Skip to main content

Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.

We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.

Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen. 

 

Oké, @Cheyenne van Odido, hier zijn mijn screenshots. Gemaakt op een individuele Mac, maar aangezien er meerdere apparaten op mijn netwerk zitten die allemaal last hebben is dit eigenlijk zinloos.

Zoals je eerder in deze draad kan lezen zijn mijn met Gigabit Ethernet bekabeld aangesloten AppleTV4's in de avonduren vaak niet in staat om TV te streamen vanaf NLZiet. Zie ook de screenshots eerder in de draad, gemaakt op een moment dat er werkelijk niks werkte - vrijdagavond.

De bijgevoegde screenshots zijn van nu, zondagavond 7 juli, een rustig moment waarop de verbinding naar behoren werkt. Eerst maar het bewijs dat ik Ethernet gebruik, via ipconfig op een Mac:

Vervolgens een overzicht van de ping naar 8.8.8.8, een traceroute en een ping naar de eerste hop:

Allemaal niks aan de hand. De Speedtest resultaten op deze zondagavond laten een prima werkende verbinding zien:

En mijn CPU belasting (ik ga geen overzicht van alle actieve processen geven; jullie willen vooral zien dat de computer niet overdreven is belast – maar met de huidige (goede) resultaten slaat dat sowieso nergens op en de storingen treffen alle apparaten, dus deze info is sowieso van nul waarde):

 

De conclusies op deze kalme zondagavond lijken me helder: met mijn apparatuur en interne netwerk is niks mis; met de glasvezelkabel zelf is niks mis; met de verbinding naar de buitenwereld is helemaal niks mis – ik haal prima snelheden met lage ping en vrijwel geen jitter. Op de rustige momenten werkt alles top en daarom hoef ik dus ook géén Guidion-monteur aan huis die niks komt doen.

Maar… tijdens het journaal van 20:00 uur, op drukke TV-avonden zoals vrijdag en zaterdag, op andere momenten in de avond waarop er blijkbaar veel gestreamd en gegamed wordt – op die momenten klapt de verbinding helemaal in elkaar. Zoals ook door anderen beschreven: het zit hem vooral in het opzetten van nieuwe verbindingen - openen van websites, bufferen van een stream, sturen van een appje, lezen van een Tweet, starten van een Speedtest – constant time-outs, foutmeldingen dat het internet onbereikbaar is, afbrekende streams. Als het dan toch lukt om iets op te zetten (Speedtest bijv.) dan is de snelheid soms nog redelijk maar de jitter is enorm. De laatste tijd is echter ook de snelheid om te janken.

Als ik deze bevindingen eens logisch bij elkaar optel:

  • Zodra ik mijn telefoon via 5G laat werken, doet alles het prima.
  • Op rustige momenten doet mijn verbinding het prima, op drukke momenten niet.
  • Als mensen overstappen naar andere provider met dezelfde ONT dan doet hun verbinding het wel goed.
  • Als mensen VPN gebruiken doet de verbinding het wel goed.

Dan denk ik toch dat het probleem volgens mij dieper in jullie netwerk zit. Of het zit wél in de ONT die op drukke momenten er blijkbaar niet meer in slaagt om het downstream verkeer te scheiden of het upstream verkeer ertussen te proppen op de glasvezel? Maar hoe kan het dan dat VPN wel werkt?

Daar komt in mijn geval nog bij dat ik dus op 9 februari al een mail van Odido heb gehad:

Blijkbaar was er toen al duidelijk dat de ONT's een probleem zijn. Monteur is nooit geweest helaas. Ik had vorig jaar al klachten over de verbinding, dit jaar is het echt bar en boos en blijkbaar moet dit nog maanden duren. Begrijp werkelijk niet waarom deze gevallen nog altijd individueel worden aangevlogen. En continu actie vergen van onze kant. Beetje pro-actiever (zoals bovenstaande mail) mag ook wel. Ik betaal de hoofdprijs voor een Gigabit verbinding die knudde werkt op de momenten dat ik hem wil gebruiken.

Verder zou ik graag eens van een techneut willen horen welke opties jullie nu onderzoeken en wat jullie hypothese is over wat er mis gaat. Deze ellende duurt nu al zo vreselijk lang dat er wel eens open kaart mag worden gespeeld en dan iets meer dan 'we werken er heel hard aan'.

Van de oorspronkelijke beloften van glasvezel – supersnel, supercapaciteit, superstabiel – is op deze manier echt helemaal niks meer over. Mooie techniek, maar waardeloos geïmplementeerd blijkbaar.

 

de reden dat ze jou ONT toen gingen vervangen is waarschijnlijk om een ander probleem met de Genexis. https://community.kpn.com/internet-9/zwakke-ethernetpoort-genexis-xgs-pon-weer-defect-599570


De klantenservice verwees me in mijn topic met hetzelfde probleem tot dit verzameltopic. Daarom kort een bericht. Er gaan dagen voorbij dat het goed gaat, maar dat is zeldzaam.


Toch om 18:10 weer een dichtlopende Glasvezel,
De eerste meting is een 1 Gb verbinding.

De tweede meting was niet meer mogelijk.

15 minuten later had ik weer een normale verbinding...Dit even ter info.


Een nieuwe avond en de verbinding is weer om te huilen. Daarom maar even een nieuwe speedtest gedaan:

De Unlimited via Ben verzacht de pijn, maar is natuurlijk geen oplossing voor de lange termijn.


En weer rond dezelfde en bekende tijden een schijn van verbinding waar we voor betalen.

Echt te triest voor woorden...als het steeds op vaste tijden is moet dit toch te loggen zijn voor de KPN.

Zelfs een VPN verbinding opbouwen duurt zolang dat je een bakkie kan gaan drinken.

PLEASE ODIDO zet KPN aan het werk en snel…!!!!


Ik snap niet waarom ik dit probleem nooit eerder heb gehoord of gelezen bv op tweakers of nu.nl.

als ik dit had geweten was ik nooit overgestapt. Dit speelt niet bij 1 persoon/stad maar is verspreid over heel Nederland lijkt t wel. 

we zijn volgens sommige gebruikers 5 maanden bezig hiermee. Dus in theorie hadden alle ONT’s al vervangen kunnen worden. Op mijn werk doen wij alles om de klant zsm te helpen al moeten wij extra centjes betalen.


Ik snap niet waarom ik dit probleem nooit eerder heb gehoord of gelezen bv op tweakers of nu.nl.

als ik dit had geweten was ik nooit overgestapt. Dit speelt niet bij 1 persoon/stad maar is verspreid over heel Nederland lijkt t wel. 

we zijn volgens sommige gebruikers 5 maanden bezig hiermee. Dus in theorie hadden alle ONT’s al vervangen kunnen worden. Op mijn werk doen wij alles om de klant zsm te helpen al moeten wij extra centjes betalen.

Ik zelf was overgestapt mede door de aanbieding van ODIDO achteraf een slechte keuze.

Na het jaar dus weer een andere aanbieder of misschien zelfs eerder als dit door blijft gaan.

 


Ik snap niet waarom ik dit probleem nooit eerder heb gehoord of gelezen bv op tweakers of nu.nl.

als ik dit had geweten was ik nooit overgestapt. Dit speelt niet bij 1 persoon/stad maar is verspreid over heel Nederland lijkt t wel. 

we zijn volgens sommige gebruikers 5 maanden bezig hiermee. Dus in theorie hadden alle ONT’s al vervangen kunnen worden. Op mijn werk doen wij alles om de klant zsm te helpen al moeten wij extra centjes betalen.

Ik zelf was overgestapt mede door de aanbieding van ODIDO achteraf een slechte keuze.

Na het jaar dus weer een andere aanbieder of misschien zelfs eerder als dit door blijft gaan.

 

Er is wel degelijk een topic over glasvezel van ODIDO bij Tweakers en die zijn niet mals.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2206944/last


Ik heb ook last van dit vreselijk irritante probleem en het lijkt de laatste tijd steeds erger te worden. Op het moment dat het probleem zicht voor doet dan valt er niet fatsoenlijk te browsen. Op dit moment is het ook weer ontzettend traag met enorm hoge jitter.

 

 

Als er eenmaal verbinding is gelegd dan stoomt de data wel binnen. Onderstaande is een speedtest die ik zojuist heb uitgevoerd. Uiteindelijk wel een download die normaal lijkt (heb maar een 50Mbit verbinding) maar het duurt een eeuwigheid voordat deze begint en hier een upload van 0.

De vraag om een screenshot van task manager te tonen slaat natuurlijk helemaal nergens op aangezien het als het probleem zich voordoet het totaal niet uitmaakt welk device je gebruikt.

Helaas heb ik begin dit jaar gedwongen over moeten stappen vanaf een perfect werkende VDSL lijn aangezien KPN hiermee stopte. Als dit nog veel langer zo door gaat dan moet ik denk ik maar eens naar een overstap voor mobiele telefonie en vast internet naar Vodafone/Ziggo gaan kijken.


Ik heb ook last van dit vreselijk irritante probleem en het lijkt de laatste tijd steeds erger te worden. Op het moment dat het probleem zicht voor doet dan valt er niet fatsoenlijk te browsen. Op dit moment is het ook weer ontzettend traag met enorm hoge jitter.

 

De vraag om een screenshot van task manager te tonen slaat natuurlijk helemaal nergens op aangezien het als het probleem zich voordoet het totaal niet uitmaakt welk device je gebruikt.

Helaas heb ik begin dit jaar gedwongen over moeten stappen vanaf een perfect werkende VDSL lijn aangezien KPN hiermee stopte. Als dit nog veel langer zo door gaat dan moet ik denk ik maar eens naar een overstap voor mobiele telefonie en vast internet naar Vodafone/Ziggo gaan kijken.

In deze context wellicht wat minder, maar bij klachten over traagheid wel. Het gaat niet om welke taken persé, maar om het totaal netwerk gebruik. Een screenshot van de individuele processen is dan ook niet nodig, alleen de bovenste rij met de totalen is voldoende. 


@m2xdam Stuur je mij een privébericht? Ik kan dan de Unlimited Data activeren!

@Frisootje Sorry voor dit ongemak! Inderdaad, ik heb alle gevraagde gegevens nodig. Taakbeheer vergeten is hier en daar geen ramp, de rest is belangrijk. Dit is de informatie die vanuit KPN verzocht is, daarom leveren wij dit graag volledig aan. Ik heb je bij deze meteen toegevoegd aan het onderzoek. Op de rest van de vragen kan ik nog even niet in gaan. Ik wacht op een nieuwe update vanuit KPN en mijn collega's die in dit team zitten.

@mlangendijk Zie ons PB gesprek, ik ontvang graag de juiste gegevens.

@Hansdegans Dankjewel voor de moeite! Ik heb je bij deze toegevoegd aan het onderzoek!

Ik wacht momenteel op een nieuwe update. Ik weet wel dat KPN tussendoor op locatie is geweest bij een klant om bepaalde metingen en traces te doen. Ik heb gevraagd om een update en nieuwe informatie. Ik plaatst deze in het topic als ik meer weet, vermoedelijk later vandaag of morgen.

 


Hoi @Cheyenne van Odido,

Ook hier al maanden last van dit probleem. Ik heb lange tijd gehoopt dat het vanzelf opgelost zou worden, maar het probleem is alleen maar erger geworden (waarschijnlijk doordat jullie steeds meer klanten krijgen). Vandaag ervaar ik de traagheid ook overdag, en aangezien ik thuis werk is de maat nu wel vol. Ik zou dus ook graag unlimited data ontvangen voor mijn Odido mobiele abonnement (waar ik overigens al jaren tevreden gebruiker van ben).

Ook hier hangt een Genexis ONT.

 

Speedtest:

 

Hier ook een speedtest van KPN met zichbaar hoge jitter:

 

ipconfig (Mac):

dhcp_message_type (uint8): ACK 0x5
server_identifier (ip): 192.168.1.1
client_identifier (uint8_mult): {0x1, 0x5c, 0xe9, 0x1e, 0xa9, 0x87, 0x10}
lease_time (uint32): 0x15180
renewal_t1_time_value (uint32): 0x9bb3
rebinding_t2_time_value (uint32): 0x11a43
subnet_mask (ip): 255.255.255.0
broadcast_address (ip): 192.168.1.255
router (ip_mult): {192.168.1.1}
domain_name (string): home
proxy_auto_discovery_url (string):

domain_name_server (ip_mult): {192.168.1.1}
end (none):

        State : BOUND
      }
      IsPublished : TRUE
      Router : 192.168.1.1
      RouterARPVerified : TRUE
      ServiceID : 3321853B-3619-4FA1-9F87-75CC2728CDE0
      SubnetMasks : <array> {
        0 : 255.255.255.0
      }
    }
    1 : <dictionary> {
      ConfigMethod : LinkLocal
      IsPublished : TRUE
      ParentServiceID : 3321853B-3619-4FA1-9F87-75CC2728CDE0
      ServiceID : LINKLOCAL-en0
    }
  }
  IPv6 : <array> {
    0 : <dictionary> {
      ConfigMethod : Automatic
      DHCPv6 : <dictionary> {
        Mode : None
        State : Inactive
      }
      IsPublished : FALSE
      LastFailureStatus : network changed
      RTADV : <dictionary> {
        State : Solicit
      }
      ServiceID : 3321853B-3619-4FA1-9F87-75CC2728CDE0
    }
  }
  InterfaceType : WiFi
  LinkStatusActive : TRUE

 

taakbeheer (Mac):

ping:

 

Leg uit wat je exact ervaart:

Het maken van een verbinding met bijv. een website duurt heel lang, en lukt soms helemaal niet. Als een verbinding eenmaal gemaakt is de snelheid oke, waardoor streamen van video meestal nog redelijk te doen is. Maar rondklikken door websites is onmogelijk. Online gamen is ook niet te doen.

Wanneer ervaar je het:

Vooral tussen 20:00 en 23:00. Het is niet iedere avond even erg, maar meerdere avonden per week is het onacceptabel traag. En vandaag heb ik er dus ook overdag last van.

Zoals hierboven gemeld heb ik hier al langere tijd last van, sinds begin dit jaar. In eerste instantie nog sporadisch, misschien één avond in de week. Ik dacht toen dat het wifi problemen waren. Pas later ben ik er via Tweakers.net achtergekomen dat dit een groter probleem is. Sindsdien doen de problemen zich alleen maar vaker aan.


@Lester83 Super bedankt! Ook jou heb ik toegevoegd aan het onderzoek. In je privéberichten staat een code!


Vandaag overdag werkte het in het algemeen naar behoren. Nu is weer helemaal mis; ook om deze site te bereiken heb ik moeten overschakelen naar 5G.

 


In mijn eigen topic staat dat ik ben toegevoegd aan het lopende onderzoek. Ik ga er vanuit dat ik mij niet nog een keer moet melden, maar anders bij deze. Vooralsnog kom ik nog uit met mijn 40gb mobiele data bij jullie maar zouden jullie voor de zekerheid en zolang de problemen aanhouden mij ook een code voor unlimited data kunnen sturen? Dank. 


Ik heb hier ook dezelfde problemen (Genexis ONT), zowel overdag als in de avond. CloudFlare WARP helpt wel iets, maar dit is helaas geen oplossing voor apparatuur waar ik dit niet op kan installeren (zoals mijn TV). Lijkt ook niet altijd te helpen naar mijn idee.

Web pagina's laden regelmatig met een vertraging. Zodra de connectie opgezet is laadt de website snel, maar het duurt vaak 10-20 seconde voordat die op gang is gezet.

Streaming diensten op mijn TV ervaren regelmatig time-outs waardoor content niet geladen kan worden. En mijn alarmsysteem verliest ook heel vaak verbinding met het internet.

Door deze problemen zitten wij hier vaak ook op ons mobiele netwerk. Ik heb zelf een unlimited abonnement, maar mijn vrouw zit deze maand al door haar bundel heen door dit gedoe.

Ik hoop dat jullie snel een oplossing hebben.

 


Nou, de update heeft hier in ieder geval niet geholpen. Ik heb bij wijze van test de VPN routering tijdelijk uitgezet, maar ‘t is nog steeds treurig.

 

De gehoopte update over de voortgang is ook achterwege gebleven blijkbaar. Spijtig! :( 


In deze context wellicht wat minder, maar bij klachten over traagheid wel. Het gaat niet om welke taken persé, maar om het totaal netwerk gebruik. Een screenshot van de individuele processen is dan ook niet nodig, alleen de bovenste rij met de totalen is voldoende. 

Dat is leuk en aardig maar zegt alles over het totale netwerk gebruik. Dan moet je kijken wat er op dat moment over de WAN port van de router gaat. Ik had overigens vanavond om 19:00 uur weer het probleem dat verbindingen niet tijdig opgezet konden worden. Bijvoorbeeld een speedtest uitvoeren leidde tot een timeout en het starten van Zwift Cycling App werkte ook niet. Ik heb toen maar mijn smartphone als mobiel hotspot gebruikt. Daarna heb om 21:00 weer een poging gedaan om de glas verbinding te gebruiken en toen was deze op dit moment nog steeds weer snel.

 

Vanavond om 19:00 uur:
Vanavond om 22:22 uur.

 

 


Vanochtend heb ik mijn KPN verbinding aangesloten en mijn Odido modem uitgezet > Ik gebruik nog dezelfde Genexis Ont > was kabel omprikken van Odido Modem naar KPN Experiabox 12 en alles deed het weer.


Precies een maand geleden overgestapt naar glasvezel van Odido. Helaas is er nog geen oplossing voor de stabiliteits probleem. Heb een beslissing genomen om te gaan overstappen naar andere provider want Odido levert niet wat ze beloven.

Wat is de procedure voor het opzeggen van de contract? Heeft iemand al ervaring mee?


@Cheyenne van Odido Het probleem begint zich nu bij mij ook voor te doen gedurende de dag de verbinding nu is echt dramatisch.

 

Ping richting 8.8.8.8 is gewoon netjes maar een webpagina openen moet ik vaak 3x proberen en een flinke tijd wachten. Dit wordt zo wel onwerkbaar. Dit issue loopt nu al 22 dagen (althans dat is de start van dit topic) de problemen duren waarschijnlijk dus al langer.

 

het zou fijn zijn als odido een indicatie kan geven wanneer dit probleem opgelost is. met het verliezen van kwaliteit van diensten ‘s avonds kan ik nog wel leven omdat er onderzocht moet worden hoe en wat. maar nu overdag heeft het wel veel impact (op vermaak maar ook op mijn werk) 

 

kunnen we naar een snellere oplossing of eventueel mijn ONT vervangen?

 

momenteel op speedtest een Ping van 113 en vervolgens een error:

 

een vervolg speedtest gedaan, die blijft gedurende de test eerst een flinke tijd op 0.10 (download) hangen en gaat vervolgens wel door richting de 78, de upload test faalt

 

 


Precies een maand geleden overgestapt naar glasvezel van Odido. Helaas is er nog geen oplossing voor de stabiliteits probleem. Heb een beslissing genomen om te gaan overstappen naar andere provider want Odido levert niet wat ze beloven.

Wat is de procedure voor het opzeggen van de contract? Heeft iemand al ervaring mee?

UPDATE:

Contact gehad met klantenservice na half uur praten over het feit dat er geen oplossing voor is momenteel en dat er wordt aan gewerkt heb ik mijn contract opgezegd. Ter info voor anderen er is een 30 dagen opzegtermijn vanuit Odido dus ik kan pas vanaf 09-08 bij KPN beginnen.


zou ik trouwens een unlimited code kunnen krijgen dan kan ik als mijn bestelde simkaart binnen is weer gewoon werken :) 


Hi @slaapvaak, ik snap dat je dit checkt. Je bent inderdaad al toegevoegd aan het onderzoek!

@ClikeX Mijn oprechte excuses voor het ongemak. Heeft je vrouw een abonnement bij ons of Ben? Dan regel ik voor haar graag Unlimited Data, mocht het niet werken op jouw hotspot. Stuur me daarvoor gerust een privébericht met haar 06-nummer. Ik maak het dan graag in orde!

@Imants Wat ontzettend jammer om te lezen. Ik begrijp je gevoel en baal persoonlijk gewoon dat het zover heeft moeten komen. Mijn excuses voor het ervaren ongemak!

@Treurwilg Absoluut! Stuur je mij een privébericht met jouw 06-nummer? Dan kom ik er zo snel mogelijk aan.


Ik wil echt niks liever dan inhoudelijk informatie met jullie delen. Een indicatie of verwachting zou ik graag willen geven. Ik weet ook dat de wens er is meer technische informatie te krijgen en die vat ik volledig. Intern is het voor mij lastig deze informatie te verkrijgen, dat wil ik eerlijk toegeven. Ik doe waanzinnig mijn best, iedere dag en door de dag heen. Voor nu heb ik geen andere informatie dan het feit dat KPN NetwerkNL druk bezig is met de nieuwe firmware en dat wij de prioriteit meer hebben opgeschroefd. Er is bij klanten op locatie getest, zonder succes en er zijn friendly users die nieuwe firmware testen. Ik ben inmiddels via een andere weg bezig informatie te verkrijgen. Ik hoop oprecht dat dit werkt. Ik wil jullie aanspreekpunt blijven en juist zo transparant mogelijk zijn. Weet dat ik hier iedere dag mee bezig ben en zo duidelijk mogelijk naar jullie wil communiceren.

 

 


Hi @slaapvaak, ik snap dat je dit checkt. Je bent inderdaad al toegevoegd aan het onderzoek!

@ClikeX Mijn oprechte excuses voor het ongemak. Heeft je vrouw een abonnement bij ons of Ben? Dan regel ik voor haar graag Unlimited Data, mocht het niet werken op jouw hotspot. Stuur me daarvoor gerust een privébericht met haar 06-nummer. Ik maak het dan graag in orde!

@Imants Wat ontzettend jammer om te lezen. Ik begrijp je gevoel en baal persoonlijk gewoon dat het zover heeft moeten komen. Mijn excuses voor het ervaren ongemak!

@Treurwilg Absoluut! Stuur je mij een privébericht met jouw 06-nummer? Dan kom ik er zo snel mogelijk aan.


Ik wil echt niks liever dan inhoudelijk informatie met jullie delen. Een indicatie of verwachting zou ik graag willen geven. Ik weet ook dat de wens er is meer technische informatie te krijgen en die vat ik volledig. Intern is het voor mij lastig deze informatie te verkrijgen, dat wil ik eerlijk toegeven. Ik doe waanzinnig mijn best, iedere dag en door de dag heen. Voor nu heb ik geen andere informatie dan het feit dat KPN NetwerkNL druk bezig is met de nieuwe firmware en dat wij de prioriteit meer hebben opgeschroefd. Er is bij klanten op locatie getest, zonder succes en er zijn friendly users die nieuwe firmware testen. Ik ben inmiddels via een andere weg bezig informatie te verkrijgen. Ik hoop oprecht dat dit werkt. Ik wil jullie aanspreekpunt blijven en juist zo transparant mogelijk zijn. Weet dat ik hier iedere dag mee bezig ben en zo duidelijk mogelijk naar jullie wil communiceren.

 

 

Bedankt, ik ontvang ook graag de unlimitrd code


Reageer