestfrietje, dankjewel! Ik wil je toevoegen, maar ik mis de pingtest. Voeg je deze nog toe?

@91John Dit klopt niet helemaal. Dit speelt uitsluitend op de firmware van de ONT's die in gebruik zijn op WBA connecties, die jij niet hebt vanwege je DSL verbinding. Ook zie ik dat er externe apparatuur in gebruik is bij jou. Het moet hier los van staan. Test je jouw verbinding zonder externe apparatuur en heb je dan nog last? Neem dan contact op of start een los topic hierover. We helpen je graag!

• is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 2 juli 2024

Hierbij stuur ik mijn screenshots @Cheyenne van Odido 

Probleemstelling:

Exact hetzelfde probleem als @chefneliz .

Momenteel nog steeds niet werkend naar behoren.

Vandaag rond 19:00 uur tot aan nu 21:29

• is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 2 juli 2024

Status 21:37

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 2 juli 2024

@Cheyenne van Odido : ik weet niet of het relevant is, maar ter info: tijdens de wedstrijd van het Nederlands elftal liep alles heel goed en vloeiend op NLZIET hier, maar nu later op de avond tijdens Oostenrijk - Turkije heb ik weer regelmatig een korte freeze.

• is een King Poster
  • 106 reacties
  • 2 juli 2024

Ik had twee korte freeze momenten tijdens de wedstrijd van Nederland. 

ik vrees dat het overal is….. overigens geen WBA maar fiber 

Jason van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Community Manager
  • 10757 reacties
  • 3 juli 2024

Hi all, zijn er users die ergens tussen Den Haag en Eindhoven wonen en nieuwe software willen testen? Laat het hieronder weten, dan proberen we jullie aan te melden voor de test. Alvast enorm bedankt!

• is een King Poster
  • 106 reacties
  • 3 juli 2024

Ik woon in de Hoekschewaard (onder Rotterdam). In grote lijnen ligt dit ook tussen Den Haag en Eindhoven….

en ik wil best meewerken aan een softwaretest

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen